پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 3 و سه شنبه 4

ارديبهشت 1397

23  و 24 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

بکُش بکُش شعار ما، اعدام افتخار ما!

رضا حاجی ‌حسینی

همهء دردها و همهء مشکلات در جمهوری اسلامی یک چاره و راه ‌حل دارند: اعدام..! می‌پندارند مشکلات سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی با اعدام است که چاره می‌شود. به این اعتبار عنوان “جمهوری اعدام” برای رژیم حاکم بر ایران نام برازنده‌ای است. در جمهوری اعدام استفاده از این مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و غیرقابل برگشت از چنان محبوبیتی برخوردار است که نه تنها حاکمیت که مردم نیز اغلب شعار «اعدام باید گردد» را زمزمه می‌کنند یا حتی فریاد می‌زنند. نتیجه این رویکرد هم این است که بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره شمار اعدام‌ها در جهان در سال گذشته، صرف‌نظر از اعدام‌ها در چین، پنجاه و يک درصد اعدام‌های جهان در ایران رخ داده است.

اظهار خوشحالی از گم شدن مرتضوی!

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدوی بیاد می آورد، در جامعهء شکوهمند اسلامی ما  تاکنون، معمولاً شتر با بارش گم می شده است! اما بررسی جراید شریفهء دارالخرافه این بار می گوید که برادر سعید مرتضوی، که کارنامه پُرباری را نیز یدک می کشد، گم شده است! فدوی می افزاید که نامبرده موجود بازیگوشی ست و سبب گمشدن وی نیز می تواند همین باشد! اما يک کاربر توئيتی نوشته است: «از گم شدن مرتضوی خوشحالم. او فی الواقع، خودش خودش را بی سر و صدا گم کرد. از باقی مسئولین، بالا تا پایین، راست تا چپ، خواهشمندم پند بگیرند و این توئیت را بخوانند و بروند بی سر وصدا گم شوند! خدایی اگر بی سر و صدا بروید، ما هم زیر سیبیلی رد می کنیم».

مشکلات آلترناتيو سازی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

سرانجام دو انقلاب ضد امريکائی: ايران و کوبا

رضا تقی زاده - حسن اعتمادی - صادق زيبا کلام

در تلويزيون کلمه

مقايسه اپوزیسیون امروزبا اپوزیسیون سال پنجاه وهفت

گفتگو با حسن اعتمادی

در تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد بهبهانی

وحشت شدید مقامات اسلامی و همکاران شان

مفقود شدن سعید مرتضوی به موضوعی شوخی در محافل اپوزیسیون ایران تبدیل شده، اما وحشت مقامات جمهوری اسلامی از زندان افتادن در شرایط حاضر در ایران، هراسی بسیار جدی است. هنگام انقلاب پنجاه و هفت برخی مقامات رژیم سلطنتی توسط همان رژیم به زندان افتادند و در پی انقلاب نتوانستند فرار کنند و بعد هم توسط رژیم تازه اعدام شدند؛ این واقعیت برای بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی تجربه ای زنده است و گفته می شود دلیل خروج زیاد ارز در سه ماهه آخر سال نود و شش و افزایش شدید بهای دلار نیز به همین وحشت مقامات جمهوری اسلامی مرتبط است(منبع).۞

«جزیرهء ایران»؛ دلیل مهاجرت‌ها و خروج سرمایه‌ها

جعفر محمدی

فقدان ارتباط متعارف بین ایران و جهان این حس ناامنی را به بسیاری از افرادی که بینش روز دارند می‌دهد که گویا سرزمین‌شان جزیره‌ای دور افتاده از سرزمین اصلی دنیا شده است؛ جزیره‌ای در محاصره انواع مخاطرات. هر که این حس را داشته باشد، حتی با وجود انواع امکانات و آزادی‌ها، می‌کوشد خود را از «جزیره دور مانده از سایر نقاط جهان»، برهاند و به دنیا ملحق شود.

شماره مخصوص گران شدن ارزش ارز

در حالی که ولی الله حیف نون، رئیس کل بانک مرکزی، رعیت را گاگول فرض کرده و افزایش قیمت دلار و دست کردن در جیب مردم را به گردن چهار پنج نفر دلال سرپایی دلار در حاشیه خیابان فردوسی، که کل دارایی آنها یک میلیون تومان نمی شود، می اندازد چند نفر از نمایندگان مجلس و نزدیکان دولت و سیاست بازان مطلع، و حتی ترکان مشاور عالی رئیس حسن، بند را آب دادند و گفتند دولت با گرانفروشی دلار توانست پنجاه درصد از کسری بودجه خود را مرتفع کرده و قدری بار خود را سبک کند!

فايل نشست جلسه ديروز مهستان

سخنرانی عبدالله مهتدی

فايل ويدئوئی       فايل صوتی

کانون نویسندگان ایران پنجاه ساله شد؛

«همچنان در کار ستیز با سانسور هستیم»

اول اردیبهشت، روز کانون است . این روز اما امسال ویژگی دیگری نیز با خود دارد: کانون نویسندگان ایران پنجاه ساله می‌شود. نیم‌قرن پیش درست در چنین روزی چهل و نه نویسنده به عنوان هیئت موسس، مجمع عمومی برگزار کردند و رسماً تاسیس "کانون نویسندگان ایران" را اعلام داشتند. و این تجربه‌ای نو بود برای نویسندگانی که تا آن زمان هیچ تشکلی نداشتند. دفاع از آزادی بیان و حقوق صنفی نویسندگان از اصول اساسی مرامنامه‌ی آن بود. بر بستر حاکمیت‌های ضد آزادی صرف استقلال این تشکل و اصل دفاع از آزادی بیان همچون وردی جادویی توفان زایید.

جمهوری سوسیالیستی ایران، آزادترین وعادلانه ترین

وانسانی ترین جامعه ای که دنیا بخود دیده است!

گفتگو با حمید تقوایی، رهبر حزب کمونيست کارگری

ما قصد صادر کردن انقلاب و مداخله در کشورهای دیگر را نداریم. مردم هر کشوری خودشان باید تصمیم بگیرند. ما می خواهیم نمونه و الگوئی از یک نظام و جامعهء انسانی بدست بدهیم که هر چقدر موفق تر باشد و بیشتر تثبیت شود در سطح وسیع تری به منبع الهام مردم دنیا تبدیل خواهد شد. ما اهل صدور مکانیکی انقلاب به جائی نیستیم. ما می خواهیم جامعه ای بسازیم که به الگوی همهء کارگران و همهء نود و نه در صدی ها در همهء کشورها بدل بشود.

پهلوی‌ گرایی، پشتوانه‌ء یک حزبِ فراگیر

یوسف مصدقی

گفتمان پهلوی‌گرایی بر مبنای «ملی‌گرایی»، «سکولاریسم» و «تکنوکراسی» شکل گرفته است. اقبال به پهلوی‌گرایی لزوما به معنی هواداری از بازگشت سلطنت به ایران نیست بلکه احترام به اصولی است که ایرانِ نوین را ساخته‌اند... پس از این انقلابِ کذایی، هیچ یک از عناصر اصلی نهاد پادشاهی از ساختار حکومت ایران زدوده نشد بلکه تنها بخشِ خطرناکِ این سنت یعنی تمرکز قدرتِ مطلق در یک فرد را، لجام گسیخته‌تر از همیشه، به پَست‌ترینِ مردمِ روزگار یعنی ارباب عمامه و اهلِ منبر، سپرد.

اتحاد برای دموکراسی

همایون مهمنش

هموطنان ما از خود می پرسند: «چرا، علیرغم نقض فاحش حقوق انسانی و شهروندی، زورگویی و تنش آفرینی حاکمیت - که هر روز جامعه را با بحران های جدید و فاجعه آمیزی روبرو می سازد - اپوزیسیون هنوز نتوانسته یک جبههء فراگیر مبارزه، مانند دوران پیش از انقلاب، بوجود آورد؟ برای فعالان سیاسی نیز این سوال مطرح است که مشکل اتحاد اپوزیسیون چیست و برای حل آن چه باید کرد؟ اینجانب با دوستان خود قریب سی سال است که برای نزدیکی و اتحاد اپوزیسیون دموکرات کوشیده ایم و من امروز بر اساس این تجربیات صحبت می کنم. (اين متن در سمنیار برگزاری آئین صد و سی و پنجمین زادروز مصدق در شهر کلن، قرائت شده است).

سه نکته از سام قندچی

«تحلیل ها» يا «گزینه ها»؟

زمان هایی در تاریخ زندگی ملت یا فرد پیش می آید که دیگر موضوع اصلی، «تحلیل ها» نبوده بلکه «گزینه ها»ی پیش رو اسمطرح می شوند... در روزهای بین شهریور و بهمن پنجاه و هفت، ملت و تک تک مردم ایران چنین روزهایی را تجربه کردند. برخی، حتی یکی دو سال پیش از آن، هرچه را در ایران داشتند، فروختند و دلار خریدند و به هر کشوری که توانستند مهاجرت کردند. اما «گزینه های مطرح» تنها به انتخاب هائی که طبقات بالا و ثروتمندان انتخاب می کنند محدود نیست و فقیرترین اقشار مردم هم در چنین وضعیت هایِ انقلابی گزینه های متعددی را انتخاب می کنند که در شرایط عادی حتی به فکرشان هم خطور نمی کند... بهر حال، امروزه جدا از آنکه چنان تحلیلی درست یا غلط از آب در آید، گزینه هایی که مردم در نظر می گیرند بیشترِ گزینه های مورد توجه مردم، شبیه دوران انقلاب پنجاه و هفت است. (منبع)

عذرِ بدتر از گناه

یک سری از مدافعان رنگارنگ جمهوری اسلامی بحثی به تازگی راه انداخته اند که می گویند خیزش 96 بخاطر گرسنگی بود و نه برای سکولاریسم. این عذرِ بدتر از گناه، آن اندازه مضحک است که آدم نمی داند بخندد یا گریه کند. سکولاریسم معنایش خیلی ساده است، یعنی زمینی بودن و به همین دلیل سکولارها با حکومت مذهبی مخالف، و خواستار جدایی حکومت و مذهب هستند، و در نتیجه اگر مردم به سخن خود این نظریه پردازان رژیم، بخاطر گرسنگی به پا خاسته اند، یعنی خواست مردم به گفته خود آنها، سکولار است و نه آسمانی. واقعاً این تئوریسین های بعضاً توده ای سابق که در خدمت رژیم جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان کار می کنند و مخترع این بحثها هستند، جوابشان مدتها پیش در "کن فیکون مارکسیستی در ایران" داده شده و نیازی به تکرار نیست، و می توانند بجای اختراع عذرِ بدتر از گناه، اذعان کنند حکومت اسلامی چه بلایی بر سر ایران و ایرانی آورده است. (منبع)

کودتای رضا خان یا گنادی یانایف؟

کاظم علمداری

با کودتای رضا خان و سید ضیا، جامعۀ در حال تلاشی و نا‌به‌سامان ده سالۀ ایران رو به امنیت نهاد و یک پارچگی خود را حفط کرد. با کودتای ایدئولوژیک «گنادی یانایف» (معاون «گورباچف») و هفت تن از مقامات ارشد شوروی از جمله ولادیمیر کریوچکف رییس ک.گ.ب در ماه اوت هزار و نهصد و نود يک علیه گورباچف برای حفظ نظام سوسیالیستی، به فروپاشی شوروی شتاب بخشید. محور کودتای رضا خان حفظ امنیت جامعه، یک پارچگی ایران و حذف نظام نا‌کارآمد قاجار بود. محور کودتای گنادی یانایف و همراهان، مقابله با تغییر و اصلاحات و حفظ نظام نا‌کارآمد بود. امروز کدام وضعیت در ایران حاکم است و محور کودتای احتمالی سپاه پاسداران چیست؟

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا