----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

خطرات آشنایی ناگهانی با غرب

(بمناسبت درگذشت باقر پرهام)

امیر طاهری

در جریان گفت و شنود، که بیشتر گفت از سوی پرهام بود و شنود از سوی من، اندک اندک روشن شد که هردومان در فضایی مه‌آلود حرکت می‌کنیم. هر دو فاقد دانش سیاسی و عقل معاش لازم بودیم که دریابیم چه بر سرمان آمده است. مانند زلزله‌زدگانی بودیم که همه چیز خود را از دست داده‌اند و هنوز در حال «شوک» به سر می‌برند. با این حال یک تفاوت مهم بین ما دیده می‌شد...

پیام باقر پرهام به اولین کنگره سکولار دموکرات های ایران

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

توبه

حمید رضا رحیمی

فدوی در مرور اخبار فرامرزی دارالخرافه، به خبر میمنت اثری از جنس مالش قهرمانانه، بشرح زیر رسید:

* العربیه: مراسم بازگشایی سفارت ایران در سعودی با حضور مسئولان خارجه دو کشور انجام شد.

بیت

مست بودم اگر گهُی خوردم

گهُ فراوان خورند مستانا!

گفتن ندارد که این مستی، ناشی از تنقیهء "می" عرفانی ست که الکل آن بسیار بیش از "مَی" معمولی ست!

بعدالتحریر: توصیه فدوی (بقول عوام optional): حجاج اعزامی به ریاض، با خودشان چوب پنبه داشته باشند!

نافرمانی مدنی زنان

استراتژی‌ها، رویکردها و افق‌ها

آزاده دواچی

در چند ماه گذشته با وجود آنکه اعتراضات مردمی، شکل میدانی - اعتراضی خود را از دست داده‌اند، اما رفتار و استراتژی‌های مبارزاتی به شکل گسترده‌ای تغییر پیدا کرده است. شاید موثرترین عامل در این تغییر را بتوان در پختگی مبارزاتی زنان پس از اعتراضات دید. رویکردی که از ابتدا به صورت اعتراضات پراکنده و بدون رهبری بود، اما هدفی واحد داشت. این هدف واحد در هسته مبارزاتی جنبش زن، زندگی، آزادی نهفته بود و همین نهفتگی موجب شد که با تغییر الگو، همچنان روند آن ادامه پیدا کند.

در دفاع از سکولاریسم اخلاقی و سیاسی

پل کلیتور (زادهء ۱۹۵۴، آمستردام) استاد فلسفه است و در بهار 1401 کتاب او با نام «نگاه این جهانی، در دفاع از سکولاریسم اخلاقی و سیاسی»، به ترجمهء برزو نابت، بوسیله انتشارات «سرای بامداد»، (تورنتو، بهار ۱۴۰۱) منتشر شده است. در پشت جلد کتاب، به نقل از پل کلیتور، می خوانیم: «نقد دین را ضرورت می‌داند. نباید از این بیم که بنیادگرایان برمی‌آشوبند، از نقد دین طفره رفت. همزیستی خداناباوران و خداباوران را تنها در سایهء سکولاریسم شدنی می‌داند.» ساست رادیو زمانه ویدئوئی از مترجم را در معرفی کتاب منتشر کرده است.(֎)

منتظر نفوذی ها در قامت سلطنت طلبان باشید!

س. سمبه

موضوع روز ما باید اعدام جوانان باشد اما متاسفانه عده ای لمپن و فاحشه سیاسی سلطنت طلب نما با انگشت کردن هالو به قصد تحقیر رقیب سیاسی، آب گل آلودی فراهم کردند تا اوباش چپ خمینی طلب و خلخالی ستای ۵۷ تی، زبان در بیاورند و از حماقت عده ای لمپن پلی برای حمله به رضا پهلوی بسازند و حتی او را به مرگ تهدید کنند!

«دهه هشتادی‌ها»؛ ظهور نوجوانی جدید

گفت‌وگو با علی‌اصغر سیدآبادی

گفت‌وگوگر: محسن آزموده

علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده و پژوهشگر شناخته‌شده حوزه کودک و نوجوان، یک دهه پنجاهی است که سال‌هاست دغدغه کودک و نوجوان دارد و از نزدیک با ایشان در ارتباط است. او اخیرا در فضای مجازی، مطالب جالب توجه و راهگشا و آگاهی‌بخشی درباره دهه هشتادی‌ها منتشر کرده و بسیاری از کلیشه‌های رایج درباره آنها را مورد انتقاد قرار داده است.

شکست ایدئولوژی ها

نوشتهء «سازنده»

رژيم اسلامی یک حکومت ایدئولوژیک مذهبی با فرهنگ روستایی است. ادعای آن زندگی برابر همانند زندگی در روستا و گسترش مذهب در جامعه بود. اما همانند کشورهای کمونیستی آنها نیز دریافتند که برابری اقتصادی ممکن نیست و از آنجا که همگی قبل از انقلاب از قشر فقیر جامعه بودند، نتوانستند از پول و امکانات دیگر بگذرند و بسرعت فاسد شدند.

رژیم شکست ‌خورده و رهبر تنهایش

امیر امیری

علائم یک پدیده سیاسی را نباید با دلایل آن یکی دانست. علائمی که سبب ساز مبارزه برای رفع معضل سیاسی میگردد بتدریج آغاز میشوند تا دلایل ذاتی و ریشهای معضل را نشانه گیری کنند. تعریف و تفسیری که به صورت همزمان علائم یک پدیده را به عنوان علل آن پدیده یکی میپندارد، چندان راهگشا و کارساز نیست و از منظر جامعه‌شناسی سیاسی نادرست و گمراهکننده و مشکل ساز است.

«پنجاه‌وهفتی»، سرزنش یک گفتمان، یا دشنام به یک نسل؟

مزدک بامدادان

«پنجاه‌وهفتی» دشنام به یک نسل نیست، پنجاه ‌و هفتی سرزنش یک گفتمان و نکوهش پاد فرهنگی است که از دل انقلاب اسلامی بدر آمده است؛ چرا که 57 بزنگاه به هم رسیدن نواده (نورالدین کیانوری) و پدر بزرگ (شیخ فضل‌الله نوری) بود؛ پنجاه ‌و هفت پیروزی مشروعه بر مشروطه، پیروزی شیخ فضل‌الله بر ملک‌المتکلمین، پیروزی نواب صفوی بر احمد کسروی، پیروزی کینه و آز بر مهر و خرد، و - در یک واژه - پیروزی فرومایگی بر فرهیختگی بود.

چرا عمر رژیم اسلامی ادامه دارد؟

مجید محمدی

ریزش درونی نیروهای وفادار موجب کوچک و کوچک‌تر شدن کاست حاکم شده است. اما به‌رغم این اختلاف‌ها و ریزش‌ها، در نهایت، نظر خامنه‌ای و بیت تسلط پیدا کرده است و کسانی که با نظر خامنه‌ای مخالف باشند، کنار می‌روند یا حذف می‌شوند و دوباره به قدرت باز نمی‌گردند. اما رژیم نکبت و فلاکت، به‌رغم این اختلاف‌ها و ریزش‌ها، به حیات انگلی خویش ادامه داده است. چرا و چگونه چنین می‌شود؟ چرا حکومت هیچ‌گاه یکدست نمی‌شود و ریزش‌ها ادامه دارد؟

آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟!

شهرام یزدانی

اعلام میانگین ضریب‌هوشیِ ۸۴ برای ایرانی‌ها، سبب شگفتی بسیاری از نخبگان ایران شده است. عده‌ای با انکار این آمار در صدد اعتراض برآمده اند. با این حال نویسنده، این موضوع را زیر عنوان نظریهء «ترقیق هوشی» در سال ۱۳۷۹ در سازمان مدیریت پیش‌بینی کرده بود.

اگر جنبش مهسا نبود…

حمید آقائی

اگر چنبش مهسا نبود ضعف و ناتوانی اپوزیسیون سنتی و چهل ساله رژیم جمهوری اسلامی بر ملا نمی گشت و آنها را از برج عاجِ تفرد و تفرعن پایین نمی آورد و وادار به اعتراف به عقب ماندگی از جنبش مهسا نمی کرد و برخی را مجبور نمی نمود که برای حفظ موقعیت (تاریخی و ایدئولوژیک) خود به پناهگاه ایدئولوژیک و هویتی خویش پناه نبرند.

چهار عامل ناشادکامی در ایران

مهران صولتی

مدتی پیش یکی از جامعه شناسان کشور از این سخن گفته بود که حکومت در ایران باید به جای فرمان به آغاز تولید انرژی هسته‌ای، دستور به تولید عشق، امید و محبت می‌داد. حال باید ببینیم که چرا حکومت در ایران با ایجاد شادکامی میانه‌ای ندارد و تحقق آن را پیگیری نمی‌‌کند؟! واقعیت این است که تا چهار جدال تاریخی زیر به نحو مناسبی پایان نیابند نارضایتی‌ها همچنان ادامه خواهند یافت.

لمپنیسم ایرانی

محسن خیمه دوز

لمپنیسم یک «پدیده پیچیده تاریخی چندوجهی» ست که «علم شناخت آن» هنوز تعریف و تدوین نشده است. اگر روزی چنین دانشی در آکادمی تاسیس شود، بدون تردید ایران و تاریخ معاصرش بهترین «کیس استادی» و مورد مطالعاتی برای تدوین و تاسیس این دانش است. به همین دلیل هم، تا اطلاع ثانوی، رهایی از آن ممکن نیست و لمپنیسم که هر بار به شکل یک حکومت یا ایدئولوژی ظاهر می شود (چپ، راست، دینی، سلطنتی، چینی، روسی، لیبرال)، تنها شناسنامه معتبر ایران است.

چرا «اصلاحات» در ایران به بن‌بست رسیده است؟

شهرام اتفاق

پیچیدگی‌ها در بحث اصلاحات مختص کشورهایی است که لیبرال دموکراتیک نیستند. در کشورهای لیبرال دموکراتیکی که امکان تغییر و اصلاح در درون آن‌ها نهادینه شده دیگر واجد شرایط مورد بحث نیستند. آن‌ها به راحتی می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را در همان نظام لیبرال دموکراتیک مطالبه کنند و به آن دست یابند. بنابراین روی سخن این بحث با جوامع غیر لیبرال دموکراتیک است، جوامعی که اغلب توسعه ‌نیافته و گاهی هم در حال توسعه هستند و این پیچیدگی و بحث‌ها مختص این جوامع است.

ایران: خروج دسته‌جمعی

ایمان گنجی

این لحظه‌ها بارزترین نماد پیروزیِ آغازینِ جنبش «ژینا»، جنبش انقلابی این روزهای ایران است. به رسمیت نشناختن اقتدار حاکم، بی‌پدر شدن انقلابی جامعه. دیگر نه معلمی در کار است و نه شاگردی، نه رهبری و نه پیروی. تنها اقتدار موجود، اقتدار مردمِ متکثری است که به پیشتازی زنان و در انقلابی زنانه، بنیادهای اقتدار سلطه‌گر را از بین می‌برند. این دقیقه‌ء گسستی ریشه‌ای است؛ دقیقه‌ای از نفی که تماماً منفی باقی نمی‌ماند، چرا که از چشم‌انداز اکنون‌اش، می‌خواهد هر آنچه را پس از این نیز به عنوان اقتدار پدرسالار سر برآورد، نفی کند.

روندهای زيست پردازِ سکولار

ابراهیم هرندی

سکولاريسم منِشی زیستی ست که ریشه در شيوهء نگرشی تاريخی دارد؛ نگرشی که از چشم انداز آن، انسان پالايشگر، ويرايشگر و آرايشگرِ گیتی می ‏تواند و بايد باشد؛ نگرشی که از خِرَد انسانی مايه‏‏ ور می شود و انسان را تنها دارنده و راننده‏ء هوشيار هستی می‏ شناسد. [اما]، از چشم ‏اندازهای کهن، انسان نيز چون ديگر پديدارهای گيتی در چنبر نيروهای ماورائی اسير است.

علیه سیاست «هویت – محور»

قبیله گرایی نوین و بحران دمکراسی

فرانسیس فوکویاما

در این مقاله فوکویاما به موضوع مسخ دستور کار نیروهای چپ دنیا زیر تاثیر سیاست هویت-محور پرداخته، اشاره می کند که در قرن بیستم، سیاست با اقتصاد تعریف می شد و چپگرایان بر روی کارگران، اتحادیه ها، برنامه های رفاه اجتماعی و سیاستگذاری های بازتوزیع ثروت متمرکز بودند. اما امروزه آنها بیشتر بر هویت تمرکز دارند و در بسیاری از دمکراسی ها، چپ، کمتر روی ایجاد شرایط برابری اقتصادی و بیشتر روی منافع انواع متعدد گروه های حاشیه ای مانند قلیت های قومی، مهاجران و پناهندگان، زنان، و دگرباشان جنسیتی متمرکز است.

مردم می‌گویند:

«بگذارید زندگی کنيم آن طور که می‌خواهيم»

گفتگو با مرتضی مردیها

اگر حداقلی از خواسته مردم که مشترک است را در نظر بگیریم این است که به امور ساده رندگی من، چه می‌خورم، چه می‌نوشم، چه می‌پوشم، کجا می‌روم، با چه‌کسی هستم، به این‌ها دخالت نکنید..

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

«پیمان همکاری»

ضرورت پیدایش، چشم اندار، چالش ها

سخنرانان: نمایندگان پنج نهاد شرکت کننده

شهلا انتصاری شورای ملی تصمیم

دیانا بیگلری جنبش وحدت ملی ایرانیان

فریدون احمدی شورای مدیریت دوران گذار

بابک بهزادی حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

رضا طالبی جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم