چهارشنبه 13 و پنج شنبه 14 بهمن 1395 ـ  1 و 2 ژفوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

آيا مراسم اسکار لغو می شود؟

بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان برجستهء سینمای جهان، که از مدت ها قبل زنبیل گذاشته بودند تا در موقع ورود ترانه دوستعلی به آمریکا با وی وارد مذاکره شده و قرارداد همکاری ببندند و از وی برای بازی در فیلم های خود استفاده کنند، با این تصمیم هنرپیشه فیلم های فارسی نمی دانند چه خاکی روی سر خود بریزند! از طرف دیگر برگزار کنندگان مراسم آسکار، با توجه به حضور ترانه دوستعلی و پیش بینی درو کردن جوایز اسکار توسط وی و فیلمی که او در آن بازی داشته است (فروشنده) تعداد زیادی مجسمه اسکار سفارش داده بودند که با این تصمیم ضد استکباری ترانه دوستعلی روی دست شان باد خواهد کرد و لاجرم باید به سمساری ها بفروشند! حتی گفته می شود برگزار کنندگان مراسم اسکار پس از شنیدن خبر انصراف حاجیه خانم دوستعلی از مسافرت به آمریکا تصمیم به لغو مراسم امسال گرفته اند!

حماسهء «تحریم اسکار»!

نادر فتوره‌چی

همزمان با ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور، از جمله ایران، به خاک آمریکا، ترانه علیدوستی، بازیگر مشترک سریال شهرزاد و فیلم فروشنده، در توئیتی ادعا کرد که مراسم اسکار امسال را تحریم کرده است. توئیت او، آنطور که رسانه‌های «جناح اعتدال» ادعا کرده‌اند، واکنش رسانه‌ های جهان را برانگیخت و موجب شد تا رئیس سازمان سینمایی دولت ایران و رئیس مجلس ایران از او بابت این اقدام «تقدیر» کنند. اما بدنیست در اینجا، «روند جهانی شدنِ» اعتراض یک بازیگر ناشناختهء ایران در سطح جهانی (دارای رتبهء 2861 ام در رنکینگ سایت IMDB) را با هم بررسی کنیم.

«جدایی دین از سیاست» نقشهء «نفوذی» ها است!

صادق لاریجانی

دویچه وله: صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه‌ای است که به جایگاه روحانیت در عرصه سیاسی لطمه وارد می‌کند» و روحانیونی که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد، «ناخواسته نقش نفوذی را ایفا» می‌کنند. او افزوده است گه «قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش بی‌بدیلی به روحانیت داده» و علاوه بر «جایگاه ولایت فقیه، تصدی بسیاری از مناصب مهم در کشور بر عهده روحانیت است و این وظیفهء روحانیون را بسیار سنگین می‌کند». به گفتهء وی، «نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه‌ای است که به جایگاه روحانیت در عرصهء سیاسی لطمه وارد می‌کند. اگر یک روحانی، بصیرت سیاسی نداشته باشد آسیب این امر متوجه نظام، کشور و بلکه جهان اسلام خواهد شد». رئیس قوهء قضائیه ادامه داده است که «همین امروز در حوزه‌ها کسانی از اهل فضل هستند که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد. بر این اساس، شاید افرادی ناخواسته نقش نفوذی را ایفا کنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.» به گفتهء او، «نکتهء جالب ماجرا اینجاست که اتفاقا افرادی را مرجع می‌خوانند که واقعا درس شان را هم به خوبی در حوزه دنبال نکرده‌اند. وقتی حرف بوق‌های تبلیغاتی را از حلقوم برخی داخلی‌ها می‌شنویم چطور نباید نفوذ را باور کنیم؟»

نقش ولادت و شهادت

حمیدرضا رحیمی

اینطورها هم نیست که ضد انقلاب می گوید و همهء خبرهای دارالخرافه بد باشد. فی المثل، به خبر میمنت اثر زیر که از خبرگزاری وابستهء ایسنا نقل می شود نگاه کنید:

* رهایی چهار زندانی کرمانی از اعدام با عفو رهبری. رئیس ‌کل دادگستری استان کرمان از عفو ده نفر از محکومان استان به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع)، خبر داد و گفت: با عفو مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، چهار زندانی کرمانی از اعدام رهایی یافتند.

ملاحظه کردید؟ به این می گویند شانس!  منظور فدوی آن است که اگر بجای "فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت"، "سالروز شهادت" آن بزرگوار(ع) بود، زندانیان مذکور، اعدام می شدند!..

دربارهء نامهء سی تن به ترامپ؛ پاسخ به هتاکان

حشمت طبرزدی

«جناح استمرار طلب تدبیری» به خوبی آگاه است که حنایش دير رنگی نداشته و 8 سال و 4 سال فحش آنها به احمدی نژاد برای مردم نان و آزادی و مسکن نیاوردهاست. اینک مردم فقیر و گرسنه و سرکوب شده به حرکت در آمده اند و بعید است که به روضه خوانی های روحانی و رفستجانی دلخوش کنند. پس این جناح شکست خورده تلاش می کند تا با متهم ساختن مخالفین کلیت رژیم، مثلاً راه مفری برای خودش پیدا کند و با مظلوم نمایی به بخشی از عوام  القا کند که مخالفین رژیم  مشتی جنگ طلب، وطن فروش و خائن هستند، پس به آنها اعتماد نکنید و همچنان به ما گوش بدهید و جز ما، نیرویی وجود ندارد تا شما را از این منجلاب چهل ساله نجات بدهد؛ منجلابی که خود عامل آن بوده اند. این تبلیغات دروغین نزدیک به چهل سال است که از تریبون های رسمی و غیر رسمی رژیم مطرح شده و به مرور رنگ می بازد.

اصلاح ‌طلبان و فقدان هاشمی رفسنجانی

گفتگو با حسین مرعشی

«مجمع تشخیص مصلحت نظام» یک نهاد حکومتی است که با درایت آیت‌الله هاشمی دو وظیفه را با هم انجام می‌داد: آیت‌الله هاشمی از یک سو وظایف حکومتی را در مجمع انجام می‌دادند و، از سوی دیگر، به صورت غیر رسمی، نقطهء اتصال «گروه‌ های سیاسی» به «نظام» بودند. اگر هدف نظام سیاسی این باشد که گروه‌ های سیاسی به صورت حداکثری در زیر چتر نظام حضور داشته باشند یا رهبر معظم انقلاب شخصاً اقدامی خواهند کرد و یا اینکه موضوع بین افرادی تقسیم می‌شود... در شرایط کنونی بخشی از گروه‌های اصلاح ‌طلب تقاضا دارند که پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی ارتباط این گروه‌ها به صورت مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی برقرار شود.

از کارنامهء اقتصادی اوباما تا برنامهء ترامپ

فریدون خاوند

دونالد ترامپ نرخ رشد بسیار بالاتری را به امریکا وعده می دهد و می‌خواهد «بزرگ ترین خالق فرصت‌های شغلی در تاریخ» باشد. اهرم‌هایی که او قصد دارد برای دستیابی به این هدف‌ها از آنها استفاده کند، کاهش قابل ملاحظه مالیات‌ها و نیز هزینه کردن حدود هزار میلیارد دلار برای امور زیر بنایی است. این آمیزه ای است از سیاست‌هایی که طی سال‌های هزار و نهصد وهشتاد از سوی رونالد ریگان جمهوری خواه به اجرا گذشته شد، همراه با چاشنی ‌های ملهم از نظریات کینز انگلیسی که برای به راه انداختن چرخ اقتصاد پیشنهاد می‌کرد هزینه‌های عمومی‌از جمله در راه سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی افزایش یابند.

آرامش پیش از طوفان علیه برجام

رضا تقی زاده

يکی از رویدادهای خبرساز طی نخستین هفتهء کاری دولت ترامپ انتشار گزارش روز بيست و سوم ژانویه در سایت خبری تحلیلی «واشنگتن فری بیکن» پیرامون دیدار‌های متعدد دو چهرهء شناخته شدهء ایرانی نزدیک به مذاکرات اتمی از کاخ سفید بود. به نظر می رسد بازپخش فارسی گزارش سایت آمریکایی از سوی خبرگزاری فارس به نوبه خود نشان دهنده آمادگی مخالفان داخلی برجام برای استفاده از فرصت‌های ناشی از تغییرات آینده سیاست منطقه و تلاش جناح راست برای ایفای نقش در دگرگون ساختن بافت و ترکیب دولت آینده جمهوری اسلامی است.

«اوباما» با «اونا» ماند و به تاریخ پیوست!

عباس رحمتی

مردم ایران بدنبال حق تعیین سرنوشت خود بودند اما اوباما با یكی از بزرگترین تروریست های دنیا نامه نگاری می كرد تا گره كور رابطهء بد سی و هفت سالهء ایران و آمریکا را باز كند، و مردم ایران بخوبی این راز را دریافته بودند بخاطر همین بود كه در آن زمان شعار می دادند "اوباما، اوباما، با اونایی یا با ما؟" كه مك كین، سناتور جمهوری خواه بارها به او یاد آوری كرده بود، ولی اوباما تصمیم خود را گرفته بود، نزدیكی با جمهوری آدمكش اسلامی از ابتدای ریاست جمهوری اش در برنامه های کارش قرار داشت و این را هم خامنه ای قبل از ریاست جمهوری او نیز گفته بود كه "اگر اوباما بیاید امیدی به باز گشایی روابط ایران با آمریكا هست." و "برجام" همان امیدی بود كه او می گفت.

نامه 23 نفر درمعرفی مجاهدین به دولت ترامپ، و نقش اپوزیسیون

حسن اعتمادی

در برنامه ای از سعيد بهبهانی - تلويزيون ميهن

فايل تصويری    فايل صوتی

مجاهدين، ناياک، پلاسکو

الاهه بقراط - اسماعيل نوری علا

در برنامه «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

+ لیست کامل ملاقات های تریتا پارسی از کاخ سفید در دوران اوباما

پیرامون خواست سیاستمداران آمریکا برای گفتگو با مجاهدین

امیرحسین گنج بخش و مجید محمدی

در تلويزيون بی.بی.سی فارسی

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000