جمعه 26 تا يک شنبه 28 خرداد 1396 ـ  16 تا 18 ژوئن 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

تیم ملی فوتبال و سکولاریسم

محمد مباشری

برای روشن‌ سازی مفهوم جدایی نهاد دین از نهاد سیاست بد نمی نماید نگاهی به موضوعی آشنا، یعنی تیم ملی فوتبال کشورمان بیندازیم. به عبارت دیگر، اگر به منظوری آموزشی مفهوم سکولاریسم را به فوتبال نیز بگسترانیم، آنگاه می‌توانیم تیم ملی کشورمان را تیمی - نسبتاً و تا اندازه‌ای - سکولار برشمریم؛ چراکه باور دینی‌ مذهبی افرادِ درگیر در این تیم چندان نقشی در جایگاه آنها ندارد. می گويم «نسبتا و تا اندازه‌ای» چرا که اگر به فرض برای نمونه یک بازیکن بسیار توانمند اما بهایی در لیگ پیدا شود باز هم بعید است به رغم توانمندی بالا اجازه دهند در تیم جای گیرد! و... لذا بهتر است بگوییم نسبتاً و تا اندازه‌ای سکولار است. اما باز نسبت به دیگر چیزهایمان بسیار سکولارتر است.

آتش به اختیار دوطرفه است!

علی مطهری

علی مطهری، نمایندهء تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، و نائب رئیس مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت درباره عبارت "آتش به اختیار" در فرمایشات اخیر رهبر انقلاب گفت: «فکر می کنم مقصود مقام رهبری از تعبیر "آتش به اختیار" این است که اگر مسئولان به وظایف خود عمل نکردند، دانشجویان و سایر اقشار موظف اند که خود اقدام کنند؛ این امر شامل همه حوزه ها می شود، اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. مثلاً، اگر در دانشگاهی مسئله نظارت بر پوشش اسلامی نادیده گرفته و منجر به ولنگاری شد، دانشجویان موظف اند خود وارد عمل شوند. یا اگر آزادی بیان مخدوش شد و به منتقدان حکومت اجازه اظهار نظر داده نشد یا افرادی را بدون حکم قضایی و بر خلاف قانون اساسی حصر خانگی کردند و یا مدیران کانال‌های تلگرامی پرمخاطب را قبل از انتخابات بدون هرگونه توضیحی بازداشت طولانی مدت کردند یا دانشجویان و خبرنگارانی را به اتهامات واهی و با انگیزه سیاسی بازداشت یا ستاره‌دار کردند، در اینجا دانشجویان و بلکه سایر اقشار مردم آتش به اختیارند چون مسئولان به وظیفه خود عمل نکرده اند. فکر می کنم مقام رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی و احترام به آزادیها این تعبیر را به کار برده اند!» (به اين می گويند آقازادهء اصلاح طلب کلاه شرعی ساز!)

هنرش نيز بگو!

به محض اعلام ورود داعشی ها به مقبرهء مقدس امام راحل و محوطهء مقدس مجلس شورای اسلامی، جناح مخالف فعالیت های سیاسی و اقتصادی برادران سپاه پاسداران، و کاندیدای شکست خوردهء آنها در انتخابات اخیر، به خیال آنکه نقطه ضعفی از سپاه گیر آورده اند شروع به توی بوق کردن مسئولیت سپاه در حفاظت از مجلس کرده و در شبکه های اجتماعی و تریبون هایی که در اختیار دارند تلاش کردند این سئوال را مطرح کردند که چطور این افراد مسلح علیرغم حضور نیروهای حفاظتی سپاه توانسته اند وارد محوطه مجلس شده و عملیات تروریستی انجام دهند! این منتقدین توجه ندارند که اگرچه در این مورد تروریست ها و عوامل استکبار جهانی موفق به انجام جنایات خود شده اند؛ اما عوامل استکبار و صهیونیزم در موارد دیگر قبل از دستیابی به نیات شوم خود شناسایی و دستگیر و به پنجه مقتدر دادگاه و دادسرا سپرده شده اند که نمونهء آن دستگیری نود دختر و پسر آب باز قبل از رسیدن دست شان به آب می باشد!

يکی قطره باران ز ابری چکيد

خجل شد چو پهنای دريا بديد

حمیدرضا رحیمی

در پی حملات تروريستی اخير، برای فدوی اين نکته مطرح شده که داعش درونمرزی، و بقول عوام original، که در همان عنفوان انقلاب شکوهمند، در فاجعهء سینما رکس آبادان، و متعاقب آن قتل های زنجیره ای درون و برونمرزی، و نیز در قتل عام های سال شصت و شصت و هفت، و در یک قیام قعود،چندین هزار جوانان مرز پُر گهر را به قتل رساند، ترتیب دادن یک نمایشنامهء  آبکی با  دوازده قربانی که البته، حسب شیوهء مرضیه  از مردم اند، عددی ست؟ بی سببی نیست که مقام معظم رهبری، ضاعف الله پُرستاته، از آن به "ترقه بازی" یاد فرموده است!

«گروه های همسود» و «حزب سکولار دموکرات ایرانیان»
سام قندچی

اساس تشکیلات کنونی احزاب در آمریکا با تکیه بر گروه های همسود است، از جمله آنچه سال ها پیش، «ائتلاف رنگین کمان» در حزب دموکرات آمریکا نامیده می شد، دقیقاً بر همین ساختار اجتماعی، متکی بود... نکتهء مهم و قابل توجه آن است که تشکلات مربوط به گروه های همسود در جامعهء آمریکا، یا حتی در ایران، وجود دارند و چنين نيست که حزب دموکرات یا جمهوریخواه آمریکا یا حزب سکولار دموکرات ایرانیان بخواهد این گروه ها را ایجاد کند.

سکولاريسم مذهب نيست!

نیکروز اولاد اعظمی

این مطلب در زمينه سكولاريسم پاسخ به كسانى است كه در همگرايى با سياست اصلاح طلبان دينى سكولارهاى خواهان جدايى دين از دولت و حكومت را به تيغ اتهام خود گرفته اند و مدام از مذهب ساختن سكولاريسم از سوى آنها براى توجيح ذوب شده گى خويش در اصلاح طلبان دينى، سخن ناراست بر زبان مى رانند. اين مطلب روشن مى سازد سكولاريسم آنگاه كه تعبير مذهب از آن شود ديگر معنايش سكولاريسم نيست بلكه تنها همان مذهب است كه بنابر ذات ارزشى اش به جامعه اى “همه با هم” محتاج است.

نمودهایی از سکولار شدن در جامعهء‌ شهری ایران

کاظم ایزدی

پیدایش و رشد پدیده های مختلفی در ایران اسلامی می‌تواند نمودی گویا از مُدرن و سکولار شدن درون دینی یا برون دینی فرد در جامعه را نمایان سازد. بر پایهء دست آوردهای آماری، این پیش فرض مطرح می شود که در ایران برخی از اندیشه ورزان به جدائی کامل دین از امور دولتی می اندیشند، برخی دیگر سکولارند اما، ضمن مخالفت با دخالت مستقیم دین در امور دولتی، باور دارند که دین هم مانند دیگر نهادهای جامعه می‌تواند همسو با ارزش‌ها و هنجارهای مسلط آن باشد و در رشد و توسعهء بخش فرهنگی آن جامعه و مدرن شدن اش نقش آفرین؛ و بالاخره  دسته سوم از حکومت دینی جانبداری می‌کند.

«آتش به اختیار»، و بحث وحدت اپوزیسیون
الاهه بقراط، اسماعيل نوری علا و حسن اعتمادی
در برنامهء ياران با مدیریت علیرضا میبدی

انتخابات وعده‌های دولت روحانی

حسن اعتمادی و محمد علی‌ توفیقی

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشید چالنگی

حمله به مجلس اسلامی و نگاهی به فضای روشنفکری
 شکوه میرزادگی و امید حبیبی نیا

در برنامهء دنيای امروز بمديريت پریسا ساعد

بگو مگوهای خامنه‌ای- روحانی به کدام سو می رود؟

مجید محمدی

بر خلاف احمدی نژاد که خامنه‌ای خطری از جانب وی احساس نمی کرد روحانی، خاتمی و رفسنجانی به علت روحانی بودن و همتراز خامنه‌ای بودن از حیث سواد فقهی و جایگاه در دیوانسالاری مذهبی تهدید‌های بالقوه از سوی وی تلقی می شده‌اند. کسانی که می توانند خامنه‌ای را نائب امام زمان تلقی کنند سه روحانی دیگر را نیز می توانند چنین تصور کنند... پس از انتخابات اخير روحانی در میان قشر خواهان تغییر و نیز رسانه‌های خارجی در قد و قامتی نزدیک به محمد خاتمی ظاهر شده است. او این روزها با اعتماد نفسی بیشتر سخن می گوید و به صراحت ائمهء جمعه و روحانیون نزدیک به خامنه‌ای و فرماندهان نظامی وی را به چالش می کشد. بعید به نظر می آید خامنه‌ای در این شرایط دست روی دست بگذارد.

چند یادآوری راجع به اقدام تروریستی تهران

هوشیار محمودی

رژیم با ایجاد خفقان و منکوب و سرکوب کردن هرگونه جنبش دمکراتیک و سکولار در مناطق کوردنشین فعالانه سعی کرده است تنها یک منفذ را پیش روی کوردها باقی بگذارد: «منحرف شدن جنبش سکولار و چپ کورد به منظور اسلامیزه کردن آن». پدیده ای که رژیم خود حاصل آن بوده است. خیالی واهی که به دلیل ریشه ی عمیق احزاب دمکراسی خواه و مترقی در میان مردم از یکسو و تجربهء شکست خوردهء اسلام سیاسی در ایران، از دیگر سو، جز به شکست نخواهد انجامید. با این اوصاف، تا جایی که به کورد بودن عاملان آن اقدام تروریستی بر می گردد حکومت اسلامی خود بسترساز و واجد آنها بوده و لذا خود رژیم باید محکوم گردد و نه قربانیان سیاست های داخلی او.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

 

طططططططططططط