پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 6 و سه شنبه 7

فروردين ماه 1397

26 و 27 مارچ 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

نگرانی های زنجیره ای

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که آیا برای مشکلی که دارد و در پی بدان اشاره می کند، نیازمند ناز طبیبان هست يا نه؟ داستان از این قرار است که هرگاه حکومت داعش درونمرزی، بیگناهی را به حبس های طولانی محکوم می کند، فدوی شدیداً  نگران می شود! و نیز چون رویش نمی شود یواشکی می گوید که این نگرانی، شوربختانه، بابت آن شهروند دربند نیست، بلکه از این جهت است که آيا سایهء دوالپای حکومت داعش درونمرزی، بنا دارد پنج یا ده سال دیگر هم بر سر ملت شل و پل باقی بماند؟! یک مستوره: العربیه: محمد(ص) علی(ع) طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، پس از هفت سال زندان مجدداً توسط  شعبهء پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به پنج سال حبس محکوم شد.

باید خون گریست

از: پسر باد

دلال محبتِ بين خامنه اى و اوباما، بسيجى كراواتى، هوشنگ اميراحمدى، دربارهء نحوهء تولد جانورى بنام ناياك توضيح مي دهد. خودتان بشنويد:

نوروز، سحنرانی خامنه ای و پيام ترامپ

منوچهر يزديان، فؤاد پاشائی،علی جوادی، سليمانی نژاد

در برنامهء «آخرين لحظه»، بمديريت شهرام همايون

بی ارزشی ارزش ها

محمد رهبر

ایران هیچ‌گاه به وصف ایران بودن اش در ذهن فقها ارزشی نداشته است، بیراه نیست که از ابتدای انقلاب وصف اسلامی بر ایران افزودند تا زهر این نام را بگیرند. این ایران ‌ستیزی را شاید بتوان به حساب مهاجر بودن نیاکان علمای شیعه گذاشت و اینکه نسلی از فقهای شیعه که از لبنان به ایران آمدند با این دیار جز شیعه گری‌اش، قرابتی نمی‌دیدند و لقب اسلام‌ پناهی که به شاه ایران می‌دادند نیز به همین پناهندگی علما به ایران و غربت ایشان بازمی‌گشت.

سال آخر!

شهباز نخعی

آنچه که در همهء این سال ها آرام آرام جریان داشت و سید علی خامنه ای غافلانه آن را به حساب نفوذ کلام و یا امدادهای غیبی می گذاشت، تند و تیز تر شدن آتش خشمی بود که در مردم کوچه و بازار زیاد و زیادتر شد و درست در روزهایی که او در سودای برگزاری سالگرد آنچه که «حماسهء نهم دی» می پنداشت بود، جرقه به انبار باروت خشم مردم خورد و خیزش همگانی آنان در حدود صد شهر کوچک و بزرگ آغاز شد و با آن که حکومت پس از بهت اولیه به گفته شیخ حسن روحانی آن را با کشتن دستکم سی تن و بازداشت هزاران تن «جمع» کرد، ولی در ماه های بهمن و اسفند نیز به همت والای زنان، دختران، کارگران و کشاورزان نشان داده شد که سرباز ایستادن ندارد.

خیابانی بنام مصدق در پایتخت مصر

اعضای جدید شورای شهر تهران، پس از چهل سال که از تعویض رژیم شاهنشاهی به رژيم اسلامی می گذرد، برای گول مالیدن سر رعایا و کسب محبوبیت جهت شرکت در انتخابات بعدی و رسیدن به پست و مناصب نان و آبدارتر، تصمیم گرفته اند نام یک خیابان فرعی و نه چندان مهم تهران را به مصدق تغییر دهند!... اين شورا، در عين حال، به ریاست پسر زنده یاد آشیخ اکبر رفسنجانی، مغروق استخر کاخ فرح پهلوی، چند روز پس از مردن آن مرحوم، یک بزرگراه اصلی و پر تردد تهران را به نام آن زنده یادی کرد که عامل طولانی شدن جنگ تحمیلی و وارد آمدن خسارات سنگین مالی و جانی به کشور بود. اما به نظر ما خیلی بجا بود تا نام بزرگراه آیت الله کاشانی را به مصدق تغییر می دادند که در دوران مبارزات ملی کردن نفت راه خود را از مصدق جدا کرد و در کنار دربار و انگلستان ایستاد!

واشنگتن منتظر بهانه دادن تهران است!

فريار نيکبخت

چند ماه پيش نوشته بودم که کاخ سفيد در ماه مارس تصميم نهائی خود در مورد ايران را اتخاذ خواهد کرد. اکنون، در بيست و دوم ماه مارس جاری، به دنبال بر کنار شدن وزیر خارجهء "نفتی" آمریکا و جایگزین شدن او با سیاستمدار مخالف جمهوری اسلامی ایران ، یعنی مایک پومپئو، مهمترين نشانهء قطعی شدن اين تصميم گيری آشکار شده است: جان بولتن به تيم ترامپ می پيوندد ... نشانهء ديگری از پدید آمدن سياست های شديد ضد نظام حاکم، که موجب ترس حلقه های آمریکائی موافق حکومت اسلامی شده است را می توان در اظهارات «برنی ساندرز» بر له ملايان در بيستم مارس ديد. همچنين است اعلاميهء اخیر لابی  خجالتی حکومت اسلامی که عملاً در دفاع از سپاه پاسداران در واشنگتن پست منتشر شده، هزينهء انتشار آن را  ظاهراً لابی ثروتمند حکومت اسلامی پرداخته، و  در کار جمع کردن امضاء برای آن، چند تنی از  شخصیتهای ايراني-امريکائی را نيز فريب داده است.

اتحادی آینده نگر برای جدایی حکومت و مذهب

سام قندچی

در شرایط کنونی، منطق حکم می کند که لازم است جبههء واحدی از همهء نیروهایی تشکیل شود که خواست مردم را برای جدایی حکومت و مذهب در ایران پیش ببرد، چرا که جنبش مدنی ایران به شکل سی و نه سال گذشته پایان یافته و، از جمله، پس از خیزش سال گذشته و جنبش زنان، برای پایان دادن به حجاب اجباری، بهترین سمبل این حرکت مردم ایران برای جدایی حکومت و مذهب است. در نتيجه حتی می توان اميدوارانه اظهار داشت که امروز جبههء واحد بزرگی برای «جدا کردن حکومت و مذهب در ایران» در حال شکل گیری است.

ظهور دموکراسی کمرنگ است!

گفتگو با احمد زیدآبادی

با توجه به حجم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و رفتاری که ما ایرانیان با یکدیگر داریم زمینه برای ظهور دمکراسی کمرنگ تر از دو دهه پیش شده است. جریان سوم، احتمالاً با شعار دمکراسی و حقوق بشر وارد می شود اما پس از ورود احتمالی به صحنۀ واقعی قدرت، رویارویی با هرج و مرج ناشی از بی‌انضباطی سیاسی نحبگان و مدعیان بی‌شمار پست ریاست جمهوری و فقدان فرهنگ پذیرش شکست در انتخابات از سوی تمام جریان های سیاسی نهایتا به سمت دفاع از قدرت متمرکزی پیش خواهد رفت که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فضا را به حال خود رها می‌کند ولی در حوزۀ سیاسی درجۀ بالایی از اقتدارگرایی را بروز خواهد داد تا بر اوضاع مسلط شود و به زور برخی مشکلات را حل کند. از قضا شرایط امروز ایران از جهاتی بسیار شبیه دوران پس از انقلاب مشروطه است که ظهور فردی با قدرت بی چون و چرا را طلب می‌کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای سال را با دروغ های شاخدار آغاز کرد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، در سخنرانی سال نوی خود در مشهد، گفت: «در ایران آزادی بیان وجود دارد و مردم در ابراز نظرات مختلف آزادند. ولی آزادی برخلاف قانون، دین و شریعت در ایران وجود ندارد و چارچوب آزادی قانون اساسی است... دربارهء عدالت کارهای زیادی انجام شده اما با عدالتی که به دنبال آن هستیم فاصله داريم... در این چهل سال انقلاب در زمینهء ارزش‌ها، امتحان خوبی پس داده است یعنی ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی را به همان استحکام اول تا امروز حفظ کند... استقلال، آزادی، مردم‌ سالاری، خودباوری ملی، عدالت و، برتر از همهء اینها، پیاده شدن دین و احکام شریعت در کشور، اصولی هستند که استحکام و طراوت آنها حفظ شده است. امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال ملت ایران نمی‌رسد. همه‌ء ملت‌های دنیا به نحوی از انحاء نوعی ملاحظه ‌کاری در مقابل قدرت‌ها دارند. آن ملتی که آراء او تحت تأثیر هیچ ‌کدام از ملت‌ها قرار نمی‌گیرد ملت ایران است... این که همه جا را فساد گرفته، اینطور نیست؛ آدم‌های پاکدست در مجموعهء مدیریت هستند و افراد فاسد در اقلیت اند...۞

برجام، تهران، اروپا، ترامپ

بی.بی.سی: معاون وزیر خارجه ایران به کشورهای اروپایی هشدارداده که اشتباه محاسباتی نکنند. این نگرانی بزرگ تهران در آستانه سال جدید است. یک سال پیش همین موقع دونالد ترامپ سرخوش از پیروزی در انتخابات از نیاز به تغییرات در توافق هسته‌ای با ایران می‌گفت اما اروپایی‌ها باور نداشتند برجام به خطر بیافتد. بعضی اطرافیان آقای ترامپ هم بودن برجام را بهتر از نبودن اش می‌دانستند. حالا اوضاع فرق کرده. تعداد آن اطرافیان کمتر شده و اروپایی‌ها نگران برجام‌اند. به همین دلیل حاضرند با بعضی خواسته‌های آقای ترامپ همراهی کنند. مشخصاً فشار بر تهران برای برنامه‌های موشکی‌اش و سیاستهای‌اش در منطقه. جمال‌الدین موسوی گزارش می‌دهد.۞

آمادهء فتح بیت‌المقدس و نابودی رژیم صهیونیستی!

نمایندهء ولی فقیه در سپاه

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عبدالله حاج صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدان، در بازدید از یادمان شهدای بیت‌المقدس، اظهار کرد: نسل جدید هیجان و شور نسل انقلاب را در خود دارند و بصیرت آنها نیز بیشتر است و دشمنان ما نیز از این امر مطلع هستند. جوانان کنونی در هیجان و شور انقلابی و جهادی با نسل زمان انقلاب مشترک هستند و تنها تفاوت آنها این است که از نظر بصیرت و معرفت از نسل زمان انقلاب بالاتر هستند... ما از یک خمپاره شروع کرده و با سردار تهرانی‌مقدم دستمان به موشک‌های دوربرد رسید‌. .. ما اکنون آماده فتح بیت‌المقدس و نابودی رژیم اشغالگر قدس هستیم. رژیم اشغالگر قدس دشمن اصلی ما است و جوانان ما برای نابودی آن آمادگی کامل دارند.۞

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا