------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

----------------------------

enooriala@gmail.com

                 

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامهء یکشنبه

6 اسفند 1402 - 25 فوریه 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

در عراق، در همسایگی ایران،

چه می گذرد؟

----------------------

فایل تصویری         فایل صوتی

----------------------

سخنران:

فرزین کرباسی - ژورنالیست مقیم سلیمانیه

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

معضل سانسور، در گفتگو با چهار نویسنده

رضیه انصاری

سانسور نه تنها در حوزهء ادبیات داستانی تالیفی و ترجمه‌ای و کتاب و مطبوعات، که در ابعاد‌ گسترده‌تر و با چهره‌های متفاوت عرض اندام می‌کند و به تدریج، با محدود کردن آزادی اندیشه و بیان، ابتکار و خلاقیت را از بین می‌برد و، با اِعمال سلیقه تنگ‌نظرانه، یکسان ‌اندیشی را جایگزین می‌کند؛ شیوه‌ای که در عین سانسورمابانه بودن، سانسور را قبول ندارد و به گفت‌وگو و بحث و بررسی هم باور و اعتقادی ندارد. پیامدهای سانسور، عادت به سانسور یا شیوه‌های این سانسورگریزی‌ها چه خواهد بود؟ مهمانان این میزگرد عبارتند از علیرضا بهنام (شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار)، آرش نصرت‌اللهی (شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار)، سپیده سیاوشی (داستان‌نویس)، روژان کلهر (نویسنده).

قسمت هفتم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

از حکایت های آتش به اختیاران

حمیدرضا رحیمی

…و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار، چنین روایت کرده اند که خرگوشی را دیدند که با شتاب می دوید؛ سبب را پرسیدند گفت برادرانی به جنگل آمده اند که هرکس سه تخم داشته باشد، یکی را به سود مقام معظم رهبری جنگل می بُرند! گفتند این که شامل تو نمی شود؛ گفت آخر برادران اول می بُرند، بعد می شمُرند!.. حالا حکایت این کارگر زحمتکش در ماجرای زیر است :

* صدای آلمان: پرت‌کردن پاکبانی از روی پل، به ظن اهانت به پرچم جمهوری اسلامی!

کوروش، همچون یک سرنمون آزادگی

پیرایه شبان

«من، عزت الله ضرغامی، اعتراف می کنم که وزیر تخریب اسطوره ها، ارزش ها و آثار باستانی ایران هستم. هر آن چه که باستانی و دارای قدمت  ایرانی است را خرابه پنداشته الا احکام و سبک زندگی قدیمی و متحجر قبیله ای از کشوری دیگر را! امید داریم  که با ساختن مساجد وحوزه ها و اماکن مذهبی صد ها سال دیگر این اماکن به آثار باستانی ایرانی تبدیل شوند. در زمینهء گردشگری هم تا دل تان بخواهد در کنارحرم ها و اماکن مذهبی، روسپی خانه های مافیایی از دخترکان 12 ساله به بالاتر را دایر کرده ایم که به صنعت گردشگری ایران رونق بدهد. تا خدا از ما راضی باشد»

اسپندگان، روز ملی زن و زمین، خجسته باد

بنیاد میراث پاسارگاد

اسپندارمذگان، یکی از جشن های ملی ایرانیان است که از دوران هخامنشیان تا کنون با ما بوده و به نام روز زن و زمین خوانده می شود. این روز در واقع ستایشی بوده از ایزدبانو سپندارمذ که وظیفه اش نگهبانی از زمین و سرسبزی و زیبایی آن است؛ به همین دلیل نیاکان ما در چنین روزی به همسران و مادران هدیه می دادند و از آنها قدردانی می کردند. در عین حال در این روز این زنان بودند که می توانستند مردی را که دوست داشتند برای زناشویی انتخاب کنند در تقویم یزدگری این روز در دوران باستانی در پنجم اسفند برگزار می شده اما، با توجه به تغییر ساختار گاه‌شمار خورشیدی یا خیامی و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال، این روز مصادف می شود با ۲۹ بهمن ماه. بنیاد میراث پاسارگاد از سال 1383 (۲۰۰۵) همیشه جشن سپندارمذگان را از۲۹ بهمن تا پنجم اسفند برگزار کرده است. یعنی در واقع یک هفته برای بزرگداشت روز ملی زن در فرهنگ سرزمین مان در نطر گرفته شده است.

ما موش‌ها!

فاضل غیبی

"موش و گربه"ای که امروزه در دست است از همۀ نارسایی‌های دیگر "مظاهر میراث فرهنگی ما" برخوردار است! شمارۀ ابیات نسخه های "معتبر" موجود از 95 بیت (در نسخۀ اقبال آشتیانی) تا 175 بیت  (در نسخۀ محمد جعفر محجوب) اختلاف دارند. بنابراین، باید قبول کرد که "موش و گربه" نیز مانند دیگر آثار ادبی ما مورد لطف "تصحیح کنندگان" قرار گرفته و از زمرۀ آثاری است که چون در میان ایرانیان سینه به سینه نقل می شده و امکان از میان بردن آن‌ها وجود نداشته، کوشیده‌اند با کم و زیاد کردن ابیات، محتوا و "مدعا"ی آن را مخدوش و نامشخص سازند!

نامه ای به آقای عبدالله مهتدی

سام قندچی

در حالی که مادر و پدر زنده یاد ژینا مهسا امینی، به رغم آنکه آدم هائی سیاسی نبودند، از روز اول موضع درست گرفتند و بر «اتحاد مردم ایران» تأکید کردند، تجزیه طلبان کرد، که سال هاست از طرف مردم ایران، چه در کردستان و چه در سراسر ایران، حمایتی ندارند، خواستند از این جنبش سراسری در ایران (که نظیر جنبش مارتین لوتر کینگ اساس آن بر «رفع تبعیض» بود)، به نفع دیدگاه های ارتجاعی خود سوء استفاده کرده و از این «نمد» برای خود کلاهی بدوزند. و شما، متأسفانه، به رغم نابود شدن «اتحاد جنبش سراسری»، خواستید تجزیه طلبان را هم راضی کنید!

ادعای ارضی حزب دموکرات کردستان ایران نسبت به آذربایجان

بیانیهء حزب دموکرات آذربایجان

خالد عزیزی، سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران، می گوید نام این سرزمین (آذربایجان عربی) مورد مناقشه است. حال اینکه هیچ مناقشه ای حول نام آذربایجان وجود ندارد. این حزب دمکرات کردستان ایران است در شرایط حساس کنونی و در شرایطی که مردم در ایران درگیر یک مبارزهء سخت برای به زیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی هستند، سودای توسعهء ارضی کردستان را در سر دارد.  نام حقیقی این سیاست مناقشه نیست، تدارک و ترویج سیاست تجاوزکارانه در شرایط مقتضی آینده است. به بیان دیگر حزب دمکرات کردستان امروز برای آذربایجان غربی نام جعلی می تراشد (استان اورمیه) تا در فردای بحران سیاسی برای اشغال آذربایجان غربی پیشمرگه ها را روانه شهرهای آذربایجان غربی بکند.

نگاهی به انتخابات پیش رو

نیما بهرامی

گزارشات دستگاه های امنیتی و نتایج حاصل از شنود، سال هاست که مستبد را مطمئن ساخته اند که او و سیستم حکمرانی اش در دل های مردم ایران جائی ندارند. خامنه ای اگر که ذره ای هم تردید داشت، پس از سال های میانی دههء نود، با شنیدن چندین بارهءصدای معترضان، چرت مقدس اش دریده شده و کاملا مطمئن گشته که منفور ایرانیان است. او به واقع دریافته که تنها به یاری آتش گلوله سرکوبگران است که اجاق ساختمان پاستور را گرم و روشن نگه داشته است. اما...

سایهء مهسا بر انتخابات مجلس دوازدهم

ابوالفضل محققی

از نظر من در این دوره از انتخابات مجلس فرمایشی سخن از تحریم و ندادن رأی نیست! چرا که انتخاب حاکمیت و انتخاب مردم از مدت‌ها قبل صورت گرفته است... سرکوب و کشتار نسل جوان بزرگترین سایه‌ای است که بر فراز سر جمهوری اسلامی، بخوان "استبدادی ولایت فقیه "، گسترده شده است. نسل جوانی که جز ستم و سرکوب از این حکومت ندیده وعمدتاً سن آن‌هایی که جنبش مهسا را آفریدند به انتخابات فرمایشی و کشمکش‌های اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، و به اصطلاح اعتدالیون قد نمی‌دهد.

انتخابات، منطق اصلاحات و آویزان شدن کیهان تهران

گزارش کیهان لندن

صد و ده فعال اصلاح‌طلب با صدور بیانیه‌ای در «رد تحریم انتخابات» بر مشارکت در «انتخابات» تأکید کرده اند و روزنامهء «کیهان چاپ تهران» به «مشروطه‌ستیزی» آویزان شده... ابراز «امیدواری» مقامات برای شرکت مردم در «انتخابات»ی که انتخابات نیست، نشان می‌دهد نهادهای امنیتی و دولتی نیز مانند نظرسنجی‌ها، برآوردی از مشارکت ناچیز مردم در «انتخابات» دارند.

                             چو ایران نباشد؟!

نگاهی به آنچه درسالگشت تأسیس کومله گذشت

اسماعیل نوری علا

چند روزی از جشن سالگشت تأسیس تشکیلات «کوملهء کردستان» در شهر تورنتوی کانادا می گذرد و خبرهای مربوط به آنچه در این جشن گذشته، جسته و گریخته، به ما دور افتادگان از آن ماجرا می رسد؛ خبرهائی که یکی از دیگری تکان دهنده تر و آشفته کننده تر اند. و من از میان این خبرها قصد دارم، به کوتاهی، به دو نکته اشاره کنم.

پروژهء نسل جوانان انقلابی برای ایران

جلال ایجادی

از نظر جامعه شناسی یک نسل را می توان بر پایه یک مرحله 25 ساله تعریف نمود. در ایران بررسی ابتدایی نشان می دهد که نزدیک 70 درصد شرکت کنندگان در انقلاب کنونی پائین از 25 سال دارند. این نسل نقش تعیین کننده ای را در تحول انقلابی بازی می کند و دیگر نسل ها را بسوی میدان می کشد. حال اگر به آمار توجه کنیم و به جامعه شناسی این نسل بپردازیم باید گفت براساس آمار سهم جوانان گروه سنی 15-29 در کل جمعیت ایران نزدیک 25 میلیون نفر ارزیابی می شود. برخی ویژگی های این نسل کدامند؟ وضع اجتماعی گروهبندی های این نسل چگونه است؟

ایدئولوژی و روانشناسی رهبران رژيم اسلامی

شاهپور شهبازی

فارغ از جامعه‌شناسی سیاسی نظام ایدئولوژیک مبتنی بر «حذفِ» رژيم اسلامی، هدف اصلی این متن، نگاهی کوتاه بر رابطه‌ء روانشناسی فردی رهبران رژيم اسلامی ( که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در زبان بدن، رفتار، لباس، گفتار و...رهبران آن به بیان درمی‌آید) با جامعه‌شناسی سیاسی نظام رژيم اسلامی است.

ایران، سرزمین سوخته

سعید سلامی

بنیاد گرایی ج.ا. به رهبری علی خامنه‌ای، موتور محرکه و منبع مالی و نظامی تروریست‌ها در منطقه و در سراسر دنیاست. اما دراین میان، دوستان «ملت مظلوم فلسطین» هم با خرسندی و رضایت خاطر از تجاوز و ترور حماس در هفتم اکتبر و جنگ‌افروزی محور مقاومت، دست در دست رژیمی یغماگر و جنایت‌کار درهر دو سرزمین، ایران و فلسطین می‌گذارند و به جای تلاش برای رهایی از شر مطلق ج.ا. و ارائۀ راه‌حل سیاسی جامع و پایدار برای پایان دادن به رنج مردم فلسطین، بر تداوم آتش جنگی ۷۵ ساله می‌‌دمند.

زمان سقوط فیزیکی رژیم، زمان رهایی از انقلاب‌ستیزی است

علی صدارت

تا وقتی که وژدان عمومیِ همگانیِ یک حداقل لازمی از ایرانیانT و به‌خصوص جوانان، غنای لازم را در مورد واقعیت‌های حقیقی بهار ایران و انقلاب ۱۳۵۷ پیدا نکرده است: ۱) زمان رسیدن به سقوط فیزیکی رژیم، باز هم طولانی‌تر خواهد شد؛ ۲) یکی از امکانات نحوه‌ء سقوط فیزیکی رژیم، خودبراندازی و فروپاشی از درون است، آن‌چنان که در شوروی، و به نوعی حتی در رژیم ولایت مطلقه پهلوی اتفاق افتاد. در آن صورت، و به علت این‌که منقلب شدن مردم به حد کافی نرسیده باشد، خطر جای‌گزینی یک دیکتاتور دیگر با دیکتاتور فعلی محتمل می‌گردد.

تاثیرات جنبش بر سینمای ایران

محمود زهرایی

همراهی بخش قابل توجهی از بازیگران و سینماگران ایران در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی و حجاب از سر برداشتن بازیگران مطرح و در ادامه، ایستادن و پا پس نکشیدن آنها از آرمان های خود، علیرغم سرکوب وزندان و تهدیدها، نویدگر تحولی بنیادی در ساختار سینمای ایران بود. تهدیدهای وزیر ارشاد در ممنوع کار شدن بازیگرانی که به تعبیر او کشف حجاب کرده‌اند، با پاسخ جسورانه و قاطع این بازیگران روبرو شد.

«زباله‌گردی» شغل رسمی شد!

گزارش کیهان لندن

بر اساس طرح شهرداری، زباله‌گردهای ایرانی، یا اتباع دارای مجوز اقامت در ایران، می‌توانند برای شهرداری زباله‌گردی کرده و بر مبنای طرح طبقه‌بندی مشاغل و طبق قانون کار، حقوق و مزایا دریافت کنند. بر اساس گزارش شهرداری، افراد زباله‌گرد در کشور حدود ۱۴ هزار نفر هستند که تقریبا ۴۷۰۰ نفر از این افراد که غالبا کودکان هستند در شهر تهران فعال‌اند.

سکولاریسم (یا لائیسیته) در قدرت

و سکولاریزاسیون در جامعهء ایران

جلال ایجادی

جامعهء ایران نیازمند یک مبارزه بزرگ فکری در بارهء سکولاریزاسیون و سکولاریسم (یا لائیسیته) است. بررسی رشد گیتی مداری و عرفی گرایی در جامعهء کنونی و ضرورت تدارک یک قدرت سیاسی سکولار پس از رژیم اسلامی، از چالش های بنیادی کشور ماست. جامعهء ایران در روند یک گسست ژرف قرار گرفته و پس از اعلام شکست اسلام سیاسی، گرایش های روشنفکری و فرهنگی تازه را علیه ازخودبیگانگی به نمایش می گذارد. در این نوشته به تعریف جامعه شناختی و فلسفی این مفاهیم پرداخته و ضرورت قدرت سیاسی سکولار آینده در ایران را توضیح داده می شود.

در میان اعدام‌ها، برسد به دست میرحسین موسوی:

آیا صادقانه به اشتباه‌تان اعتراف خواهید کرد؟

ح. س.

نویسندهء این در یادداشت کوتاه خطاب به نخست‌وزیر دههء شصت نوشته:‌ «آیا در میانه‌ء این اعدام‌ها که هر روز شدت می‌گیرند ــ و با این حال به شدت اعدام‌های دهه‌ء شصت، دوران زمامداری شما و امام محبوب‌تان نرسیده اند ــ می‌توانید به حقیقت بازگردید؟ می‌توانید به عنوان یک مسلمان‌مانده، توبه کنید و به ما بگویید که در دههء شصت چه گذشت و امام محبوب‌تان را به خاطر این قتل‌های دولتی تقبیح کنید؟ زنهار که جانشین امام محبوب‌تان، می‌گوید خدای اکنون هنوز همان خدای دهه‌ شصت است.»