دوشنبه 6 و سه شنبه 7 دی 1395 ـ   26 و 27 دسامبر 2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

ما چه کردیم؟!

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

اقدام عبادی- دریائی!

حمیدرضا رحیمی

پس از امامزاده « تو گو» [to go]، چشم فدوی به مسجد شناور هم روشن شد! باری معلوم می شود که برادران دینی، حاضر نیستند که حتا از جماعت شناور هم، دست بردارند!، باورتان نمی شود؟ این هم سند مصور و منگوله دارش: «آخرين نيوز: شیخ ‌نشین دوبی مسجدی شناور ویژهء صیادان و افرادی که در دریاها و خلیج فارس مشغول به فعالیت هستند احداث می کند!» و باز هم  لابد باورتان نمی شود اگر فدوی بگوید که بانی، خاج پرستان هستند!: «طراح این مسجد يک هنرمند و مهندس هلندی است که طرح آن را اوایل سال جاری به هیات اوقاف و شئونات اسلامی امارات داده است».

* با آرزوی بهروزی و پیروزی برای همگان، در سال نو میلادی*

چرا جمهوری آینده نگر مطرح شد؟

اصلاح طلبان بیشتر ضد سکولار هستند

دو مقاله از سام قندچی

تنها مبارزه برای حقوق بشر ما را به حکومتی که ساختار آن بتواند شانس موفقیت برای تضمین حقوق بشر را داشته باشد، ایجاد نخواهد کرد و دقیقاً باید برای ایجاد چنان دولتی تلاش کرد که برای توصیف اش از عبارت «جمهوری آینده نگر» استفاده شده و این حقیقتی است که ضرورت دارد به مردم بگوییم تا برای سراب فعالیت نکنیم. فقط جانبازی برای حقوق بشر ما را به چنان هدفی که اساساً دموکراسی های غربی به آن دست یافته اند، نخواهد رساند. در نتیجه جمهوری آینده نگر گرچه ساختاری است که در آن می توان برای حقوق بشر فعالیت کرد و شانس رعایت حقوق بشر در آن بیشتر است اما رمز موفقیت در این است که آن دولت، سکولار، و اهرم های دموکراسی را برای قضاوت مردم بطور ساختاری پذیرفته باشد.

منشور حقوق شهروندی - يلدا و ميراث فرهنگی

رضا تقی زاده - اسماعيل نوری علا - شکوه ميرزادگی

در برنامه ای از پرويز کاردان در تلويزيون انديشه

منشور حقوق شهروندی يا برنامهء انتخاباتی - و...

حسن اعتمادی - مازیار شکوری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

حکومت اسلامی قطعنامهء سازمان ملل را محکوم کرد!

چهارشنبه 21 دسامبر 2016 - در پی تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جهت وضعیت حقوق بشر در ایران، وزارت خارجه ایران، این قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل را محکوم و مردود دانست. به گزارش منابع بین المللی، روز گذشته قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی موافق 85 کشور، مخالفت 35 کشور و رای ممتنع 63 کشور عضو این سازمان به تصویب رسید. در این قطعنامه، شمار اعدام‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی، وضعیت آزادی بیان و اقلیت‌های دینی و شرایط زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران از جمله مواردی بودند که در این قطعنامه مورد انتقاد قرار گرفتند. این قطعنامه که با حمایت کشورهای کانادا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تهیه شده بود، ایران را به دلیل نقض گسترده حقوق بشر از جمله “استفاده از شکنجه، نرخ بالای اعدام، محدود کردن آزادی تجمعات، تبعیض علیه زنان و اقلیت ‌های مذهبی” محکوم کرده است. در واکنش به این امر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شد: «جمهوری اسلامی تصویب چنین قطعنامه‌ هایی که به صورتی غیرواقع‌ بینانه علیه جمهوری اسلامی و بر اساس استانداردهای دوگانهء دولت‌های غربی و رویکردی مغرضانه و سیاسی به تصویب می ‌رسند را محکوم می ‌کند و استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر توسط کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود می ‌داند!»

چرا رؤسای جمهور فقط فیلسوف نمی شوند؟!

ممد جواد، یکی از برادران لاریجانی، که در دانشگاه علوم قضایی گوش مجانی گیر آورده و برای دانشجویان حرافی می کرد گفته است: «اخیراً هر کسی رئیس‌جمهور می‌شود فیلسوف هم می‌شود! [مثلاً] در دورهء اصلاحات رئیس‌جمهور مردم در خصوص جامعه مدنی صحبت می‌کرد! من مخالف فیلسوفی نیستم اما مسئولیت اجرایی مهم تر است... کسانی که در سیاست فعال هستند و در لباس روحانیت حضور دارند باید بدانند که تفکر لیبرال سکولار برای نظام خطری مهلک است. خیلی بد است کسی به این جریان‌ های طرفدار سکولار گرایش داشته باشد و دم از اهل بیت بزند!» در این صحبت ها، ايشان فقط به فيلسوف شدن افرادی که به ریاست جمهوری می رسند اشاره کرده و نگفته که این افراد پس از رسیدن به ریاست جمهوری چه چیزهای دیگری هم می شوند! به ناچار ما اين نقيصه را جبران می کنيم.

نامهء سرگشادهء گروهی از ایرانیان مخالف حکومت به دانلد ترامپ

برگرفته از سايت تقاطع

پاشنهء آشیل رژیم اسلامی این است که مردم ایران دیگر از آن حمایت نمی‌کنند. ما از دولت جدید می‌خواهیم که از ایرانیان طرفدار دمکراسی که هدف‌ شان جایگزین کردن رژیم خمینیست تهران با یک حکومت مبتنی بر دمکراسی لیبرال است، پشتیبانی کند. زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده به جای مذاکرات محرمانه با حاکمان فاسد و بنیادگرای اسلامی، در کنار مردم ایران بایستد. ایرانِ بعد از حکومت اسلامی، ظرفیت آن را دارد که یکی از ثابت‌ قدم‌ ترین متحدان امریکا در جهان باشد. ما امیدواریم که امریکا تحت رهبری شما، به مردم ایران کمک کند تا کشورشان را از تندرو هایی که چهار دهه است بر آن حکومت می‌کنند، پس بگیرند؛ که جهان بدون «حکومت اسلامی» و «خلافت اسلامی» جای بهتری برای زندگی خواهد بود.

چگونه اپوزیسیون «دست‌ساز» می‌تواند

اپوزیسیون «برانداز» را به محاق ببرد

رضا پرچی‌زاده

الان چندین سال است بر ما محقق شده که جمهوری اسلامی آپوزیسیونِ «دست‌ساز» ساخته است. اسناد و شواهد در این باره آنقدر زیاد است که حتی برای متهمان‌اش هم به زحمتِ کتمان‌اش نمی‌ارزد. با این وجود مهم است بدانیم که چرا آپوزیسیون «دست‌ساز» می‌تواند آپوزیسیون «برانداز» را به محاق ببرد. نگارنده قبلا در این باره فراوان نوشته است. اما اخیراً، حینِ جستجو به دنبالِ مفهومی در اینترنت، مقاله‌ای یافتم تحت عنوان «اپوزیسیون و امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران» که – بدون ذکر نام نویسنده – در وبسایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، منتشر شده بود. خواندنِ این مقاله می‌تواند در روشن‌تر کردنِ قضیه «آپوزیسیون دست‌ساز» کمک بیشتری کند. و توصیه می‌کنم اگر حوصله کردید آن را کامل بخوانید.

نوزایی سیاسی و نهضت ملی

ناصر کاخساز

تنها با تجربه‌ء معنا بخش «نهضت ملی» است که می توان آلترناتیوی نیرومند در برابر نهاد سیاسیِ ایدئولوژی دینی بوجود آورد... هموطنان باورمند به اسلامی خشونت پرهیز، که داعیه‌ء حاکمیت دینی ندارد تنها در چارچوب چنین برنامه ای، یعنی در چارچوب وحدت تاریخی و ملی و با تکیه به تجربه‌ء نهضت ملی، به همراهیِ دموکراتیک و پلورالیستی تمایل پیدا می کنند. حتا همراهی هموطنان سلطنت گرا، با جهش اخلاقی اخیری که آقای رضا پهلوی از خود نشان داده‌اند، تنها در چنین چارچوبی (و نه با ابتکارت فردی و بدون تکیه به تاریخ و فرهنگ ملی که به وحدت ملی زمینهء مادی می دهد) زمینهء عملی پیدا می کند.

تفاوت‌های لائیسیته با سکولاریسم

محمدحسین صدیق یزدچی

لائیسیته همدوش با سکولاریسم به روشنی و بی ابهام به همگان نشان می‌دهد که بنیان حقوقی که روابط اجتماعی انسان‌ها را در همهء عرصه‌ها تنظیم ومدیریت می‌کند، فقط وفقط از ارادهء آزاد، عقلانی و بدون قیّم انسان ناشی می‌گردد. روشن و بی ابهام نشان می‌دهد که هیچ اصل یا مبدئی قدسی یا ربوبی مثل خداوند یا پیامبری وتحت هر عنوانی که باشد، کوچک‌ترین اعتباری در امر تنظیم روابط سیاسی یا حقوقی یا اجتماعی انسان ندارد. چرا که معنی ساده و بی ابهام «سکولاریسم» مشروعیّت بی ‌اما و اگر ارادهء آزاد و عقلانی انسان به جای ارادهء خداوند است. به سخنی تنها ارادهء آزاد وعقلانی وبدون قیّم انسان و نه خداوند سنجهء معنای زیستن و اعتباربخشیدن به ارزشهائی ست که زیست اجتماعی انسان‌ها را مدیرّیت می‌کند.

منشور حقوق شهروندی مستلزم تغییر نظام است

مجید محمدی

این متن را می توان در پرانتز گذاشت و به ادعای دولت مبنی بر «به صحنه آوردن» قانون در حوزه‌ی حقوق شهروندی پرداخت. در چهار سال دولت روحانی وضعیت استیفای حقوق ملت نه تنها بهبودی نیافت بلکه در حوزه‌هایی وخیم تر شد. میزان اعدام‌های (رسمی و غیر رسمی) در دوره‌ی روحانی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت (از به طور متوسط سالی در حدود ششصد نفر به سالی در حدود هزار نفر). بازداشت، اعتراف گیری تلویزیونی، و محاکمه و صدور حکم زندان برای روزنامه نگاران و نویسندگان سایت‌های اینترنتی، فعالان سیاسی، فعالان مذهبی و قومیتی و فعالان دانشجویی همچنان ادامه داشته است. به اینها می توان هزاران جوان در مهمانی‌ها، صدها فعال اینترنتی در حوزه‌ی آرایش و لباس، و دهها شهروند دو تابعیتی را اضافه کرد.

نگرانی حکومت اسلامی از تجدید «بازی بزرگ»

رضا تقی زاده

به نظر می‌رسد دولت ترامپ یک سیاست خارجی متفاوت با اوباما در پیش خواهد گرفت که غیر متعارف و تهاجمی خواهد بود و به این دلیل نتایج عملکرد آن پیش‌بینی ‌ناپذیر است.... اگرچه تعریف طبیعت مناسبات و ترسیم نقشه راه و تعیین ابعاد و نوع همکاری‌های واشنگتن- مسکو در دولت ترامپ هنوز روشن نیست، اما، امکان رسیدن دو کشور به توافق کلی برای تقسیم «مسئولیت‌های منطقه‌ای» را نمی‌توان مردود دانست؛ تجدید «بازی بزرگ» در قرن بیست و یکم و قرار گرفتن آمریکا به جای بریتانیا در مقام معاملهء سیاسی با روسیه، تحول مهمی است که می‌تواند رهبران مذهبی-  نظامی حکومت اقتدارگرای اسلامی مسلط بر ايران را به طور جدی به خود مشغول دارد.

نكند نظرمان نسبت به سكولاريسم هم عوض شود؟

براى سكولاريست شدن آن همه زحمت و عرقريزان جسم و روح لازم نيست. اين يكى دو جمله را كه الان مى خواهم عرض كنم يا مى فهميم يا نمى فهميم، كه اگر اين را هم نفهميم احتمالاً بايد به كلاس اكابر و سواد آموزى مراجعه كنيم. به حكومت ها و مردم عزيز مى گوييم: «ما مى خواهيم كه دين و مذهب و مكتب و ايدئولوژى و غيره، در كار حكومت و دولت و اداره كنندگان مملكت و قانون گذاران و دستگاه قضايى دخالت نكند. حالا مى خواهد اين مكتبِ بودايى ها باشد، يا دين مسيحى ها، يا مذهب مسلمان ها». و چرا دخالت نكند؟ چون وقتى دخالت مى كند بلافاصله حكومت، ميان انسان ها فرق مى گذارد و پايه ى تبعيض از همين جا گذاشته مى شود!.. سكولاريسم اينجورياست و مزاياى ديگرى هم دارد و اصلاً هم براى مردم اجبار و اكراه و غيره نمى آورد: عيسى به دين خود است و موسى به دين خود!

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000