جمعه 1 تا يک شنبه 3 ارديبهت 1396 ـ  21 تا 23 آوريل 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

جبههء لیبرال و سکولار مانع ظهور امام غايب است!

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران

امروز دو جبهه با تمام وجود در تأخیر ظهور [امام دوازدهم] نقش دارند که یکی جبههء بیرونی به رهبری آمریکا و دیگری «جبهه لیبرال و سکولار داخلی» است. شناخت دشمنی آمریکا کار سختی نیست، اما شناخت و موضع گیری در برابر جبههء دیگر که پوششی از نفاق دارد بسیار دشوار می باشد. خطرناک ترین مسئله‌ای که از سوی دشمنان در کشور دنبال می‌شود ایجاد تغییر در محاسبات نسبت به اهداف، سیاست‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی است. انقلاب ‌زدایی از واژه‌های انقلاب، نهادهای انقلابی، شخصیت‌ها و مراسم مذهبی و عزاداری‌ها راهبردی است که امروزه شاهد دنبال کردن آن از سوی دشمن هستیم. سپاه پاسداران انقلابی ترین نهاد فراحزبی در ایران است و روحانیت نیز می‌تواند ایفاگر نقشی مؤثر در تقویت جبههء انقلاب باشد.

پیش زمینه های گذر به دمکراسی: سکولاریسم و لائیسیته، توأماً!

کوروش اعتمادی

بسیار ساده انگارانه است بپذیریم که مسیر گذر به نظم سیاسی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسی که همچنان باورمند به تأثیری گذاری دین بر سیاست در حوزه حکومت میباشند، امکان پذیر است. آنکس که شریعتمدار است و دین را موضوعی سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند یک بنیادگرای دینی است و هرگز نمیتواند باوری به دمکراسی و آزادی انسان داشته باشد. دین در حوزهِ حکومت صرفا ً یک ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه است و سیاستمدار دینمدار عامل و آمرِ اجرای سرکوب و تحمیق اندیشه است.

در پاسخ به مقالهء «افسانهء گوادلوپ»

پرويز رئوفی

اين مطلب را خطاب به جناب جهانشاه رشیدیان، می نويسم و متاسفم که قرار است نوشتهء من طولانی باشد و این نه بجهت پرچانگی من که بعلت اشتباهات متعدد عمدی و غیر عمدی در تبیین و تفسیر تاریخ و وقایع کشورمان در نوشتهء ايشان است، مثل اينکه کنفرانس گوادلوپ نه در دسامبر هفتاد و هشت بلکه هفتم ژانویهء هفتاد و نه، که بر با هفدهم بهمن پنجاه و هفت تمام شد و شاه هم نه روز (نه دو ماه) پس از آن از ایران رفت.

افسانهء گوادلوپ

جهانشاه رشيديان

«کنفرانس گوادلوپ» هیچ نقشی در سرنگونی شاه نداشت؛ چون یک اپوزیسیون سکولار در ایران وجود نداشت که بدیلی برای جانشینی باشد. شاه هم هیچ شانسی برای حفظ تاج و تخت نداشت و لذا غرب ترجیح داد بجای مهرهء سوخته خود، شاهی که او را با کودتا روی تخت نشانده بود، این بار روی اسب برنده شرط بندی کند و آن اسب برنده کسی جز خمینی نبود. در آن زمان اسلام و خمینی تنها بدیل سلطنت و شاه بودند. تمام تلاش غرب برای حفظ شاه بی نتیجه بود چون ارادهء مردم را نمی توانست تغیر دهد و لذا بناچار تسلیم این اراده شد.

شماره مخصوص ايام ثبت نام کانديداهای ریاست جمهوری!

در ایام انتخابات ریاست حکومت در آمریکا، که آن همه ادعای ابرقدرت بودن، و جمعیتی چهار برابر حکومت اسلامی داشتن را دارد، سه الی چهار نفر کاندیدا می شوند که عمری را در فعالیت های سیاسی و اقتصادی و مدیریت کلان گذرانده و به اصطلاح استخوان های خود را خرد و موی سر و سایر نقاط بن را سفید کرده اند! این امر نشان می دهد که ایالات متحده از نطر داشتن مغز های سیاسی و نخبگان اقتصادی و مدیران زبده و کارآمد با کمبود مواجه است و شاید هم تعصب و حمیت و عشق خدمت به امت همیشه در ایالات متحده آمریکا در میان تکنوکرات ها و سیاستمداران آمریکایی مثل سیاسیون حکومت اسلامی وجود ندارد! در نتيجه با شروع ثبت نام از علاقمندان به خدمت در پست ریاست حکومت ایران اسلامی و هجوم طبقات مختلف مردم به مراکز ثبت نام؛ ناظران سیاسی و منطقه ای و دشمنان نظام مقدس انگشت حیرت به دهان و هرجای بدتر خود فرو کرده و از وجود اینهمه کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست حکومت ابراز شگفتی کرده اند!

درِ مسجد اسلامی!

حمیدرضا رحیمی

بنظر می رسد که معجزه ی هزاره ی سوم (مهندس الاسلام والمسلمین احمدی نژاد- م)، مانند در مسجد، شدیداً روی دست واقعاً موجود مقام معظم رهبری(ضپ) مانده است. در عين حال به نظر می رسد که وی قابل این هم نیست که بمنظور نوشیدن یک فنجان قهوه ی قجر، به بیت حضرت آقا دعوت شود و، حسب اطلاع، متأسفانه، بر خلاف آن مغروق قبلی، با آب هم میانه ای ندارد که سرش زیر آب برود. امت (ملت سابق -م) هم ملتفت اینگونه معادلات نیست و هم از این رو است که ملت ایران تنها ملتی در جهان است که از یک سوراخ چندین بار گزیده می شود!

«اگر برجام نبود، ایران هم نبود»

(يا چگونه اوباما رژيم را نجات داد!)

گفتگو با عبدالله ناصری

دو واقعیت را باید در نظر بگیریم: اول اینکه برجام رمز هویت و ماندگاری ایران در صحنهء جهانی است. اصلاً نباید با آن شوخی کرد و احساسی شد. ثانیا، در روند مذاکرات، به علت اعتمادی که حاکمیت به تیم مذاکره کننده داشت، بعد از چند دهه به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کرد. خوشبختانه برجام هم در دورهء حاکمیت یکی از طلایی ترین دولت های آمریکا که هم رییس جمهور و هم وزیر خارجه اش می خواستند که به توافق برسند، بدست آمد. بنابراین، علاوه بر تمام دستاوردهای برجام، ما در جامعه جهانی توهمات و خیال های واهی را از خود دور کردیم و نشان دادیم که در هر سطحی که با دنیا وارد مذاکره شویم، می توانیم برای جامعه خود دستاوردی داشته باشیم.

دروغی بنام انتخابات در حکومت دینی

سیامک مهر (پورشجری)

انتخابات آزاد، به منزلۀ یکی از چهار رکن دموکراسی، در حکومت اسلامی به فاز جدیدی ورود پیدا کرد و کاملاً تبدیل شد به مضحکه و معرکه و نمایشی شرم آور و ابزاری برای فریب توده های ناآگاه. در تمام انتخابات هایی که در حکومت اسلامی برگزار شده، بدون استثناء ملت ایران علیه خود و در ضدیت با حق انتخاب و آزادی و به جهت سلب اراده و اختیار و سلب حق حاکمیت بر سرنوشت خود رأی داده و ناآگاهانه پافشاری کرده است. در همۀ انتخابات های حکومت اسلامی اعم از انتخابات مجلس نمایندگان و شوراها و ریاست حکومت و مجلس خبرگان، مردم ایران منطقاً و از نظر عقلی بطور کاملاً متناقض، مکرراً به تعدادی آخوند و آیت الله، یعنی به دشمنان الهی آزادی، و دشمنان حرفه ای و سوگندخوردۀ حقوق بشر که رسماً لباس کلاهبردارها یعنی عبا و عمامه پوشیده اند رأی داده و آنان را جهت سلطه بر هست و نیست خود انتخاب کرده اند.

چرا حسنِ روحانی «وعده» های سکولاریستی می دهد؟

محمد علی‌ گُلی‌ قَهی

آقای روحانی در آستانهء انتخابات به روی یکی‌ از مهمترین «باید»‌هایِ «سکولارِ» جامعه، یعنی آزادی در حیطهء خصوصی، دست گذاشته است که کاملاً در تضاد است با ایدئولوژی مذهبی‌ این نظام؛ حکومتِ مذهبی‌ ای که جوانان ایرانی‌ را امروز به خاطر پارتی‌های شبانه (و زیر زمینی‌) به صلابه می‌‌کشد؛ حکومت مذهبی‌‌ای که در دههء نخستِ انقلاب اش اگر شما را در خانه تان، حتی با یک فیلم-فارسیِ درِ پیتی، می‌‌گرفت، چوبِ سوخته در جان تان می‌‌کرد و اگر نیمچه پیکی عرق خورده بودید آنقدر شلاق تان می‌‌زد که به خر بگویید حجت الاسلام، امروز رئیس جمهور ا‌ش، با استناد به سخنان آقای خمینی، مدعی شده است که در حیطهء خصوصی می‌‌بایست آزادی بر قرار باشد.

مضحکهء انتخابات در ایران

حسن اعتمادی و آنجلو طالبی

در برنامه یاران به مدیریت: علیرضا میبدی

انتخابات و مسئلهء دموکراسی و زبان در ايران

با شرکت بهيهء جيلانی و اسماعيل نوری علا

در برنامهء تلويزيونی بمديريت پريسا ساعد

عيسی به دين خود، موسی به دين خود!
سام قندچی

مسألهء اصلی جنبش سکولار دموکراسی ایران «سازماندهی خود» است که نیروهایی نظیر «حزب سکولار دموکرات ایرانیان» به آن می پردازند، بجای آنکه وقت خود را با بازی های مجاهدین، آمریکا و جمهوری اسلامی، تلف کنند. داستان تجزیه طلبان ایران هم موضوع مشابهی است. هر از چند گاهی، بر حسب سیاست خارجی گروه بندی های مختلف در هیئت حاکمهء آمریکا و کشورهای دیگر، تجزیه طلبان ایران فعالیت خود را کاهش می دهند یا تشدید می کنند. باید گفت که موضع جنبش سکولار دموکراسی ایران دربارهء تجزیه طلبی همروشن است و از اين نظر آنها جریانی ارتجاعی محسوب می شوند.

چرا اخلاق در حکومت اسلامی رو به زوال است؟

کاظم علمداری

در دین سنتی، اساس جلب رضایت خداوند است؛ و رابطهٔ انسان با انسان مهم نیست. زیرا فرد جلب رضایت خداوند را از رعایت حقوق انسان‌های دیگر مهم‌تر می‌داند و به همین‌دلیل می‌تواند حقوق افراد انسانی را به‌سادگی نقض کند. به عبارت دیگر، در دین سنتی انسان فقط در برابر خداوند مسئول و مکلف است و باید مراقب آخرت خود باشد. بدین ترتیب از همان آغاز تمام معیارهای اخلاق دینی به‌هم می‌ریزد و در کنترل متولیان دین (فقها) قرار می‌گیرد. دروغگویی، نقض حقوق دیگران، خلاف‌کاری، اختلاس، حتا ارتکاب به فساد و جرم و جنایت با «کسب رضایت خداوند» می‌تواند توجیه‌ شود؛ و در نتیجه بی‌اخلاقی به یک هنجار اجتماعی بدل می‌گردد. فتواهای مجتهدان برای قتل افراد بی‌گناه، مانند قتل‌های زنجیره‌ای، این‌گونه انجام گرفت. زوال اخلاقی در جامعهٔ دینی از آنجا آغاز می شود که انسان‌ها بنا به توصیهٔ فقها می‌پذیرند که باید مراقب آخرت خود باشند.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000