دوشنبه 23 و سه شنبه 24 اسفند 1395 ـ  13 و 14 مارس 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

پژوهش علمی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در سايت دويچه وله گزارشی پیرامون "دمانس"، یا بیماری "زوال عقل"، و نتایجی که علمای خاج پرست، لعنة الله علیهم اجمعین، در این پژوهش به آن رسیده بودند مطالعه می کرد و خواند که «عوامل تشدید کنندهء خطر ابتلا به بیماری زوال عقل: دمانس یا زوال عقل بر اثر تخریب سلول‌های مغز به‌وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی عملکرد شناختی فرد می‌شود. پژوهشگران به تازگی عواملی را شناسایی کرده‌اند. شایع‌ترین نوع دمانس آلزایمر است.» سپس، در پایان مطالعه با ملاحظهء عواملی که دانشمندان در مورد بیماری "زوال عقل" شناسایی کرده اند دریافت که  آقایان علماء اعلام  و حجج اسلام و توابع، ایدهم الله تعالی، بیشترین قربانیان این بیماری هستند!

فاشیسم و اسلام سیاسی

دو پرسش از حامد عبدالصمد

در دو ایدئولوژیِ "اسلامی گرایی" و "فاشیسم"، همان تقیسم بندی‌های پایه در جهان بین "خوب" و "شر" وجود دارد. همانگونه که نازیسم درباره یهودیان حکم می کند و فاشیسم به کمونیست‌ها نگاه می کند، اسلام هم بین مؤمن و غیرمؤمن دیوار می‌کشد و غیرمؤمن را کافر دانسته او را مستحق نابودی می‌داند. در هر دوی این ایدئولوژی ها، تئوری توطئه شدیداً حضور دارد. هردو ایدئولوژی شیفتهء خشونت هستند. جنگ برای فاشیسم از يکسو و جهاد برای اسلام، از سوی ديگر، در این چهارچوب قرار می گیرند.

چرا کیانوش سنجری به ایران بازگشت؟

احمد باطبی

بازگشت یکباره فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، کیانوش سنجری به ایران همه را متعجب کرد. اما دلیل این اقدام بحث برانگیز او چه بود؟... زاویه پنهان زندگی کیانوش سنجری و تمامی کسانی که زندگی عادی خود را رهاکرده و به فعالیت های این‌چنینی می‌پردازند، زندگی خصوصی و خانوادگی اوست. بخشی که عموماً کسی از آن مطلع نیست، اما در عین حال برای نهادهای امنیتی به جهت اعمال فشار بر فرد بسیار جذاب و مهم است. هرچند که شخص کیانوش سنجری تا کنون در این خصوص سخنی نگفته و شاید هم مایل به طرح عمومی آن نباشد، اما شایعه و برداشت‌های غلط ایجاد شده از بازگشتن او به ایران، همچون همکاری سنجری با جمهوری اسلامی، رها کردن مبارزه به دلیل سختی‌های آن و مواردی از این دست باعث نگارش این یادداشت و شفاف‌سازی موضوع شده است.

آيا جای «چپ» و «راست» با هم عوض شده است؟

فريار نيکبخت

براستی «چپ» ها و «راست» ها، در دفاع از زنانی که تن به پوشش «حجاب» نمی دهند، یا به اجبار به پوشش اسلامی عادت کرده اند، در کجا ايستاده اند؟ بد نيست به اين پرسش پيش از فرا رسيدن هشتم مارس امسال بيانديشيد! اکنون، همزمان با اينکه بسياری از زنان داخل ايران از زنان خارج خواسته اند که به هيچ بهانه در راستای پوشش حجاب تن ندهند، و هنرمندان و ورزشکاران و شطرنج بازان و ديگر زنان، عليرغم قوانين حکومت اسلامی، بدون حجاب در مجامع بين المللی ظاهر شده اند، ما همچنان شاهد آنيم که «فمنيست های سابق» اين نماد آشکار سرکوب زنان را نادیده می گیرند.

سرور و شادمانیِ «روز جهانی زن» در مجلس اسلامی

همانگونه که می دانيد بعد از انقلاب و در بالای خط فقر اهمیت و ارزش زنان زیاد شده و بر خلاف تبلیغات علیه حکومت اسلامی و اتهامات زن ستیزی و نصف مرد بودن زن، روز زن در حکومت اسلامی گرامی داشته می شود و در اين «راستا» داشتن چند زن به صورت عقدی یا خرید خدمتی (صیغه) توسط پولدارها و رانت خوارها و قدرتمندان نوعی تفاخر هم محسوب می گردد. در عکس بالا چند تن از هنرمندان مجلس اسلامی در صحن علنی با انجام حرکات موزون روز زن را جشن گرفته اند!

پیام به کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران

اسماعيل نوری علا

اين «اتفاق»، که در ميان اپوزيسيون برانداز حکومت اسلامی چندان رايج نيست، نشان از آن دارد که احزاب ما، با برنامه هائی گاه مشابه و گاه مختلف در راستای ادارهء کشورمان در آينده، در ايرانی بودن و موظف بودن به براندازی حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، دارای افق مشترکی هستند و آماده اند که در يک فضای دموکرات آينده، بجای تلاش برای حذف يکديگر، در مبارزات انتخاباتی شرکت کرده و از طريق ارائه و دفاع از برنامه های خود بکوشند تا به قوای سه گانهء کشور راه پيدا کرده و دوشادوش هموطنان ديگر خود به تأمين آيندهء آزاد و آباد کشور و ملت ايران بپردازند.

سازماندهی حزبی یک علم است

سام قندچی

به رغم فاجعهء توتالیتریسم کمونیستی و نقد شدن بر حق مارکسیسم، یک واقعیت را نباید فراموش کرد و آن این که در عرصهء «علم سازماندهی حزبی» مارکسیست ها بیشترین دستاوردها را در یک قرن و نیم گذشته داشته اند. حتی در ميان سوسیال دموکرات ها نيز، که مخالفان لنینیست ها محسوب شده و خود هم در سازماندهی حزبی بسیار توانا بودند، کارل کائوتسکی، وقتی انقلاب اکتبر پیروز شد، در مقاله ای بسیار خواندنی که به مناسبت درگذشت لنین نوشت، به رغم اختلاف دیدگاه خود با لنین در مورد مارکسیسم، به توانایی شگرف او در عرصهء سازماندهی حزبی اذعان کرده است.

نگاهی به رسانه‌های فارسی‌زبان کشورهای غربی

مجید محمدی

شواهد کافی برای حضور افراد نزدیک به لابی جمهوری اسلامی در صدای امریکا وجود دارد؛ مثل پرداخت حق‌الزحمه یادداشت ‌نویسی به خانم باربارا اسلوین که از نزدیکان لابی جمهوری اسلامی است و اخراج چندین تن از همکاران این رسانه که نگرش انتقادی به رفتار این موسسه در انعکاس اخبار و گزارش ها داشته‌اند. مدیران صدای امریکا به قرارداد و همکاری بسیاری از افراد به علت کمبود بودجه یا محدودیت پرداخت به مهمانان پایان داده‌اند و می‌گویند اصولا بودجه‌ای برای پرداخت به تحلیلگران برای نوشتن مطلب ندارند؛ اما برخی از نزدیکان لابی جمهوری اسلامی از این جهات مستثنا بوده و هستند.

ضرورت انحلال حکومت اسلامی و حفظ منافع ملت ايران

امير طاهری

در گفتگوی تلویزيونی با  کيهان لندن

تعاريف مدرن ملت ها و خرده ملت ها (4)

اسماعيل نوری علا

در برنامهء «نگاه» بمديريت عليرضا ميبدی

هفت هفته‌ء نامیمون در کاخ سفید

و سهم حکومت اسلامی در توطئه تخریب ترامپ

رضا تقی‌زاده

سرعت سرسام‌آور روند جهانی شدن و شکستن قراردادهای اجتماعی، علاوه بر آسیب‌های خاص خود،  آنقدر بوده است که بسیاری، حتی در سکوت اجباری و پذیرش ظاهری تغییرات، خود را قادر به هضم کامل آنها نمی‌دیدند. بهار عربی و تشدید پدیده‌ای به نام «تروریسم اسلامی» و به دنبال آن تهدید امنیت و سلامت جوامع غربی، در برابر تهاجم بی‌رحم و بدون مرز گروه‌ها و افراد افراط‌گرای مسلمان، در اروپای غربی موج فکری تازه‌ای را جان داد... این موج تازه، درون‌گرا است و علاقمند به رعایت حدود ملی، حفظ مرزها و بی علاقه نسبت به غریبه‌ها  و مصمم به بازگرداندن و حفظ سنت‌های اخلاقی و اجتماعی. اما صاحبان قدرت نهادینه شده در آمریکا از روز انتخاب ترامپ، دست کم بنا بر قول او، حتی یک روز را برای تخطئه و تخریب او از دست نداده‌اند.

نقد نظریه‌ء پساسکولار

ناصر کاخساز

چرخش ویژه‌ای  که سکولاریسم را به پساسکولاریسم، یعنی به مرحله‌ای دیگر، فرا برویاند در جهان عینیِ امروز جز با عینکی ذهنی‌ گرایانه قابل رویت نیست. گرایش مردم در اروپای شرقی به دین نیز پدیده‌ای غیر طبیعی نیست و به دیرکردِ ورود آن‌ها به دموکراسی مربوط می‌شود. این که در این یا آن سوی جهان، مثلاً در آمریکا، مواردی از گسترش توجه به دین دیده می‌شود، نمی‌تواند علائمی دورانی به حساب آید. اینکه تفاهم با دین شرط بنیادین پلورالیسم است و سکولارها گاه می‌توانند از باورمندان دینی هم چیزهائی بیاموزند تجربه‌ای تردید ناپذیر است که به خودی خود آلترناتیوی اخلاقی در برابر حق به جانبیِ اعتقادی، مذهبی و ایمانی است.

«با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟»

گزارش نشست «ديپلماسی ايرانی» در تهران

سايت شهروند (داخل کشور): ناصر ‌هادیان، از کارشناسان سیاست خارجی حکومت اسلامی، گفت: «ترامپ با رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا درگیر شده و آنها نیز با ترامپ درافتاده‌اند و سعی می‌کنند که از وی مشروعیت‌زدایی کنند و این فرصت خوبی را برای ما ایجاد می‌کند و ما باید از فضای مدیا که در این ارتباط ایجاد شده است، استفاده کنیم... اما موضوع مهم این است که ما خودمان را در رادار این فرد قرار ندهیم. توجه اصلی ترامپ به ‌طورکلی به ایران معطوف نیست، با وجود شعارهایی که در زمان مبارزات انتخاباتی داده است و ما نیز باید حواسمان جمع باشد که بهانه و آتویی به وی ندهیم. بخصوص اسراییلی‌ها و شخص نتانیاهو تلاش می‌کنند که ما را درمرکز توجه ترامپ قرار دهند و استراتژی ‌هراس از ما را به پیش ببرند».  

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000