توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

آرشيو بيانيه های سازمان ها

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

پيمان نامهء عصر نو

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه 24 و پنج شنبه 25 آبان  ماه 1396 - 15 و 16 نوامبر 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

    

پرستو فروهر در دادگاه انقلاب محاکمه می شود!

سايت «زيتون»

پرستو فروهر خبر داد که سوم آذرماه به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد. او که در آستانهء سفر به ایران برای برگزاری سالگرد قتل پدر و مادرش (داریوش فروهر و پروانه اسکندری) ست، طی یادداشتی اعلام کرد که سه روز پس از سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری محاکمه خواهد شد. او در این رابطه نوشته است: «برایم واضح است که این پرونده ‌سازی تاوانی ‌ست که برای پافشاری بر یادآوری و دادخواهی به من تحمیل می‌شود و نمونه ‌ای ‌ست از موارد مشابه افزایش فشار بر مادران و خواهران و بستگان جانباختگان جنایت‌های سیاسی که دادخواه و یادآور سرگذشت عزیزانشان بوده‌اند.» آبان ماه سال گذشته پرستو فروهر که برای برگزاری مراسم یادبود پدر و مادر خود به ایران سفر کرده، به دادسرای اوین احضار شد. فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری پیش از این نیز بارها با احضار و ضبط گذرنامه مواجه شده بود.

شمارهء مخصوص: فصلی در جانور شناسی

حاج مهرداد بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، به خبرگزاری ایسنا گفته است طی چهار دهه گذشته هشتاد درصد جانوران کشور از بین رفته‌اند! حال بايد ديد که راز بقای آن بيست درصد باقی مانده چيست... تا کنون تصور می شد که راز ماندگاری این بیست درصد جانور باقی مانده در «همه چیز خوار بودن» آنها و قابلیت تطبیق با محیط و هرگونه شرایط است!.. اما اکنون مبحث جديدی در بيولوژی بوجود آمده که از آن با نام «ژن خوب» ياد می شود و کل مطلب امروز را به بررسی چند و چون اين کشف اختصاص داده ايم.

«استادان مسلمان پیرو  خط امام»

در حاشیه نقد زیبا کلام به اصل ولایت فقیه

ثریا شهابی

حکومت اسلامي ايران اپوزيسيون خود است. امروز از مقام معظم تا روحاني و خاتمي، از مهره هاي اصلي انقلاب فرهنگي چون دکتر زيباکلام ها و عبدالکريم سروش ها تا ابراهيم يزدي ها و رفسنجاني ها، از رئيس جمهورهاي قبلي و رئيس جمهور فعلي و کانديد بعدي آن، از نمايندگان قبلي و حاضر در مجلس تا وزراي سابق و شاغل، همه و همه امروز اپوزيسيون نظام و مخالف مصائب نظام اند. همه از محصولات چهارمين دهه حاکميت نظام شان "کسل" و بسيار شاکي اند! ظاهراً قطار سريع السير حاکميت حکومت اسلامي ايران، که هرجنبده اي که بر سر راه حرکت اش در رسيدن به کعبه آمال حکومت "عدل علي" مانعي ايجاد کرد را "درو" و ريشه کن کرد، صاحب ندارد!

توطئهء مصادره کردن روز کوروش و اسلامی کردن آن

شکوه میرزادگی

مقامات حکومتی می خواهند روز 29 اکتبر (7 آبان) را، که طبق تاریخ های جهانی روز ورود کوروش بزرگ به بابل و اعلام آزادی مذهب، عقیده، و رفع بیگاری ست، و با هیچ روز سیاسی و مذهبی ربطی ندارد، با روزی دیگر (به احتمال زیاد یکی از روزهای مذهبی) عوض کنند تا هم صدای مردمان را خاموش کرده و هم به نفرت پایان ناپذیر خود نسبت به میراث فرهنگی و شخصیت های بزرگ فرهنگ ایرانزمین اوجی تازه دهند. آن ها اما یک چیز را نمی توانند تغییر دهند: اگر کوروش بزرگ اهمیتی برای مردمان با فرهنگ ایران و جهان دارد در این است که او در 2560 سال قبل در چنين روزی به آزادی عقیده و مذهب فرمان داد؛ چیزی که حکومت اسلامی ضد آزادی مذهب و عقیده، از گفتن آن هم می هراسد.

پیام «جمعیت هواداران سوسیال دموکراسی»

به «پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات های ایران»

قرائت شده در کنگره بوسيلهء دکتر مسعود نقره کار

ما برگزاری پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات های ایران – کنگره وحدت در کثرت- را تبریک می گوئیم و موفقیت شما را در برگزاری ثمربخش این کنگره آرزو می کنیم. ما امیدواریم این کنگره سبب نزدیکی و تفاهم هرچه بیشتر نیروها و شخصیت های سکولار دمکرات شود. ما تردید نداریم که بستر و بنای این نزدیکی و تفاهم، راه پیشروی بسوی اتحاد عمل و وحدتی که زمینهء شکل گیری نیروئی سکولار، دموکرات و عدالت خواه را، به عنوان جایگزین و آلترناتیو حکومت اسلامی، هموار خواهد ساخت.

خودزنی!

حمیدرضا رحیمی

راست اش فدوی نمی دانست که آیا برخی مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، در تعریف "بشر" می گنجند یا نه؟ از خوانندگان محترم ضدانقلاب نیز چه پنهان، که سر و گردن اضافه هم نداشت که از خودشان بپرسد! تا اینکه خود بزرگوارشان، در یک حرکت انقلابی، نشان دادند که بشر نیستند!  سند مصور و منگوله دارش را هم ملاحظه بفرمائيد.

دیپلوماسی در دقیقه نَود...

محمد ارسی

آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران! وااسفا که آن امید و اعتماد دارد کمتر و کمتر می‌شود، و آن اکثریتی که از روی حساب و کتاب، - نه از روی اعتقاد به اسلام یا حکومت اسلامی - به نفع شما رأی داده بودند، از شما به سبب  اتخاذ سیاست‌هائی که به تسلیم‌طلبی در برابر خامنه‌ای، و خلف وعده تعبیر می‌شود، دارند دلسرد و رویگردان می‌شوند... خلاصه اینکه دلسوزان این ملت می‌پرسند: ترس و سپرافکنی در مقابل ولی فقیه و افراطی‌های ضد ایرانی تا کی؟ این وضع داخلی و خارجی اسفبار را تا کی می‌خواهید کش بدهید؟

دربارهء گمراهی سکولار دموکرات ها

ناصر پاک نژاد - عليرضا عحمی

در برنامهء «مرغ سحر» فرامرز فروزنده

مهستان و دولت تبعيد - تشيع سرخ علوی و سکولاريسم

اسدالله نصر اصفهانی - وزير کشور در رژيم سابق

در برنامهء جبههء هماهنگ مبارزان ايران

دربارهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان

علی جوادی - از حزب کمونيست کارگری

در برنامهء نلويزيونی حزب

روسیه و اتحاد اسلامی دوم در خاورمیانه!
 سام قندچی

ما همه دربارهء «اتحاد اسلامی روسیه در خاورمیانه می دانیم که شامل ایران، سوریه، حزب الله لبنان، و حوتی های یمن می شود. اما بنظر می رسد که روسیه در حال شکل دادن به اتحاد اسلامی دومی در خاورمیانه است که از نیروهایی عمدتاً سنی مذهب تشکیل می شود که شامل اخوان المسلمین و حتی اسلامگرایان به اصطلاح معتدلی نظیر اردوغان در ترکیه است. این اتحاد اسلامی دوم روسیه می تواند بر صف بندی های تازه ای که در خاورمیانه در پی شکست داعش در عراق و سوریه از یکسو، و پس از استقلال طلبی های حکومت اقلیم کردستان عراق، از سوی دیگر، در حال شکل گیری است، تأثیر بگذارد. (منبع)

مقالهء قبلی اين نويسنده:

سکولار دموکراسی و

سردی حمایت از جانب جويندگان مدينه های فاضله 

صاعقهء سیاسی در آسمان لبنان

هنری معمارباشی

برگردان: شهباز نخعی

استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان، که از ریاض اعلام شد، فصل تازه ای از رودررویی ایران با عربستان سعودی در منطقه است.  این خطر وجود دارد که در این رودررویی کشور لبنان در بی ثباتی و حتی منازعهء داخلی فرو رود در حالی که تا به حال لبنان توانسته است خود را از عوارض بحران سوریه حفظ کند.

زلزلهء سیاسی در خاورمیانه: جنگ مرد، زنده‌باد جنگ!

خالد صالح

سرعت و دامنهء وقوع درگیری‌ها در خاورميانه افزایش یافته است. از هم اکنون، دو عرصهء جدید و غیرمنتظره درگیری گشوده شده است: میان نیروهای حکومت اسد و نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه (ائتلاف کرد و عرب تحت حمایت آمریکا) و از سوی دیگر، در لبنان، پس از استعفای نابه‌هنگام سعد حریری، میان عربستان و ایران، و متحدان محلی‌شان. با این حساب، پرسش‌های ژئوپلتیک خاورمیانه امروز، که همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند، بدین قرار‌ اند: نقشهء جنگ پس از داعش چگونه ترسیم خواهیم شد؟ صلح و ثبات مستلزم وقوع چه کنش و واکنش‌هایی روی نقشه است؟ شکل نهایی نقشه صلح چه خواهد بود؟ و مرزها چگونه باید جابه جا شوند تا با تضمین منافع حداقلی طرفین متخاصم داخلی و خارجی حاضر در عراق و سوریه، امکان مصالحه‌ای فراگیر فراهم شود؟

وقوع دگرگونی بزرگ در خاورمیانه

محمد حسین باقی

سی‌ان‌ان، رویترز و نیویورک‌ تایمز، سه رسانهء معتبر غربی، با بررسی سه نشانه، از تحولی بزرگ در خاورمیانه خبر می‌دهند. سی‌ان‌ان این سه نشانه را، که از غروب جمعه تا شنبه ‌شب در منطقه به‌وقوع پیوسته است، به‌عنوان بيست و چهار ساعت شگفت‌انگیز نام می‌برد. این تحولات عبارتند از: استعفای سعدحریری نخست‌وزیر لبنان، پرتاب موشک به قلب ریاض و بازداشت‌های فله‌ای در عربستان. به اعتقاد فواز جرجیس، استاد مدرسه اقتصادی لندن، این 24 ساعت شگفت‌انگیز ممکن است آیندهء خاورمیانه را رقم بزند و حتی نظم جدیدی از دل آن بیرون آید.

رسوایی مغفول: زیارت کربلا از جیب همگان

مجيد محمدی

یکی از درس‌های بزرگی که حکومت اسلامی از انقلاب سال پنچاه و هفت گرفت این بود که یک گروه چند میلیونی هوادار برای خود ایجاد کند که از انواع امتیازات برخوردار بوده و به نحو «پاکار» برای تداوم نظام حضور اجتماعی داشته باشد (برای راهپیمایی‌ های ادواری یا سرکوب ‌های موردی). حکومت اسلامی بخش کوچکی از درآمدهای نفتی را صرف این چند میلیون می‌کند اما این هزینه‌ای است که بخش بزرگ‌تر درآمدهای نفتی را برای کاست حکومتی تضمین می‌کند... بعد از چهل سال دیگر باید متوجه بود که این گونه مراسم و دین با هم گره خورده‌اند. دین در حکومت اسلامی دین نفتی است و اگر کسانی هنوز این را نمی‌دانند یا تظاهر می‌کنند که نمی‌دانند سر در برف کرده‌اند.

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

قطعنامهء کنفرانس اروپایی

آلمان، کلن، 7 آبان ماه 1396 (29 اکتبر 2017)

ما ایران یگانه و همبسته را سرزمینی می‌دانیم که منکر تنیدگی رشته‌های نژادی، قومی، زبانی و دینی گوناگون نباشد و هیچ‌یک را بر دیگری برتری ندهد. چنین ایرانی سرزمینی خواهد بود که از تفاوت‌ها جدایی نسازد بلکه خود را از گوناگونی‌ها بسازد.

000000000000000000000000

Congress-New