جمعه 27 تا يک شنبه 29 اسفند 1395 ـ  17 تا 19 مارس 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

خبر: بیش از هشتاد نفر از متهمان اخلال در نظم عمومی در شب چهارشنبه سوری مشهد را جارو به دست روانه خیابان ها کردند تا «تنبیه اجتماعی» شوند.

آیا ایران به مستعمره روسیه تبدیل شده است

زهرا امیری

هفت سال از روزهایی که وابستگی برخی دولتمردان وقت ایران به روسیه خشم مردم را برانگیخت و در قالب شعارهای «مرگ بر روسیه» و «سفارت روسیه، لانه ی جاسوسیه» منعکس شد، می گذرد. داستان دراز سوء استفادهء مقامات روسی از موقعیت استراتژیک ایران بر مسئولانی که روزی شعار «نه شرقی نه غربی» می دادند، پوشیده نیست. از نیروگاه بوشهر تا فروش «اس سيصد» بارها و بارها چهرهء واقعی سیاستمداران روسیه برای همه آشکار شده است، اما همچنان روس ها با مهرهء کلیدی ایران در منطقه بازی می کنند و مسئولان نیز به این بازی تن در می دهند. و این روز ها روس ها سناریوی جدیدی برای استفاده از موقعیت ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه طراحی کرده اند.

اقتصاد مقاومتی يا الفبای انتقال بودجه

از سفرهء ملّت به کیسهء روحانیت

گزارش کيهان لندن

بخش بزرگی از بودجهی دولت هر سال به نهادهای دینی و تبلیغاتی تعلق می‌گیرد که مدیران و رئیسان آن، مراجع تقلید، روحانیون بلندپایه و بعضی نمایندگان مجلس، مداحان و اقوام و خویشاوندان آنها هستند. اقتصاد مقاومتی، چه اجرا شده باشد چه نشده باشد، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی کرده نرخ رشد اقتصادی ایران در سال نود و شش کاهش مییابد و تورم بیشتر می‌شود و این یعنی خالی‌تر شدن سفره مردم، پرسش اینجاست که چرا اقتصاد مقاومتی شامل این نهادهای عریض و طویل دینی نمی‌شود؟

انتشار کتاب «اسلامیسم: توتالیتاریسم نوین»

بقلم دکتر مهدی مظفری

در آستانه نوروز، کتاب «اسلامیسم: توتالیتاریسم نوین»، نوشتهء دکتر مهدی مظفری، به زبان انگلیسی، توسط دو ناشر اروپایی و آمریکایی، منتشر شده است. این کتاب ماهیّت نحکومت اسلامی مسلط بر ایران را مستدّل و به شیوهء آکادمیک روشن می سازد و بنیاد های نظری و شیوه های عملی بنیادگران اسلامی را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. این کتاب به شاپور بختیار تقدیم شده و تمام حقوق نویسنده به عنوان جایزه «شاپوربختیار» به یک و، در صورت امکان، به دو جوان ایرانی برای اثری نوشتاری یا هنری اعطاء خواهد شود. اطلاعات بيشتر را می توانيد از طريق ای ميل دکتر مظفری دريافت کنيد. توفیق این کتاب  بستگی به همّت ایرانیان آزادیخواه دارد. همّت کنید و چند نسخه بعنوان هدیه نوروزی به دوستانتان بدهید و نیز برای مقامات ذینفوذ بفرستید.

فاشیسم و اسلام سیاسی

دو پرسش از حامد عبدالصمد

در دو ایدئولوژیِ "اسلامی گرایی" و "فاشیسم"، همان تقیسم بندی‌های پایه در جهان بین "خوب" و "شر" وجود دارد. همانگونه که نازیسم درباره یهودیان حکم می کند و فاشیسم به کمونیست‌ها نگاه می کند، اسلام هم بین مؤمن و غیرمؤمن دیوار می‌کشد و غیرمؤمن را کافر دانسته او را مستحق نابودی می‌داند.

شرایط خرید آجیل قسطی برای کارمندان و کارگران

در آستانهء حلول سال نو و فرارسیدن عید نوروز باستانی دولت محترم و مدیران دلسوز که در همه حال فکر و ذکرشان خدمت به امت زیر فقر و به گدایی افتاده هستند، جهت تأمین سوروسات طبقات حقوق بگیر و زیر خط قبر(!) اقدام به واگذاری نفری یک کیلو و دویست و پنجاه گرم آجیل آفلاتوکسینی برگشت خورده از صادرات، به حقوق بگیران کرده است! به گزارش خبرگزاری های غیر معتبر، هیئت دولت در آخرین جلسه خود ضمن تصویب پاداش و عیدی نجومی برای مدیران دولتی و اعضای خانواده و وابستگان آنها؛ جهت رعایت عدالت اقتصادی و اجتماعی فروش آجیل قسطی به عامه حقوق بگیران را تصویب کرد!

پژوهش علمی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در سايت دويچه وله گزارشی پیرامون "دمانس"، یا بیماری "زوال عقل"، و نتایجی که علمای خاج پرست، لعنة الله علیهم اجمعین، در این پژوهش به آن رسیده بودند مطالعه می کرد و خواند که «عوامل تشدید کنندهء خطر ابتلا به بیماری زوال عقل: دمانس یا زوال عقل بر اثر تخریب سلول‌های مغز به‌وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی عملکرد شناختی فرد می‌شود. پژوهشگران به تازگی عواملی را شناسایی کرده‌اند. شایع‌ترین نوع دمانس آلزایمر است.» سپس، در پایان مطالعه با ملاحظهء عواملی که دانشمندان در مورد بیماری "زوال عقل" شناسایی کرده اند دریافت که  آقایان علماء اعلام  و حجج اسلام و توابع، ایدهم الله تعالی، بیشترین قربانیان این بیماری هستند!

روشنفکرانِ لُمپن؟

خسرو ثابت قدم

کیست که در سال های اخیر شاهد زبانِ رکیک و مبتذلِ (شاید) میلیون ها ایرانی در اینترنت و شبکه های اجتماعی نبوده باشد؟ این ابتذال به حجم و کیفتی رسیده است که می توان آنرا «ابتذالیسم و لُمپنیسم در زبان» نامید. و چون شمارِ مبتلایان بی شمار است، می توان از یک «اپیدمی» سخن گفت. خطر آنجاست که این زبان، در حالِ سرایت به اقشارِ تحصیلکردهء جامعه نیز هست...

تبحر در بازی با واژه ها، وسیله یا هدف...

مهین میلانی

کسی که خوب می داند با زبان حرف و کلام را به بازی بگیرد و در واقع دیگران را نیز به بازی بگیرد، به خوبی از این ابزار استفاده می کند. این ابزار به مثابه ی قدرتی است در دست نگارنده که دیگران از آن برخوردار نیستند. با این ابزار در واقع تسلط طلبی خود را به منصه ی ظهور می رساند. زمانی می رسد که آن چنان محو این زبان بازی شده است که شاید نمی فهمد چه نقشی این زبان بازی می تواند داشته باشد. به نقش مخرب آن نمی اندیشد یا برایش اهمیتی ندارد. و کافی است که خصلت های خودشیفتگی و نیهیلیسم هم چاشنی این بازی شود. آنگاه هیچ اهمیت ندارد.

سیاست‌هائی بی‌حاصل برای توجیه اهداف تمامیت خواهانه

مجید محمدی

بنای مقامات حکومت اسلامی نسبت دادن تصمیمات و سیاست‌های خود به خداوند و پیامبر و ائمه شیعه است، گویی آنها مدام با مقدسان در گفتگو هستند. اما مقامات حکومت اسلامی گاه تلاش می کنند سیاست‌های اجرایی و فتاوای تمامیت خواهانه و استبدادی خود را در بسته بندی‌ های معقول تر و متعارف تر عرضه کنند. آیا چنین چیزی ممکن است؟ در این نوشته به پنج مورد از این موجه سازی‌های ناموفق اشاره می کنم.

کم آبی، تصويب حقوق زیر خط‌ فقر، غارت شرعی ثروت مردم

حسن اعتمادی - محمد رضا حیدری

در برنامهء تفسیر خبر، بمديريت جمشید چالنگی

فروپاشی حکومت و وظیفهء سکولار دموکرات‌های ایران

اسماعیل نوری علا، حسن اعتمادی، آنجلو طالبی

در برنامهء ياران، بمديريت علیرضا میبدی

چرا بیرون کردن ایران از سوریه دشوار است؟

سايت تابناک - وابسته به سپاه پاسداران

جنگ در سوریه برای نخستین بار پس از جنگ ایران و عراق، منجر به تحول و انقلاب اساسی در نیروی نظامی ایران به لحاظ رفتاری شده است؛ انقلابی که منجر به ایجاد لایه های تأثیرگذار جدید در بستر موازنهء قوای منطقه ای شده و تبعات و اثرات آن از این پس بیشتر در تحولات امنیتی در منطقهأ خاورمیانه دیده خواهد شد. این انقلاب رفتاری، که بنا بر ضرورت های عملیاتی در خاک سوریه بوده، نکاتی اساسی در مورد حضور نیروهای مقاومت در سوریه دارد.

سپاه پاسداران، برجام و اسکار

هوشنگ امیراحمدی، در تهران!

می گویند ایران هراسی کم شده است اما در واقع هیچ وقت موضوع ایران هراسی مد نظر نبوده است. جهان از ایران، هراسی نداشت بلکه از نظام و این نوع نگاه هراس داشت. آنها در واقع الان به سپاه هراسی دامن می زنند. در برجام هیچ تحریمی از سپاه برداشته نشد. معاهده سازمان ملل در بحث موشک هم برای سپاه مشکل ایجاد کرد. الان هم برنامه دارند که سپاه را در لیست تروریست ها قرار دهند. این آقایان متوجه نبودند و نیستند که کارهای آنها صدمه اساسی به سپاه زد. این خیلی خطرناک است. من به سپاه به عنوان نیروی نظامی کشور احترام می گذارم و همیشه می گویم به سپاه هم در داخل کشور و هم در خارج ظلم می شود.

اصلاح طلبان و نقش خندق دفاعی قلعهء نظام!

منوچهر مقصودنیا

سازمان ها و احزاب "اصلاح طلب"، تاکنون به جامعه سیاسی کشور در هیج سند و برنامه سیاسی ای، اصلاحات مورد نظر خود را بیان نکرده اند. آنها چه نوع اصلاحی را مد نظر دارند؟ آیا مثلن خواهان کاهش قدرت ولی فقیه هستند؟ اگر آریT کدام یک از ستون های استبدادی ــ قدرتی ولی فقیه را می خواهند حذف نمایند؟.. آنها با چه برنامه و راه کاری می خواهند از انباشت قدرت اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی در چنگال های اختاپوس گونه سپاه بکاهند؟ آیا با ماجراجوئی های سپاه در منطقه موافق هستند؟ اگر نه چه برنامه ای را برای مقابله با چنین سیاست های تشنج آفرین دارند؟

پیام به کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران

اسماعيل نوری علا

اين «اتفاق»، که در ميان اپوزيسيون برانداز حکومت اسلامی چندان رايج نيست، نشان از آن دارد که احزاب ما، با برنامه هائی گاه مشابه و گاه مختلف در راستای ادارهء کشورمان در آينده، در ايرانی بودن و موظف بودن به براندازی حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، دارای افق مشترکی هستند و آماده اند که در يک فضای دموکرات آينده، بجای تلاش برای حذف يکديگر، در مبارزات انتخاباتی شرکت کرده و از طريق ارائه و دفاع از برنامه های خود بکوشند تا به قوای سه گانهء کشور راه پيدا کرده و دوشادوش هموطنان ديگر خود به تأمين آيندهء آزاد و آباد کشور و ملت ايران بپردازند.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000