چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17 فروردين 1396 ـ  5 و 6 آوريل 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

مال امام رضا را هم خوردند!

اکنون که به واسطه ناامنی خاورمیانه موج مهاجرت و پناهندگی اتباع خاورمیانه ای به اروپا شدت گرفته است مشاهده می شود نوع دیگری از مهاجرت هم از جانب حکومت اسلامی به سوی غرب جریان پیدا کرده و اگر مردم سوریه و عراق و یمن و افغانستان از ناامنی و گرسنگی و جنگ به خارج می گریزند، در حکومت اسلامی گروهی بطور روزافزون بانک ها و خزانه ولت و بیت المال و اخیرا مال امام معصوم(ع) را می دزدند و به غرب پناهنده می شوند!

تحليل های سياسی در ديد و بازديدهای نوروزی!

حشمت اله طبرزدی

گرایشی وجود داشت مبنی بر اينکه، اگر «همبستگی» امکان معرفی کاندیدا داشت، بسیار خوب بود تا مثل انتصخابات مجلس، ثبت نام می کرد و انتصخابات را به چالش می کشید. اما تاکید شد که سخنگوی همبستگی (طبرزدی) فعلاً در سکوت تحمیلی است و امکان فعالیت ندارد. دبیر سیاسی (زعیم) زندانی است و دبیر اجرایی (حاتمی) نیز زیر فشار است تا کاندیدا نشود... رژیم هم از کاندیدا شدن کسی از سوی همبستگی نگرانی دارد و طی یک سال گذشته تلاش های امنیتی زیادی انجام داده که تجربهء مجلس و کاندیدا شدن 5 تن از رهبران همبستگی تکرار نشود.

باید صدای کسانی مانند ندا آقاسلطان باشیم!

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل

او به اعتراضات موسوم به «بهار عربی» و نیز اعتراضات مشهور به «جنبش سبز» در ایران اشاره کرده و به دو چهره شناخته‌شده این اعتراضات نیز اشاره کرده‌است؛ محمد بوعزیزی، معترضی که در تونس اقدام به خودسوزی کرد و ندا آقاسلطان، شهروندی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات هشتاد و هشت در تهران هدف گلوله قرار گرفت. خانم هیلی می‌گوید «مرگ ندا به انقلاب سبز قدرت بخشید، ولی بلندپایگان جامعه بین‌المللی اولویت‌های دیگری در مورد ایران داشتند… در نهایت مرگ ندا [آقاسلطان] و رویاهای مردم ایران نادیده گرفته شد و برآورده نشد».

زعيم در مرخصی استعلاجی

خبرگزاری هرانا

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کوروش زعیم زندانی سیاسی هفتاد و هفت ساله بند هشت زندان اوین از روز شنبه هفته گذشته به مرخصی استعلاجی اعزام شده است. آقای زعیم مشغول تحمل چهار سال حبس خود در این زندان است. این فعال سیاسی مردادماه سال گذشته از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس تعزیری محکوم شده بود. پیش از این، شعبهٔ چهارده دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، کورش زعیم را به دلیل «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری و زندان در سال‌های قبل، در فروردین ماه نود و يک، به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم کرد که «نظر به کهولت سن متهم» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده‌ بود. این فعال سیاسی روز بيست و ششم تیرماه سال جاری جهت اجرای حکم حبس خود، با اجرایی شدن سه سال حبس تعلیقی پیشین جمعا برای گذراندن چهار سال حبس قطعی، بازداشت و روز بعد به سالن ده بند هشت زندان اوین منتقل شد.

چرا کسانی که علیه توقف صدور ویزای امريکا رگ میهن دوستی شان ورم کرده بود در مورد واگذاری پایگاه های نظامی میهن مان به روس ها کلامی به زبان نمی آورند؟

شکنجهء لغوی، وبقيهء ملاحظات

حمیدرضا رحیمی

مقام معظم رهبری (ضپ)، پنداری، "با شیر اندرون شد و با جان بدر رود!" در توضیح مطلب عرض می کند که پیش از این می گفتند: "ف / فرحزاد!" حال، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، فدوی متحول شده و تا "خ و الف " می بیند یا می شنود، بی اختیار و بی آنکه، بمنظور تکمیل واژه، منتظر حروف بعدی باشد، برایش «خامنه ای» تداعی می شود! که خوانندگان محترم ضد انقلاب، حال فدوی را در طول روز می توانند حدس بزنند!..در این پیوند، مستوره ای اگر خواسته باشید، بنقل از آخرین نیوز/ ایسنا، بشرح زیر دم دست است: «پنیر خامه‌ای خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد!» حال فدوی از ذکر این مصیبت نیز می گذرد که معظم له، خود، سرطان مجسّم است!

نقش خامنه ای و سپاه پاسداران در نابودی تولید و اشتغال

ناصراعتمادی

علی خامنه ای در پیام نوروزی اش سال جديد را مجدداً سال “اقتصاد مقاومتی” با تمرکز بر “تولید و اشتغال” تعریف کرد. او با این شعار اعتراف کرد که مشکلات اساسی اقتصاد ایران همچنان به قوت خود باقی است و بیلان نظام اسلامی دست کم در دو حیطۀ کار و اشتغال رضایت بخش نیست. او با این شعار برای چهارمین سال متوالی اقتصاد – و نه مثلاً “تهاجم فرهنگی” – را در صدر اولویت ها و مسائل کلیدی قدرت سیاسی ایران قرار داد و همزمان حسن روحانی را مسئول از میان برداشتن موانع تولید و اشتغال دانست.

خامنه‌ای و «توهم» خدمات فوق‌العاده

مجید محمدی

علی خامنه ای، رهبر حکومت اسلامی، معمولاً از آمار و ارقام استفاده نمی کند چون می داند با تکیه بر آمار و ارقامی که افراد ارائه می کنند می توان آسان تر سخن و ادعای آنان را مورد سنجش قرار داد. اما برای ارائه‌ی دستاوردهای نظام در اولین روز سال جديد نتوانست از استفاده از آمار و ارقام بگذرد. او بر این باور است که نظام تحت رهبری وی نظامی موفق و کارآمد است: «خدماتی که نظام اسلامی به ایران و ملت ایران در این مدت کرده است یک خدمات برجسته و فوق العاده است. اگر این خدمات را با خدمات دوران طاغوت مقایسه کنیم مشخص خواهد شد که نظام اسلامی چه خدماتی عرضه کرده... فهرست خدمات نظام اسلامی بسیار طولانی‌تر از این مواردی‌ست که عرض خواهم کرد».

انتخابات و پرسش همیشگی: شرکت یا عدم شرکت؟

مجيد فرهنگ

حکومت اسلامی در طول چهار دهه حکومت خود خساراتی به منابع طبیعی، منابع نیروی انسانی، محیط زیست، میراث فرهنگی و اخلاق و فرهنگ عمومی وارد کرده که از تبعات هر انقلاب مفروض دیگری فراتر است. پیش کشیدن سناریوهای سوریه و عراق برای انقلاب هراسی روش مرسوم این جریانات است. بدیهی است که سرنگونی طلبانِ مسؤل و مآل اندیش، ضمن تاکید بر تفاوت های عمیق ساختاری جامعهء ایران با امثال سوریه و عراق که وقوع چنان سناریویی را کمتر محتمل می کند، می بایست در اندیشهء خلاء قدرت احتمالی و تبعات آن باشند. چنین نگرانی، حتی در صورت واقعی بودن، نمی بایست بهانه ای برای انقلاب هراسی، بلکه بايد دلیلی برای تعجیل در تشکیل آلترناتیو دمکراتیک باشد.

تقابل منافعِ حکومت اسلامی با منافعِ ملی

گفت‌وگو با کاظم علمداری

گفتگوگر: ماندانا زندیان

دولت‌های دمکراتیک که منتخب واقعی مردم باشند می‌توانند منافع ملی را نمایندگی کنند و درسیاست‌های خود بازتاب دهند- سیاست‌هایی که با اهداف و خواست‌های ملت همخوانی داشته باشد. اما دولت‌های دیکتاتوری، که منتخب واقعی مردم نیستند، لزوماً  منافع واحدی با منافع ملی ندارند. همان‌گونه که امنیت مردم در این‌گونه موارد، با امنیت حکومت یکی نیست. حکومت‌های دیکتاتوری امنیت خود را در سرکوب و از بین بردن امنیت مردم می‌بینند. امنیت در تأمین آزادیِ همه ‌جانبه و قانون‌مداری شکل می‌گیرد، نه زورگویی و قانون شکنی.

روشنفکران لائیک در ایران معاصر

فرهاد خسروخاور، محسن متقی

اگر چه از تکوین جریان روشنفکری لائیک بیش از یک قرن می گذرد اما ادبیات موجود در بارهء این نحلهء فکری هنوز جایگاهی شایسته در پژوهش های مربوط به تحولات جریانات روشنفکری نیافته است، امری که یکی از علل آن را می توان ناهمگونی این جریان دانست. برای فهم بهتر تحولات فکری جریان روشنفکری لائیک، ما دو دوره را از هم تفکیک کرده ایم که نقطهء گسست آن انقلاب ایران است. در بخش نخست به جریان روشنفکران لائیک در ایران پیش از انقلاب و مخصوصا پس از کودتای 28 مرداد پرداخته ایم. و در بخش دوم نخست به بررسی جریان روشنفکری لائیک و مخصوصا برخی از چهره های شاخص در ایران پس از انقلاب پرداخته ایم.

سنجش شاخص‌های استقرار دمکراسی در ایران

کورش عرفانی

مگر نه این که،به جز وابستگان و دلبستگان پنهان و آشکار جمهوری اسلامی، طیف گسترده و از همه رنگِ اپوزیسیون ما، از تشکل ها و احزاب گرفته تا فعالان سیاسی، همگی خواهان سرنگونی این رژیم واپسگرا و مستبد هستند؟ مگر نه این که طیف گستردهء چپ تا راست، آرزوی ایرانی دمکراتیک را در سر دارند؟ پس گرهء کار کجاست؟ چرا هنوز که هنوز است ایران در مسیر درست (دمکراتیک) تاریخ خود قرار نگرفته است؟ چرا اهداف و آرمان های آزادی خواهانه، با وجود همهء کوشش ها و از خود گذشتگی ها، هنوز در حد رؤیابافی و آرزو پردازی باقی مانده است؟ چرا این رژیم اهریمنی همچنان پابرجاست؟ به آن ها که مبارزه را با حرف زدن و شعار دادن اشتباه می گیرند کاری نیست؛ سخن بر سر حاصل کار لایه هایی از جامعه است که آگاه و مسئولیت پذیرند.

توضیحی دربارهء تشکیلات عمودی و افقی

سام قندچی 

نظری که بیان کرده ام روی آوردن به تشکیلات افقی نیست، هرچند خواستم نشان دهم که چرا برخی در جنبش سیاسی ایران چنین نظری را بیان می کنند و تلاش کردم دلیل آنها را برای طرح چنین مدلی، توضیح داده باشم. از جمله در شماره اخیر سایت جنبش سکولار دموکراسی، نظری در رد تشکیلات عمودی یا آنچه عموماً هیرارشی در ساختار تشکیلات است، مطرح شده بود که این گفتمان را در ارتباط با ساختار حزب-دولت، توضیح می داد. شخصاً گرچه چنین نظری را رد نمی کنم اما کماکان از آنجا که در پی ساختن دولت دموکراتیک و حزب دموکراتیک هستیم، ساختار هیرارشی، از نظر این قلم، اجتناب ناپذیر است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000