|
||
بنیاد میراث پاسارگاد سال 1403 را «سال آناهیتا» نام گذاری کرده است |
||
برنامهء یکشنبه 27 اسفند 1402 - 17 مارس 2024 9 صبح کالیفرنیا- 5 عصر اروپای مرکزی 7.5 شب ایران ----------------------- آشنائی با سازمان به ایران بیاندیشیم ---------------------- ---------------------- سخنران:
اردشیر بابکان
مدیر جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرات
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی مهندس جمشید قراجه داغی در گفتگو با اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/ پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |
روایتِ یک شکست: پرسهای در تاریخ «اتحاد ملی زنان»چکیدهای از کتاب «زنان و انقلاب 1357» نوشتهء هایده مغیثی عدمپشتیبانی جامعهء روشنفکرانِ سکولار از جنبش اعتراضیِ عدالتجویانه زنان بر تداوم مبارزه عدالتجویانه و استمرار جنبش تأثیر گذاشت. بسیاری از زنان ملیگرا و چپ و لیبرال، که راهپیماییهای اعتراضی را به راه انداخته بودند، ترسیدند که جنبش ضد-حجابْ اهداف «مهمتر» انقلاب ضدامپریالیستی را بهخطر اندازد، و بنابراین هر روز از جمعیت حاضر در اعتراضات کاسته میشد. هرچند، خیلیهای دیگر صرفاً به این خاطر که عقبنشینی حکومت را پیروزیِ نهایی قلمداد میکردند، دست از اعتراض کشیدند.◄
قسمت دهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان◄ آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان◄ آرشیو ایران فردا◄ آرشیو میهن◄ آرشیو گویا نیوز◄
فدوی داشت در مجازستان نان و ماست اش را می خورد که به تیتر زیر از رادیو فردا رسید: * امیر عبداللهیان از اقدام شرکت متا در بستن حسابهای رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرد! * فدوی اما، من باب افشاگری، عرض می کند که قضیه به این «انتقاد» ختم نشده و وزیر خارجه بیت، همانطور که سینه به تنور می چسباند، از این عمل«غیراخلاقی» و «توهین به میلیونها دنبال کنندهء مواضع و اخبار حضرت آقا» گله کرده و نیز در این باب که آزادی بیانِ «مدعیان غربی، [امری] توخالی ، نمایشی و پوششی برای اهداف نامشروع سیاسی»است، به فدوی گفت: بستن حسابهای رهبر جمهوری اسلامی خلاف "آزادی بیان" است! و سرانجام اینکه «این شرکت باید پاسخگوی رفتار خلاف قاعده و "ضداخلاقی" خود باشد!»◄
نسخه غیرقانونی «شب، داخلی، دیوار» سومین ساخته وحید جلیلوند و به تهیهکنندگی علی جلیلوند، که جزو فیلمهای توقیفی بود و پیش از این برای نخستین بار در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمده بود، اکنون با کیفیت بالا، چندی پس از برگزاری جشنواره بیفروغ فجر در دسترس همگان قرار گرفته است. برادران جلیلوند با انتشار اطلاعیهای خطاب به مسئولان وزارت ارشاد اسلامی اعلام کردند: «این رسوایی و بیآبرویی شماست که مردم ما را از ساخته شدن و دیدن فیلمهایی که ظلم شما را برنمیتابند، محروم کردهاید.»◄
مشکلات سیستان - بلوچستان تمامی ندارد! همزمانی بروز سیل در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان و امدادرسانی ضعیف، با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، موجب بروز اعتراضاتی میان کاربران شبکههای اجتماعی شد و بسیاری نوشتند که «امکان بردن صندوقهای رای بود اما امکان امدادرسانی نبود!» یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس در این رابطه نوشت: «مردم [منطقه] دشتیاری منتظر ارسال کمک و دریافت اقلام ضروری از جمله نان هستند!!! گزارشها حاکی از این است صندوقهای رای به تمامی روستاها رسیده است و رای گیری انجام شده....»◄
معضل سانسور، در گفتگو با چهار نویسندهسانسور نه تنها در حوزهء ادبیات داستانی تالیفی و ترجمهای و کتاب و مطبوعات، که در ابعاد گستردهتر و با چهرههای متفاوت عرض اندام میکند و به تدریج، با محدود کردن آزادی اندیشه و بیان، ابتکار و خلاقیت را از بین میبرد و، با اِعمال سلیقه تنگنظرانه، یکسان اندیشی را جایگزین میکند؛ شیوهای که در عین سانسورمابانه بودن، سانسور را قبول ندارد و به گفتوگو و بحث و بررسی هم باور و اعتقادی ندار.◄ |
اسطورهء آغاز پایان روزگار عسرت «نوروز» کلمهای در زبان فارسی میانه است و ریشه در زبان اوستایی دارد. در روزگاران کهن نوروز را با نام «ناوا سردا» و بهمعنای سالی نو میشناختند. در زمان هخامنشیان نیز نوروز به «نوسارد» و «نوسارجی» مشهور بود. افسانهایرانی می گوید که نوروز در زمان جمشید، پادشاه چهارم پیشدادی ایران، به وجود آمده است. در اوستا چنین یاد شده که وقتی اهریمن خسارات زیادی از جمله قحطی و خشکسالی به بار آورده بود حمشید، که از «فره ایزدی» برخوردار بوده، به راهنمائی اهورا مزدا به مصاف اهریمن میرود و او را شکست میدهد. در پی آن شادی و برکت دیگر باره به سرزمین ایران باز میگردد و خشکسالی از بین میرود. مردم بعدها این روز را، که آغاز فصل بهار بود، به «نوروز» یا «روز نوین» نامگذاری کردند. نوروز با عبور خورشید از صفحه استوای زمین و حرکت آن به شمال آسمان شروع میشود. این لحظه شروع را لحظه نخست برج حمل میگویند. در تقویم خورشیدی، نوروز را با «هرمز روز» یا روز «اورمزد» در ماه فروردین برابر میدانند.((֎
امروزه در اقصی نقاط جهان، نظام های سیاسی گوناگونی را می توان مشاهده نمود. جدای از نحوه و نوع سیستم حکومتی آنها، قصد دارم بررسی نمایم که امروزه «رهبران سیاسی جهان» با چه کلماتی و چگونه نامیده می شوند و آیا این الفاظ دارای معنا، عواید و مضراتی نیز هستند یا خیر؟ این نوشتار کوتاه به واکاوی این القاب پرداخته و جهت سهولت در فهم، آنها را به چند دسته تقسیم می کند. ◄
پیام بمناسبت ماه محنت بار رمضان من این مقالهء را، که دربارهء تجربه های این نگارنده در ایران در ماه رمضان است، 16 سال پیش نوشتم! امسال هم ماه رمضان با ایام نوروز مصادف شده است، و شخصاً در هیچ کشور دیگری که مذهب رسمی آن اسلام باشد در ماه رمضان نبوده ام که بتوانم مقایسه ای کنم؛ با این حال شاید مطالعهء مجدد این نوشته و مقایسهء ایران کنونی با آنچه 16 سال پیش نوشته شده، قابل تأمل باشد!◄
مردمی که چهرهء سیاست را تغییر دادند خودآگاهی مردم از قدرت خویش و شناخت از عنصر پیونددهنده هویت ملی، بار دیگر، سرچشمه انسجام افکار پراکنده شد و با کاهش فاصله میان سیاست و جامعه مدنی، گستردهترین نافرمانی مدنی شکل گرفت و شکست سختی به جمهوری اسلامی در سیرک انتخاباتیاش وارد کرد که هم سبب بحرانهای عمیقتر آتی در دستگاه ولایت فقیه خواهد شد و هم، به حاکمان شیاد و فاسد فهماند که در میان اقیانوسی از خشمها و نفرتها، چه آیندهای در انتظار آنها است.◄
تحلیل گفتمان اصولگرایان در انتخابات در یک تقسیمبندی بسیار کلان جناحهای سیاسی داخل و خارج ایران را میتوان به سه گروه اصولگرا، سرنگونیطلب و اصلاحطلب تقسیمبندی کرد، و البته هرکدام از این جریانات را نیز به طیفهای ریز و درشت دیگر در داخل خودش تفکیک کرد. این نوشته براساس موضعگیریهای افراد شاخص منسوب به اصولگرایان، کلیدواژههای این جریان در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند را واکاوی میکند.◄
ارتکاب مقامات جمهوریاسلامی به جنایت علیه بشریت گزارش کمیته حقیقتیاب سازمان ملل جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲- گزارش اولیه کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد دربارهء ابعاد نقض حقوق بشر در ایران از زمان شروع خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» منتشر شد. در این گزارش تاکید شده که بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر مصداق جنایات جنایت علیه بشریت. هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، با اشاره می کند که در این گزارش «سرکوب خشونتآمیز معترضان» و «اعمال تبعیض شدید علیه زنان و دختران» در ایران به عنوان جنایت علیه بشریت تایید شده است.◄
سخنرانی امروز ما در مورد مارکسیسم فرهنگی ریشه ها و پیامدهای آن در غرب و همچنین ایران است. در بخش نخست به تاریخچه و ریشه های فلسفی مارکسیسم فرهنگی می پردازیم. بخش دوم مربوط به پیامدهای مارکسیسم فرهنگی در خود غرب است. بخش سوم دربارهء پیامدهای احتمالی مارکسیسم فرهنگی در ایران است، چون در ایران کم و بیش می شود گفت تازه تر هست، نه اینکه هیچ آشنایی با آن وجود ندارد. در دانشکده های علوم انسانی، بی گمان آشنایی وجود دارد ولی در سطح جامعه و تاثیراتش می شود گفت کمتر بوده است.◄
تأثیر فرهنگِ مسیحی بر مارکسیسمِ غربی در غربْ تضادی بنیادی در بسیاری از مطالعاتِ مارکسیستی وجود دارد. به عبارت دیگر: هرگاه این مطالعات دربارۀ مارکسیسم در آسیا (یعنی در کشورهای چین، کُره یا ویتنام ) سخن گفتهاند، یا ذکری از جُنبشهای خلقی در آفریقا (مثلاً در کشورهای مصر یا لیبی) به میان آوردهاند، بر تأثیرِ دین بر این جنبشهای سیاسی و اقتباسِ ملّی از مارکسیسم، تأکید کردهاند. مثلاً وقتی مُحققی مارکسیست، دربارهء مارکسیسمِ چینیْ تحقیق میکند؛ ناچاراً مقولهء تأثیرِ فلسفۀ کنفسیوس را بر فرهنگِ چینْ بهطور کلی، و مارکسیسمِ چینیْ بهطور اخص، موردِ توجه قرار میدهد.◄
خشونت جنسی: تجربهای که «ما» را به یکدیگر پیوند میدهد این یادداشت در تلاش است نشان دهد که چرا «دیدبان آزار»، به عنوان یک پلتفرم فمینیستی که با خشونت جنسی مبارزه میکند، مورد هدف حکومت قرار گرفته، و چرا هر گونه «جمعی» از کنشگران حوزهء زنان و اقلیتهای جنسی، برای رژيم اسلامی خطرناک شمرده میشود.◄
مگر در ایران «انتخابات» هم برگزار می شود؟ مگر اصلا انتخاباتی به معنای رایج کلمه صورت گرفته که بتوانیم در آن پیروزی مردم بر حکومتیان را با عدد و رقم اندازه گیری کنیم؟ بخصوص که این حاکمیت هرگز ابائی نداشته است که ثابت کند «ماست اش سیاه است» و با جعل تصویر و انواع شامورتی بازی حقیقت جلوی چشم مردم را وارونه نشان دهد. به نظر من تا زمانی که اپوزیسیون واقعی و جدی این حکومت امکان انجام «انتخابات» را دراین رژيم تصدیق می کند، و بر اساس این باور به تحلیل نتایج آن می پردازد، رژيم محیل کنونی در همه حال برندهء بازی خواهد بود.◄
منشور همبستگی به روایت سعید بشیرتاش در گفتگو با تلویزیون ایران اینترنشنال بعد از منشور اصلا نمی خواستیم وارد بشویم. همانطور که گفتم حتی دریا [صفائی] برای جشن تیرگان دعوت بود و نرفت. بعد خود من هم بعد از منشور چندین بار توئیت زدم. ببیند اصلا صحبتی که با دریا می کردیم این بود که سوار شدن به اتوبوسی که می دانیم که به زودی به دره پرت میشود اشتباه محض است. پس از انتشار منشور، به هیچ وجه ما نمی خواستیم وارد این گروه منشور بشویم، برای اینکه آن را شکست خورده می دانستیم و غیر دمکراتیک.◄ |