چهارشنبه 20  و پنج شنبه 21 بهمن 1395 ـ  8 و 9 فوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برای تصويز بزرگتر و خوانا تر روس تصوير کليک کنيد

بازگشت «عزت» به پاسپورت اسلامی!

یکی از قول های مردانه ای که حاج دکتر حجت الاسلام روحانی (رئیس جمهور اسلامی) در «مبارزات انتخاباتی» به مردم (اقشار!) داد برگرداندن "عزت" به تذکره (پاسپورت) جمهوری اسلامی بود. اما مخالفان دولت روحانی (معروف به دولت بی تدبیر و ناامید) می گویند که حاج حسن امیدوار بود آمریکایی ها در برابر مدفون کردن نیروگاه آب سنگین اراک زیر خروارها سیمان و بتن، "عزت" را به پاسپورت اسلامی برگردانند، که این اتفاق نیفتاده است! در پاسخ به این انتقادات بی مورد باید گفت که از قضا "عزت" به پاسپورت اسلامی برگردانده شده و هر ایرانی که وارد فرودگاه یک کشور خارجی می شود، به محض آنکه پاسپورت اش را در می آورد و جلوی پلیس گذرنامه می گذارد، مأمور کنترل گذرنامه پاسپورت را به دارنده آن برمی گرداند و می گوید: "عزت زیاد!"

آگهی طنز منتشر شده در فيس بووک «سپيده دم»

برای تهیه یک سری ویدیو جهت براندازی دولت فاشیست ترامپ، به تعدادی متخصص فوتوشاپ، کودک زیر هفت سال، پیرزن مریض، معلول جسمی‌، ... نیازمندیم. علاقمندان به ایفای نقش می توانند رزومه خود را همراه با یک قطعه عکس + معرفی‌ نامه از وزارت محترم اطلاعات و یا خارجه، به دفتر روابط عمومی‌ سازمان نایاک و یا به صفحه آزادی‌های یواشکی ارسال نمایند. فراموش نکنید که ما به اصلاحات در جمهوری اسلامی خوشبین هستیم و می توانیم پانصد سال هم صبر و سر مردم را به آزادی‌های یواشکی گرم کنیم، اما خواهان براندازی دولت فاشیست ترامپ هستیم و برای رسیدن به این هدف نمی توانیم پنج روز هم صبر کنیم. ما تا آخر هفته و یا تا دوشنبه باز هم اطلاعات جدید را در اختیار شما خواهیم گذاشت. در طی این مدت لطفاً کمک های مالی خود را که در توان شماست بین پنجاه تا پنج هزار دلار در اختیار ما بگذارید تا ما امکانات مالی لازم را برای پیشبرد اهدافمان و برنده شدن داشته باشیم. زنده باد مصدق بزرگ، يا حسين مير حسين، سلام بر روحانی، درود بر خاتمی - تریتا پارسی‌، بنیانگذار و رییس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)

سپيده دم: ضمناً یک هم میهنان آزادی‌خواه عکس دستبند زدن به یک کودک پنج ساله را که مربوط به دو سال قبل بوده و در یک مدرسه پس از زد و خورد اتفاق افتاده، به عنوان بچهء پنج سالهء ایرانی که در فرودگاه واشنگتن به دستانش دستبند زدند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اند. لینک ویدیوی این حادثه:

http://6abc.com/.../parents-sue-officer-who.../901727/

روز آمدنِ هیچ!

محمد رهبر

آن «هیچِ» عارفانه، پس از این همه سال، جلوه‌ای دیگر پیدا کرده است: شاید که این «هیچ» از ندانستن می‌آمد و در چشم عارف ‌پرور ایرانی به استغنا و مرحله فنا تعبیر شد. خمینی، انگار در صداقتی غیر عمد، خبر از درون اش می‌داد که هیچ نمی‌داند که چه باید کرد و چگونه حکومتی بر پا خواهد شد و تنها می‌داند که همه چیز از این تاریخ به بعد بر مدارِ هیچ می‌گذرد. چه انتظار سخیفی داشته‌ایم که اگر زیر درخت سیب و در نوفل لوشاتو گفت که دموکراسی می‌خواهد مثل همین که در فرانسه است، باور کردیم. مگر این پیرمرد چه چیزی از دموکراسی می‌دانست و چه شناختی از فرانسه و اروپا و فلسفه سیاسی غرب داشت که این ‌همانی ‌اش با قید اسلام را به حساب جمهوری دموکراتیک بگذاریم؟

گوریل هم نشدیم!

حمیدرضا رحیمی

گاه آدمی، به هزار و یک دلیل، طاقت اش را بگونه ای از دست می دهد که آرزو می کند آن چیزی باشد که دوست نمی دارد! سخن کوتاه، این احساس به فدوی، از ملاحظهء خبری که در پی می آید، دست داد: «گوریل‌ها انقلاب کردند و رهبرشان را کشتند!» و در ادامهء خبر حیرت اثر: «...گوریل‌ های منطقه‌ای حفاظت شده در سنگال، علیه رهبر دیکتاتورشان قیام کرده، اعتراض کردند و در نهایت او را برکنار کرده و کشتند. پس از پیروزی انقلاب نیز روی جسدش با ترانه ظفر رقصیدند!» (العربیه). فضولی فدوی: گوریل هم نشدیم!

سکولاریسم همان چیزی است که ما به آن «نفوذ» می گوئیم!

صادق لاریجانی، در همایش ملی جریان نفوذ!

وقتی که از سکولاریسم صحبت می کنیم باید ببینیم که آیا نظام اسلامی می‌تواند با اندیشه‌های آن کنار بیاید یا خیر. اینکه یک فرد خودش ارزش‌هایش را بسازد آیا مورد قبول ارزش‌های اسلامی است یا نه. در نظام توحیدی ما به یک موضوع اعتقاد داریم که همه ما به سوی یک حیات نهایی حرکت می‌کنیم... ما دو نوع حیات می‌توانیم داشته باشیم: یکی حیات قرآنی و دیگری همان حیات و نحوهء زندگی غربی. چرا بعد از اینکه ما باور کردیم نظام سلطه وجود دارد باز هم دشمن به فکر نفوذ است. سوال این است که ایران نه تنها در منطقه تبدیل به یک قدرت نظامی شده است بلکه یک قدرت و توانمندی و تاثیرگذاری در عرصه فکری در منطقه به دست آورده است. نظام سلطه در مسئله نفوذ نه تنها از قدرت نظامی ایران می‌ترسد بلکه از جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام منسجم و پایدار و تاثیرگذار فکری هراس دارد.

ايران، ترامپ، پوتين

الاهه بقراط - اسماعيل نوری علا

در برنامهء «ياران» بمديريت عليرضا ميبدی

مهمترین خبرهای روز و پیامدهای انقلاب اسلامی

حسن اعتمادی و- محمدرضا حیدری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

نامهء دوم به آقای دونالد ترامپ

رضا پهلوی

حساب مردم ایران را از حکومت ظالم جمهوری اسلامی می بایست جدا کرد. مبارزه با اسلام سیاسی «نه جنگ و نه سازش» است. تنها راه برون رفت از این بحران، پشتیبانی و تقویت کنشگران مدنی ایرانی است که در قلب خاورمیانه هستند. در همین راستا امیدوارم که ایالات متحده آمریکا، نقش محوری به همراه دولت های دمکراتیک دیگر، در پشتیبانی از ملت شجاع ایران برای دستیابی به آزادی و دادگری ایفا کنند. بر این باور هستیم که ایران سکولار دمکرات، ضامن برقراری صلح و ثبات در منطقه است که منفعت دو سویه برای جهان آزاد و ملت ایران است.

درخواست کمک از کشورها راهگشا است!

آرام حسامی، عضو «اتحاد برای دموکراسی»

از نظر تاریخی همیشه کشورهایی به عنوان کشورهایی کمک کننده در جریان تحولات اجتماعی یک کشور حضور داشته است مثلا انقلاب امریکا ممکن نبود اگر کشور فرانسه کمک نمی‌کرد، انگلیس نمی‌توانست از شاه مستبد خود‌‌ رها شود اگر به قشون خارجی اعتماد نمی‌کرد، و یا انقلاب روسیه موفق نمی‌شد اگر به کمک‌های جهانی متوسل نمی‌شد. تاثیرگذاری کشور‌ها در تحولات یک کشور دیگر با توجه به فرایند جهانی شدن مسأله‌ای ساده‌ای است که بسیاری برای آنکه راه تحولات را موفق بپیمایند آن را آزموده‌اند. به نظرم اینکه کشوری به تحولات کشوری دیگر و یا اپوزیسیون کشوری دیگر کمک کند مسأله نگران ‌کننده‌ای نیست.

دستور اجرائی دونالد ترامپ و تکلیف ما ایرانیان

حسن داعی

دستور اجرائی ترامپ، بخشی از ایرانیان مقیم آمریکا را به بطور بی سابقه ای فعال کرده که پدیده ای مثبت بویژه در میان آن بخش ار هموطنانی است که در مقابل نقض حقوق انسانی، مدنی، سیاسی و فرهنگی شان توسط رژیم همواره سکوت کرده و مصحلت را بی تفاوتی و اولویت دادن به سفرهای سالانه به وطن و ادامه بدون دردسر زندگی تشخیص داده اند. اما، نمی توان از یکطرف به دولت های غربی اعتراض کرد که چرا مردم ایران را با رژیم آخوندی در یک کفه قرار میدهند و از طرف دیگر، در برابر رفتار های رژیم که ناقض حقوق ایرانیان و تهدیدی برای منافع و امنیت کشورهای غربی است سکوت و در برخی از موارد از آنها حمایت کرد.

ترامپ باید اقتدار خود را بر سلفیست‌ها و حزب‌الله اعمال کند!

افشین علیان

برگردان از منوچهر یزدیان

تصمیم ممنوعیت ورود به آمریکا برای شهروندان هفت کشور نام برده نه هدفمند است و نه مؤثر. این تصمیم حتی می‌تواند برای دولت ترامپ دردسر ساز گردد. به‌عنوان مثال، ممکن است مراسم اعطای جوایز اسکار به سکوی مخالفان ترامپ مبدل گشته و شرکت کنندگان اعتراض شان را در آن‌جا مطرح نمایند. گوئی کسی در تیم ترامپ قصد داشته بخشی از دنیا را علیه او بسیج نماید. ترامپ باید نیرو و اقتدارش رادر  نابودی همهء مراکز سَلَفیست‌ها در آمریکا بکار برده و همچنین بر حزب‌الله تمرکز کند و همهء سلفیست‌ها و هم‌فکران شان را اخراج نماید. باید ممنوعیت ورود به آمریکا برای سلفیست‌ها و حزب الله هم به اجرا در‌آید.

درسی از جنبش آینده نگری مصر

در ابتدای بهار عربی، اخوان المسلمین حتی در آن حرکت شرکت نکردند چون فکر می کردند نزدیکی با رادیکالیسم بهار عربی با مشی مسالمت آمیز آن سال های فعالیت شان، در تضاد است و موقعیت آنها را در ارتباط با رژیم حسنی مبارک به خطر خواهد انداخت. اما جنبش بهار عربی به همت نیروهای آینده نگری نظیر جنبش جوانان ششم آوریل در مصر اوج گرفت، همچنین بهار عربی به دلیل حمایت دولت اوباما در چند کشور پیروز شد و، به این طریق، سقوط حسنی مبارک و فعال شدن ناگهانی  اخوان المسلمین در جنبش بهار عربی همزمان شد، و آنها توانستند، به دلیل داشتن تشکیلات، با صعود محمد مرسی به مقام ریاست جمهوری مصر، قدرت را قبضه کند و آینده نگرها، یعنی رهبران جنبش جوانان ششم آوریل، را که آغازگر بهار عربی بودند به حاشیه برانند.

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000