----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

7 آبان 1402 - 29 اکتبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

-----------------------

موضوع:

کورش بزرگ

ومقام او نزد ایرانیان ویهودیان

-----------------------

فایل تصویری     فایل صوتی

-----------------------

سخنران:

اسماعیل وفا یغمائی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

ملت؛ تخیل و فرهنگ

راس پول

توصیف بندیکت اندرسن از ملت به عنوان یک «جامعه‌ی تصوری» در بحث‌های اخیر درباره‌ی ملی‌گرایی اجتناب‌ناپذیر شده است و دلیل معقولی هم دارد. پیش از اثر اندرسن، بسیاری از نظریه‌پردازان ـ ‌به‌ویژه لیبرال‌ها و مارکسیست‌ها‌ـ [پدیده‌ی] ملت را تحت عنوان توهمی جمعی یا شکلی از آگاهی کاذب رد کرده بودند و آن‌ را عارضه‌ای در نظر گرفته‌اند که شایسته نیست به‌جِد به آن پرداخته شود، چه رسد به اینکه روی موافق به آن نشان دهند.

تولدی دوباره برای سینمای ایران

فرشته نزاکتی

در راستای حمایت از سینماگران ایرانی، جشنواره‌های طراز اول اروپایی سینمای حکومتی جمهوری اسلامی را تحریم کردند. جشنواره برلین شروع ‌کننده این روند بود و باقی جشنواره‌ها مانند کن و ونیز هم به این روند ادامه دادند. با تشکیل کانون سینماگران مستقل ایران، سینمای نوین ایران بیشتر دیده شد و فیلم‌های متفاوتی از سینمای ایران، به جهان، معرفی شد. این فیلم‌ها، شروع جدیدی برای سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی بودند که همگی با موازین اسلامی ساخته می‌شدند.

از باجناق تا باغبان

حمید رضا رحیمی

فدوی شدیداً مُباهی ست به آگاهی برساند که بعون الله، و بقول عوام، " لوکیشن" قتل خدا پسندانهء مهرجوئی ها تبدیل شده است به میدانی برای تمرین سناریو نویسی برادران گرامی، با موضوع و محتوای متنوع، از باجناق تا باغبان!.. مثلاً:

* العربیه: خبرگزاری «رکنا» که اخبار حوادث را در ایران پوشش می‌دهد، در گزارشی ابتدا مدعی شد که "باجناق‌های داریوش مهرجویی"، یعنی همسران خواهرهای وحیده محمدی‌فر، قاتل «اجیر» کرده و آن‌ها را به قتل رسانده‌اند. این خبرگزاری با حذف خبر پیشین خود، در گزارش‌هایی جداگانه نوشت که قاتل، باغبان منزل این دو هنرمند کشته شده، است.!

آرشیو متن نوشتاری این برنامه ها

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

«شیدا» در 48مین جشنوارهء فیلم تورنتو

فرشته نزاکتی

فیلم شیدا، در دوره‌ای که زنان ایران بیش از هر زمان دیگری، آشکارا از مشکلات خود حرف می‌زنند و برای به دست آوردن آزادی‌های انسانی، مبارزه می‌کنند، موهبتی است. شیدا، به واقعیت وفادار می‌ماند و منصف است و موقعیت زنان قربانی خشونت خانگی با بهانه‌های سنت و مذهب را به تصویر می‌کشد. اینکه چطور زنان محدود می‌شوند، از آنها خواسته می‌شود فقط به وظایف سنتی مانند فرزندآوری و تربیت فرزندان و عمل به خواسته‌های شوهر مطابق قراردادهای اجتماعی تحمیلی و با رعایت موازین اسلامی بپردازند.

بدرود

کاری از اسماعیل نوری علا

کشتن مهرجوئی ها

ناصر فکوهی

«سلبریتی» شدن در مورد مهرجویی صرفا امری تجملی یا پولساز و «جشنواره‌ای» نبود. فیلم‌هایی چون «گاو»،  «آقای هالو»،  «دایره مینا»، «اجاره نشین‌ها، «هامون»، «سنتوری» و... تاثیری اجتماعی و عمیق بر جامعهء ایران داشتند و  به بخشی از حافظه و هویت ما تبدیل شدند. و شخصیت خود مهرجویی نیز با رویکرد دخالت اجتماعی، طنز خاص، هیجان‌ها و احساس‌هایش که تا آخرین سال‌ها ادامه داشتند، نیز این امر را تقویت می‌کرد.  از این لحاظ  مقایسه‌ای که بین این ماجرا و ماجرای مرگ کیومرث پوراحمد، آن هم در شمال، آن هم مسئله‌دار (در  فروردین 1402) در فضای مجازی مطرح شد، نه اتفاقی بود و نه خالی از معنا؛ زیرا پور احمد نیز نه به دلیل  «سلبریتی بودن» بلکه به دلیل نفوذ  «داستان ‌های مجید»ش، بر جامعهء ایرانی  تاثیری اجتماعی نیز داشت.

پیام کشتن مهرجوئی ها
اسماعیل نوری علا - بهمن مقصودلو - مسعود نقره کار
در برنامه «یاران» به مدیریت علیرضا میبدی

آیا رژيم اسلامی کشور را به سوی یک جنگ منطقه‌ای می‌برد؟

هادی زمانی

سیاستِ به اصطلاح نابودی اسرائیل، همانند غرب‌ستیزی، یک ستون پایه اصلی ایدئولوژی رژيم اسلامی (ج.ا.) است. رهبر ج.ا. نه تنها به این اصل عمیقاً باور دارد، بلکه تحقق آن را در آینده‌ای نه چندان دور، امری شدنی و حتی اجتناب ناپذیر می‌داند. اما برای این رژیم اصل برتری نیز وجود دارد که همانا حفظ نظام ج.ا. است. سیاست «محو» اسرائیل می‌تواند اصل برتر حفظ نظام را با چالش‌ها و مخاطرات سنگینی مواجه سازد. راه کار آنها برای مدیریت تنش بین این دو اصل و ایجاد تعادل بین آنها، رویارویی با اسرائیل از طریق گروه های نیابتی، و بدون مشارکت مستقیم است.

پرندگانی که به شهر خود باز نمی‌ گردند

نازنین درگاهی

فرار مغزها یا مهاجرت جوانان برای تحصیل شاید هیچ‌گاه به اندازه امروز هشدار دهنده نبوده. حالا جوانان نه برای تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس، که از زمان دیپلم به خارج می‌روند و خیلی‌ها به ترکیه، در همسایگی ایران. قصه‌ زندگی آیدا، یاسمین، پوریا و سِودا اصلا شباهتی به دیگری ندارد اما مهاجرت‌شان در یک نقطه با هم تلاقی کرده است: دانشگاهی به‌نام دوکوز ایلول در یکی از شهرهای ترکیه.

به مناسبت روز کوروش بزرگ

بیانیهء بنیاد میراث پاسارگاد

کورش همچون لازمه ای برای ملت شدن

اسماعیل نوری علا

اقدام حکومت اسلامی برای تخریب تخت جمشید (که در آن توفیقی به دست شان نیامد) و سپس کوشش اش برای به زیر آب بردن آرامگاه کورش هخامنشی (که به تشکیل بنیاد میراث پاسارگاد انجامید) موجب شد تا مفهومی بعنوان «پدر ملت» و «منشاء غرور ملی» در اذهان جوانان ایران که از آن همه سرشکستگی به جان آمده بودند جائی برای پر کردن عنصر مفقودهء «هویت ملی» باز کند.

رضاشاه و تجددش

(نگاهی به کتاب سفرنامهء‌ مازندران)

عباس میلانی

نظرات رضاشاه درباره‌ نیاز جدایی دین و دولت نه‌ تنها وصفی ریزبینانه است از کاری که می‌خواست (و توانست) در دوران سلطنت اش انجام دهد بلکه ناخواسته، وضع اسف‌بار امروز ایران را هم نشان می‌دهد. می‌گوید «شبهه و تردید نیست که مذهب و سیاست دو اصل مقدسی است که همیشه باید مطمح نظر زمامداران عالِم و عاقل باشد.»  اما بی‌درنگ می‌افزاید «اختلاف و امتزاج آن‌ها» هم مذهب را سست و بلااثر می‌کند و هم «سیاست رو به اضمحلال» می‌رود.

شباهت‌های حماس و حکومت ولایی

در پرتو نظریهء حکمرانی نامتقارن

احمد علوی

تجربه تهاجم حماس به اسرائیل و به دنبال آن تنش در منطقه خاورمیانه و کشته شدن و آوارگی بسیاری از شهروندان غزه و اسرائیل و صحنه‌های دهشت آور و غم انگیز را رقم زد که از منظر نظریه «حکمرانی نامتقارن» قابل توضیح است. بنا به الگوی تحلیلی نظریه حکمرانی نامتقارن در حالی که رهبران حماس و حکومت ولایی تلاش می‌کنند تا از محنت و رنج شهروندان قدرت و منزلت و ثروت کسب کنند، هزینه‌های این تنش را کسانی می‌پردازند که نقشی در این تنش‌ها ندارند.

واحد بهروزی «میهن» است!

مهدی تدینی

کسی که می‌خواهد بهروزی، رفاه و حقوق مردم یک کشور را تأمین کند، اول باید درک کند واحد بهروزی «میهن» است ــ نه اینکه میهن را «برساختی» تصادفی، الله‌بختکی، ارتجاعی و بی‌اهمیت جلوه دهد و در عوض تا می‌تواند گسل‌های درون مرز را تحریک کند.... نسبت میهن با شهروند، مانند نسبت سلامتی با فرد است. فرد تا وقتی سلامتی دارد متوجه نیست چه نعمت بزرگی دارد. وقتی «یک» میهن باشد و «دو» ملت، تازه معلوم می‌شود در نبود میهن همۀ حقوق دیگر، حتی حق زنده ماندن، پوچ می‌شود.

حماس و محک گروه‌های سیاسی ایرانی

محمود تجلی‌مهر

توجه به این نکته کلیدی در این روزها بسیار مهم است. اگر گروه‌های سیاسی ایرانی (که بسیاری از آنها گذشته چپ دارند و به تعریف امروزی، خودشان تروریست بوده‌اند) دم خروسی ندارند، باید هر جنایتی علیه غیرنظامیان را بدون هیچ گونه قید و شرط محکوم و رد کنند. کسی که برای چنین جنایت‌هایی به دنبال توجیه و توضیح و مشابه تاریخی بگردد، احیانا خودش دارای نظام اخلاقی منسجم و تعریف شده نیست، پرنسیپ اخلاقی و خط قرمز ندارد و یا دست کم هنوز به این رشد فکری نرسیده است. هر چه دلیلش باشد، او می‌تواند در مسند قدرت یک جنایت‌کار بالقوه باشد.

مصیبت مردم فلسطین، موهبت خامنه‌ای است

ابوالفضل قدیانی

رهبران حماس هم مانند رهبر جمهوری اسلامی از «آرمان فلسطین» دکانی برای خود باز کرده‌اند. علی خامنه‌ای به دنبال استیفای حقوق مردم فلسطین نیست. او به دنبال کسب مشروعیت داخلی، از طریق افراشتن پرچم دروغین مبارزه با استعمار است. برای بخش کوچکی از جامعه ایران که هنوز حامی علی خامنه‌ای و حکومت نامشروع اوست هر روز بیش از پیش مشخص می‌شود که این حکومت نه تنها هیچ کارآمدی ندارد، نه تنها کوچک‌ترین اراده‌ای برای جلوگیری از فساد ساختاری حاکم بر تمامی ارکان کشور ندارد، بلکه بقایش در گرو بقای این فساد ساختاری است. در چنین موقعیتی وضعیت مصیبت‌بار مردم مظلوم فلسطین برای علی خامنه‌ای یک موهبت است.

سرپیچی از سرکوب: معادله ا‌ی چندمجهولی

تلخیص مطلبی از شارون اریکسون نِپستَد

مطالعه‌ء قیام‌های مدنی دهه‌های اخیر در سرتاسر دنیا نشان می‌دهد که اگر نیروهای امنیتی و نظامیان از سرکوب دست بردارند، جنبش‌های مدنی بخت بیش‌تری برای تغییر حکومت دارند. اما سؤال مهم این است که در چه شرایطی نیروهایی که به سرکوب گمارده می‌شوند از کشتن و زدن مخالفان سرپیچی می‌کنند؟ شارون اریکسون نِپستَد، جامعه‌شناسی که جنبش‌های مدنی را مطالعه می‌کند، به بررسی عوامل مختلفی پرداخته است که محققان در توضیح این امر برشمرده‌اند.

ریزش‌ مسافران نظام در ایستگاه‌های غیرمنتظره

سولماز ایکدر

برخلاف ادعای علی خامنه‌ای در سخنرانی‌هایش در رابطه با «رویش‌های نظام»، عزل و نصب‌ها او نشان دهنده «کمبود نیروی وفادار» ضربه‌ای است که نظام جمهوری اسلامی از «ریزش‌»ها خورده است؛ از جمله «احمد جنتی»، عضو فقیه شورای نگهبان که با حفظ سمت، دبیر این نهاد نیز هست و در عین حال، ریاست مجلس خبرگان را نیز با چراغ سبز خامنه‌ای برعهده گرفته است.