چهارشنبه 7 و پنج شنبه 8 تير 1396 ـ  28 و 29 ژوئن 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران>>>

tفصل نامهء «گيتی مداری»

پيمان نامهء عصر نو

 

<<< توجه: سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز بکار کرد >>>

توجه: شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

کاهش تولید ملی: ایرانیان از تولید مثل خودداری می کنند!

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از انقراض نسل ایرانیان در آینده خبر داده و می گوید: "ایران، چین، آمریکا، برزیل، روسیه، ژاپن، ویتنام، آلمان، تایلند و بریتانیا، در صدر کشورهای کم زاد و ولد و با نرخ باروری کم قرار دارند!" مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری فزاینده، آلودگی محیط زیست، بی عدالتی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، بی خانمانی و رشد کارتن خوابی و هزاران مشکل دیگر باعث شده است مردم از تولید موجودی مثل خودشان که در آینده شعل و بهداشت و اموزش و خانه و آینده ای نخواهد داشت خودداری کنند! متأسفانه خواهش و درخواست و توصیهء بزرگان مملکت و مدیران کشور برای ورود امت همیشه در صحنه به عمليات توليدی مؤثر نبوده و پیش بینی می شود در صورت ادامه این وضعیت از قوای انتظامی و نظامی برای نزديک کردن زوج هایی که از تولید «مثل خود» (بیکار و بدبخت و فلک زده!) خودداری می کنند و طفره می روند استفاده شود!

چین چگونه به سرعت به کشوری صنعتی و مدرن تبدیل شد؟

فرید زکریا

اين یادداشت «فرید زکریا»، نویسنده ی هندی تبار جوابیه ای است برای کسانی که معتقدند ایران برای تبدیل شدن به یک کشور بسیار قدرتمند باید در تمام منطقه دخالت کند و اگر این دخالت موجب صرف هزینه های سنگین اقتصادی نظامی و سیاسی شود باز توجیه دارد. این یادداشت روشن می کند که یکی از دلایل تبدیل چین به یک ابرقدرت، که امروز اقتصاد امریکا و اروپا را تهدید می کند، پیروی از سیاست عدم مداخله و عدم مقابله است. البته مداخلهء محدود و عاقلانه هر کشور در دیگر کشورها، اگر متناسب با توان اقتصادی و با در نظر گرفتن منافع ملی باشد، توجیه دارد اما، به قولی، ما دهه ها است که از اقتصاد به سیاست خارجی سوپسید داده ایم و این توجیه ندارد.

روایتی از یک روز برخورد با «روزه خواری»

خبرگزاری هرانا

یکی از متهمین به روزه خواری بیان می کند که فراموش کرده است که ماه رمضان است؛ دیگری می گوید که بیمار است و در ملاء عام اقدام به روزه خواری نکرده است؛ در یک کوچه بن بست در حال آب خوردن بوده که یک جوان از پایگاه بسیج محل وی را دستگیر کرده است. زن جوانی که بازداشت و حوالی ظهر به دادگاه رشت منتقل شده بود، گفت که امروز را روزه بوده اما به دلیل افت فشار و گرمای شدید مجبور به شکستن روزه خود کرده است که مامور گشت نیروی انتظامی وی را در در انتهای یکی از پارکها در حال خوردن آب و کلوچه دستگیر کرده اند. جوان دیگری که در خودروی شخصی اش در حال استعمال سیگار دستگیر شده بود، گفت از خاطر برده بوده که ماه رمضان است. قاضی بدون هیچ گونه توجهی به اظهارات متهمان، همان لحظه رای صادر می کند و اينگونه آرای صادره، برخلاف سایر جرایم، قابل اعتراض نیست.>>>

جدال بر سر مبانی مشروعیت حکومت اسلامی

جمشید برزگر

سخنان اخير حسن روحانی و تأکید مجدد او بر این موضوع که مبنای مشروعیت حکومت اسلامی، و در راس آن ولی فقیه، رأی مردم است، بیش و پیش از آنکه اختلاف نظری فقهی باشد وجه و نمود دیگری از اختلافات فزاینده در راس هرم قدرت در جمهوری اسلامی است. با وجود حملات تند اصولگرایان، پاسخ ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه، و نامهء تند و هشدارآمیز احمد جنتی در مقام رئیس مجلس خبرگان رهبری، پافشاری حسن روحانی بر مواضع اخیرش را تنها نمی توان به معنای اصرار او بر درستی نظرش در موضوع این مجادلهء محدود دانست؛ این پافشاری بیشتر از هر چیز دیگر به معنای ایستادگی و مقاومت او در منازعه ای علنی است که در سوی دیگرش رهبر جمهوری اسلامی ایستاده است. این اختلافات بسیار پردامنه است و تقریباً تمامی حوزه ها را در برمی گیرد: از بنیان های نظری حکومت گرفته تا اقتصاد، از تفسیر وقایع صدر اسلام گرفته تا سیاست خارجی، و از برنامه های آموزش و پروش گرفته تا آداب سخن گفتن. علنی شدن این اختلافات هم نشانهء شدت و عمق تضادهائی است که دیگر پشت درهای بسته و با مکانیسم های موجود حل و فصل نمی شوند. (به نقل از: پیک ایران)

حرکت اعتراضی

حمیدرضا رحیمی

چنين به فدوی خبر رسیده که سرانجام یکی از وابستگان حکومت نیز، دست از جان ناقابل شست و در مقام اپوزسیون، به یکی از بی شمار مشکلات مردم مُتنبّهِ ایران اسلامی، که فقر فزاینده و بیکاری باشد، شدیداً واکنش نشان داده است. فرستادهء فدوی در واپسین بند گزارش خود افزوده است که برادر زادهء ریاست محترم آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) هم، با آنکه نیاز مالی ندارد، لکن در اعتراض به سختی کار و معیشت کولبران، در بلاد کفر و زندقه، به کولبری پرداخته است! سند مصور و منگوله دار اين خبر را در صفحات داخلی سايت ملاحظه کنید. ادامهء گزارش هم حاکی از آن است که عملهء بیت، پیرامون عملکرد این عضو زحمتکش خود، تاکنون اظهار نظری نفرموده اند!

نگاهی به شمارهء دوم فصلنامهء «گیتی مداری»

سام قندچی

شماره دوم فصلنامه گیتی مداری حزب سکولار دموکرات ایرانیان چند ساعت پیش در اینترنت انتشار یافته است. این شمارهء گیتی مداری کانون توجه بنیانگذاران حزب سکولار دموکرات ایرانیان را بخوبی نشان می دهد که تعمیق گفتمان، و به اجرا گذاشتن طرح آلترناتیو سکولار دموکرات برای آینده ایران است... گفتگوی میلاد آقایی نیز در این شماره گیتی مداری، نشان می دهد که نسل جوان ایران هیچگونه تشکیلاتی را از یک قرن فعالیت های نیروهای سکولار و دموکرات در ایران، به ارث نبرده اند، که از سویی نتیجهء رفتار آنهایی است که در یک قرن گذشته در ایران حکومت کرده اند و حاضر نشدند به اپوزیسیون اجازه حیات حزبی دهند و از سوی دیگر نتیجه راه های اشتباهی است که اپوزیسیون، چه علنی و چه مخفی، برای مبارزه خود، برگزیده است.

از کره تا کره؛ و درسی که می شود از تاریخ شان گرفت

م. رضایی تازیک

ما، پس از فروپاشی این نظام، چه بخواهیم و چه نه، بايد با بلوکی که قدرت نظامی و اقتصادی را داراست (و مختصر بویی هم از دموکراسی برده) هم پیمان باشیم تا کم(تر) صدمه ببینیم. اپوزیسیونِ نظامِ حکومتِ اسلامیِ مسلطِ بر ایران هم (که از نظر فیزیکی‌ نیز در «غرب» نشیمن گرفته) بهتر است همین سیاست را پیشه کند. تاریخ را نمی خوانند تا بدانند «فلانی‌» به «فلانی‌» چه گفته است و در فلان تاریخ چه اتفاقی‌ افتاده. تاریخ را می‌‌نویسند و مطالعه می‌‌کنند تا انسان «زمان حال» را بهتر دریابد و آینده ا‌ش را با ضریب خطای کمتری بسازد. از تاریخِ همین دو کُره باید درس‌های زیادی گرفت.

ضيافت سکولارها!

شکوه ميرزادگی

در برنامهء راديوئی «ميزبان»

علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب

(به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت او)

مجید محمدی

او، فراتر از ایدئولوگ انقلاب پنجاه و هفت (یا حداقل یکی از آنها)، ایدئولوگ حکومت اسلامی به عنوان نظام سرکوب و ترور نیز بوده است. هیچ کس مثل وی نظام سانسور، گزینش، دشمنی با غرب و لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی، نفی حاکمیت قانون، نفی چرخش نخبگان، نفی آزادی‌های فرهنگی و هنری، تمرکزگرایی دولتی و دولت محوری، نظام چویان و رمه‌ای، دخالت در زندگی خصوصی، مرگ باوری، اقتدارگرایی و سرکوب هر روزه و همه جانبه را اسلامیزه نکرده است. اما این وجه از تاثیر وی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نگاهی به دو رویکرد: «روشنفکری دینی» و «دانشجوئی»

تقی روزبه

* مبارزه علیه «شریعت و جمود تاریخی آن» را می توان و باید در کنار مبارزه برای جدائی دین از دولت و سیاست معطوف به قدرت، به عنوان دو بازوی مکمل فرهنگی و سیاسی علیه اسلام سیاسی بشمار آورد؛ اسلامی که داعش و نظام جمهوری اسلامی با داشتن خود ویژگی های سنی (وهابیت و یا اخوانی و...) و شیعی، گونه هائی از آن هستند.

* انتشار نامه ای به امضاء حدود پانزده نمایندهء مجلس که در آن به روحانی سفارش شده است «توجه ویژه‌ای به دانشگاه داشته‌ باشید!»، هم به لحاظ محتوائی و هم به لحاظ تقارن زمانی آن با سخنان تهاجمی اخیر خامنه ای (آتش به اختیار) در میان دانشجویان بسیجی و دستچین شده که در آن حتی به نمایندگان دانشجوپی مخالف جناح حاکم هم (چون انجمن اسلامی دانشگاه تهران) اجازه صحبت در محضرخامنه ای داده نشد، قابل توجه است.

اپوزیسیون هموند نظام!

جمشید اسدی

این نوشته در مورد مبارزه میان دو جناح اپوزیسیون مستقل و هموند نظام در ایران امروز است. در بخش نخست، به دو تجربهء تاریخی مبارزه با استبداد می‌پردازیم که در آن اپوزیسیونی به قدرت رسید که حال و روز مردم را سخت‌تر از پیش کرد. سپس، و بر پایهء درس‌گیری از این دو تجربه، به تميیز میان اپوزیسیون مستقل و هموند نظام در ایران امروز می‌پردازیم. گفتمان فرادست در هر دو نیرو، خشونت پرهیزی است. اما خواست بی‌درنگ این دو یکی نیست. یکی خواهان دموکراسی و دیگری در پی مصلحت‌جویی است. دیگر تفاوت این دو نیرو، رویکردشان به خط‌های قرمز نظام است. یکی از آن جدا و دیگر هموند آن است.

روند پیدایش و اهدای «نشان مصدق»

دفتر پژوهش های راهبردی برای دموکراسی و حقوق بشر

جامعهء ما دورانی سخت و ملتهب را می گذراند و در عین حال می تواند و استعداد آن را دارد که تغییر و تحولی دموکراتیک، دادخواهانه و مسالمت آمیز را به سعی و کوشش آزادزنان و بیدار مردان و جوانان غیور و خردمند فرارو داشته باشد. «نشان مصدق» از هم‌اکنون به استقبال این تحول شگفت انگیز و گذار خردمندانه و رستاخیز میهنی برای حقوق شهروندی و ملی ایرانیان می شتابد و، برگرفته از توان گستردهء فکری ـ فرهنگی ـ اجتماعی و اخلاق مداری و فساد ناپذیری این شحصیت سیاسی درخشان تاریح معاصر ایران، نمادی است برای ابراز سپاس و تقویت انگیزه و گسترش توان ملی برای بازآفرینی جامعه ای آزاد، خودبنیاد و نیرومند.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000