پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 26  و پنج شنبه 27 مهر 1396 - 18  و 19 اکتبر 2017

توجه: شمارهء سوم «گيتی مداری» منتشر شد>>>

نگاهی‌ به اندیشه‌های آخوندزاده

 م. رضایی- تازیک

در نوشتار پیش رو، که بیشتر تشریحی ‌ست تا تفسیری، و به چهار بخش تقسیم شده، نگاهی‌ خواهیم داشت به اندیشه‌هایِ میرزا فتحعلی آخوندزاده. در گفتار اول، بصورتی کوتاه و گذارا به زندگی‌، آثار و تاثیری که او به روی نسل‌های بعد از خود گذشته است می‌‌پردازیم. گفتار دوم، تاریخچهء شکل گیری مکتوبات و ساختار آن‌، به مهمترین اثرِ آخوندزاده، «مکتوبات»، پرداخته، تاریخچه‌ای از آن‌به دست داده و ساختار آن ‌را تشریح می‌کند. در گفتار سوم، اندیشه‌های سیاسی، به تفکرات، ایده‌ها و پیشنهادات سیاسی او   – با نیم نگاهی ‌به نامه‌های ارزشمنداش – خواهیم پرداخت؛ بدون آنکه به اندیشه‌ی فلسفی ‌او (همچون وجود و عدمِ خدا، وجود و عدمِ روح پس از مرگ و... بپردازیم. چرا که تشریح اندیشه‌های فلسفی‌او را به زمانی ‌دیگر موکول کرده ایم).  این نوشتار با خلاصه و جمع بندی کوتاهی به پایان می‌رسد.

توطئه آمریکا برای خراب کردن مدیران خداترس

در یکی دو هفته اخیر که دونالد ترامپ به برجام و توافق هسته ای و سپاه و چهار پا و برنامه موشکی و پوشکی نظام مقدس گیر داده است بعضی توطئه های خاموش آمریکا برای خراب کردن مدیران دست پاک و مسئولان مومن و خدا جوی نظام خواسته و یا ناخواسته از لابلای اظهارات رئیس جمهور آمریکا لو رفته است!.. معلوم شده که تنها فایده آزاد کردن صد و هشتاد میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران خراب کردن (دزد کردن) مسئولان و مدیران شرافتمند و پاک دامن و پاک دست و مومن و نماز شب خوان نظام مقدس الهی بوده و مدیرانی که تا قبل از برجام اختلاس های ریالی و با پول ملی انجام می دادند با این توطئه  استکبار جهانی دست شان به دلار آلوده شد، و هر یک به فراخور تیزی چنگ و دندانش قسمتی از این دلارهای آزاد شده را برداشت و یا به حساب خود و زن و بچه در بانک های اروپا، بیشتر سوئیس و انگلیس گذاشت و یا بصورت چمدانی به کانادا برد و قمارخانه و لاو هتل و دیسکو باز کرد!

خشونت مردانه و قوانين مذهب بنياد

گفتگو با تهمینه میلانی

حقوقی که قانونگدار برای زن در ازدواج در نظر گرفته است همچون مهریه، نفقه، مسکن و … به شکلی است که موجب می‌شود مرد همیشه در موقعیت فرادست قرار بگیرد. این نگرش به صورت اتوماتیک به مرد قدرت مالکیت زن را می‌دهد، چون به‌نوعی زن را می‌خرد. وقتی حس مالکیت در مرد به وجود می‌آید، به خود حق می‌دهد تا همان رفتاری را بکند که پیش از این در مورد رها کردن خشم به فرزندان عرض کردم. او مالک و رییس است، پس حق دارد. البته این فقط مردها نیستند که خشن هستند بلکه ما زن خشن نیز داریم، اما نسبت آنها کمتر از مردان است. خشونتی که زنان نشان می‌دهند، بیشتر کلامی است که موجب تحقیر مردان می‌شود.

شباهت رژیم ایران به شوروی سابق

«رائول مارک گرشت» و «ری تکیه»

در وال استریت ژورنال

رژیم ایران مراسم انتخابات را همچنان برگزار می‌کند، و حتی افراد «داخل سازمانی» همچون حسن روحانی در راس حکومتی قرار می‌گیرند که در دریایی از فساد غرق شده است و در این میان شبح «جنبش سبز» مقامات را به وحشت می‌اندازد و هر از گاهی شعارهای سقوط رژیم به گوش می‌رسد. حکومت دینی ایران از نظر ایدئولوژی فرسوده شده و اکنون، مانند شوروی سابق، به دنبال آن است تا با توسعه‌طلبی خارجی جان تازه‌ای بگیرد و رهبر ایران قصد دارد تا پرچم ایران را از خلیج تا مدیترانه برافراشته کند. اما کشورگشایی کار پرخرجی است که بر خزانه جمهوری اسلامی فشار می‌آورد و فساد حاکم بر دستگاه‌های حکومتی و نظامی ایران بار این فشار را بیشتر می‌کند. همان گونه که در مورد شوروی صادق بود، هیچکس نمی‌داند که نقطه پایان کار جمهوری اسلامی در چه زمان فرا خواهد رسید. در آن زمان جیمی کارتر و بسیاری از دموکرات‌ها به دنبال همزیستی با شوروی بودند. اما رونالد ریگان، از حزب جمهوریخواه آمریکا، سیاستی را دنبال کرد که حزب کمونیست شوروی درهم بشکند. (>>>)

تفاوت های مکتوم حکومت  اسلامی با شوروی

سام قندچی

نوع برخورد حکومت اسلامی به امر خروج مردم عادی از کشور، و تفاوت آن با وضعيت شوروی سابق، و نتايج متفاوت اين دو برخورد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما طرفه اينکه کسی در اپوزیسیون از آن حرفی نمی زند.  در واقع، به دلیل نوع برخورد شوروی سابق نسبت به خروج مردم آن کشور به سوی غرب، رویکرد مردم عادی شوروی به غرب به خودی خود ضربهء سنگینی بود به سیستم آن کشور، حال آنکه برخورد حکومت اسلامی اینگونه نیست و لذا لازم نبوده است که مردم تلاش معینی برای تغییر رژیم انجام دهند.

تشکیل صف برای خرید دلار 4هزار و 9 تومانی

خبرگزاری اقتصاد نيوز

افزایش قیمت دلار فرصت را برای برخی در بازار مهیا کرده و آنها دلار را با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌رسانند. در صرافی‌ها با قیمت‌های متنوعی روبه‌رو هستیم به نوعی که برخی از صرافی‌‌ها دلار را با قیمت چهار هزار و شصت تومان به فروش می‌رسانند. با کمی جستجو در میان صرافی‌ها می‌توان دلار را با قیمت چهار هزار و شصت و پنج تومان، چهار هزار و هفتاد تومان و حتی با قیمت چهار هزار و صد تومان هم پیدا کرد. گشت و گذار در بازار نشان می‌دهد که با افزایش قیمت، برخی از صرافی‌ها اقدام به حذف قیمت دلار از روی تابلوهای خود کرده‌اند. همچنین برخی صراف ها از فروش امتناع کرده و عنوان می‌کنند که دلار برای فروش نداریم، برخی از صرافی‌ها هم فقط تا ساعت يک بعد از ظهر دلار می‌فروشند. همچنین در مقابل برخی از صرافی‌های چهارراه استانبول صف‌هایی برای خرید دلار چهار هزار و نه تومانی توسط مردم تشکیل شده است، که با نام‌نویسی‌هایی که از قبل از ظهر توسط صرافی‌ها صورت گرفته، منتظر دریافت دلار بودند‌، البته این دریافتی‌ها تا سقف خاصی محدود شده بود، در برخی صرافی‌ها تا سقف دو هزار دلار و برخی تا سقف ده هزار دلار پرداخت می‌کردند. برخی از صرافان علت افزایش قیمت دلار را کمبود در سطح بازار عنوان کردند، همچنین هجوم مردم برای خرید ارز را موجب به وجود آمدن بازار کاذب دانستند.

خواب خطرناک!

حمیدرضا رحیمی

احوط آن است که خوانندگان محترم ضدانقلاب به پرسش و پاسخی که در پی می آید، نگاه کنند. پرسشگر: «آیا خواب پدرتان را دیده اید؟» خواهر - فائزه رفسنجانی: «خواب نمی بینم، وقتی نيز می بینم یادم نمی آید؛ اما یک بار پدرم را خواب دیدم و فریاد زدم دکتر، دکتر، پدرم زنده است!» فدوی خدمت شان عرض می کند که براستی ملت چه شانسی آورد که شما خواب تشریف داشتید، خواهر فائزه!

بیانیه در حمایت از برجام و سپاه پاسداران

حزب اعتماد ملی (با بنيان گزاری آقای کروبی)

دستگاه دیپلماسی ایران باید همچنان عالمانه و متعهدانه از دستاورد مهم مذاکرات هسته‌ای – برجام – پاسداری کند و نگذارد «این محصول گرانقدر و استراتژیک» دستخوش رفتارهای احساسی و عکس العملی عده ای در داخل ایران قرار گیرد که از درک شرایط و امکانات ناشی از توافق هسته‌ای ناتوانند.  روشن است که دولت و ملت ایران هیچگاه رشادت‌ها و دلاوری‌های جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس را از یاد نبرده و نخواهند برد و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای ایجاد «تفرقه میان دولت و ملت» و «جداسازی سپاه از مردم» در این مرحله نیز حاصلی جز وحدت و استحکام هرچه بیشتر ملت و نهادهای دولتی و انقلابی نخواهد داشت.

دربارهء سخنرانی پرزيدنت ترامپ

وپیرامون پنجمین کنگره سکولار دموکراتها

حسن اعتمادی - محسن ذاکری - اسماعيل نوری علا

در برنامهء «دنيای امروز» بمديريت دکتر پريسا ساعد

بيانيهء تحليلی درمورد

اعلام استراتژی جديد ايالات متحده

 در قبال حکومت اسلامی مسلط بر ايران

بايد خاطر نشان کرد که اتفاقاً اين رژيم اسلامی مسلط بر ايران بوده است که ، در سرآغاز کارش، پيشنهاد می کرد که "خليج فارس" را "خليج اسلامی" بنامند، بدين سودا که مسلمانان اطراف خليج فارس و اصولاً مسلمانان جهان را بسوی خود جذب کرده و مرکز عالم اسلام شود. اما تعصب های مذهبی و کينه توزی های تاريخیِ موجود در بين مذاهب رنگارنگ اسلامی اين طرح را نقش بر آب کرد و حکومت ملايان مسلط بر ايران بزودی در "جهان اسلام" منزوی شد. حال چنين حکومتی در مقابل لغلغهء لفظی رئيس جمهور امريکا در مورد نام خليج فارس اشگ تمساح می ريزد و فرياد «وا ايرانا» سر می دهد و می کوشد اين واقعيت را کتمان کند که دشمن اصلی ايران و ايرانی، و غارتگر هستی اين ملت، همين رژيمی است که ثروت های طبيعی و انسانی مملکت را به ثمن بخس می فروشد تا سيل باروت و خون را در سراسر "عالم اسلام" جاری ساخته و ملت ايران را در فقر و حرمان فلج کننده نگهدارد.

نقدی بر «کودتا»، کتابی ديگر از دکتر آبراهامیان

علی میرفطروس

یکی از ضعف های اساسی بیشتر پژوهشگران، تکیهء مطلق بر اسناد و گزارش های مقامات انگلیسی و آمریکائی است، در حالی که می دانیم این گزارش ها «وحی مُنزل» نیستند و چه بسا آلوده به ملاحظات سیاسی و حتّی اغراض شخصیِ مأموران و مقامات انگلیسی و آمریکائی می باشند. به عبارت دیگر، برخی از این گزارش ها نشان از شیوهء رایجی دارند كه، طی آن، مأموران به منظور بزرگنمائیِ عملكرد خود و بالا بردن سطح عملیـّات خویش در راه انجام مسئولیت‌ها و مأموریت ‌های محوله ـ به انجام آن مبادرت می‌كنند تا بدین‌ترتیب موفقیت حاصله را، یكسره، نتیجهء درایت، ابتكار و خلاقیت خویش وانمود كنند. گاه این شیوهء بزرگنمائی آنچنان پیش می‌رود كه مطلب، با دست بُردن در اسناد، با مستندات قطعی تعارض یافته و به افسانه یا به «عملیـات محیـرالعقول» پهلو می‌زند.

آیا ایران یک ببر کاغذی است؟

جلیل روشندل

اصطلاح ببر کاغذی در ادبیات چپ و مارکسیستی بیشتر برای تبیین ماهیت امپریالیسم بکار می رفت و یکی از اهداف آن ایجاد خود باوری و شجاعت در میان نیروهای خودی برای مبارزه با قدرت‌های بزرگ از طریق پوشالی نشان دادن و انکار قدرت آنان بود... ایران نیز که دوازده سال پیش از سقوط کمونیسم مرحله انقلاب را پشت سر نهاده بود، گرچه نتوانست در تئوری‌های استفاده از قدرت تغییر محسوسی بدهد ولی عملاً به انباشت قدرت روی آورد. نتیجه آن شد که در ایران مجموعه نا همگونی از قدرت نرم و قدرت نظامی حول محور ایدئولوژی اسلامی انباشته شد که از دیدگاه سایر کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ تهدیدی برای صلح و امنیت تلقی می شود. این قدرت سی و هشت سال پس از انقلاب در ایران، توسط خانم شیرین هانتر استاد پژوهشی دانشگاه جورج تاون آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. وی عنوان مقاله ماه مه خود را که در وبگاه دانشگاه آمریکایی قاهره انتشار یافته "ایران یک ببر کاغذی" قرار داده است.

آمریکا، برجام و انتخاب «راه سوم»

رضا تقی زاده

اظهارات روز پنجشنبه دونالد ترامپ دایر بر «عدم پایبندی ایران به روح برجام» پیش از دیدار وی با مقامات ارشد نظامی آمریکا تازه‌ترین نشانه از تصمیم واشینگتن به انتخاب «راه سوم» در قبال «برجام» و کلید زدن اجرای طرح «مرگ» تدریجی آن، بجای اعلام مستقیم خروج از آن، بمنظور پیشگیری از بروز بحران امنیتی تازه‌ای در منطقه است. در اجرای این تصمیم بسیار با اهمیت و تاثیرگذار برای ایران، بجای دولت آمریکا که امضاء کننده توافق اتمی است، مسئولیت عقب نشینی گام به گام ایالات متحده از تعهدات پذیرفته شده توسط دولت قبلی به کنگره سپرده می شود.

چگونه «اپوزیسیونِ دست‌ساز»

سقوطِ رژیم را دو دهه به عقب انداخت

رضا پرچی‌زاده

برای فائق آمدن بر مشکلِ عدمِ مقبولیتِ داخلی و ناتوانی در جذبِ سرمایه‌ی خارجی، جمهوری اسلامی در طولِ دورانِ نسبتاً طولانیِ حیات‌اش راه و روش‌های خلاقانه‌ای ابداع کرده. از آن‌ جمله است ایجادِ ساز و کارهایی که نظامِ توتالیتر را «دموکراتیک» و «باثبات» جلوه می‌دهد و «چرخشِ قدرت» بر مبنای «آرای مردم» را ظاهراً تضمین می‌کند. یکی از این روش‌ها ساختنِ «اپوزیسیونِ دست‌ساز» بوده است. این پروژه‌ را خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی با هم کلید زدند.

000000000000000000000000

Congress-New