ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

دوشنبه 23 و سه شنبه 24 فروردين 1395 ـ  11 و 12 آوريل 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. آنچه در در اين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

2. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

3. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

چرا اقتصاد مقاومتی را رها کردند؟

حمیدرضا رحیمی

* اصغر کردبچه- راننده: خداوند از تقصیر دولتی‌ها و مجلسی‌هایی که اقتصاد مقاومتی را رها کرده و حاضر شدند توان علمی و دفاعی کشور را به چند وعده و وعید نسیه آمریکایی‌ها در طرح برجام بفروشند، نخواهد گذشت. خدا می‌داند قلبم به درد آمده است. این چه کاری بود که کردند؟

فدوی: از بجریان انداختن عریضهء شما مضایقه ای نيست، لکن پیش از آن، تا ضدانقلاب خواب است، تذکر یکی دو نکته ضروری ست. مقدمتاً  آخر این چه فرمایش مهملی ست؟ شما و سایر مؤمنین، پیرامون معرکهء "برجام" بگونه ای عرّ و تیز می فرمایید که انگار مقام معظم رهبری(ضپ) در این بین، دست پنجم خر، مده ظله العالی بوده است. لکن در باب اینکه" قلب تان به درد آمده است"نیز عرض می کند که شما همیشه که بچه نمی مانید و سرانجام بزرگ و خوب می شوید، برادر کردبچه!

ادامهء اعمال تحریم‌های آمریکا و پرهیز بانک‌های بزرگ

رضا تقی زاده

اظهارات روز چهارشنبه جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، دایر بر «استفادهء زیاد و آسان از اعمال تحریم‌ها، نقش رهبری آمریکا در اقتصاد جهانی را با مخاطره روبرو می‌سازد»، بیش از آنکه ناشی از اتخاذ سیاست ‌های تازه مبنی بر کاهش تحریم‌ها (به‌خصوص در رابطه با ایران) باشد، رسانه‌ای و متأثر از ادامهء درگیری‌های دولت اوباما با کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است. عدم تمایل کنگرهء کنونی آمریکا به داخل شدن در هر نوع سازش تازه با جمهوری اسلامی ایران از یک سو، و زمان اندک در اختیار دولت کنونی، تا پیش از انتخاب رییس جمهور بعدی در ماه نوامبر سال جاری، از سوی دیگر، انجام هر نوع تغییر ساختاری در رابطه با لغو تحریم‌های مرتبط با ایران را مانع خواهد شد.

نقش فرانسه در بحران جاری اروپا

نظر «اتین بالیبار»، فیلسوف فرانسوی

گزارش ناصر اعتمادی

اغراق نیست اگر بگوییم که اروپا در نتیجۀ بحران هایی که طی پنج سال گذشته به اوج رسیده اند، بر سر دو راهی سرنوشت سازی قرار گرفته است: بحران های پیاپی مالی از یونان تا اسپانیا، بحران پناهجویان، بحران نهادهای اروپایی، صعود احزاب راست افراطی و بالاخره تلاش های انگلستان و یا یونان برای خروج از اتحادیۀ اروپا همگی از بارزترین علائم و مصادیق بن بست های و بغرنج هایی هستند که اتحادیۀ اروپا در آنها گرفتار آمده و آن را تا مرز فروپاشی و انهدام تدریجی نیز سوق داده اند. اِتین بالیبار، فیلسوف فرانسوی و همکار قدیمی لویی آلتوسر، متفکر و مارکسیت فقید فرانسه، در آخرین کتاب اش با عنوان بحران و پایان اروپا؟  به بررسی همین بن بست ها پرداخته است.

اسناد پاناما

ويدئوی بی.بی.سی>>>

هفت نکته‌ای که باید دانست

بخش مالی شبکه خبری سی.ان.ان

نام دوازده رهبر فعلی یا سابق جهان در اسناد پاناما به میان آمده. همچنین صد و بيست و هشت سیاستمدار و چهرهء شناخته شده با اسناد پاناما گره خورده‌اند. غیر از نزدیکان رئیس جمهوری روسیه و فیفا، اسناد نخست وزیر ایسلند و همسرش را به فعالیت‌های مالی مخفی و تاسیس شرکت‌های صوری خارجی متهم می‌کند. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که رئیس جمهوری آرژانتین هنگامی که شهردار بوینوس آیرس بود، بخشی از سرمایه‌هایش را اعلام نکرده بود.

پردهء غبار!

"اسناد پاناما" شامل يازده و نيم میلیون سند است که توسط روزنامهء آلمانی "زود دویچه زایتونگ" به دست آمده و در اختیار یک "کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی" قرار گرفته که با همکاری خبرنگارانی از صد و هفت کشور، از جمله روزنامه گاردین انگلستان انتشار یافته است. هماهنگی رسانه ای و سروصدایی که افشای این اسناد به پا کرده شک برانگیز است.  اسناد از بایگانی یک شرکت خدمات حقوقی در پاناما به دست آمده که در سراسر دنیا صدها – اگر نه هزاران – مانند آن وجود دارد و در چهارچوبی به ظاهر حقوقی و قانونی کار می کنند. به دنبال افشای این اسناد، این شرکت نیز اعلام کرده که همه کارهایش کاملاً قانونی بوده و حتی علیه افشای اسناد شکایت کرده است. اگر چنین است – که به نظرمی آید باشد -، پس دلیل این هیاهوی رسانه ای چیست و گرد و خاکی که بر پا می کند، می خواهد چه چیز را پنهان نماید؟!

از سرطان هنری تا ديپلماسی گاوی

اخیراً صفت جدیدی برای گاوها مطرح شده و نمایندگان پارلمان و وزرا و سیاست پیشگان برای موفقیت در اهداف سیاسی خود با گاوها مشورت می کنند و معتقدند گاوها بهتر مسائل سیاسی را می فهمند. به اين ترتيب که هر سیاست باز و سیاست پیشه ای برنامهء سیاسی خود را روی کاغذ می نویسد و جلوی دهان گاو می گیرد تا عکس العمل گاو را مشاهده کند. اگر گاو عصبانی شد و روی خود را برگرداند به این معنا است که آن برنامه و پروژه باید کنار گذاشته شده و یا تصحیح گردد، ولی اگر کاغذ را ببلعد به معنای آن است که با آن برنامه و اهداف سیاسی موافق است.

مفهوم «کین توزی» و بحران ذهنی روشنفکری ایرانی

گزارشی از عقايد داريوش آشوری

گزارشگر: فيروزه خطيبی

در رهایی از "کین توزی" نسبت به زمان و «چنان بود" است که فرد به این اندیشه می رسد که حالا، با در نظر گرفتن این شرایط، چه کاری می توانم برای خودم انجام بدهم؟ و تمام گرفتاری ما همین است که چکار می توانیم بکنیم؟.. به جای غم خوردن از گذشته و شکوه و شکایت و صادر کردن ادبیات مملو از کین توزی باید ببینیم چکار می توانیم انجام بدهیم و اگر مدلی پیدا شده که اسمش "دنیای غرب" است، و ما هم می خواهیم مثل آن باشیم، ببینیم چگونه می توانیم مثل آن باشیم. یا حداقل در این جهت قدم برداریم که آنچه از دست مان بر می آمد کردیم و اگر هم نشد به هرحال مسئولیت اش با من نیست. رها شدن از این احساس «مسئولیت تاریخی نسبت به وضع خود» با شرایط آزادی از "کین توزی همراه است.

لوازم چهارده گانهء پیشرفت

جعفر محمدی

راه توسعه و پیشرفت چیست؟ این سؤالی است تاریخی که در دوران معاصر، بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است. هر چند در پاسخ به این پرسش، بسیار گفته اند اما به نظر می رسد، هر پاسخی، بدون مؤلفه های زیر ابتر خواهد بود. آنچه می خوانید، لوازم اساسی توسعهء فردی و پیشرفت عمومی اند که اگر ایران را دوست داریم و خواهان پیشرفت میهن مان هستیم و، در عین حال، به توسعه فردی هم می اندیشیم، می بایست به این مقتضیات پایبند باشیم و در ترویج آن بکوشیم.

اين «جمهوری اسلامی» اهل کجاست؟

شکوه ميرزادگی

معاون آقای روحانی، در نامه ای که به «يونسکو» نوشته است می گوید: «با توجه به مسؤلیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص شرایط فعلی "میراث فرهنگی در خطر" سوریه ایران آمادگی خود را برای  مشارکت در زمینهء محافظت، ارتقا و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیر منقولِ در خطر سوریه، به خصوص پالمیرا، اعلام می‌دارد». این نامه درست همزمان با چند حادثهء تلخ و تکان دهنده در حوزهء میراث فرهنگی و تاریخی ایران برای یونسکو فرستاده شده است. تنها در همین هفته ای که گذشت در چندین استان ایران اتفاقاتی افتاده که هر کدامش اگر به اندازهء یکی از  عملیات وحشیانه ی داعشیان نبوده اما، بر اساس قوانین یونسکو، به عنوان یک «تخریب فرهنگی» و یک عمل غیر قانونی در حوزه میراث فرهنگی شناخته می شود.

حکومت اسلامی؛ از پوپولیسم مرگ به پوپولیسم لذت

بابک مینا

برای سال‌ها سیاست تبلیغی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی بر پایهء «ایدئولوژی زهد» پیش می‌رفت. حکومت به تدریج پس از انقلاب، و خصوصا در دههء شصت، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را از هرگونه عنصر اروتیک خالی کرد. موسیقی به نوعی موسیقی آوازی عرفانی و یا پاره‌ای تصنیف‌های انقلابی و حماسی محدود شد. شخصیت‌های بد سریال‌ها و فیلم‌ها زن یا مرد خوش ‌باشی بودند که هوای فرنگ داشتند و از «ارزش‌ های اصیل اسلامی» تهی بودند. ایدئولوژی زهد در آن سال‌ها مرگ ‌خواهی را همچون برترین فضیلت مؤمن تبلیغ می‌کرد. جذابیت مرگ ‌خواهی ایدئولوژیک توده‌ها را به حرکت وا می‌داشت و کینه و نفرت آنان را از زندگی، از زن، از ثروتمندان و فرهیختگان، و از هر آن چیزی که بزرگ و باشکوه و فریبا ست ارضاء می‌کرد. در مقابل، مخالفان حکومت وعدهء لذت می‌دادند. نبرد زهد و لذت در دو دهه اول عمر حکومت اسلامی صورت کلاسیک تقابل حکومت با منتقدان و مخالفانش بود.

اعدام همهء مردان آن روستا؛ چرا خون بلوچ‌ها رنگین نیست؟

محسن کاکارش

روایت یک مقام دولتی در ایران (شهیندخت مولاوردی) از آن‌چه که در سال‌های گذشته در بلوچستان رخ داده و همچنان ادامه دارد، این انتظار را به وجود می‌آورد که حداقل برای یک دوره زمانی کوتاه هم که شده، مسالهء بلوچستان مورد توجه رسانه‌ها و فعالان سیاسی و مدنی قرار بگیرد و این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کند که در آنجا، دور از مرکز، چه رخ داده و می‌دهد؟ فعالان حقوق بشر بلوچستان هم اعلام این خبر از سوی معاون رییس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده را فرصتی مناسب دانستند تا توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به سمت معضلات و سرکوب بلوچستان جلب کنند؛ اتفاقی که به گفته آنان در نهایت رخ نداد. اما آیا افکار عمومی و رسانه‌های فارسی‌زبان در داخل و خارج ایران به دنبال روشن کردن زوایای تاریک روایت خانم مولاوردی رفته‌اند؟

پاسخ به «انتقاد دوستانه‌ای از مردم ایران»

فاضل غيبی

دوست عزیز، این را کاملاً درست متوجه شده اید که اکثر ایرانیان دچار "الگوهای ذهنی مخرب" هستند. آنان زیر نفوذ "الگوی ذهنی چپ" تصور می کنند عقب ماندگی ایران نتیجۀ دخالت قدرت های خارجی است و از راه قطع رابطه با "غرب" می‌توان به آینده‌ای بهتر رسید. در حالی که عقب ماندگی ایران در درجۀ اول نتیجۀ مقاومت همین ملایانی است که در دو سدۀ گذشته از رسوخ ارزشهای مدنیت نوین به ایران جلوگیری کردند. حق با شماست، هنوز هم اکثر ایرانیان باور دارند که بدون همکاری و نزدیکی با کشورهای پیشرفتۀ دنیا می توان به نوسازی کشور دست یافت. آنان باور کرده اند که حکومت‌های گذشتۀ ایران گوش به فرمان خارجی بوده اند و مخالف منافع ملی عمل می کردند، بدین سبب آنان هنوز هم مجذوب ژست های ضد امپریالیستی حکومت تهران هستند. 

دورنمای اقتصاد ایران در سال نو

محمد حسین یحیایی

رکود در ایران ساختاری است، بخش مهمی از اقتصاد مانند آستان قدس و دیگر نهاد ها و بنیاد ها از پرداخت مالیات معاف هستند و فرار مالیاتی هم به شیوه های گوناگون ادامه دارد، بر اساس داده های مرکز آمار کشور، کسری بودجهء خانواده، که عامل مهمی در کاهش تقاضا است، رو به افزایش است. در نتیجه سهم پس اندازها کاهش می یابد، بالاترین هزینهء خانواده را مسکن، سوخت، خوراک و حمل و نقل تشکیل می دهد که نشانگر گسترش فقر در جامعه و افزایش فاصلهء طبقاتی است، بنابرین با تزریق پول به جامعه نمی توان از رکود خارج شد، باید ساختار دگرگون شود که رژیم تاریک اندیش و ارتجاعی با همه توان از آن پیشگیری می کند.

پیرامون پس رفت دمکراسی

ن. نوری زاده

محققین و پژوهشگران علوم سیاسی و اجتماعی پیرامون این پرسش که چرا دمکراسی در حال پس رفت و منحرف شدن از مسیر خود است، دقت کافی مبذول داشته، اما در مورد چگونکی انحراف، گرایش به فساد، عدول از خواسته های مردم و سرانجام بی نتیجه ماندن اصل و مبانی دمکراسی کمتر توجه نموده اند. همچنین پژوهشگران بیشتر بر روی موضوع روابط اقتصادی و اصول بنیادین دمکراسی تمرکز کرده اند و به موضوع انتخاب شده ها (مُنتَخبان) و انتخاب کننده ها (مَنتِخبان) به اندازۀ کافی نپرداخته اند.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000