پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

پيمان نامهء عصر نو

فصل نامهء «گيتی مداری»

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

توجه: شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392                                    تاريخ انتشار:  جمعه 23 تا يک شنبه 25 تير 1396 ـ  14 تا 16 جولای 2017

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوریعلا 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

راديو فردا و تخريب اپوزيسيون

محمدرضا يزدان پناه (در فيس بوک)

پرسیده اند که چرا محمدرضا یزدان ‌پناه، به بهانهء انتشار مطالب سیاسی علیه حکومت اسلامی در فیس بوک اش، از رادیو فردا اخراج می‌شود اما مثلاً کامبیز حسینی می‌تواند به صراحت از حسن روحانی حمایت کند؟ ...کامبیز حسینی، این مجری و تهیه ‌کنندهء برنامه رادیویی «پارادوکس»، برای اینکه اثبات کند «حرفه‌ای» است، منتقدان را به برنامه‌های خود حواله داد و گفت که میزان برنامه ‌هایش است. بنابراین، فرصت خوبی است تا ببینیم آیا کامبیز حسینی در برنامه هایش از جمله «پارادوکس» که مدتهاست از رادیو فردا پخش می‌شود، «بی‌طرف» بوده و «حرفه‌ای» عمل کرده یا نه!

مبارزه در عرصۀ انتخابات

محمدرفیع محمودیان

مزیت گردهمائی ‌های انتخاباتی تکرار مداوم و در دسترس بودن آن است. انتخابات به هر رو هر چند سال برگزار می‌شود و فضای مناسبی را برای بحث های سیاسی بوجود می‌آورد. انتخابات شوری را در توده‌های وسیع مردم برای توجه به سیاست، کند و کاو در مواضع خود و طرح دغدغه‌های خود دامن می‌زند. برای مبارزه می‌توان از این شور بهره گرفت. برای دست زدن به مبارزه در سطح تظاهرات و گردهمائی میدانی گاه باید عمری در انتظار بسر برد ولی برای بهره جوئی از گردهمائی‌های انتخاباتی گاه فقط باید چند ماه یا در بیشترین حد چند سال انتظار کشید.

اکسیون اعتراضی و مسالمت آمیز ترکیه

برای ملت های دیگر چه پیامی دارد؟

کمال اجوت، استانبول

راه پیمایی چند صد هزار نفره در اعتراض به سرکوبگری های فزاینده دولت رجب طیب اردوغان، گرچه نمی تواند به براندازی دولت او بیانجامد، ولی ضربه دیگری بر حکومتی بود که با ادعای مقابله با «کودتای نافرجام» ده ها هزار نفر را بازداشت و یا از سمت های اداری خود برکنار کرده است. این راه پیمایی چهارصد و پنجاه کيلومتری، می تواند برای دیگر مردمان منطقه که آنان نیز علیه ستم و استبداد پیکار می کنند، یک نمونه و درس باشد.>>>

ابتکار امامان مساجد اروپا

در اعتراض به تروریسم اسلامی

گزارش صدای آلمان

حدود شصت امام مسجد روز شنبه (هشتم ژوئیه/ هفدهم تیر) سفری را آغاز کردند که هدف اش مبارزه با تروریسم اعلام شده است. آنها پس از به جای آوردن نماز در خیابان شانزه‌لیزه پاریس، جایی که یک افسر پلیس فرانسه در ماه آوریل امسال جان خود را در یک تیراندازی از دست داد، سوار اتوبوس شده و به سمت برلین به راه افتادند. به گفته امام شهر "نیم" واقع در جنوب فرانسه آنها قصد دارند با این سفر "پیام انسان ‌دوستی و برادری علیه تروریسم" را به گوش همه برسانند. روحانیون مسلمان شرکت‌ کننده در این حرکت از جمله از کشورهای فرانسه، بلژیک، بریتانیا، تونس و آلمان هستند. قرار است در مسیر سفر روحانیون دیگری نیز به این گروه بپیوندند.

زندان اوین به جاذبهء گردشگری تبدیل می شود!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پنجاه تن از سفیران خارجی مقیم تهران با حضور در زندان اوین از بندهای این زندان بازدید کردند. سفرای خارجی مقیم تهران با اظهار شگفتی از وضعیت سلول ها و رفاه و سرویس و خدماتی که به زندانیان داده می شود ابتدا تصور کردند اشتباهاً و به علت آشنا نبودن با آدرس محل وارد یک هتل دابل فایو استار (ده ستاره!) شده اند؛ اما مسئولان زندان آنها را از اشتباه در آوردند و گفتند: «درست تشریف آورده اید، اینجا زندان معروف اوین و از  جاذبه های گردشگری ایران است که بیشتر  گردشگران خارجی، بویژه  گردشگران آمریکایی و اروپایی، پس از ورود به کشورمان ترجیحاً چند ماه و حتی چند سال در آن اقامت می کنند!» سپس هوای دلچسب کوهستان اوین و جمع زندانیان خوشگذران در محوطهء ییلاقی زندان و استعمال قلیان و زدن چای داغ و خوردن فالوده و بستنی در سایه سار چنارهای زندان توجه سفرای خارجی را جلب کرد...

واهمه!

حمیدرضا رحیمی

راست اش از خوانندگان محترم ضدانقلاب چه پنهان که فدوی دل اش نمی خواهد که بسیاری چیزها، در ایران سابق اتفاق بیفتد، چرا؟ پاسخ بسیار ساده ست، چون از عواقب اش می ترسد!.. بله؟... انقلاب؟ نخیر، آن که پیش از این، گلاب به رویتان، اگر نگويد بصورت تنقیه، بهر حال صرف شده است!.. اما مطلب، تاریخی تر از این حرف هاست! بی خودی نیست که فدوی، سنگ اسلام عزیز را  به سینه زده و بویژه در ایام مبارک سوگواری، شدیداً جامه بر تن بیعار دریده، و ذوالفقار بر ملاج بیمار می کوبد. این حال، البته منحصر به فدوی نیست و گریبانگیر سایر مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، نیز می شود. فدوی در این پیوند، یکی دو مستوره را در پی بدست می دهد  تا رستگار شود.

ریچارد کاتم، حلقهء اتصال آمریکا با انقلاب ایران

گزارش بی.بی.سی

آیت الله خمینی روز هفت دی پنجاه و هفت در ویلای محل اقامت اش در نوفل لوشاتوی فرانسه میهمان غریبی داشت. ریچارد کاتم، استاد روابط بین الملل دانشگاه پیتسبورگ و نویسنده کتاب «ناسیونالیسم در ایران»، اولین چهرهء آکادمیک آمریکایی بود که با رهبر انقلاب ایران دیدار می‌کرد. آیت الله خمینی به پروفسور کاتم می‌گوید: «کار‌تر می‌رود اما میزان ملت آمریکاست. ما می‌خواهیم تمام بشر زندگی در صلح کند و ما با ملت حسن ظن داشته باشیم. کارهای کار‌تر ملت ما را به بدبینی به ملت آمریکا می‌کشد.» او می‌افزود: «شما باید چاره‌ای بیاندیشید.» ملاقات کننده، که خود از منتقدان سرسخت شاه بود، نیازی به این توصیه‌ها نداشت؛ او مدت‌ها بود که چاره کار را در کنار آمدن هرچه سریع‌تر آمریکا با مخالفان شاه می‌دانست و برای معرفی ابراهیم یزدی، دستیار آیت الله خمینی به مقامات دولت کار‌تر تلاش می‌کرد.

آنها که شرايط را درک نکرده اند

و بربرهائی که در تدارکی شوم اند

شمی صلواتی

در حالی که کمونیست ها. سوسیالیست ها، چپ ها، سکولار ها شرایط را برای تبدیل شدن به یک «صف واحد» هنوز درک نکرده اند، بربرها در تدارکی شوم اند و قرار است باد شومی را دامن بزنند که در آن خون جسد انسان ها را با خود در کوچه و برزن به هر دیواری بکوبد. امروز که اعتراضات و از همپاشی جمهوری اسلامی بیشتر از هر زمان ممکن است قدرت ها، برای جلوگیری از هر گونه تغییر، داعشی دیگر را برای ترساندن مردم نمایش می دهند؛ داعش جدید این بار با دامن و روسری!

اهمیت چالش پیرامون نظریهء ولایت

تقی روزبه

هنوز چندی از واکنش تند ناصر مکارم شیرازی به سخنان روحانی در بارهء منشاء مشروعیت ولایت ولی فقیه بر جامعه نگذشته بود که او، در اظهار نظر و یا حتی می توان گفت بیان فتواگونهء جدیدش،* سخنی بالکل متفاوتی بر زبان راند. این نوع نوسانات شدید نظری - فقهی، حول مهم ترین و حساس ترین مسأله، بیانگر عمق و شدت بحران و کشاکش های موجود در نظام، و به یک تعبیر در جامعه، است. همچنين،  بی تردید، آن چه که در بیت مراجع می گذرد بی ارتباط با عوامل و بند و بست های بیرون از بیت و رعایت "مصلحت" نیست، همان گونه که بی ارتباط  با منافع و مداخل این حضرات هم نیست.

اين اقتصاد فاسد و بیمار علاج ناپذیراست

حسن اعتمادی و جلال ایجادی

در برنامهء « تفسیر خبر» بمديريت جمشید چالنگی

«سپاه» طبل توخالی است!

محسن سازگارا، از سازندگان اوليهء سپاه پاسداران

در تکه ای از گفتگوی کيهان لندن با او

من از این سپاهی‌ها از زمان جنگ ایران و عراق خاطرت زیادی دارم، همین هارت و پورت‌ها و ژست‌ها و به اصطلاح این دوی علی گلابی می‌گیرند که این طور می‌کنیم و آنطور می‌کنیم در عمل پر بودند از سوء مدیریت و عدم انضباط و کم اهمیت بودن آموزش کادر ورزیده و واقعاً بهای آن در جنگ ایران و عراق جان هزاران جوان ایرانی بود... مهم این است که مردم آگاه شوند که قیافه‌ گرفتن‌های این سپاهیان طبل توخالی است و بادی است که با یک سوزن می‌خوابد و موضوعی است که خودشان هم از آن وحشت دارند. چون حاکمیت فعلی برپایهء‏ موازنه دو مطلق برقرار است که به مردم بقبولانند شما مطلقاً ضعیف هستید و ما مطلقاً زورمندیم. این معادله وقتی در ذهن مردم بشکند سرنگون میشوند به همین دلیل وقتی ضرباتی این چنینی می‌خورند در کوتاه‌ ترین زمان با تبلیغات گسترده سعی می‌کنند تصویر شکست خورده خود را بازسازی کنند و قدرتمند بودن بدون چون چرای خود را رفو کنند. (لينک کل گفتگو)

رضا پهلوی، مجاهدین خلق

و دو اتفاق مرتبط با آینده ایران

رضا تقی زاده

فصل مشترک بسیار با اهمیت رضا پهلوی و مجاهدین خلق شهرت و شناسایی عام از آنها در درون ایران است؛ در ایران شاید از یکصد هزار پیر و جوان، نود درصد نام رضا پهلوی فرزند شاه و نام سازمان مجاهدین خلق را شنیده‌اند در حالی که شگفت‌آور خواهد بود اگر حتی یک درصد از وجود و نام و نشان و تلاش‌های گروه‌های دیگر اپوزیسیون شنیده باشند، چه رسد تاثیر پذیری از آنها. پرسش بسیار حساس این است که تلفیق نقاط قوت این دو نیروی شناخته شده و حذف نقاط ضعف آنها در آینده‌ای قابل پیش‌بینی، و بخصوص در دوران انتقالی حکومت اسلامی ایران ممکن است؟

با لچک در ایران نمی توان به قدرت رسید!

مینا احدی  - از حزب کمونيست کارگری ايران

این روزها اخبار تجمع مجاهدین از العربیه و کم کم رسانه های نان به نرخ روز خور ایرانی، چپ و راست مطرح می شود. برای آیندهء ایران ظاهراٌ دارند برنامه ریزی می کنند. البته ناگفته نماند این تجمع در ایران و بین جوانان و مردم منزجر از این باند نه به عنوان فرصت، بلکه به عنوان خطر یک باند سیاه که می کوشد بهر طریق ممکن به نان و نوایی برسد، دیده می شود. سازمان مجاهدین خلق و طرفداران اش فقط کافی است سری به مدیای اجتماعی در ایران زده و یا با چند نفر از جوانان، فعالین جنبش های اعتراضی و مردم عادی حرف بزنند تا عمق نفرت مردم از این جریان پوشالی و مرتجع را بفهمند.

                    

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000