دوشنبه 4 و سه شنبه 5 بهمن 1395 ـ  23 و 24 ژانويه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

آتش در نیستان..

حمیدرضا رحیمی

قلم فرسودهء فدوی، در پیوند با آنچه که در ساختمان پلاسکو در اُم القراء اتفاق افتاد، پنداری به لکنت افتاده است. "وی ایرادی نمی بیند که  در این سوگنامه، از حبیب القانیان"، بانی ساختمان مذکور، به "ترامپ" ایران یاد کند؛ با این تفاوت مختصر که دومی، پس از برپائی مبالغ هنگفتی اماکن و برج های های متعدد در ممالک محروسهء آمریک و خارج از آن، تازه به مقام ریاست جمهوری نیز ارتقاء می یابد! و دومی، بابت ساخت یک فقره ساختمان هفده طبقه، که تازه کلی اشتغال را نیز بهمراه داشته است، بفرموده، توسط مُخبّط الاسلام والمسلمین خلخالی(ل) با یک قیام و قعود، اعدام می شود!

نامه های ایرانی ها به ترامپ چه پیامدهایی دارد؟

گزارشی از سايت ایران وایر

نقطه مشترک بین گروه های مخالف جمهوری اسلامی اما تمرکز بر «تغییر رژیم» است. نیروهای دموکراسی خواه، سلطنت طلب و مجاهدین خلق، جمهوری اسلامی را یک رژیم غیرقابل اصلاح و غیرقابل اعتماد می دانند و خواستار براندازی هستند. سیاستمداران آمریکایی که به ترامپ نامه نوشته اند هم بر این نکته تاکید کرده اند. با این حال،‌ اغلب این گروه ها در این زمینه که چه گروهی آلترناتیو باشد، اختلاف عمیق دارند و مشخص نیست تا چه اندازه سیاست های دولت ترامپ بر تغییر رژیم در ایران استوار باشد.

بعید است مسکو تهران را رها کند!

نویسنده: علیرضا نادر؛ تحلیلگر ارشد اندیشکدهء «رند»

مترجم: زهره شهریاری

ناشر: سايت داخلی ديپلماسی ايرانی

اگر پوتین موفق به ایجاد روابط گرم و نزدیک با آمریکا شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که به ایران خیانت نکرده و همچنان به اتحاد خود با این کشور پایبند باقی بماند. از طرفی، مواضع ترامپ در خصوص بحران سوریه نشان می دهد که وی تمایل چندانی برای تجهیز و پشتیبانی نظامی از شورشیان سوری ندارد و حتی ممکن است که در راستای مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور، از جمله گروه تروریستی داعش، با روسیه همکاری هایی را نیز داشته باشد. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که وقتی روسیه می تواند از همکاری و اتحاد با آمریکا برخوردار باشد چه نیازی به ایران دارد؟

نسرین خانم، اين امامزاده شفا دهنده نيست!

فرامرز فهيمی

نسرین خانم! امامزاده ای که درست کرده اید اگر کمابیش سلیم النفس تر از رهبرش بود اما شفا دهنده نبود؛ اصلاً در قد و قوارهء حقوق بشری نبود و اصلاً نمی دانست حقوق بشر (یا به شر!) چیست. من در حکومت سابق چند ماهی همراه دانشجویان در زندان قزل قلعه بودم. منتظری و فهیم کرمانی و تنی چند از مذهبیون نیز آنجا بودند... منتظری بسیار ساده و زود باور و تجسم یک روستائی ساده دل بود (خمینی هم به این امر اشاره دارد) و تنها در زمینهء فقهی و اسلامی چیزهائی خوانده بود و دیگر هیچ از دنیا و مافی ها نمی دانست. او واقعاً برای همان گوشهء حجره ساخته شده و شکل یافته بود. از سیاست و اسلام سیاسی هیچ نمی دانست. از اسلام غلاظ و شداد و بگیر و ییند و بکش هیچ نمیدانست و هر گاه با ذکر شواهد و آیات و تاریخ این موارد را به او گوشزد می کردیم سرش را پائین می انداخت و از پایه منکر همهء آنها می شد. اسلام او «رحمانی» بود و البته با کمی هم «خدعه». حالا چگونه این بندهء ساده لوح به دام خمینی افتاده بود نمی دانم. مار هفت خط مسحورش کرده بود. حال شما می خواهید با معیارهای حقوق بشر «اسلامی» خودتان او را بزور وارد این بازار مکاره کنید میل خودتان است؛ شما آنقدر مشکلات و ناملایمات کشیده اید که آدمی در رو دربایستی می ماند که چه بگوید. تنها باید گفت: خواهشاً، هرگاه صحبت از حقوق بشر می فرمائید «اسلامی»اش یادتان نرود! (منبع)

خطر کمبود حاشیه نشین!

بر اساس آمار رسمی دولتمردان حکومت اسلامی، سيزده میلیون نفر حاشیه نشین در اطراف شهرها ویلان هستند، پانزده میلیون دنبال پروندهء خود در محاکم قضایی سرگردان هستند، چهل پنجاه نفر ایدزی شناسایی شده اند، یک میلیون نفر معتاد به مواد مخدر شده اند، پنجاه هزار نفر در حوادث رانندگی جان می دهند، روزی چند هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان می بازند، ده میلیون نفر جوان دختر و پسر از ازدواج جا مانده و ازدواج نکرده به سن پیری و از کارافتادگی رسیده اند و خلاصه اینکه با احتساب جمعیت فعلی کشور در حال حاضر تعداد بدبخت بیچاره های مملکت از آمار هشتاد میلیونی جمعیت کشور بالا زده است و عنقریب است که برای ابتلا به بدبختی و بیچارگی جدید در سایر موارد آدم کم بیاوریم و باید هر چه سریع تر جهت افزایش بیکاران و حاشیه نشینان و گدایان سرچهارراه ها و گرسنگان و بزهکاران و... تولید مثل و زاد و ولد افزایش یابد تا از نظر بدبخت بیچاره به خارج وابسته نشده و مجبور به واردات بی خانمان و گدا و گرسنه از هند و پاکستان و بنگلادش و برمه و سایر کشورهای بدبخت پرور نشویم!

خاطرات پلاسکو

برجی که زمانی نماد تهران مدرن و رو به پیشرفت بود

سایه افروز

مردم از اين پس با جای خالی ساختمانی مواجه خواهند شد که در تمام طول عمرش بالاترین توجهات را به خود اختصاص داد، از زمانی که شاه جوان از آن دیدار کرد تا وقتی که طالقانی آن را مرکز ضد یهودیت خواند و بعدترها که مرکز بزرگان سینما شد. پلاسکو جان داشت و تنها یک ساختمان معمولی نبود. علی، که معمار و فارغ التحصیل از دانشکده معماری است، ماه ها قبل می گفت: «پلاسکو که زمانی نماد تهران مدرن و رو به پیشرفت بود، سال هاست که به نمادی از فرسودگی این شهر و حرکت رو به زوال اش بدل شده است». حادثه ای که اتفاق افتاد تعبیر حرف او بود.

ویرانی آسمان‌خراش تمام فولادی ایران

در اثر بی‌مسوولیتی بنیاد مستضعفان

گزارش کيهان لندن

این آسمان‌ خراش تمام فولادی حتی نمای بیرونی آن کلاف‌ کشی و با فولاد بسته شده بود که با این شیوه ساخت استوار، عمر مفید آن را دويست سال تخمین می زدند. این ساختمان در مصادره بنیاد مستضعفان بود. این بنیاد که خارج از سیستم دولتی و تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار دارد و بارها متهم به فساد اقتصادی گسترده شده است. کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی از آنجا که این بنا جزو نخستین پاساژهای بلندمرتبه تهران به شمار می‌آمد برای ثبت ملی آن تلاش کرده بودند اما هر بار این تلاش‌ها با شکست روبرو شد و حتی تعمیراتی که قرار بود برای بهبود وضعیت این ساختمان انجام شود از سوی مسوولان شهرداری صورت نگرفت.

اپوزيسيون، ترامپ، مجاهدين، سکولار دموکراسی

الاهه بقراط - اسماعيل نوری علا

در برنامه ياران - بمديريت عليرضا ميبدی

مشکوک بودن مرگ پدر از نظر فرزندان رفسنجانی و...

حسن اعتمادی، جمشید اسدی و مازیار شکوری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

فايل تصويری    فايل صوتی

ضرورت شادی بر مرگ حاکم جائر

سیامک مهر ( پورشجری)

بيش از ده روز از مرگ اکبر رفسنجانی، یکی از لاشخورهای حکومت اسلام و یکی از پلیدترین جنایتکارها و دزدهای حکومت اسلامی، گذشت اما واکنشی بدانگونه که شایستۀ چنین اتفاق خجسته و میمونی بود از سوی ملت ایران مشاهده نشد. آنطور که انتظار می رفت مردم ایران در مرگ و نابودی چنین عنصر پلید و تبه کار و تروریست و نیز به یمن رهاشدن و پاک شدن جامعه و زندگی و شهر و کشور خود از نکبت وجود حداقل یکی از روحانیان و جادوگران و کلاهبرداران الهی، شادمانی و پایکوبی و دست افشانی نکردند. این قلم دو دلیل عمده برای این اتفاق می شناسد...

بر ما چه رفته است؟

(در حاشیه فوت هاشمی رفسنجانی)

پرویز دستمالچی

مبارزه رفسنجانی با دیکتاتوری در نظام پیشین و به زندان رفتن اش و... نه برای آزادی، که برای شکل دیگری از حکومت استبدادی- دیکتاتوری بدتر، حکومت تامگرای اسلامی- ایدئولوژیک بود. او یک بنیادگرای تمام عیار اسلامی بود که در دو دهه آخر زندگی اش، برای بازگشت دوباره به قدرت از دست رفته اش، به توهمات "دمکراتیک" کردن یک حکومت از بنیاد ایدئولوژیک  دامن می زد تا کسب آراء کند . او به نام "الله" نظمی را بنا نهاد که انسان را از نگاه حقوقی در برابر قانون حداقل به هفت مقوله تقسیم کرد. از فقها و مجتهدان که همه کارهء خود خواندهء "الله" شدند و تمام نهادها و ارگانهای اساسی حکومت را به انحصار خود درآوردند تا... و واجب القتل ها و تا کسانی که هنگام کشتار دسته جمعی آنها (زندانیان سیاسی)، و در توجیه این جنایت، در مقام امام جمعه موقت تهران گفت "نان زیادی ندارند که به آنها بدهند".

برآمدن روسیه از خاورمیانه

میثم بهروش

شاید به راحتی بتوان ادعا کرد که مداخله نظامی‌ روسیه در سوریه -که از اواخر سپتامبر سال دو هزار و پانزده آغاز شد و روند جنگ را به نفع رژیم سوریه تغییر داد- هم مسکو را قادر ساخته تا استراتژی خفه کردن تروریسم در نطفه را دنبال کند و هم سکوی پرتابی برای ارتقای آن به جایگاه بالادستی و هم‌تراز با آمریکا در معادلات جهانی فراهم کرده: جایگاهی که دست یافتن به آن در شرایط عادی نیازمند لوازمی‌ فراتر از به کارگیری قدرت نظامی‌و بمباران ‌های هوایی‌ست. بهر حال، باید دید که آیا روسیه خواهد توانست از موقعیت کنونی‌اش در خاورمیانه برای تأمین منافع بلندمدت ملی مانند ارتقای امنیت پایدار و توسعهء اقتصادی کلان استفاده کند یا سیاست خارجی تهاجمی ‌اش در آینده نتیجه عکس داده و تبعات منفی آن گریبان ‌گیر کشور خواهد شد؛ همچنانکه جنگ عراق و افغانستان ایالات متحده را گرفتار کرده و در نهایت باعث تزتزل جایگاه ابرقدرتی آن شده است.

در رفتن هاشمی رفسنجانی

امیر مُمبینی

از سه معمار عمده‌ء نظام او «گرسیوز» نظام بود، در رکاب «افراسیاب نظام»، که خمینی بود، و به موازات «پیران نظام» که منتظری بود. در سه‌چهر قدرت در اسطوره‌ء ایرانی، آنگونه که در شاهنامه آمده است، افراسیاب حاکم و قدرت عریان است، پیران ویسه حضور خیر در جبهه‌ء شر، و گرسیوز عامل تدبیر و نیرنگ است. منتظری نمادی از پیران ویسه شد؛ مهربان و محبوب و قربانی خوبی خود. اما حکایت گرسیوز دیگرگونه است. او بسیار پیچیده عمل می‌کند. خونسرد و ساکت است و مبهم سخن می‌گوید و در مه عمل می‌کند. او از تدبیر تیغی بُرا تر از شمشیر می‌سازد. می‌بُرد، اما نه با شمشیری بر دست. تدبیر او را آهنگر سیاست به شمشیر بدل می‌کند. آدمی از دست او کلافه می‌شود و وی را گُجسته می‌خواند.

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000