ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

دوشنبه 19 و سه شنبه 20 بهمن ماه 1394 ـ  8 و 9 فوريه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

سر در گمی

حمیدرضا رحیمی ـ کاليفرنيا

کار برادران، و از آن میان ریاست محترم آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) این روزها شده است گيج کردن فدوی مادر مرده! بنقل از برادر بی.بی.سی ملاحظه کنید: «روحانی خواهان رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پروندهء حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان شد». آیا یکی از استنباط های خوانندگان محترم ضدانقلاب از "خارج از نوبت"، در تیتر بالا، مانند فدوی ست؟ یعنی جنود ظفر ورود نیروهای خودسر و خودجوش بیت، حملهء خداپسندانه به سفارت های دیگری را نیز در دستور کار داشته یا دارند که برادر روحانی، دارد پارتی بازی یا ایز گم می کند؟ لطفاً به فدوی عاجز کمک کنید!

نامه ای به سید حسن خمینی

محمدرضا عالی پيام (هالو) -  از زندان رجایی شهر

آسيدحسن؛ شنیدم اعتراض کردی. آخه قربون اون قد رعنات برم، به چی اعتراض کردی؟ داداش اون موقع که باید اعتراض می کردی نکردی. سال هشتاد و هشت یادته؟ صدات در نیومد. نه واسه این وریا نه واسه اون وریا. من نمی گم باید به کیا اعتراض می کردی، ولی سید جون بالاخره دعوا شده و ی طرف داره زور می گه. ولی حضورت حس نشد. نه شال سبز جدت و بستی نه تو راهپیمایی نه دی دیدنت. نمی دونم فتنه گر بودی؟ بی بصیرت بودی؟ هر چی بود چراغ خاموش رد شدی رفتی و ی بوق هم نزدی. به نظر من اون وقت موقع ش بود اعتراض کنی که نکردی.

نتیجهء مذاکرات سوریه! ـ کانادا

از جملهء مانوورهای دیپلوماتیک اوباما، سازماندهی برگزاری گفتگوهایی برای یافتن راه حل سیاسی و پایان دادن به جنگ فرسایشی و خونین 5 ساله ای بود که کل کشور سوریه را ویران کرده و برای کشورهای اروپایی نیز در زمینهء پذیرش پناهجویان مشکلات بزرگ، از جمله امنیتی، به وجود آورده است. و در پی چند ماه زمینه چینی برای انجام این گفتگوها، جمعهء گذشته، پس از چند روز تأخیر، گفتگوها در مقر سازمان ملل متحد در ژنو به شیوه ای غریب آغاز شد. غرابت این شیوه از آن جهت است که، برخلاف روال معمول گفتگو، طرفین رو در روی یکدیگر نمی نشینند و با نشستن در اتاق های جداگانه، نمایندهء سازمان ملل به عنوان میانجی به نوبت با آنها گفتگو نموده و می کوشد دیدگاه هایشان را به یکدیگر نزدیک کند!

دربارهء انتخابات و جنبش سکولار دموکراسی

گفتکو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء «چالش» به مديريت رضا گوهر زاد

وقتی شیخ دروغگو، در غیاب اپوزیسیون متحد، ایران را می فروشد

گفت و گو با حسن اعتمادی

در تلويزيون ميهن بمديريت سعيد بهبهانی

فايل ويدئو     فايل صوتی

دست آوردهای يک سفر تاريخی ـ جغرافيائی

شاید شما هم مثل ما، ساده لوحانه، خیال می کردید دست آورد چندین سال مذاکرات فشرده و نفشردهء حکومت اسلامی با استکبار جهانی، به سرکردگی کشور دوست و برادر آمریکا (شیطان بزرگ سابق) فقط برچیدن سانترفیوژها و کور کردن چشمه های آب سنگین راکتور هسته مرکزی نیروگاه اراک، و ارسال دوازده هزار تن اورانیوم غنی شده ایران به کشور دوست و برادر و همکیش و هم زبان، روسیه بوده است و بس. در حالی که علاوه بر این دست آوردها، دو سفر تفریحی به ایتالیا و فرانسه هم در پکیج "برجام" به شرحی که می آيد وجود داشته است.

روشنگرى يا ديوانگى؟

جمشيد قراجه داغى - فيلادلفيا

اين روزها گرفتارى اساسى دنياى بهم پيوسته و آسيب پذير ما در اين است كه چگونه مي توان با هيولاى جنگ طلبى، كه مدت ها در خواب بوده و با اشتباه محاسبهء بعضى ها بيدار شده و زندگى  بسيارى از انسان ها را بخاك و خون كشيده است، مقابله كرد و صدمات احتمالى آن را به حداقل رساند.  متأسفانه، با توجه به آنچه اين روزها مي گذرد نمي توان نتيجه گرفت كه دست اندر كاران راه حل مؤثرى براى اين مشكل يافته باشند. به اين دليل، شايد آگاهى به يک نكتهء برخاسته از “تفكر سيستم ها" بتواند در اين زمينه كارساز گردد. اين تفکر می گويد: «شكست ما بخاطر ناتوانى در يافتن جوابی برای مسئله اى كه با آن روبرو مي شويم نيست بلكه بخاطر اشتباه در تشخيص و انتخاب صورت مسئله اي ست كه با آن در گير شده ايم.» احتمالاً مشکل ما هم در يافتن جوابى براى مقابله با اين گروه از مؤمنانِ «مجاهد» اشتباه در تشخيص صورت مسئله باشد.

چرا رفسنجانی «ناچار» از

«قطع این مرحله با مرغ سلیمان» شده است؟!

فرهاد جعفری - مشهد

بخش بزرگی از دهه‌ی گذشته (و به‌ویژه در ماه‌های نزدیک به خرداد هشتاد و هشت و سال‌های پس از آن) و مبتنی بر تقسیم‌ کار میان جناح‌های مختلف شبکه‌ی خویشاوندی از یک‌سو، و نیاز ائتلاف نظامی ـ امنیتی به قرار گرفتن در پشت سپری به‌ نام ولی‌فقیه، از سوی دیگر، هر دو رقیب ترجیح دادند که نزدِ افکار عمومی چنین به‌نظر رسد که «ولی‌فقیه در سویه‌ی احمدی ‌نژاد ایستاده است نه میرحسین موسوی خامنه». اما امروز در بیانیه‌ی دفتر هاشمی رفسنجانی، و در پاسخ به اظهارات اخیر «احمدی‌مقدم» (فرمانده‌ی برکنار شده‌ی نیروی انتظامی و سرپرست فعلی ستاد مردمی یمن!) آمده است: «...کار به‌جایی رسیده بود که حتی یک‌بار، رهبر معظم انقلاب به آقای هاشمی ‌رفسنجانی فرمودند که "عده‌ای از شما گله دارند که آقای خاتمی را تشویق می‌کنید که بیایند، برای اینکه آقای مهندس موسوی نیاید". که البته؛ با توضیحات آقای هاشمی، "رهبری معظم توجه فرمودند که اینها دروغ می‌گویند"».  دليل آوردن اين نقل قول چيست؟

استقبال «مجرمان»، وعده‌های توخالی، و نامزدهای بی‌برنامه

مجید محمدی ـ امريکا

آنچنان که از تحولات انتخابات مجلس دهم برمی‌آید، این انتخابات تا کنون چهار ویژگی عمده داشته است: يک) برای اولین بار نامزدهایی به میدان انتخابات مجلس آمده‌اند که بسیاری از آنها توسط ناظران انتخابات قاتل و زناکار و سارق معرفی شده‌اند؛ دو) نامزدها انواعی تازه از وعده‌های توخالی به مردم می‌دهند تا رأی جمع کنند؛ سه) نامزدها (و ائتلاف‌های آنها) برای چهار سال نشستن بر کرسی مجلس هیچ برنامه‌ای به جز این که آنها باید آن کرسی را اشغال کنند، عرضه نکرده‌اند. از همین جهت، دعواها و رقابت‌ها بیشتر بر سر آن است که چه کسانی برنده شوند و نه این که کدام برنامه رأی بالاتر را کسب کند؛ و چهار) نامزدهایی که به جناح‌ها وابسته نیستند افزایش یافته‌اند.

دلایلِ تحریمِ سلبی - ایجابیِ انتصابات
خیام ابراهیمی
- از  تهران

باید محاسبه کرد مشارکت با نتیجه‌یِ «چند غیرخودیِ شجاع+ حضور چشمگیرِ مصادره شده توسطِ قدرت مطلقه» کاراتر به حال ملت است و امید مردم را به تائیدِ قانون‌اساسی و نظامِ منبعث از آن اثبات می‌کند، یا عدمِ حضور چشمگیرِ ملت برای رساندن پیامِ مخالفت خویش به جهانیان و به تاریخ ... هر چند که، در هر دو حالت، صندوق رأی در دستانِ صاحب الامرِ "تقیه +مباهته +فتوی +رعب بالنصر" و، در یک کلام، "اوجبِ واجبات" است و صد البته:... وَ مَکرو و مَکرالله واللهُ خَیرُالماکِرین. و توجه: شناسنامه‌هایِ مُهر نخورده، مهمترین سندِ "عدمِ بیعت" با "دعوت‌ کننده‌یِ مخالفین" برای مشارکت در معرکه‌یِ انتخاباتِ خودی هایِ سرکوبگر است! چه کسانی بدان افتخار خواهند کرد و چه کسانی از آن شرمنده خواهند شد؟!

نامه به شورای نگهبان: آیندهء ایران در دستان لرزان شماست!

محسن رنانی ـ استاد دانشگاه اصفهان

یادمان نرود که در سال هفتاد و هشت فقط دانشجویان شورش کردند و چند روز بخش‌هایی از تهران از کنترل خارج شده بود و کل تهران ملتهب بود. با این حال دانشجویان رهبری پذیر و مذاکره پذیر بودند و در نهایت هم همین مذاکرات ماجرا را ختم کرد. در اعتراضات پس از انتخابات هشتاد و هشت نیز طبقهء متوسط شهری اعتراض کردند که چند ماه کل کشور در التهاب و بحران بود. با این حال آن اعتراضات نیز هم رهبری پذیر بود و هم کنترل شده و خسارتی متناسب با وسعتی که داشت، نداشت. اما اگر میلیون ها بیکار، حاشیه نشین و فقیر دست به اعتراض بزنند و شورش پابرهنگان شکل بگیرد آنان دیگر نه مذاکره پذیرند و نه رهبری پذیر. آنان هدف روشنی نخواهند داشت آنان فقط وضع موجود را نمی‌خواهند و تا در‌هم ریزی وضع موجود به شورش خویش ادامه می‌دهند.

نامه ای به رهبر انقلاب اسلامی

سید مصطفی تاج‌زاده، از زندان اوين

خبر بهت آور رد صلاحیت شصت درصد داوطلبان انتخابات مجلس کام مردم را تلخ کرد، به حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران لطمه زد و ایرانیان را در برابر آزادیخواهان جهان سرافکنده نمود. انتظار می رفت که جنابعالی در دیدار با دست اندر کاران انتخابات، شورای نگهبان را به تجدید نظر در عملکرد اعتماد سوز و مشارکت ستیز هیأت های نظارت اش فرا می خواندید تا بارقه‌ای از نور و امید بر دل دردمند ایرانیان بتابد. افسوس که کلمه ای در این باب نگفتید و در عوض به دفاع از جوانانی پرداختید که با عملکرد زورمدارانه خود، روز به روز در افکار عمومی منزوی تر می شوند و هیچ چیز جز ترک رفتار و گفتار غیر فرهنگی و غیر قانونی شان قادر به جلب نظر مثبت ملت به ایشان نخواهد بود.

             

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000