جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

شرح مقدمات تشکيل جنبش

12 فروردين 1392 ـ

1 آوريل 2013

در اين روز جلسه ای اينترنتی با شرکت چند تن فعال سياسی شکيل شد. قصد اين عده تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری در ايران بود. قرار شد دربارهء  برگزاری کنگره ای با دعوت از هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند، در راستای تبديل فکر و ايدهء «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال طلب فکر و تصميم گيری شود.

 

20 فروردين 1392 ـ 9 آوريل

در اين روز  قرار شد که، پيش از برگزاری چنان کنگره ای، متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف گردد.

 

1 ارديبهشت 1392 ـ 21 آوريل

در اين روز  تصميم گرفته شد که، با تأکيد بر ريشه های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی 14 مرداد 1392 که با 107مين سالگرد انقلاب مشروطه مصادف بود برگزار شود.

 

5 ارديبهشت 1392 ـ 25 آوريل

در اين روز  متن تهيه شده در جلسهء هشت نفره مورد بحث قرار گرفت و قرار شد متن «پيمان نامهء عصر نو» خوانده شود.

 

29 ارديبهشت 1392 ـ 19 مه

در اين روز  قرار شد سايت کنگره و صفحهء فيس بووک آن در اول تيرماه آغاز بکار کند.

 

23 خرداد 1392 ـ 13 ژوئن

در اين روز  تصويب شد که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود

 

1 تيرماه 1392 ـ 22 ژوئن

در اين روز  با تخمين هزينه های برگزاری کنگره، کار گردآوری منابع مالی آغاز شد.

  

12 امرداد 1392 ـ 3 اگوست

در اين روز  در حالی که تعداد امضاء کنندگان پيمان نامه به 220 نفر رسيده بود، نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز به کار کرد.

 

14 امرداد 1392 ـ 5 اگوست

حاضران در کنگره تصميم گرفتند نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» بوجود آيد و کار برگزاری کنگره های سالانه و انتشار سايت جنبش را دنبال کند.

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

فصل نامه

شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 25 و پنج شنبه 26 امرداد 1396 - 16  و 17 اگوست 2017

مملکت هزار ژن خوب!

و چند گزارش ديگر

يکی از نکات جالب در مورد حکومت اسلامی مسلط بر ايران آن است که رأی دهندگان تزئینی (امت ساندیس خور!) وقتی چهار نعل پای صندوق رای می روند تا کاندیدای منصوب شده را انتخاب کنند اطلاع ندارند که وقتی یک فقره رئیس جمهور انتخاب می کنند در واقع به رفع بیکاری عده ای (که با او «پيوند ژنيک» دارند و از محل «ژن های خوب» او به نوائی می رسند) کمک کرده اند! مثلاً، در اين مقوله، يکی از «عجایب خلقت» آن است که هر کس رئیس جمهور می شود برادر «هم ژن» اش هم همه کارهء ریاست جمهوری می گردد. همچنين به محض آنکه پای «منتخب مردم!» به کاخ ریاست جمهوری می رسد کل اقوام و افراد فامیل و همولایتی هایش هم، بصورت ژنتيک مصدر کار می شوند. ایضاً در مورد وزرا هم، که خودشان تا چند وقت پیش بیکار بودند، می توان ديد که به محض نشستن پشت میز وزارت، لشگری ژنتيک از اقوام و هم دهاتی هاشان در زیر مجموعهء او به کار (بیکاری با حقوق های نجومی!) گمارده می شوند!

بازدارندگی وزوال روحانیت

فیروز نجومی

پس از گذشت نزدیک به چهل سال از حکومت دستگاه روحانیت، حکومت فقها، علما و طلبه های حوزه های علمیه، طلبه هایی که در عنفوان جوانی بدون کوچکترین آگاهی به ابتدایی ترین حق و حقوق انسانی بر مسند قضاوت تکیه میزنند و جوانان پاک و انقلابی را بدار مجازات میآویزند، سر انجام این سوال در رسانه های رسمی اینترنتی مطرح شده است که آیا وجود روحانیت برای کیش شیعی و جامعه ضروری ست؟ یا چه عواملی سبب لزوم وجود روحانیت می شود؟ و سوالاتی از این دست که از پی آن می آید. هم اکنون روشن شده است که این سوالی ست سر نوشت ساز، چه اگر از زمان های دورتر مطرح می گردید، شاید ملت امروز دست بگریبان چنین حقارت و خواری، نکبت و فلاکت نشده بود.

ایران دارالعجایب است!

محمدعلی مهرآسا

من از یکی از وکلای مهم دادگستری امریکا پرسیدم: «اگر نیکسون استعفا نمی کرد، چه می شد؟» پاسخ داد: «مأموران اف.بی.آی به کاخ می آمدند و او را دستبند زده به زندان می بردند...» اکنون شما این واقعه را با آنچه هر روز در ایران اتفاق می افتد و سران حاکمیّت چونان آشامیدن یک لیوان آب ازهیچ گونه جنحه و جنایت و دزدی و فساد و ارتشا و... رویگردان نیستند و تشت رسوائی شان از بام ها افتاده است، مقایسه کنید. بدبختانه چون قوه قضائیّه  در ایران نیز دستچین رهبر است، لذا از همه حرامزاده تر و فاسدتر است، و بر جنایات و خباثت آنان به عینی چشم می پوشد تا فساد خودش نیز پوشیده بماند.

مخالفت «مراجع»

با اصلاح قانون منع ازدواج دختران 9 ساله

گزارش رادیو فرانسه

فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس، به ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گفته است که، به غیر از آیت‌الله مکارم شیرازی، دیگر مراجع تقلید با تغییر و اصلاح سن ازدواج دختران موافقت نکرده‌اند. پنج ‌شنبه گذشته نیز طیبه سیاووشی، نماینده تهران و عضو کمیسیون زنان مجلس، به خبرآنلاین گفت که طرح این فراکسیون برای اصلاح سن ازدواج با مخالفت روبه‌رو شده است. برخی از نمایندگان مجلس هم مخالف این طرح هستند. به عنوان نمونه، احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که افزایش سن ازدواج عاملی مؤثر در کاهش موالید است. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، حداقل سن ازدواج دختران سيزه سال است، اما تبصره‌هایی نظیر "ولایت مطلقهء والدین بر کودکان" وجود دارد که ازدواج دختران در نُه سالگی را هم میسر می‌کند. نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس در این زمینه گفت: "دخترانی داریم که به دلیل عدم مخالفت دادگاه و با اجازه پدر در نُه سالگی با مردان چهل، پنجاه یا حتی شصت ساله ازدواج می‌کنند، بدون اینکه کسی شاکی باشد و یا ممانعتی در این خصوص وجود داشته باشد." وی با انتقاد از این که قانونی دربارهء "فاصلهء مناسب سنی بین دختر و مرد وجود ندارد"، هشدار داد: "در کجای دنیا دفترخانه ‌های ثبت ازدواج دختر نُه ساله را به عقد مرد چهل یا پنجاه ساله در می‌آورند یا ازدواج‌ها را با فاصله پنجاه سال ثبت می کنند؟"

تشابه!

حمیدرضا رحیمی

پیشنهاد  پادشاه پیشین ایران سابق، آنگاه که گفت هرکس مملکت را بوجه فعلی دوست ندارد می تواند آن را ترک کند، گفتن ندارد که آماج حملات بسیاری از شهروندان وقت قرار گرفت که آخر این چه حرکت یا مملکتی ست؟ حال برادران فعلی که ملت زیر شلاق مقدس شان کبوده شده است، پیشنهاد مشابهی را بشرحی که در پی می آید، طرح فرموده اند: «مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، از ارائه‌ء تسهیلات ویژه‌ء دولت تدبیر و امید به ناراضیان از حکومت خبر داد و گفت به هر مخالف نظام که راضی به ترک کشور شود مبلغ بیست هزار دلار آمریکا و کلی تسهیلات دیگر تعلق خواهد گرفت!

گذار عراق از فرقه گرایی دینی به ملی‌ گرایی سکولار

حمدی ملک

امروزه با وجود انتشار بی‌رویهء سلاح در دست شبه ‌نظامیان اسلام‌گرا و با وجود موارد زیاد آدم‌ربایی و قتل نیروهای مدنی، می‌توان افراد زیادی را مشاهده کرد که در رسانه‌های اجتماعی آشکارا خود را سکولار و یا حتی بی‌دین معرفی می‌کنند. تحول‌ خواهی در سیاست‌های دولت بین برخی از جوانان عراقی تا جایی پیش رفته که از اسرائیل دفاع می‌کنند و خواهان ایجاد روابط سیاسی با این کشور هستند. از این رو، و با وجود این که عمار حکیم خود شخصیتی دینی است که از خانواده‌ای کاملاً مذهبی می‌آید در سال های اخیر سعی کرده صبغه‌ای مدنی به حزب خود بدهد. موضع صریح آیت‌الله سیستانی در جانبداری از یک نظام غیردینی (که البته به باورهای دینی مردم احترام می‌گذارد)، فضا را برای شخصیت‌هایی چون عمار حکیم آماده کرده است، تا این راه را در پیش بگیرند.

کناره گيری نیرو های سیاسی عراق از اسلام سیاسی

آناهیتا کیهان

از آنجا که انتخابات پارلمانی عراق قرار است سال آینده برگزار شود، تحولات اخیر اين کشور می تواند بسیار با اهمیت باشند. در همین رابطه  انشعاب عمار حکیم، فرزند آیت الله حکیم پایه گذار حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، و تشکیل یک حزب سیاسی جدید موسوم به «حکمت ملی» نیز قابل توجه ویژه است. عمار حکیم قبل از خارج شدن از مجلس اعلای اسلامی عراق سفری به تهران داشت که در جریان آن یا شخصیت های برجسته حکومت اسلامی ایران ملاقات و مذاکره کرد.  شواهد بر این دلالت دارند که تحولات مشابهی نیز در حزب اسلامی الدعوه عراق در جریان است و حتی نخست وزیر این کشور، حیدر العبادی، تمایل خود را به شرکت در انتخابات سال آینده در ائتلافی با نیروهای ملی و دموکراتیک عراق،  و از جمله ایاد علوی و دیگر شخصیت ها نیروهای ملی- دموکراتیک این کشور را اعلام کرده است.

حکومت ترور

گفتگو با دکتر مسعود نقره کار

در برنامهء «چالش» بمديريت رضا گوهرزاد

در بارهء کنگرهء پنجم سکولار دموکرات های ايران

گفتگو با محسن ذاکری، عضو کميتهء برگزاری کنگره

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

تبی که به لرز نشست

دربارهء وعده های انتخاباتی روحانی

تقی روزبه

لیست کابینه و مراسم تحلیف روحانی مناسکی بودند برای فاتحه خوانی و دفن وعده های انتخاباتی روحانی و انتظاراتی که برانگیخته بود! پیشتر گربه را دم حجله ذبخ کرده بودند: ابتدا شمشیر آخته سرنوشت بنی صدر را بالا بردند. سپس با مشرف شدن نزد آقا پیشاپیش توقعات و خواسته های او مطرح شدند. در این دیدار معلوم شد که روحانی لیست تمامی وزراء پیشنهادی خود را پیش از طرح در مجلس و یا در انظار عمومی با رهبری در میان گذاشته است که البته بدلیل شوری بییش از حد آن مورد اعتراض برخی نمانیدگان هم قرار گرفت. هم چنین معلوم شد که در مردمسالاری دینی از نوع ولایت فقیهی، رئیس جمهوری که از خلال صافی شورای نگهبان رده شده ه حتی قادر به انتخاب آزاد افراد کابینه خود هم نیست.

وزیر دادگستری: یک متهم به جنایت علیه بشريت!

سايت عدالت برای ایران

رییس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی، سیدعلیرضا آوایی را به عنوان وزیر دادگستری به مجلس معرفی کرد. آوایی به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال شصت و هفت متهم است و در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار دارد. او خود تایید کرده که در آن سال دادستان انقلاب دزفول بوده است. بر اساس شهادت محمدرضا آشوغ، یکی از معدود زندانیان جان به‌دربرده از کشتار آن سال، آوایی در این سمت عضو هیات مرگ بوده و در تصمیم‌گیری در مورد اعدام ده‌ها زندانی سیاسی نقش داشته است. مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری در کابینه روحانی نیز عضو هیات مرگ در استان تهران بوده که مسئول اعدام هزاران زندانی سیاسی در آن سال در زندان‌های اوین و گوهردشت است. علیرضا آوایی همچنین به دلیل دست داشتن در نقض حقوق بشر در وقایع پس از انتخابات سال هشتاد و هشت، به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع‌الورود است و اگر اموالی در این کشورها داشته باشد بلوکه می‌شود. براساس مصوبهء شورای اروپا، آوایی به عنوان رییس دادگستری تهران مسئول بازداشت‌های خودسرانه، نقض حقوق زندانیان و افزایش آمار اعدام‌ها بوده است. در صورتی که مجلس هفته آینده به علیرضا آوایی رای اعتماد بدهد، وزیر دادگستری ایران اجازه سفر به هیچ‌یک از کشورهای اروپایی را نخواهد داشت.

پایانی بر توهمات انتخاباتی!

بهداد بردبار

با نظر به سیر تاریخی شعارها و فضاسازی های انتخاباتی در طی بيست سال اخیر، سقوط و پس رفت مطالبات و متعاقباً شعارهای انتخاباتی را به وضوح می توان در آنها دید (خرداد هفتاد و شش: توسعهء سیاسی، اردیبهشت نود و شش: امنیت!) اما اگر این سیر در بيست سال اتفاق افتاده است، نیروی سیاسی بر آمده از انتخابات نود و شش حتی نیازی به این نمی بیند که شعارهای انتخاباتی خود را حداقل تا دوماه - تنفیذ دولت جدید- هم ادامه بدهد.

چرا بختیار ربعِ قرن پس از مرگ همچنان زنده است؟

رضا پرچی‌زاده

پانزدهم امرداد امسال بیست و ششمین سالگردِ قتلِ شاپور بختیار به دستِ عواملِ رژیمِ ولایتِ فقیه است. نزدِ ایرانیان معمول است که در سوگِ شخصیت‌های مشهور منقبت‌ سرایی کرده از خصائل‌ و کمالاتِ فردی‌‌شان بگویند و ارزیابیِ نقشِ آنها در حیاتِ جمعیِ جامعه را عموما به وادیِ فراموش بسپارند. من در این نوشته قصد ندارم آن سنتِ مألوفِ جوامعِ محافظه‌کار از ترسِ استبداد را دنبال کنم. بختیار خود با حضورِ جسورانه در حوزه‌ء عمومیِ بحران‌زده هنگامی که به وی نیاز بود، این سنتِ محافظه‌ کارانه را شکست.

000000000000000000000000