اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

1 دی 1398 - 22 دسامبر 2019

فايل تصویری       فايل صوتی

   موضوع:

دربارهء مقاومت های مدنی

سخنران:

محسن سازگارا

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 2 تا پنجشنبه 5 دی 1398 - 23 تا 26 دسامبر 2019

زمان باقی ماندهء انتظار

تا آغاز مراسم بزرگداشت پويا بختياری

در کرج - ساعت 2 بعد از ظهر 5 دی ماه

را در اين لينک دنبال کنيد

از طريق همين لينک می توانيد ساعت را

روی سايت ها و رسانه های خود قرار دهيد

شکايت کفتار از اين تشبيه: من که قرار نيست آدم باشم!

رسالت ما و رذالت آنها

امیر امیری

استمرار طلبان - برخلاف دی ‌ماه دو سال پيش که، با زبانی نشاندار از تناسب معکوس در فرومایگی با مفتخوری، معترضان را یا «کرکس» می‌خواندند یا خواهان «برخورد تند با اغتشاشگران» بودند - برخورد امروزی شان با انقلاب امسال و معترضان و بیش از هزار تن کشته، همراه با بیان و نگرشی سلبی، و نادیده گرفتن معترضان و صنفی نشان دادن اعتراضات در کلام است، اما با رویکرد ایجابی بسیار کمرنگ در عمل.

یک گور خالی، یک ساندویچ فلافل!

اسماعیل هوشیار

کی بد است؟ کی خوب است؟ داستان عقابی است که دگردیسی اش تبدیل شدن به کلاغ با سقف پروازی پائین باشد؛ جایی که هنوز تصویری از عقاب بودن شان را در ذهن دارنولی عملاً کلاغ های پشت قبرستان شده اند. نمی دانم تحمل کدامش سخت تر است؟ دیدن عقابی که مثل کلاغ راه می رود، و یا ساندویچ فلافل با طعم قبر خالی؟

اصلاح ‌طلبان ولایی و اصلاح ‌طلبی

مسعود میرراشد

هدف، همان گونه که از نام این نوشته پیداست، تکرار مسایلی چون "استمرار طلب"، "سوپاپ اطمینان رژیم" و یا "همه یک گونه اند" و غیره نیست؛ بل کوششی ست برای نمایاندن بنیان های فکری این حریان و نشان دادن این واقعیت تلخ که اینان یک جریان بی ریشه‌ی سیاسی به شمار میروند و حتا میتوان گفت در زمان تولد مرده به دنیا آمدند.

در چند روز گذشته، با کمال تأسف، خبر شديم که دوست ارجمند سکولار دموکرات های ايران، آقای فؤاد پاشائی، دبيرکل اسبق و مشاور عالی کنونی حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)، به اندوه از دست دادن پدر گرامی خود، جناب سرهنگ احسن پاشائی فراهانی، دچار آمده اند. اينجانب، بعنوان سخنگوی جنبش سکولار دموکراسی ايران، اين ضايعه را به جناب پاشائی تسليت گفته و برايشان عمری بلند و سرشار از سرافرازی آرزو می کنم. اسماعيل نوری علا

«چپ زرگری»

عبدی کلانتری

ما هر وقت از رفقای کیش «پان‌نئولیبرالیسم» می‌پرسیم «روی چه حسابی یک نظام رانتی آخوندی فاشیست را که از بدو تولد تا امروز با غرب، با لیبرالیسم، و با سیستم نئولیبرال غربی دشمنی ورزیده، اسمش را می‌گذارید نئولیبرالیسم؟»، پاسخی که می‌گیریم این است که «نوع ایرانی‌اش فرق می‌کند». من از خودم می‌پرسم چه لزومی دارد یک روشنفکر چپ بیاید یک مفهوم شناخته ‌شده با تعاریف پذیرفته را چنان بپیچاند که هر شترگاوپلنگی در آن بگنجد؟

جايزه برای آنها که به سانسور گردن می نهند؟

بیانیهٔ وب‌سایت رسمی احمد شاملو

در چنین شرایطی، نمی‌توان جایزه‌ای به نام «احمد شاملو» ترتیب داد که به این دستگاه سانسور گردن می‌نهد و شرط پذیرش آثار را گذر از سد سانسور فرقه‌ی کوتوله‌ها معرفی می‌کند. وب‌سایت رسمی احمد شاملو، از پیش از آغاز شکل‌گیری این جایزه با آن موافقتی نداشت و پس از رسوایی‌های متعدد جایزه، چه از نظر مبانی پذیرش آثار، چه روال داوری و انتخاب‌ها، آن‌ را نه شایسته‌ی شعر مستقل فارسی می‌بیند و نه در قامت نام شاعر آزادی. از این‌رو بر آنیم که سال آینده، جایزه‌ای جهانی به نام احمد شاملو ترتیب دهیم که همراهِ صدای فروخفته‌ی شعر فارسی باشد.

دشنه و قمه از آن کيست؟

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پشت اغتشاشگران حوادث اخیر کشور درآمده و گفته این جماعت باید اجازهء طرح خواسته‌های خود را داشته باشند! باید جواب داد در کجای دنیا به افراد جانی که با دشنه و قمه به جان مردم افتاده‌اند اجازه می‌دهند هر جنایتی بکنند!

* فدوی: از به جریان انداختن عریضهء شما مضایقه ای ندارد لکن، بین خودمان باشد، گوش استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل کر، ضد انقلاب هم نشنود، "دشنه و قمه" اسلحهء سازمانی برادران خودی و موسوم به لباس شخصی ست و ربطی به ملت شل و پل نداشته است، برادر شهروند!

درستی حمایت از مراسم یادبود «پویا بختیاری»
سام قندچی

می بینم اکثر سایت های چپ و جبهه ملی حمایت خود را از این مراسم اعلام نکرده اند. شايد از آنجا که خبر کشته شدن این جانباختهء خیزش آبان ماه 98 در سایت های نسبتاً افراطی سلطنت طلب منتشر شده بود، عده ای این برداشت را کردند که «پویا»، در اپوزیسیون ما، نماد آن نوع نگرش است. اما بيائيد اصلاً فرض کنیم که این طور باشد، که نيست، آيا براستی چنين فرضی می تواند مانع پرداختن ما، از نحله های گوناگون سیاسی، به اين فاجعه باشد؟

نوبت به «نهادهای مدنی قلابی» رسیده است

مجید محمدی

بعد از سرکوب معترضان توسط نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و لباس شخصی‌ها در خیابان‌ها، بسیج کارکنان نهادهای نظامی و انتظامی و نهادهای تحت نظر رهبری و کارکنان دولتی به خیابان‌ها برای بیعت مجدد با رهبر، و موج بازداشت‌ها در سراسر کشور، اکنون نوبت نهادهای مدنی دولت ‌ساخته و قلابی است که اعتراضات عمومی را به زیر قالی و فراموشی بفرستند.

یلدا، و خورشیدی که اشک هامان را خواهد شست

شکوه ميرزادگی

امسال یلدای ما، این پیام آور نور و مهربانی، وقتی می آید که زادگاهش از اشک و اندوه رنجور است. زیباترین و شجاع ترین فرزندان سرزمین اش به دست دیوهایی از اعماق تاریکی بدر آمده به خاک و خون کشیده شده، و مردمان نیک دل اش داغدار چراغ هایی هستند که خاموش شده اند.

نقش مردم ايران در گزينش رهبری

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

هفتمين «پادکست سکولار دموکراتها»

خطر آنارشيسم برای جوانان ايران

ميلاد آقائی - محمود ابطحی- مقداد عسکريان

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)

گفتگوی احزاب

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

واپسین هشدار به جمهوری اسلامی در ایران

کورش زعیم

توضيح سردبير: در پی حوادث آبان ماه سال جاری، که به گمان ما سرآغاز انقلاب سکولار دموکرات ايران محسوب می شود، آقای مهندس کورش زعيم «هشدارنامه» ای را در سايت شخصی خود منتشر کرده اند. ما ايشان را فردی وطن دوست، با سواد و با حسن نيت می دانيم که، همچون پزشکی حاذق، بيماری مريض خود را درست تشخيص داده و آن را با بلاغت کامل تشريح کرده است اما، متأسفانه و، از نظر ما، نسخه پیچی ايشان - که راه به اميد بستن به سران سپاه پاسداران و نيز ائتلاف با تشکيلات مشکوکی به نام «آبان» برده است -حاصلی جز کشتن بيمار نخواهد داشت. تلاش برای ايجاد قطب آلترناتيو در داخل کشور  و اميدواری به اقدام پاسداران موجب آن شده است که توهمی بی نتيچه در برخی از فعالان سياسی بوجود آيد  تا آنان نيز، در کلام پايانی ايشان، «ناامیدانه در انتظار بازخورد خردمندانه و آینده نگرانه»ی اشعالگران ايران باشند. بهر حال اين ملاحظات هيچ از تحسين ما برای شيوائی اين «دادنامه» نمی کاهد. آن را با هم بخوانيم.

شرایط لازم و شرایط کافی برای وقوع انقلاب

و ضرورت مدیریت انقلاب برای استقرار دموکراسی

وحید وحیدی تهرانی

نشانه های زیادی وجود دار که نظام سیاسی رژيم اسلامی ایران، پس از چهل سال پیگیری یک راهبرد فاجعه بار و مخالف منافع ملی ایرانیان، که به منزوی شدن ایران در دنیا و  ورشکستگی اقتصاد کشور منتهی شده است، اکنون و پس از کشتار سبعانهء مردمی که در اواخر آبانماه در  اعتراض به سیاست های خانمان برانداز آن به خیابان ها آمده بودند، از نقطهء بی بازگشت عبور کرده و بکلی مشروعیت خود را از دست داده است. بطور کلی، «شرایط لازم» برای وقوع انقلاب به موارد ساختاری و بنیانی که در مطلب حاضر به آنها اشاره می شود،

صدای پای انقلاب

از شنبه ‌نگاری های میلاد آقایی

امروز ما در پای دروازه‌های یک انقلاب گستردهء سیاسی اجتماعی در ایران ایستاده‌ایم و آگاهی از چگونگی به پیش‌ رفتن این جریان اجتماعی می‌تواند هزینه‌های آن را برای ما بکاهد و به تندی، با به هم ریختن نیروی سپاه، کشور گرامی‌ مان را از این دوران سیاه بیرون بیاوریم. اما چگونه به اینجا رسیده ایم؟

نقش تازه اصلاح ‌طلبان: «براندازی از درون نظام»!

روشنک آسترکی

اصلاح ‌طلبان، پس از جنبش آبان امسال، به فکر بهره ‌برداری از جنبش ملی ایرانیان علیه نظام سرکوبگری هستند که خود بخش مهمی از آن به شمار می‌روند. آنها که با به کار افتادن سوپاپ‌های اطمینان (خاتمی و موسوی و کروبی) از شوک و رخوت بیرون آمده‌اند، تلاش می کنند پروژهء اصلاحات را با ترفند «براندازی از درون نظام»، عین اصلاحات از طریق «مشارکت پرشور و فعال در انتخابات»، به جامعه قالب کنند!

00000000000000000000000