پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 27 و سه شنبه 28

فروردين ماه 1397

16  و 17 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

تجاهل العارف!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که معاندین، لعنة الله علیهم اجمعین، از جان حکومت داعش درونمرزیِ مظلوم ما چه می خواهند؟ آخر اگر زهرا کاظمی معاند، پس از برداشتن چند عکس از روبروی دانشگاه اوین، در دفتر برادر سعید مرتضوی در ناحیهء سر یک " جسم سخت" دریافت و به قتل می رسد، به حضرات آیات، بویژه نوچهء ایشان، برادر سعید مرتضوی، چه ربطی دارد؟ سعیدی سیرجانی هم همینطور. یعنی اگر ایشان زنده به زندان حضرات آیات وارد، و مرده خارج می شود، به برادران بزرگوار ما، چه ربطی دارد؟ ایضاً  پزشک جوان، زهرا بنی یعقوب، که زنده به ادارهء اماکن همدان منتقل، و جنازهء او، بعلت خودکشی، به والدین حیرت زده تحویل شد، به معظم له، چه ربطی دارد؟!

میوهء سیاسی موشک ها!

اسماعيل هوشيار

به نظر می رسد این آغازی بر پایان حکومت اسلامی ایران در سوریه است. حضور سپاه پاسداران در سوریه از ابتدا هم به پشتگرمی روس ها بود. قطعاً که جواب باران موشک های غربی را نمی توان در پهلوان پنبه بازی های فرماندهان ریقوی سپاه داد... این ویروس تغییر هدف بعدی اش حاکمیت سیاسی در تهران است، پس تا جایی که بتواند آنجا را به تاخیر می اندازد... پیچ تندی در مسیر برجام منتظر سیستم ولایت فقیه است، یعنی همین نمایش جنگی نتیجهء سیاسی باید بدهد. کوچکترین تحریکات نظامی قاعدتاً باید در جایی میوهء سیاسی بدهد، این قانون را به خاطر بسپارید.

حملهء آمریکا و نیروهای ائتلاف به سوریه
 حسن اعتمادی و حسن هاشمیان

در کانال شبکه جهانی کلمه - از دقيقهء 44

از انقلاب 57 تا امروز

گفتگو با اسماعيل نوری علا

از دقيقهء 69

در برنامهء آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

گفتگو دربارهء آينده ايران و فدراليزم

با منوچهر يزديان، منوچهر تقوى بيات، اردلان فرجى

گفتگوگر: مهران عباسيان

آیا افغانستان کشور ماست؟

سهراب وليسه

از راه افغانستان به قصد کشتن ما می فرستند؛ جوانان ما را در مرز های شان تیرباران و در خاک شان بدون در نظر داشت عدالت و برخورد قانونی اعدام می کنند؛ از تولد و مرگ رهبران شان در خاک ما توسط گروه های مشخص تجلیل می کنند؛ تصمیم تأمین صلح و روابط ما با جهان را دیگران می گیرند و به نماینده گی ما در نشست های منطقوی و جهانی شرکت می کنند؛ هر روز دل شان خواست دروازه های شان را به روی کالاهای تجارتی و مواد ارتزاقی مسدود و یا باز می کنند؛ به سطح جهان ما را مسخره می کنند؛ افتخارات ما را به نام خود رقم می زنند، و ده ها و صد ها موارد دیگر... ولی ما به جان هم افتاده فکر می کنیم که هیچ کس از سر غیرت که داریم پشت ما را به زمین زده نمی تواند.

اگر رئيس جمهور سابق کره جنوبی ياد گرفته بود..

پارک گون ‌هه، رئیس جمهوری سابق کره جنوبی، در ماه مارس سال گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی برکنار و به اتهام فساد، رشوه‌خواری و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد. اگر رئیس جمهور کره جنوبی واقعا رئیس جمهور و یا حداقل معاون رئیس جمهور بود بجای آنکه شخصا دست به دزدی و اختلاس و رشوه خواری و غارت بانک گردشگری و بانک ملت شعبه دوبی بزند برادرش را جلو می فرستاد و خودش از پشت پرده با ریموت کنترل او را هدایت می کرد و آب هم از آب تکان نمی خورد، و در صورتی هم به برادرش می گفتند بالای چشمت ابروست با تهدید به استعفا آقا داداش را نجات می داد!

ويدئوی نشست ديروز مهستان
با سخنرانی مهرداد درويش پور، با عنوان

زمینه ها و چالش های تحقق سکولاریسم دموکراتیک
و گزارش حسن اعتمادی

در مورد فعاليت های مربوط به آلترناتيوسازی
همراه با پرسش و پاسخ اعضاء مهستان

فايل ويدئوئی        فايل صوتی

برگزاری کنفرانس «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی»

گزارش سايت اخبار روز

در این کنفرانس محس سازگارا گفت: «وقتی صحبت از مدیریت گذار می کنیم به این معنی نیست که یک جمع محدودی می خواهد بگوید حالا من مدیرم و از فردا همه به من گوش کنید. اصلا چنین نیست. این کنفرانس هم آخر راه نیست؛ اول راهه.» مهرانگیز کار گفت «اگر دوره گذاری در کار باشد مدیریت آن را باید به شورایی سپرد که هنوز شکل نگرفته است». طبرزدی در پیام ویدئویی خود بر فقدان آلترناتیو تاکید کرد و گفت: «از این ناحیه ضربات سنگینی بر جنبش واردشده است». رضا پهلوی در پیام مکتوب خود نوشت: «بازسازی یک اتوریته دمکراتیک در شرایط هرج و مرج ناممکن خواهد بود. سنگ بنای چنین اتوریته ای باید از هم اکنون گذاشته شود.»

کودتای نظامی؟!

شهباز نخعی

دولت که مثلاً قرار است نماد ثبات و اقتدار نظام باشد، مثل غریقی که در دریای توفانی به تخته پاره ای چسبیده و با امواج به این سو و آن سو پرتاب می شود، چنان دچار تناقض رفتار و گفتار شده که دیگر هیچ کس حتی طرفدار پروپا قرص هم حرف اش را باور نمی کند... شدت وخامت اوضاع به حدی است که رودربایستی ها نیز کنار گذاشته شده و حتی افراد شاخص جناح های مختلف هم به تلویح یا حتی تصریح از فروپاشی قریب الوقوع نظام سخن می گویند و به زعم خود راهکار و راه چاره پیشنهاد می کنند... و هرکسی فسفر مغز خود را برای یافتن راه چاره و برون رفت از مخمصه می سوزاند، پیشنهاد هایی مطرح می شود که نشان دهندهء دستپاچگی و سرآسیمگی ارائه کنندگان آن است.

پیش به سوی دولت نظامی!

ف. م. سخن

دیکتاتورها معمولا به نظامی ها پناه می برند و تصور می کنند که پا به میدان گذاشتن نظامی ها موجب کنترل اوضاع عنان گسیخته می شود. این وضعیت هم، بسته به شدت و ضعف به کارگیری زور مدتی دوام می آورد و آرامشی ظاهری بر کشور حاکم می شود ولی دوباره آشوب ها این بار در ابعاد باور نکردنی در عرصه های مختلف کشور رخ می دهد و حکومت تبهکار و مستبد را به سمت نیستی سوق می دهد.

اصولگرایان بر سر دو راهی:

دیکتاتوری نظامی یا فروپاشی؟

میترا شجاعی

زمزمه‌هایی در میان اصول‌گرایان شنیده می‌شود مبنی بر احتمال اعلام نامزدی یک نظامی برای ریاست جمهوری. استدلال هم نجات ایران از فروپاشی است. چقدر این موضوع جدی است و چقدر قابلیت عملی شدن دارد؟.. تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری سه سال دیگر باقی است. باید منتظر ماند و دید صحنه سیاسی ایران به چه گونه‌ای می‌چرخد و آیا قاسم سلیمانی در آن سال اونیفورم نظامی را از تن در آورده و مانند قالیباف و محسن رضایی ردای ریاست جمهوری بر تن می‌کند؟ و آیا در این صورت و در مقام یک رئیس‌جمهور حاضر است همچنان از حضور ایران در سوریه و عراق و لبنان دفاع کند؟

اصولگرایان و زمزمه کودتا

گزارش نشريهء شرق

این آرزوی دیرینه جماعتی از سیاست‌ورزان ایرانی بعد از انقلاب است؛ جماعتی که پیشینه و ریشه‌اش به جریان راست سیاست در ایران بازمی‌گردد. یک «رضا خان حزب‌اللهی» یا «رضا خان مصلح» یا رئیس ‌جمهوری نظامی. انگار در پس‌ زمینهء ذهنی جمعی از اصولگرایان همواره نوعی از اقتدارگرایی مدل رضاخان تقدیس شده است...

محمدرضا نیکفر چه می‌گوید؟

هایده ترابی

اغلب مقالات نیکفر دچار مشکل "ترابری پیام" به خواننده است. می‌گویم "اغلب"، زیرا به دور از انصاف است اگر که نگویم سالها پیش چند مقاله ی استوار سیاسی هم از او خوانده بودم. امّا امروز، ادا و اطناب فلسفی و ریائی که آن را "تقیّه ی در اندیشه ی انتقادی" می‌نامم، امر "ترابری پیام" را در آثار وی مختل کرده است. این دست از دعاوی را باید چون سکّه ی قلب محک زد و ارزش آن را سنجید...

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا