احد قربانی دهنا
برداشت از
سکولاریسم بسیار متفاوت است. از برداشت ضددین که آن را به صورت دشنام بکار می
برند، تا آزادگی و احترام به آزادی وجدان و بیان و پاسداری از کرامت انسان و
نیل به آزادی مذهب راستین. دغدغهء عمدهء نظریه پردازان سکولاریسم معاصر از
يکسو تضمین آزادی مذهب و وجدان در جامعهء سکولار و، از سوی ديگر، منجر نشدن
سکولاریسم به مذهب ستیزی است. اما چرا در یک جامعه - حتی در آنجائی که پیروان
یک شریعت اکثریت مطلق دارند - قانون وضعی و عرفی بهتر از اجرای شریعت و قانون
الهی است؟ به دلایل گوناگون سکولاریسم بهترین گزینه است.◄
ضرورت یک بدیل فراحزبی
عطا هودشتیان
امروز
بیش از هرچیز، باید سقوط جمهوری اسلامی را مدیریت کرد. اگر نمیخواهیم قدرتهای
جهانی برای ما راه یابی کنند، تنها اپوزیسیون، یعنی خودمان، باید هدایت جنبش
اعتراضی را بکف بگیریم. بنابراین مشکل این دوره ما اپوزیسیون است. تاکنون
اپوزیسیون گرفتار تنوع بوده است و چیزی به نام «هویت مستقل» از خود نشان نداده
است. فصل مشترک و خصوصیت اصلی تقریبا تمامی گروههای اپوزیسیون دیگر-ناباوری
ست. یعنی دیگری را قبول نمیکنیم تا زمانی که وی پشتیبان ما شود. اما، حال زمان
آن رسیده است که به برپایی یک همبستگی ملی همت کنیم و گردهم آییم. ما در این
اقدام نسبت به حرکت مستمر اعراضات بسیار عقب هستیم.◄
ملایان، برندگان سه انقلاب
فاضل غیبی
هنوز
بسیاری در حیرتاند که چگونه “مشتی ملای از دنیا بیخبر” جنبش دمکراسیخواهانۀ
ایران را چنان منحرف کردند که به برقراری بدترین نوع حکومت در دنیا منجر شد.
واقعیت این است که اگر ما ملت ایران از درک و آگاهی تاریخی برخوردار بودیم،
چنین تحولی ممکن نمیشد. این در حالی ست که علم تاریخ ابزار و شیوه های بسیار
مفیدی را در اختیار تاریخ پژوهان قرار داده است که با استفاده از آنها می
توانستند به سادگی به درک تاریخی درستی دست یابند و اگر چنین نکردند، بدین علت
که آنان سرسپردۀ ایدئولوژی هایی بودند که از تاریخ نگاری بهره برداری تبلیغی
میکنند.◄