جمعه 8 تا يک شنبه 10 بهمن 1395 ـ  27 تا 29 ژانويه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

مهاجرانی، دُمی که شاهد اوست، رازِ قتل ها، و...

فرج سرکوهی

چرا آقای مهاجرانی حل مشکل گذرنامهء آقای آدمیت و کمک به آزادی مرا، که می تواند نکته هائی مثبت در کارنامه او باشند، انکار می کند و می نویسد «کسانی که با شیوهء کار و نظام حکومت در ایران آشنا هستند، می دانند که معاون رئیس جمهور نمی تواند» چنین دخالت هائی بکند... آقای مهاجرانی با انکار دخالت های خود در امور امنیتی می کوشد تا خود را معاونی جلوه دهد که با وزارت اطلاعات همکاری نمی کرده است؛ و مهم تر می کوشد تا افسانه ای را تبلیغ کند که بر مبنای آن وزارت اطلاعات روشنفکران را، مستقل از رئیس جمهور و معاون او و بدون اطلاع آن ها، شکنجه می کرد و به قتل می رساند، آن هم به دورانی که رئیس جمهور در برخی موارد از رهبر نیز قدرتمندتر بود.

هندسه پنج نوع اسلام و نتایج آن

مجید محمدی

سخن گفتن از اسلام و مسلمانان یا موضع‌گیری کردن در مورد آن‌ها امروز شنا کردن در آب‌های گل‌آلود است و اکثر کسانی که چنین می‌کنند حتی شنا هم نمی‌دانند. اسلام و مسلمان بودن یک پدیده‌ی چندوجهی است که بی‌توجهی به این مشخصه، موجب گمراهی یا خلط می‌شود. برای روشن کردن وضعیت اسلام و مسلمانان در دنیای امروز نخست باید پنج نوع نگاه به اسلام یا پنج نوع اسلام را از هم تفکیک کرد (از هر یک از این اسلام‌ها قرائات متنوعی وجود دارد) و بعد بر مبنای این تفکیک، به مسائل و موضوعات مربوط به اسلام در دنیای معاصر پرداخت.

«جدایی دین از سیاست» نقشهء «نفوذی» ها است!

صادق لاریجانی

دویچه وله: صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه‌ای است که به جایگاه روحانیت در عرصه سیاسی لطمه وارد می‌کند» و روحانیونی که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد، «ناخواسته نقش نفوذی را ایفا» می‌کنند. او افزوده است گه «قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش بی‌بدیلی به روحانیت داده» و علاوه بر «جایگاه ولایت فقیه، تصدی بسیاری از مناصب مهم در کشور بر عهده روحانیت است و این وظیفهء روحانیون را بسیار سنگین می‌کند». به گفتهء وی، «نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه‌ای است که به جایگاه روحانیت در عرصهء سیاسی لطمه وارد می‌کند. اگر یک روحانی، بصیرت سیاسی نداشته باشد آسیب این امر متوجه نظام، کشور و بلکه جهان اسلام خواهد شد». رئیس قوهء قضائیه ادامه داده است که «همین امروز در حوزه‌ها کسانی از اهل فضل هستند که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد. بر این اساس، شاید افرادی ناخواسته نقش نفوذی را ایفا کنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.» به گفتهء او، «نکتهء جالب ماجرا اینجاست که اتفاقا افرادی را مرجع می‌خوانند که واقعا درس شان را هم به خوبی در حوزه دنبال نکرده‌اند. وقتی حرف بوق‌های تبلیغاتی را از حلقوم برخی داخلی‌ها می‌شنویم چطور نباید نفوذ را باور کنیم؟»

نامه های ایرانی ها به ترامپ چه پیامدهایی دارد؟

گزارشی از سايت ایران وایر

حادثهء پلاسکو کار کيست؟

از آنجا که حالیه همهء مسئولان شهرداری و آتش نشانی و دولت و مدیران ریز و درشت اعلام برائت از داشتن کوچک ترین گناهی در بروز این حادثه کرده اند، لاجرم باید انگشت اتهام را به طرف صهیونیزم بین المللی گرفت و سازندهء برج، مرحوم حاجی حبیب القانیان، را که یک نفر یهودی صهیونیست بوده مسئول این آتش سوزی دانست! حساب اش هم ساده است: در واقع اگر در دههء چهل حاجی القانیان این برج را نساخته بود و ساختمان پلاسکو در تهران وجود نداشت لاجرم آتش سوزی هم رخ نمی داد و کسی هم کشته نمی شد و مسئولین و مدیران کشور هم زیر سئوال نمی رفتند!

آتش در نیستان..

حمیدرضا رحیمی

قلم فرسودهء فدوی، در پیوند با آنچه که در ساختمان پلاسکو در اُم القراء اتفاق افتاد، پنداری به لکنت افتاده است. "وی ایرادی نمی بیند که  در این سوگنامه، از حبیب القانیان"، بانی ساختمان مذکور، به "ترامپ" ایران یاد کند؛ با این تفاوت مختصر که دومی، پس از برپائی مبالغ هنگفتی اماکن و برج های های متعدد در ممالک محروسهء آمریک و خارج از آن، تازه به مقام ریاست جمهوری نیز ارتقاء می یابد! و دومی، بابت ساخت یک فقره ساختمان هفده طبقه، که تازه کلی اشتغال را نیز بهمراه داشته است، بفرموده، توسط مُخبّط الاسلام والمسلمین خلخالی(ل) با یک قیام و قعود، اعدام می شود!

روزی شما را هم خاموش خواهيم کرد!

فشاگری در رابطه با فاجعه پلاسکو)

اميد دادور، آتش نشان سابق

مجاهدين، ناياک، پلاسکو

الاهه بقراط - اسماعيل نوری علا

در برنامه «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

+ لیست کامل ملاقات های تریتا پارسی از کاخ سفید در دوران اوباما

پیرامون خواست سیاستمداران آمریکا برای گفتگو با مجاهدین

امیرحسین گنج بخش و مجید محمدی

در تلويزيون بی.بی.سی فارسی

نگاهی به عرصهء داخلی و سیاست های خارجی و منطقه ای

حسن اعتمادی - محمدرضا حیدری

در برنامهء تفسير خبر بمديريت جمشيد چالنگی

فايل تصويری    فايل صوتی

يک جمعبندی از تلاش های تشکیلاتی سکولار دموکرات ها
سام قندچی

مسأله مهم این است که برای ثمربخشی تلاش های جبهه ای نظیر ائتلاف ها، حزب سکولار دموکراتی قدرتمند لازم است که قادر باشد چنین ائتلاف هایی را سازمان دهد و البته متقابلاً آن ائتلاف ها نیز به رشد احزاب سکولار دموکرات کمک خواهند کرد. اما امروز نیاز جنبش سیاسی ایران ایجاد حزب سکولار دموکراتی قدرتمند با پلاتفرمی آینده نگر است که بدون آن ائتلاف ها به جایی نمی رسند، و ایجاد چنان حزبی، هدفی است که چهار ماه پیش بنیانگذاران حزب سکولار دموکرات ایرانیان در مقابل خود قرار داده اند.

چند يادداشت قبلی

نتايج فقدان تشکيلات در تقليل اثرگذاری سکولار دموکرت ها

دربارهء تحلیلی از حزب سکولار دموکرات ایرانیان

جنبش برای دموکراسی یا سرنگونی؟

همایون مهمنش

در حالی که دموکراسی خواست نیروهای ملی و دموکرات است، برخی جریانات سیاسی از اینکه حکومت اسلامی اصلاح ناپذیر است و تا هست مردم ایران روی آزادی و دموکراسی را نخواهند دید، پیشنهاد می کنند که “سرنگونی” هدف اتحاد و جنبش ملی باشد. همانطور که در اين مقاله خواهیم دید، دو هدف گذاری “دموکراسی” و “سرنگونی” با هم تفاوت دارند و ما را به نتایج متفاوتی می رسانند... جنبش برای دموکراسی بحث نظام آلترناتیو برای آینده کشور را پیشتر انجام داده و حاملان جنبش بر سر آن به توافق رسیده اند. نظر جنبش در مورد نظام آلترناتیو و همچنین اقداماتی که جنبش پس از سرنگونی یا فروپاشی تا استقرار دموکراسی در پیش دارد (استقرار دولت یا گذار توسط جنبش، تشکیل مجلس موسسان و …) نیز روشن است - امری که جلو بسیاری از نگرانی ها را می گیرد، باعث احساس امنیت و آرامش مردم و کنشگران اجتماعی می شود و چه بسا نقش مهمی در جلوگیری از خشونت و جنگ داخلی ایفا می کند.

چگونه انقلابی ها قربانی انقلاب فرهنگی شدند؟

منصوره شجاعی

انقلاب سال پنجاه و هفت، زیبا و شکوهمند آمده بود و ما دانشجویان جوان و آرمان‌خواه مسحور زیبایی و سرمست از نفس کش یدن درهوای «رهایی‌بخش» اش، قرار بود که روز از پی روز زیر سایه و آفتابش جوانه بزنیم. خوش مستی حاصل از یکباره سر کشیدن جام پیروزی بر استبداد، گاهِ ادراک حقیقت را برای ما «سرخوشان مست»، از امروز به فردا موکول می‌کرد. سرانجام در فردا روزی که هیچ روزنه‌ای به آینده نداشت، تک‌تک ما به سهمی متفاوت، قطره ‌قطره از جام ‌های مرگ ‌آگین انقلاب نوشیدیم تا در کف هر جام تهی با نقشی از حقیقت ته‌نشین شدهء آن دوران تاریک مواجه شدیم:‌ انقلاب همان‌ قدر زیباست که بی‌رحم است!

خاطرات پلاسکو

برجی که زمانی نماد تهران مدرن و رو به پیشرفت بود

سایه افروز

مردم از اين پس با جای خالی ساختمانی مواجه خواهند شد که در تمام طول عمرش بالاترین توجهات را به خود اختصاص داد، از زمانی که شاه جوان از آن دیدار کرد تا وقتی که طالقانی آن را مرکز ضد یهودیت خواند و بعدترها که مرکز بزرگان سینما شد. پلاسکو جان داشت و تنها یک ساختمان معمولی نبود. علی، که معمار و فارغ التحصیل از دانشکده معماری است، ماه ها قبل می گفت: «پلاسکو که زمانی نماد تهران مدرن و رو به پیشرفت بود، سال هاست که به نمادی از فرسودگی این شهر و حرکت رو به زوال اش بدل شده است». حادثه ای که اتفاق افتاد تعبیر حرف او بود.

ویرانی آسمان‌خراش تمام فولادی ایران

در اثر بی‌مسوولیتی بنیاد مستضعفان

گزارش کيهان لندن

این آسمان‌ خراش تمام فولادی حتی نمای بیرونی آن کلاف‌ کشی و با فولاد بسته شده بود که با این شیوه ساخت استوار، عمر مفید آن را دويست سال تخمین می زدند. این ساختمان در مصادره بنیاد مستضعفان بود. این بنیاد که خارج از سیستم دولتی و تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار دارد و بارها متهم به فساد اقتصادی گسترده شده است. کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی از آنجا که این بنا جزو نخستین پاساژهای بلندمرتبه تهران به شمار می‌آمد برای ثبت ملی آن تلاش کرده بودند اما هر بار این تلاش‌ها با شکست روبرو شد و حتی تعمیراتی که قرار بود برای بهبود وضعیت این ساختمان انجام شود از سوی مسوولان شهرداری صورت نگرفت.

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000