4 چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17 تير 1395 ـ  6 و 7 ماه ژوئيه 2016

دعوتی عام به گردهمآئی بزرگ سکولار دموکرات های ايران در هامبورگ>>>

گفتگو با حسن اعتمادی، رئيس کميتهء برگزاری کنگره:   فايل ويدئوئی           فايل صوتی

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

عزاداری مقامات دولتی در مرگ عباس کيارستمی!

و چند ملاحظهء ديگر

پس از درگذشت کیارستمی اکثر جراید معتبر جهان، بویژه مطبوعات سینمایی، خبر فوت وی را منتشر کردند و بزرگان سینمای جهان، نظیر اسکورسیزی و سیاستمداران برجسته نظیر رئیس جمهور فرانسه با اظهار تاسف عمیق پیام های تسلیت فرستادند! در این حیص و بیص حاج علی جنتی وزیر ارشاد که وزارتخانه اش جلوی کار کیارستمی را گرفته بود هم پیام تسلیت داده است! دو سه نفر از همان مدیرانی هم که در امور سینمایی ارشاد مخالف کیارستمی بودند از موقعیت استفاده کرده و راه افتاده اند تا با گرفتن حق ماموریت ارزی و بودجهء وزارتخانه به پاریس بروند و جنازهء آن مرحوم را بیاورند! خلاصه بازار سوء استفاده از درگذشت عباس کیارستمی گرم است! اما اين ها که امروز دارند با اشک تمساح ریختن از محبوبیت جهانی یک هنرمند برجسته ایرانی سوء استفاده می کنند، همان هایی هستند که اجازه ندادند کیارستمی در ایران کار کند! و پیام تسلیت اين سیاست بازان درست مصداق آن است که شخصی را دق مرگ کنند و بعد برایش مجلس ختم باشکوه بگیرند!

دربارهء عباس کيارستمی و موقعيت هنری و سياسی او

الاهه بقراط، اسماعيل نوری علا، رامين پرهام

در برنامهء ياران با مديريت عليرضا ميبدی

بخش اول و دوم      بخش سوم

روشنفکران فرانسوی خواهان «مقاومت فرهنگی»

در برابر اسلامگرایان شدند

سايت راديو زمانه

گروهی از روشنفکران شناخته ‌شدهء فرانسوی، نهادهای فرهنگی سکولار، و طرفداران لائیتیسه در بیانیه‌ای که در روزنامه «لیبراسیون» منتشر شده، از دولت فرانسه خواسته‌اند با جدیت بیشتری با اسلام گرایان افراطی و تلاش آن‌ها برای غصب دستاوردهای جامعه مدنی مقابله کند. این بیانیه را چهره‌هایی مانند الیزابت بادینته، فمینیست فرانسوی که پیش از این خواهان جلوگیری از تولید حجاب اسلامی شده بود، بوعالم صنصال، نویسنده سرشناس الجزایری و همچنین کاریکاتوریست‌های نشریه شارلی ابدو امضاء کرده‌اند. روشنفکران فرانسوی در این بیانیه خواهان «مقاومت فرهنگی» در برابر اسلامگرایی شده‌اند.

نگرانی از رشد راستگرایی و نژاد پرستی

گروهی از اهل سياست

ما امضا کنندگان زیر، نگرانی  خود را نسبت به مسایل جاری اعلام می داریم... ‫‫اروپایی ها باید بدانند که یکی از هدف های حکومت اسلامی ایران ایجاد و صدور بحران به کشور های دیگر، منجمله اروپا است. دخالت های رژیم در  کشور های مختلف باعث راه انداختن سیل مهاجرین و پناهندگان به اروپا  شده و بحران های بزرگ تری را در بریتانیا و اروپا ایجاد می کند. به همین دلیل، اروپایی ها باید در سیاست های خود نسبت به کشورهای بحران زا تجدید نظر کنند.

نشست مشترك كارگروه اجرايى احزاب ليبرال جهان

دانيال خنده‌رو، عضو حزب مشروطهء ايران (ليبرال دموکرات)

من، ضمن سپاس از برگزارى چنين جلساتى و امكان حضور اپوزيسيون براى در میان گذاشتن نظرات خود با جامعهء جهانى، رو به نمايندهء انگليس كرده و گفتم: «ما ايرانيان انسان‌های خونگرم و مهمان‌نوازی هستيم. اميدوارم كه اقامت خوشى را در ايران گذرانده باشيد اما اگر قصد داريد با واقعيت زندگى مردم آشنا شويد از این ‌پس به شهرهايى به‌مانند همدان، ايلام، زاهدان يا اهواز سفر كنيد. اگر از ميزان آزادى حجاب قصد داريد بدانيد، بايد بگويم كه تنها در تهران، تأکید می‌کنم تنها در تهران هفت هزار پليس مخفى امنيت اخلاقى استخدام ‌شده‌اند تا با شهروندانى كه حجاب آنان مطابق با خواست دولت نيست برخورد خشن صورت گيرد».

روشنفکر، پايگاهی نوين برای انديشه های سکولار دموکرات

اخيراً يک سايت سکولار دموکرات جديد بر روی اينترنت آغاز بکار کرده که قصد دارد جلوه های روشنفکری سکولار دموکراسی براب جامعهء فکور ايرانی برجسته کند. دوستان ما در اين نشريه در مورد کار خود چنين نوشته اند: «تارنمای روشنفکر» مکانی است برای ژرف اندیشیدن بدون چارچوب های ناشی از سنت های مبتنی بر اراده قدرتمندان و دینکاران. هیچ امری از نگاه ما دارای تقدس نبوده، جز ساحت آزادی و کرامت انسان. ما بر این باوریم که روشنفکر، نویسنده، روزنامه نگار و اهل فرهنگ و هنر، در هیچ چارچوبی با خطوط قرمز جای نمی گیرند و اساسا نمی توان اندیشیدن و آزادی بیان را به بهانه هایی چون امور مقدس، محدود و به چالش کشید. اما آنچه مسلم است «سایت روشنفکر» تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با زبان دانش و رسانه، مطالبی مفید و کاربردی، در حوزه علوم انسانی، تولید و گردآوری کند. روشنفکر به هیچ نهاد، سازمان و یا دولتی، وابستگی نداشته و تنها کوشش خواهد کرد تا به بسط حقایق و درست اندیشیدن کمک کند. پیشاپیش از  همکاری، ارسال مقاله … و گزارش، از سوی روشنفکران، نویسندگان و روزنامه نگاران میهن مان، استقبال می کنیم. لطفا برای ارسال مقاله، از جی- میل زیر استفاده نمایید: roshanfekr.web@gmail.com

آدرس سايت روشنفکر چنين است: https://roshanfekr.org

معرفی فارغ التحصیل ممتاز آکادمی چفيه مالی!

حمیدرضا رحیمی

کيهان دارالخرافه: پروفسور «جلیل ثامر منیر»!، استاد دانشگاه آکسفورد و صاحب تألیفات زیاد در حوزهء پزشکی، از هزاران کیلومتر فاصله خود را به نجف و کربلا رسانده تا توفیق پیدا کند و پای کوچک ‌ترین عضو کاروانی از کاروا‌ن‌های اربعین را با دستان خود بشوید؛ شور و ارادتی که مشرق نیوز تصویرش را رسانه‌ای کرده است. البته این شوریده ‌دلی فقط وصف‌ الحال پروفسور منیر نیست؛ اینجا دنیای دیگری است و همه، آزاد از هر گونه تعلقی، نام سالار شهیدان امام حسین(ع) را زمزمه می‌کنند.

ارزیابی عجولانه و فرصت ‌طلبانهء حکومت اسلامی از «برکسیت»

رضا تقی‌زاده

در جمع دولت‌های خاورمیانه، حکومت اسلامی تنها حکومتی است که مسئولان نظامی و سیاسی آن رأی غیر منتظره مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا را با عجله مورد استقبال قرار دادند؛ فرصت ‌طلبی زودهنگامی که بعد از فرو نشستن موج‌ها، فراموش نخواهد شد... محمدجواد ظریف تحصیل‌کرده‌ء آمریکا است و حسن روحانی نیز، با وجود دریافت دو جایزه تحصیلی از بریتانیا، بیشتر از یک ماه در مجموع در این کشور بسر نبرده و دارای کمترین آشنایی حتی با زبان مردم این سرزمین است و بی تردید بیگانه با بافت داخلی سیاست در بریتانیا. از این لحاظ بازی حکومت و دولت او با کارت سیاست داخلی بریتانیا و قرار دادن آن علیه اتحادیه اروپا می‌تواند  به جای بار دادن، تلاش برای بهبود مناسبات اروپایی حکومت اسلامی را در خطر قرار دهد.

پنج روند اجتماعی در مقابله با حکومت تمامیت‌ خواه دینی

مجید محمدی

جامعهٔ ایران همانند دیگر جوامع در حال تغییر است اما آنچه آن را از دیگر جوامع متمایز می‌سازد جهت این تغییر است؛ جامعهٔ ایران علی‌رغم تلاش بی‌وقفه، همه‌جانبه و پرتلاش حکومت برای اسلامی ‌سازی و شکل دادن آن بر حسب سبک زندگی روحانیت شیعه در جهتی حرکت می‌کند که مقامات آن را ولنگاری، در معرض خطر نفوذ، در سراشیبی سقوط، و تحت تهاجم فرهنگی می‌خوانند. جامعهٔ ایران در کدام جهت حرکت می‌کند؟ چرا حکومت از روندهای آن نگران است؟ آیا حکومت دینی در کنترل و سرکوب شادی، زیبایی، روابط صمیمی، آزادی بیان، و مطیع‌سازی از طریق قانون‌گذاری مذهبی و اعمال آن به طریق قانونی و غیرقانونی و فراقانونی موفق بوده است؟

سکولار کشی در بنگلادش،

یادآور کشتار زنجیره ای روشنفکران سکولار در ایران

برگرفته از سايت «روشنفکر»

خبر دردناک کشتار بیست گروگان، توسط افراد منتسب به «گروه داعش» در «کافه هلی»ی «داکا»، پایتخت زخمی و مجروح این روزهای بنگلادش، بار دیگر چهرهء واقعی اسلام گرایان را به افکار عمومی جهانیان شناساند. گویا ذهن جمعی بشر در حال خو گرفتن به چنین پدیده هایی است و این زنگ خطری است برای آزاد زیستن، توسط جریانی انسان ستیز که به طور سیستماتیک با انقلاب اسلامی ایران آغاز و به دیگر نقاط دنیای اسلام، تسری یافته است. این در حالی است که بنگلادش در یکی دو سال اخیر شاهد کشتار برخی از روشنفکران سکولار و لائيک بوده است. همین سال قبل پس از حمله به یک ناشر و دو نویسنده، پلیس بنگلادش جسد «فیصل عارفین دیپون»، ناشر 43 ساله را در دفتر کارش یافت.

شلیک خشک ‌مغزان به قلب روشنفکری مصر

نوژن اعتضادالسلطنه

بيست و چهار سال از قتل «فرج فوده» می‌گذرد؛ روشنفکری که باور داشت با دین دشمنی ندارد و این انسان‌ها هستند که خطا می‌کنند اما حرف‌هایش به گوش شیوخ ‌الازهر فرو نرفت و سرانجام فتوای ارتدادش را صادر کردند. او در ‌‌نهایت توسط اسلامگرایان «جماعت اسلامی» در مقابل چشم فرزند پنج ساله‌اش به ضرب گلوله مسلسل به قتل رسید. فوده یکی از اصلی‌ ترین منتقدان اخوان ‌المسلمین و روشنفکری سکولار بود که در تأسیس حزب «وفد جدید» نقش داشت. با این حال، زمانی که حزب وفد جدید خواستار ورود به ائتلاف انتخاباتی با اخوان‌المسلمین شد فوده از سمت خود در حزب استعفا داد.

دربارهء مفهوم «اپوزیسیون»

باریش نصیریان

تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی (انحلال طلبی) و پایان اقتدار اسلام سیاسی در ایران یعنی بسته شدن دکان سیاسی اپوزیسیون نماها که یا منافع شخصی و خانوادگی، آنها را با مافیای غارت جمهوری اسلامی در پیوند نگه داشته است یا از ترس افشا شدن اسناد همکاری های گذشتهء خود با جمهوری اسلامی است که برای ایجاد یک نیروی اپوزیسیون مانع ایجاد می کنند. رهبران و سازمان های اپوزیسیون نما معمولاً با ساخت تئوری و تفکر کم خطر برای نظام جمهوری اسلامی، از جمله اصلاح ‌طلبی یا تغییر جزئی، و ... به دستاورد جنبش‌های ایجاد شده خیانت کرده و منحرف شان ساختند... سایر سازمان هایی هم که در بیرون از ایران اسامی و القابی چون سکولاریسم و جمهوری خواهی و ... در پیشوند یا پسوند نام خود دارند، عموماً رهبرانی دارند که تنها با هم اتحاد در هدف دارند: بقای جمهوری اسلامی!

ایرانیان چقدر دروغ می‌گویند و چرا؟

مجید محمدی

اکثریت ایرانیان دروغ‌گو هستند چون دروغ ‌گویی یک ضرورت زندگی است و این را افراد از سنین رفتن به مدرسه می‌آموزند. پدران و مادران حدود 95 درصد مردم ایران که در کاست حکومتی نیستند و با این کاست ارتباط نزدیکی ندارند از دوران کودکی به فرزندان‌شان یاد می‌دهند که در باب زندگی خصوصی خود به دیگران دروغ بگویند چون شکافی عمیق میان زندگی خصوصی و آن‌چه سبک زندگی مورد پذیرش حکومت است وجود دارد. حدود 5 درصدی نیز که در کاست حکومت هستند، یا بدین کاست نزدیک اند، برای حفظ منافع خود مجبور به دروغ‌گویی به مقامات بالا‌تر و مردم هستند. شریعت، چنان که از سوی روحانیون شیعه عرضه شده به هیچ وجه مانع دروغ‌ گویی نیست و دروغ ‌گویی را می‌توان با تقیه و مصلحت و اکل میته توجیه کرد.

داستان دو نظام سياسى

محمد ارسى

اتوبوس حامل سربازان ارتش حکومت اسلامی ایران در اثر تصادف در استان فارس، سخت داغون شده و د‌ها تن از فرزندان ناکام مملکت، کشته و زخمی شده‌اند. در توضیح این مصیبت سنگین ملی، در آغاز گفتند خستگی و خواب آلودگی راننده علت اصلی آن تصادف پر فاجعه بوده است. بعد در آمد که اصلاً تقلبی در کار بوده یعنی راننده با سوء استفاده از حضور سربازان ارتشی، عناصر مشکوکی را سر راه سوار کرده بعد بگومگویی صورت گرفته و آن بلا رخ داده. بعد‌تر گفتند که عکس کشته‌ها و زخمی‌ها هم عوضی چاپ شده بوده و باعث کلی ناراحتی و دلخوری گشته است. در این میان، مقامات مربوطه مشغول تبریک و تسلیت گفتن به محضر امام دوازدهم، به مقام معظم رهبری و به ملت شهیدپرور و خانواده‌های شهدا هستند و طبق معمول، در تسلیت گویی مسابقه گذاشته‌اند.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 
   

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

لللللل

00000000000000000000000000000000000000000