چهارشنبه 28 و پنج شنبه 29 مهر 1395 ـ  19 و 20 ماه اکتبر 2016

 کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

شماره مخصوص ايام عزاداری محرم الحرام

با توجه به فوايد متعدد اقتصادی ماه مبارک محرم الحرام، پیشنهاد می شود دولت و مقامات تصمیم گیرنده برگزاری عزاداری «محرم» را از یک ماه به یک سال افزایش دهند تا چرخ اقتصاد کشور با استفاده از تکنولوژی گریه زاری و غم و افسردگی و سینه و زنجیر زنی به حرکت درآید! خوشبختانه بدبختی مردم آنقدر زیاد است که در تمام طول سال امکان عزادار بودن را دارند و به خاطر آلودگی هوا نيز مرتب اشک از چشم شان جاری است! از نظر امکانات عزاداری هم باید گفت که عزاداری تنها صنعت کشور است که نیاز به واردات مواد اولیه از خارج و وابستگی ارزی ندارد و انواع اشعار سوزناک مایهء افسردگی و ادعیه برای اموات و درگذشتگان و راهیان دیار باقی، در داخل به شیوه بند تنبانی تولید می گردد و و ایضاً متخصص داخلی و کارآزموده برای درآوردن اشک مردم به وفور در هر کوره دهاتی پیدا می شود و از نظر مداحی و روضه خوانی جزو چند قدرت برتر جهانی هستیم!

اگر ايرانيان واقعا حسينى عمل مى كردند چه مى شد؟!

ف. م. سخن

حسين و عاشورا، دين ما نيست، فيلم ماست! آيينى ست، مثل كارناوال هاى خارجى. مثل مراسم مسيحى ها در دهكده هاى دور افتاده ى ايتاليا. در اين مراسم، كه به ياد حسين برگزار مى شود، و برگزار كنندگان و سازمان دهندگان اش تقريبا تماما اراذل و اوباش محلات هستند، به همه ى ما خوش مى گذرد. رفيق كمونيست من هم پيراهن سياه به تن مى كند و با غم و اندوه فراوان، بر سر و سينه اش مى كوبد... اگر باور داريد كه شما واقعاً حسينى زندگى مى كنيد، بفرماييد! اين شمشير و اين ميدان و اين هم حكومت ظلم (همان طور كه خودتان مى گوييد!). آستين بالا بزنيد و به ساقط كردن آن همت گماريد!.. و اگر نيستيد، لطفاً چنان در نقش خود فرو نرويد كه احساسِ حسين واقعى بودن به شما دست بدهد! اين فقط يك نقش است، و روز بعد از عاشورا، لباس تان را بايد عوض كنيد و گريم تان را پاك كنيد و چهره تان را از حالت محزون، به حالت عادى باز گردانيد! لطفا زياد اعتقادات مذهبى تان را جدّى نگيريد!

دموکراسی مناسب برای خاورميانه؟

(درباره‌ء کتاب «سقوط مدل ترکیه»، اثر جیهان توگال)

نوشتهء: اجه تملکوران

ترجمه‌: سارا يوسف‌پور

کتاب «سقوط مدل ترکیه»، تحلیلی موشکافانه درباره‌ی پدیده‌ی آ.ک.پ ـ اردوغان است. روشنفکران، رسانه‌ها و سیاست‌مداران جريان غالب در غرب، بیش از ده سال چنان مجذوب این تصویر از آمیزه‌ی کامل شرق و غرب شده بودند که تفکر عینی و مواضع انتقادی را کنار گذاشتند. حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) و رهبر آن به دلیل ايجاد «دموكراسي مناسب براي خاورميانه» ستایش می‌شدند؛ مدلی که گرچه آشکارا با استانداردهای غربی مطابقت نداشت اما پذیرفتنی بود. در خارج، به منتقدان اردوغان، برچسب مسلمانانِ از خود منزجري زده می‌شد که قادر به کنار آمدن با هویت خود نیستند. در داخل، ابتدا انگِ روشنفکران بیگانه، یا هواداران حضور پررنگ ارتش ترکیه در سیاست، خوردند؛ و بعد به‌سادگی «کفار» یا عوامل نفوذ خارجی قلمداد شدند. این ادعا که رأی اکثریت همان دموکراسی است، فضایی را به وجود آورد که منتقدانِ آ.ک.پ، به‌طور خودکار دشمنان مردم تلقی شدند و پیوسته از سوی مزاحمان اینترنتی آ.ک.پ مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

تکه‌ای از یک تکه پارچه

بهزاد مهرانی

نمی‌توان دریافت که چگونه برای برخی از فعالان سیاسی و مدنی و حتا فعالان حقوق زنان ما، حجاب یک تکه پارچه است و یا اگر چنین نیست، لااقل مطالبه‌ی حجاب اختیاری، بخشی از مطالبات اصلی آن‌ها نیست. این تکه پارچه، پرچم مردسالاری و حکومت دینی ِ حکومت اسلامی است. رمز ایستادگی حکومت و کوتاه نیامدن اش سر مسأله‌ء حجاب از بی‌شعوری حکومت نیست بلکه از هوشمندی اوست.

پيوند به يک صفحه تصويری مرتبط>>>

معاينهء فنی!

حمیدرضا رحیمی

* ناشناس: حدود سی و شش سال است که مسلمان شده‌ام؛ بیش از نُه سال قبل، در پی برون ‌سپاری برخی از امور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، بیکار شدم و قادر به کار هم نیستم و نیازهای متعدد ما را احاطه کرده است و چیزی برای تأمین زندگی ندارم و هیچ حمایتی هم نمی‌شوم. احتمال بیرون ریختن اثاثیه منزلم هم وجود دارد.

فدوی: عریضهء شما قاعدتاً اقدامی ندارد، زیرا خود کرده را تدبیر نیست؛ یعنی، می خواستید مسلمان نشوید، مسلمانی عواقب دارد، برادر ناشناس!.. معذالک مراتب با قید چندین فوریت بعرض مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، رسید؛ ضمن صدور چندین فقره آروغ ستاره دار و دود کردن چند صد صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ع- س- ص- عج)، برگ معاینهء فنی (گواهی ختنه- م) مطالبه فرمودند، خبرش را بدهید.

عزاداری حکومتی

سیامک بهاری

تلاش ویژهء حکومت اسلامی برای برگزاری گستردهء مراسم ‌عزاداری محرم به نحو بارزی مشخص می‌کند که این مراسم اساساً یک پروژه حکومتی است. بسیج نیرو و شبکهء بزرگی از عوامل و عناصر حکومت اسلامی، با تخصیص بودجه‌‌های هنگفت چند هزار میلیاردی توسط سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، و از دستورالعمل‌‌ های حکومتی به تمام ادارات و مؤسسات و ارگان های دولتی، دخالت مستقیم دستگاه های امنیتی و اعمال قدرت آنها، بکارگیری بسیج مساجد، دستجات هیئت‌های مذهبی محلات و مدّاحان، که اساساً از عناصر امنیتی و اطلاعاتی حکومتی تشکیل شده‌اند، تا مدارس و دانشگاه ها و کانون های هنری دست‌ساز حکومت گرفته تا بکارگیری دانش‌آموزان مدارس و حتی کودکان شیرخوار تحت عنوان "سه سالاگان حسینی" و "شیر خواران حسینی" در این نمایش ‌حکومتی، در داخل و خارج کشور، شرکت داده شده‌اند.

سوگواران و هیات ها – عاشورا و باورها

رضا علوی

در این جستار کوتاه تلاش می شود که نگاهی گذرا به پدیده ی "سوگواری و عاشورا، هیات ها و مداحان" کرد. "احمد قابل” اسلام پژوهی که برای اسلام شناسی هستی خویش را به نیستی کشا ند، ادعا می کند که حسین فرزند علی به دنبال مکان امنی بود که خود و خویشان اش را سکنی دهد و در آرامش زندگی کنند که به دام گروه نظامیان شمر می افتند و حادثهء دهم محرم سال شصت و يک هجری به وقوع می افتد. گزارش "احمد قابل" از شش ماه آخر زندگی امام حسین پیش درآمدی می شود بر بوجود آمدن "حزب شیعی” و سال ها پس از آن پدیده ای به نام "هیات سازی" و "مداح پروری".

سکولار دموکراسی و دشمنان اش

گفتگو با اسماعیل نوری علا

گفتگوگر: بيژن فرهودی، در برنامه تلويزيونی «کيهان لندن»

تجاوز جنسی در خانواده، کتک و اخراج دانش آموزان بی بضاعت،

مسابقهء ایران و کره جنوبی، بی ثر بودن اقدامات محمد یزدی و ...

حسن اعتمادی -علی اصغر رمضانپور

در برنامه تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

چینِ مائو تسه‌دونگ، ایرانِ علی خامنه‌ای

محمد ارسی

یران و چین دو کشوری هستند که در سده‌ی بیستم میلادی دو بار انقلاب کردند. انقلاب دوم چین که کمونیست‌ها را بر چین حاکم کرد. انقلابی ایدئولوژیکی، ضد آمریکایی، استقلال ‌طلبانه و مخالف سرسخت ارزش های لیبرالی غربی بود. انقلابی که شخصیتی کاریزماتیک چون مائوتسه دون - که هیچ زبان خارجی نمی‌دانست - آن را علیه ژنرال چان‌کایچک که وابسته، دوست و متحد ایالات متحده آمریکا و انگلیس بود، رهبری کرد. انقلاب دوم ایران نیز مانند انقلاب دوم چین، انقلابی عقیدتی، ضدآمریکایی، سخت ضد ارزش‌های لائیک و لیبرال- دموکراتیكِ غربی بود که تحت رهبری کاریزماتیک آیت‌الله خمینی- که از دنیای خارج هیچ نمی‌دانست- علیه محمدرضاشاه پهلوی انجام گرفت؛ شاهی که نظیر چان‌کایچک، دوست و متحد و وابسته آمریکا محسوب می‌شد... ایران امروز، ایران تحت رهبری خامنه‌ای شباهت‌های بسیاری با چین کمونیستِ سال هاىِ پایانىِ حکمرانی مائو تسه‌دونگ دارد که درک و فهم این تشابهات، در فهم وضع کنونی ایران و گمانه‌زنی در ارتباط با روند تحولات آتی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سودمند و یاری‌رسان باشد...

نظر آقای فريار نيکبخت در مورد اين مقاله>>>

جوانان ایرانی در وضعیت برزخی: لحظه‌های خالی و امیدهای واهی

مجید محمدی

حکومت اسلامی حدود چهار دهه است که تلاش می کند رویای آزادی و رفاه و دمکراسی و پیشرفت و کرامت و شادی را از شهروندان ایرانی بستاند. مهم‌ترین جمعیت هدف این فرایند رویا زدایی، جوانان هستند. در مقابل تلاش شده است رویاهای موهوم مثل حکومت جهانی اسلام (رویای اسلامگرایان جهانگرا)،جامعه‌ی موعود آخر الزمانی (رویای اسلامگرایان موعودگرا) یا تسخیر کاخ سفید یا ریختن شهروندان اسرائیلی به دریا (رویای اسلامگرایان نظامی گرا) به جوانان عرضه شود، رویاهایی که غیر از فلاکت و بدبختی ثمری برای آنها نداشته است. البته اکثر جوانان ایرانی رویاهای خود را از حکومت و رهبران دینی و نظامی نمی گیرند اما دستگاه تبلیغاتی حکومت آنها را در رویا پردازی سرگردان و گمگشته ساخته است.

افتخار فرمانده نیروی انتظامی

گزارش سايت کيهان نوين

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور که روز پنجشنبه هشتم مهرماه در دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: به طور میانگین روزانه دو هزار نفر زنان بد پوشش در تهران و شهرهای بزرگ دستگیر که بیش از تود و پنج درصد آنها با اخذ تعهد آزاد می‌شوند.او، ضمن ابراز نگرانی از عدم برخورد با این بازداشت شدگان، ادامه داد: فقط پرونده پنج درصد آنها به دستگاه قضایی انتقال داده می‌شود. متاسفانه با یک دهم این پرونده‌ها هم برخورد صورت نمی‌گیرد.

سیاست ورزی ملی ‌و دموکراتیک

(به بهانه مبارزه مسلحانه حزب دموکرات کردستان ایران)

بررسی رفتار حزب دموکرات کردستان ایران و تعاریف آن از هویت و هدف‌های حزبی نشانگر عدول از چارچوب کشوری است. حوزهٔ فعالیت و جغرافیای سیاسی احزاب قومی در پهنه کشور و ملتی واحد با تنوعات مذهبی، نژادی و فرهنگی معنا می‌یابد. گروه‌ هایی که جغرافیای سیاسی خود را در حوزه‌ای ورای ایران تعریف کرده و در مسیری جدا و مستقل از از تاریخ و موجودیت ملت کهنسال ایران، هویت و پیشینه خود را تعیین می‌نمایند، ناگزیر به سمت واگرایی و تجزیه از قلمرو ایران حرکت می‌کنند. در واقع خواهان برکشیدن خود در جایگاه حکمرانی در بخشی از سرزمین ایران و استقلال از کنترل دولت مرکزی هستند.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000