ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

جمعه 25 تا يکشنبه 27 دی ماه 1394 ـ  15 تا 17 ژانويه 2016

>>>>

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

خامنه ای: مخالفان هم برای اقتدار کشور در انتخابات شرکت کنند!

آقای خامنه ای، «مخالفان» به کدام انگیزه در انتخابات شرکت کنند؟

مهرانگيز کار

انتخابات ریاست جمهور در سال هفتاد و شش نقطهء عطف بود و مخالفان هم در آن حضور وسیع و فعال داشتند. اینک آن رئیس جمهور که اسمش محمد خاتمی است مورد غضب و در محاصره است و مخالفانی که در آن انتخابات شرکت موثر داشتند و با دولت منتخب مردم همکاری می کردند، بدون آن که توهم تغییر نظام را داشته باشند، از ترس خاموش شده اند، یا آواره و طعمهء زخم زبان های مطبوعات و امام جمعه ها و دیگر دستجات مرتبط با شما... اینک با تکیه بر این که خاطرهء جمعی در ایران به علت سرکوب و مشکلات اقتصادی نزدیک بین شده، باری دیگر به مردم القا می کنید تا به خاطر "کشور" در انتخابات شرکت کنند، هرچند با "نظام" مخالف هستند؟!

بررسی دو اتفاق مهم سياسی!

در روزهای گذشته جهانيان شاهد دو اتفاق مهم سياسی در کشور تحت تسلط حکومت اسلامی ايران بودند که مطلب اين هفته به توضيح چند و چون آنها می پردازد. نخست مسئلهء رد صلاحيت ها است و دوم مسئلهء قطع روابط ديپلماتيک. برای شرکت در انتخابات سال جاری مجلس شورای حکومت اسلامی نزدیک به سیزده هزار نفر با هجوم به «مراکز نماینده بگیری» ثبت نام کرده اند. ازدحام در مقابل مراکز ثبت نام و طول صف کاندیداها به اندازه ای بود که بسیاری تصور کردند غذای نذری، یا ساندیس داده می شود و رفتند در صف ایستادند. ناطران سیاسی و اجتماعی علت استقبال زیاد از نماینده شدن را رشد بی کاری و رکود در حکومت اسلامی می دانند و معتقدند یکی از راه های مبارزه با بی کاری تاسیس مجالس شورای اسلامی در اقصی نقاط کشور و افزایش تعداد نمایندگان به عدد جمعیت کشور است، بطوری که هر ایرانی خودش یکپا نماینده مجلس باشد...

از فوايد انقلاب اسلامی

بابک ايران بان

اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد مزه دخالت دین در سیاست رو نمی چشید... گر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ معنی‌ آزادی و دمکراسی رو نمی فهمید... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد ما در آرزوی داشتن کشور اسلامی پر پر می زدیم... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی نکبت قوانین عقب افتاده‌ی جمهوری اسلامی رو درک نمی‌کرد... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ نمی فهمید که آب و برق مجانی‌ وجود نداره... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ نمی فهمید که عکس آقا در ماه خیالات و مهملاتی بیش نيست... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد حکومت مذهبی‌ برای ما کی‌از ایده‌آل‌ترین حکومتهی دنیا ... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد خوشی می‌زد زیر دلمون و با حسرت می‌خواستیم دوران صدر اسلام رو شبیه سازی کنیم... باز هم بگوئيد انقلاب اسلامی همه اش ضرر بود!

اسم مستعار!

حمیدرضا رحیمی

لطفاً به اين خبر، که از نظر فدوی تأسف برانگیز و از نظر برادران البته مغتنم است توجه فرمائيد:

* آخرين نيوز، تيتر: تشییع پنج شهید جنگ سوریه در مشهد. تاکنون از مجموع حدود چهار صد شهید مدافع حرم حضرت زینب (س)! که در نقاط مختلف کشور تشییع شده اند هفتاد و نه نفر در خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شدند.

فدوی: از خوانندگان محترم ضدانقلاب متمن ایت که، بعنوان مشق شب، لغزش تایپی «حرم حضرت زینب (س)» را در خبر فوق، به «برادر بشار اسد» اصلاح فرمایند.

تحقیر زن در ساختار حکومت اسلامی است

شکوه ميرزادگی

دیدن عکس کز کردهء زن دریانورد آمریکایی، با حجاب اجباری اسلامی، و نشانده شدن اش در گوشه ای و جدا از مردان همکارش، مرا به راستی متأثر کرد... اما نمی دانم شما دیده یا خوانده یا شنیده باشید که یکی از این آقایان «نواندیش مسلمان»، و یا یکی از این انبوه مردان و زنان ایرانیِ مدعی طرفداری از حقوق زنان، در اين مورد گفته باشند: «عملی که با این زن شده، یعنی مجبور کردن یک زن اسیر مسیحی، یا بی دین به اينکه چارقد و حجاب اسلامی مورد پسند آقایان را سرش کند و مثل کنیزی گوشه ای بنشيند و عکس های تحقیرآمیزی از او نمایش دهند نيز موردی از موارد نقض واقعی حقوق بشر است؟»

پيکار عليه نظارت استصوابی!

اسماعيل نوری علا

کل دلايل کوشش هائی همچون خواستاری کنار گذاشتن نظارت استصوابی چيزی نيست جز «افشاگری» در مورد بدکاری ها رژيم و تشويق مردم به شرکت در مبارزات به اصطلاح «مدنی» و «بدون خشونت»؛ آنسان که گوئی ملت زير ضربهء ما، بعد از گذشت نزديک به چهل سال، هنوز از شيرازه و ساختار اين حکومت آگاه نيست و هنوز لازم است در موردش دست به «افشاگری» زد و به اصطلاح «مردم را آگاه کرد» و اميدوار بود که اين مردم آگاه شده برای گرفتن حق خود (يا حق اين اصلاح طلبان نوين) برخيزند و «بصورتی خشونت پرهيز» حکومت را جابجا کنند؟

همزیستی جوامع و مذاهب اسلامی: امری دشوار اما دست یافتنی!

حسن شریعتمداری

برای استمرار همزیستی بین مسلمانان و کشورهای اسلامی، شرط مهمی که  وقوع آن به این زودی‌ها در تیررس نگاه ها نیست، این است که دولت ها از دخالت در دین مردم خودداری کنند و دین مردم به مردم واگذار شود، دولت ها از دخالت و دست ‌اندازی به باورهای مردم خودداری نمایند. تا آزادی ادیان و مذاهب تأمین نشود و مذاهب مختلف امکان ابراز آزادانهء عقاید خود را نداشته باشند و مورد تبعیض قرار گیرند، همزیستی آن‌ها در دراز مدت ممکن نخواهد بود. این مهم نیز بدون جدائی نهاد دین از نهاد حکومت ممکن نیست. می بینید که راهی دراز در پیش داریم و باید عزمی قوی و آهنین  برای پیشبرد این کار داشته باشیم. متشکرم که با حوصله به صحبت‌های من عنایت نمودید.

ده ميليون گرسنه در ايران!

به گزارش رادیو فرانسه: «وزیر کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته که دولت در میان ده میلیون تن از شهروندان جامعه که با سوء تغذیه و کمبود پروتیین روبرو هستند "سبد غذایی" توزیع می کند». نفس وجود چنین طرح تحقیر کننده ای، نشانگر ناتوانی دولت در یافتن راه حل ریشه ای برای مشکلات اقتصادی است. این که دولتی بخواهد با "صدقه" به "مبارزه با فقر" بپردازد، اگر نشان از فریبکاری نداشته باشد – که دارد -، بیانگر ناتوانی از درمان واقعی دردهای جامعه و روی آوردن ناگزیر به تجویز مسکّن دارای اثر موقت است.

قانونگذار کیست؟ ملت یا «ولی امر»؟

پرویز دستمالچی

فرض کنیم فعالیت احزاب و گروه ها آزاد است (که ممنوع است) و هیچ مانعی بر سر انتخاب نمایندگان واقعی گروه ها و احزاب (نمایندگان واقعی ملت) وجود نداشته باشد؛ فرض کنیم جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم نشده باشد و...، یعنی فرض را بر این بگذاریم که اصولاً هیچ ایرادی به قانون انتخابات یا نحوهء اجرای آن یا هر چیز دیگری اصولاً وجود نداشته باشد و مردم بتوانند به گونه ای مساوی در انتخاباتی دمکراتیک، آزاد و سالم دويست و نود نمایندهء واقعی خود را انتخاب کنند. پرسش این است که آیا حتا در چنین شرایط فرضی ایده آل، ملت به خواست حق حاکمیت اش (در زمینهء قانونگذاری) خواهد رسید یا خیر؟...

چرا جامعه بسوی بی حجابی پیش می رود؟

هادی شریفی ، در سایت الف

توضيح سايت جنبش سکولار دموکراسی ايران: انتخاب اين مقاله برای انتشار در اين سايت به معنی موافقت با مفاد آن و يا تصديق زبان بکار رفته در آن نيست. ما حجاب را يک امر اختياری اما فاقد ارزش اجتماعی و فرهنگی می دانيم و «بد حجابی» را اصطلاح توهين آميزی به زنان کشورمان تلقی می کنيم و آن را نشان از مبارزه ای آگاهانه و ناآگاهانه با رژيم شيطان صفت مسلط بر کشورمان می دانيم؛ همانگونه که «غيرت» مورد پسند اسلاميست ها را ارزشی بازمانده از عصر حجر تلقی می کنيم. اما اين گزارش، که از ديد اسلاميست ها نوشته شده، تنها حکايت از عجز آنان در برابر ارادهء جوانان ايران می کند و بس. در اين ميان، نوع اظهار نظر جامعه شناسان و جرم شناسانی که به پرسش های نويسندهء مقاله پاسخ داده اند حکايت جديدی است از عفونت مزمنی که محيط فرهنگی و دانشگاهی آفريده شده بوسيلهء حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان را فرا گرفته است.

             
y y

کنگره سکولار دموکرات ها

y y

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000