دوشنبه 9 تو سه شنبه 10 اسفند 1395 ـ  27 و 28 فوريه 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

آقای فرهادی! مرگ خوب است فقط برای وطن؟

شکوه ميرزادگی

در میان کارگردانان چهار کشور دانمارک، سوئد، آلمان، و استرالیا (که برای دولت ها و مردمان شان، و به ويژه برای هنرمندان و روشنفکران شان، «درک و حمایت از آزادی بیان و شأن انسان» کاملاٌ قابل فهم است، و قوانین اساسی شان بر مبنای همین ارزش ها ساخته شده)، حضور آقای فرهادی باید توجيه روشنی داشته باشد. یعنی ایشان بايد روشن کند که يا به نمايندگی از کشوری سخن می گوید که همه ی حقوق بشری در آن رعایت می شود، و یا از جايگاه شهروندی کشوری که به نقض حقوق بشر مشهور است.

هراس خبری!

حمیدرضا رحیمی

اول به خبری که، بنقل از برادر بی.بی.سی، در پی می آید نگاه کنید، بلکه برای فدوی، که شدیداً خوف برش داشته، فکری بکنید:

* احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، به دلیل انتشار یک فایل صوتی از پدرش، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به بيست و يک سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم شده است./ بی.بی.سی

و اما آنچه موجب ناراحتی و نگرانی فدوی در خبر بالا شده، با پوزش، خلع لباس و حتا حبس حجت الاسلام احمد منتظری نیست، بلکه این هراس عظیم بدان سبب بر او مستولی شده که دریافته است حضرات بنا دارند بيست و يک سال دیگر هم بمانند!

صادق هدایت و اسلام‌ گرایی

نيما قاسمی

هیچ ‌کدام از کتب تاریخ سیاسی معاصر ما که در دهه ‌های اخیر اجازه‌ی نشر داشته‌اند، «اسلام‌گرایی» را به عنوان یک فکت تصدیق نکرده‌اند تا چه رسد به اینکه در تحلیل مناسبات و اتفاقات سیاسی، ملحوظ کرده باشند. اسلام‌ گرایی و نیروی محرک آن، سازمان روحانیت، همچون دست سیاهی‌ست که پسِ ‌پشتِ بسیاری از حوادث در دهه‌ی بیست خورشیدی‌ ایفای نقش می‌کند، اما مورخانی که ساختمان دانش سیاسی نسل جدید ایران را معماری کرده‌اند، این دست سیاه را ندیده‌اند. اغلب به این دلیل، که آن جدی نمی‌انگاشته‌اند و شاید «نوستالژیای سنت» آنها را سوق می‌داد تا این دست سیاه را همچون دست مردم عادی ببینند که صرفاً در حال دفاع از خودند!

هفتم اسفند و منشور سرفرازى وكلا

محمدرضا روحانی

اوج تلاش ها پيروزى وكلا در هفتم اسفند 1331 است. در چنين روزى لايحهء قانونى استقلال  كانون وكلاى دادگسترى را مصدق با استفاده از قانون اختيارات به تصويب رساند. علاوه بر نيك انديشى مصدق، اين موفقيت تاريخى و ملى در حقوق ايران محصول تلاش هاى پيگير وكلا، اعضاى هيئت مديره و به ويژه نيك خواهى مرحوم لطفى، وزير دادگسترى وقت، بود. اما روز هفتم اسفند 1357، دو هفته بعد از عروج خمينى بر تخت ولايت مطلقهء فقيه، او در ديدار با اعضا هيئت مديره كانون وكلاى دادگسترى مركز، شتابزده، بي گدار به آب زد. در اين نشست «امام» به لفظ مبارك امر و مقرر فرمودند كه "دادگسترى بايد از شرع اسلام استفاده كند". و اين لقمه اى كه خمينى برداشت بزرگ تر از دهان اش بود.

حل طبيعی مشکل «فرار  مغزها»

اگرچه بالا رفتن آمار سکته نگرانی هایی در میان مردم و سکنه تهران ایجاد کرده است اما همين امر مشت محکم جدیدی در دهان آمریکا محسوب می گردد، زیرا تاکنون پدیده فرار مغزها سبب شده بود استعدادهای زیادی از کشور گریخته و در آمریکا و اروپا به شکوفایی علمی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دشمنان حکومت اسلامی کمک های شایانی نمایند! لیکن با سکته ای شدن قریب الوقوع مردم و پائین آمدن سن سکته و از کار افتادن مغزها، پدیدهء «فرار مغزها» هم بصورت طبیعی و خود بخود از بین خواهد رفت و منبعد مغزی باقی نخواهد ماند تا از کشور بگریزد! در عين حال، به گفتهء رئیس انجمن سکته مغزی اسلامی، خوشبختانه تاکنون در میان مدیران و مسئولان کشور موردی از سکتهء «مغزی» دیده نشده است!

گزارشی از مراسم خاکسپاری عبدالرضا کريمی (ابو)

حسن اعتمادی، دبير کل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

جمعه ششم اسفند 1395 (24 فوريه 2017) توفيق آن را داشتم که به نمايندگی از سه نهاد سياسی - جنبش سکولار دموکراسی ايران، کميتهء برگزاری کنگره های سالانهء سکولار دموکرات های ايران، و حزب سکولار دموکرات ايرانيان - در مراسم خاکسپاری يک سکولار دموکرات ايرانیِ ميهن دوست، در حومهء شهر «بادن بادن» آلمان، شرکت کرده و از جانب آن سه نهاد دسته گلی را بروی تابوت دوست مان، که دهان گشودهء خاک آلمان می بلعيدش، بگذارم. اما، از روز درگذشت ابو تا جمعهء ششم اسفند، حرف و سخن در مورد چکونگی مراسم خاکسپاری او بسيار بود.

دو راهی کردستان

از: همن سیدی

با مقدمه ای از زنده ياد داریوش همایون

از مقدمهء همايون: من از اوایل دهه نود، پانزده سالی در تلاش برای گفت و شنودی با معنی با نمایندگان سازمان‌های قومی بوده‌ام. بار نخست در هامبورگ بود و بار آخر در پاریس، و در میانه بسا شهر‌ها در نیمکره شمالی. هر فرصتی دست می‌داد پا به راه می‌شدم. با تقریبا همه آنها گفتگو‌های مفصل داشتم. بسیار در مسائل گروه‌های قومی ایران به ویژه کردان نوشتم و سرانجام به سبب نداشتن طرف گفتگو دست برداشتم. زیرا اگر واکنش‌ها سکوت و تکرار نبود (گوئی در گفتگوی کرانیم) خشم و خروش دشمنانه بود، و ترور شخصیت با حربه‌های زنگ‌زده در دست‌های ناتوان... اکنون برای نخستین بار صدائی از میان همهمهء آشنای گفتمان «ملت ‌سازان» می‌شنوم... آقای همن سیدی، یک روشنفکر کرد ایران، در نوشتهء کوتاهی مرا به از سر گرفتن تلاش بیهودهء پانزده ساله امیدوار کرده‌اند. (ژوئن 2010)

دوستانِ حکومت ولایت فقیه در ایالات متحده

مجید محمدی

تصور اینکه جمهوری اسلامی در ایالات متحده برای تبلیغ برنامه‌ها و ایدئولوژی خود سرمایه‌گذاری نکرده باشد یا هزینه نکند تصور باطلی است. دولت روحانی و دولت احمدی‌نژاد به صراحت از این موضوع سخن گفته‌اند و بنیادهای تحت نظر جمهوری اسلامی در ایالات متحده برای این کار سالانه ده‌ها میلیون دلار خرج می‌کنند. غیر از این، گروه‌های چپ و اسلامگرا که از ایالات متحده و دولت آن متنفر هستند خود را هم‌پیمان طبیعی دولت‌های اقتدارگرا و تمامیت‌خواهی مثل جمهوری اسلامی می‌دانند.

حکومت اسلامی (ايران) مسئول بی ‌ثباتی در منطقه است

وزارت خارجه ترکیه

حسین مفتی ‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، ضمن تاکید بر اینکه «ایران مسئول بی ثباتی در منطقه است»، اعلام داشت: «این کشور باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آنها انتقاد می کند، سیاست ‌های منطقه ‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در واکنش به اظهارات بهرام قاسمی، همتای ایرانی خود، که پیشتر گفته بود «ترکیه در خیال خام بازگشت به امپراتوری، از گروه‌ های تروریستی حمایت می‌ کند»، گفته است: «قابل درک یا پذیرش نیست کشوری که حتی از فرستادن پناهجویان داخل آن کشور به میدان جنگ هم دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی ‌ثباتی در منطقه متهم کند».

چگونگی پیشبرد مذاکرات صلح سوریه در ژنو

گزارش راديو فردا

استفان دی میستورا، نمایندهء سازمان ملل در امور سوریه، پیش از آغاز چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه با نمایندگان دولت سوریه و اپوزیسیون دیدار و گفت‌وگو کرده و با اعلام این ‌که انتظار ندارد به موفقیت بزرگی بتوان دست یافت، با احتیاط از امید در چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه سخن گفت... سازمان ملل هنوز زمان آغاز رسمی مذاکرات را اعلام نکرده است اما دی میستورا اظهار امیدواری کرد که در طول روز پنج‌شنبه بتواند مراسمی را با حضور همه شرکت‌کنندگان و سفرای کشورهای عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه ترتیب دهد.

بحران زیست محیطی خوزستان و تنش میان تهران، آنکارا و ریاض

حسن اعتمادی - محمدرضا حیدری

در برنامهء تفسير خبر، بمديريت جمشيد چالنگی

آموزش به زبان مادری يك مسئله عميقاً سياسی ست

دكتر عباس ولی - فايل صوتی

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000