جمعه 15 و تا يک شنبه 17 بهمن 1395 ـ  3 تا 5 فوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

یادم آمد

جاوید جعفری

زنگ های اين ساعت دهشتناک را گوش کن: / در تقاطع زخمی ها / که دیگر برای کنار زدن گرد و خاک ها دیر است؛ / خرده شیشه های ارغوانی / به اضطراب دستگیره ها چسبیده اند / و ستارگان مرده / داغ می چرخند / بر گشودگی صبح..، نه! / اینجا خاستگاه اشیائی نیست / که با ناف شان / بودنت را به زندگی گره بزنند.

آشتی کنان؟ - از اصلاح طلبی دوم خرداد چه باقی مانده است؟

سرمقالهء «اخبارروز»

موضوع «آشتی ملی» که این روزها بی وقفه از جانب «اصلاح طلبان» حکومتی تکرار می شود، اولین بار در روزهای درگذشت هاشمی رفسنجانی، از سوی محمد خاتمی مطرح شد؛ همان وقت که او را از حضور در خیابان و شرکت در مراسم «تشییع» منع کرده و او هم بدون اعتراضی آن را پذیرفته بود. محمد خاتمی برای این که هیچ گونه سوء تفاهمی در مورد درخواست او پیش نیاید، تصریح کرد که این آشتی ملی زیر نظر و تحت رهبری «ولی فقیه» صورت بگیرد. از آن روز به بعد این خواسته - و کما بیش شرط اصلی آن - به طور مرتب و از جمله در نامهء «43 زندانی سیاسی سابق» در تجلیل از هاشمی رفسنجانی، تکرار شده و به نظر می رسد به شعار و روش انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخاب دور آتی ریاست جمهوری نیز تبدیل شود.

حماسهء «تحریم اسکار»!

نادر فتوره‌چی

همزمان با ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور، از جمله ایران، به خاک آمریکا، ترانه علیدوستی، بازیگر مشترک سریال شهرزاد و فیلم فروشنده، در توئیتی ادعا کرد که مراسم اسکار امسال را تحریم کرده است. توئیت او، آنطور که رسانه‌های «جناح اعتدال» ادعا کرده‌اند، واکنش رسانه‌ های جهان را برانگیخت و موجب شد تا رئیس سازمان سینمایی دولت ایران و رئیس مجلس ایران از او بابت این اقدام «تقدیر» کنند. اما بدنیست در اینجا، «روند جهانی شدنِ» اعتراض یک بازیگر ناشناختهء ایران در سطح جهانی (دارای رتبهء 2861 ام در رنکینگ سایت IMDB) را با هم بررسی کنیم.

آيا مراسم اسکار لغو می شود؟

بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان برجستهء سینمای جهان، که از مدت ها قبل زنبیل گذاشته بودند تا در موقع ورود ترانه دوستعلی به آمریکا با وی وارد مذاکره شده و قرارداد همکاری ببندند و از وی برای بازی در فیلم های خود استفاده کنند، با این تصمیم هنرپیشه فیلم های فارسی نمی دانند چه خاکی روی سر خود بریزند! از طرف دیگر برگزار کنندگان مراسم آسکار، با توجه به حضور ترانه دوستعلی و پیش بینی درو کردن جوایز اسکار توسط وی و فیلمی که او در آن بازی داشته است (فروشنده) تعداد زیادی مجسمه اسکار سفارش داده بودند که با این تصمیم ضد استکباری ترانه دوستعلی روی دست شان باد خواهد کرد و لاجرم باید به سمساری ها بفروشند! حتی گفته می شود برگزار کنندگان مراسم اسکار پس از شنیدن خبر انصراف حاجیه خانم دوستعلی از مسافرت به آمریکا تصمیم به لغو مراسم امسال گرفته اند!

نقش ولادت و شهادت

حمیدرضا رحیمی

اینطورها هم نیست که ضد انقلاب می گوید و همهء خبرهای دارالخرافه بد باشد. فی المثل، به خبر میمنت اثر زیر که از خبرگزاری وابستهء ایسنا نقل می شود نگاه کنید:

* رهایی چهار زندانی کرمانی از اعدام با عفو رهبری. رئیس ‌کل دادگستری استان کرمان از عفو ده نفر از محکومان استان به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع)، خبر داد و گفت: با عفو مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، چهار زندانی کرمانی از اعدام رهایی یافتند.

ملاحظه کردید؟ به این می گویند شانس!  منظور فدوی آن است که اگر بجای "فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت"، "سالروز شهادت" آن بزرگوار(ع) بود، زندانیان مذکور، اعدام می شدند!..

درسی از جنبش آینده نگری مصر

سام قندچی

در ابتدای بهار عربی، اخوان المسلمین حتی در آن حرکت شرکت نکردند چون فکر می کردند نزدیکی با رادیکالیسم بهار عربی با مشی مسالمت آمیز آن سال های فعالیت شان، در تضاد است و موقعیت آنها را در ارتباط با رژیم حسنی مبارک به خطر خواهد انداخت. اما جنبش بهار عربی به همت نیروهای آینده نگری نظیر جنبش جوانان ششم آوریل در مصر اوج گرفت، همچنین بهار عربی به دلیل حمایت دولت اوباما در چند کشور پیروز شد و، به این طریق، سقوط حسنی مبارک و فعال شدن ناگهانی  اخوان المسلمین در جنبش بهار عربی همزمان شد، و آنها توانستند، به دلیل داشتن تشکیلات، با صعود محمد مرسی به مقام ریاست جمهوری مصر، قدرت را قبضه کند و آینده نگرها، یعنی رهبران جنبش جوانان ششم آوریل، را که آغازگر بهار عربی بودند به حاشیه برانند.

چشم انداز‌های افول نفت

فریدون خاوند

اگرچه تولید نفت طی بیست سال آینده از لحاظ مطلق همچنان افزایش می یابد، ولی سهم آن در کل مصرف انرژی از هشتاد و شش در صد در حال حاضر به هفتاد و پنج در صد تا سال دو هزار و سی و پنج کاهش خواهد یافت. همزمان، آهنگ افزایش مصرف نفت رو به کاهش می رود و از نیمهء دهه دو هزار و چهل میلادی روند کاهشِ سال به سال مصرف این کالا آغاز خواهد شد. حتی بر پایهء بعضی پیش بینی ها، روند کاهش مصرف نفت ممکن است طی دهه آینده شروع شود. انقلاب انرژی، که یکی از مهم ‌ترین تحولات تمدن انسانی را در قرن بیست و یکم میلادی رقم خواهد زد، در بر دارندهء هشداری مهم برای همهء کشور هایی است که هنوز نتوانسته اند از مصیبت وابستگی به نفت و گاز رهایی یابند. اگر این کشور‌ها نتوانند زمینهء گذار اقتصاد‌شان را به دوران پسا نفت فراهم بیآورند، پا به پای افول نفت در کام انحطاطی غیر قابل بازگشت فرو خواهند رفت.

دو گفتگوی عليرضا ميبدی  با اسماعيل نوری علا:

دربارهء سياست موقت ترامپ برای مهاجران به امريکا

در برنامه «ياران» - تلويزيون پارس

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و شرايط جديد

در برنامه «نگاه» - تلويزيون ايران فردا

فايل تصويری     فايل صوتی

نگاهی به مهمترین خبرهای روز و پیامدهای انقلاب اسلامی

حسن اعتمادی - محمد رضا حیدری

در برنامهء تفسیر خبر - بمديريت جمشيد چالنگی

دربارهء نامهء سی تن به ترامپ؛ پاسخ به هتاکان

حشمت طبرزدی

«جناح استمرار طلب تدبیری» به خوبی آگاه است که حنایش دير رنگی نداشته و 8 سال و 4 سال فحش آنها به احمدی نژاد برای مردم نان و آزادی و مسکن نیاوردهاست. اینک مردم فقیر و گرسنه و سرکوب شده به حرکت در آمده اند و بعید است که به روضه خوانی های روحانی و رفستجانی دلخوش کنند. پس این جناح شکست خورده تلاش می کند تا با متهم ساختن مخالفین کلیت رژیم، مثلاً راه مفری برای خودش پیدا کند و با مظلوم نمایی به بخشی از عوام  القا کند که مخالفین رژیم  مشتی جنگ طلب، وطن فروش و خائن هستند، پس به آنها اعتماد نکنید و همچنان به ما گوش بدهید و جز ما، نیرویی وجود ندارد تا شما را از این منجلاب چهل ساله نجات بدهد؛ منجلابی که خود عامل آن بوده اند. این تبلیغات دروغین نزدیک به چهل سال است که از تریبون های رسمی و غیر رسمی رژیم مطرح شده و به مرور رنگ می بازد.

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000