تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 29 تا يک شنبه 31

تيرماه 1397

 20 تا 22 ماه ژوئيه 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامه مهستان

در يکشنبه 22 جولای 2018

 بخش اول:

موانع و ممکنات آلترناتيو سازی

سخنران: پرويز دستمالچی

مدير نشست: حسن اعتمادی

بخش دوم:

گرفتاری کثرت مداری با مذهب

سخنران: هلمند اربابی

مدير نشست: مقداد عسکريان

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

     

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: امسال «مهستان» ميزبان

کنگرهء ششم سکولار دموکرات های ايران است

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

سايت کنگره به روز شد

Yuriy Kosobukin-Ukraine

آلترناتیو بالقوه و آلترناتیو بالفعل

محمود آشوری

اکثریت نسبی مردم، از همان دههء شست، می دانستند که چه نمی خواهند. آنها با مبارزات گسترده و مقاومت جانانه و بی نظیر، «نخواستن» خود را عملاٌ و با صدایی بلند به تمام جهانیان اعلام کردند، و با گذشت زمان و بریده شدن طیف های دیگر مردم از رژیم، این اکثریت نسبی به اکثریت قریب به اتفاق تبدیل شد. اکنون مدتی طولانی است که مردم به رژیم اسلامی «نه» گفته اند و برای جایگزین کردن آن با سیستمی که خود می خواهند انگیزه بسیاری دارند. این همه نشانهء وجود آلترناتیوی بالقوه در ذهن مردم برای تغییر است؛ يعنی نیروی عمده ای که شرط اول برای تغییر هر سیستمی ماست.

سرزمین ناموزون

حمیدرضا رحیمی

* انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای به پخش "اعترافات" مائده هژبری از صدا و سیما اعتراض کرده و آن را "نماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکان" نامیده است./ دویچه وله

* فدوی: اين قضیه در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده ای داشت و تردد در فضای مجازی حاکی از آن است که کاربران ایرانی، مطالبات معوقه (بطور نمونه، پروندهء برادر خاوری که با چند میلیون دلارهنوز به زیارت عتبات عالیات کانادا مشغول است، و البته  پروندهء برادر لواط الاسلام حاج آقا طوسی) را هم چاشنی اعتراض خود کردند، که فدوی فقرهء تجاوز گروهی معاون مدرسهء معین در غرب تهران را نیز، برای جوری جنس برادران، اضافه می کند.

زمان آن است که با آمریکای ضدترامپ گفت‌وگو کنیم!

حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور رییس ‌جمهورحکومت اسلامی

يادداشت حسام الدين آشنا در سایت تدبیر و امید: «فکر می‌کردند دیدار هلسینکی روز غمگینی برای ایران باشد اما اکنون مقامات سابق آمریکا و برخی سناتورها و چهره‌های اروپایی می‌گویند روز غمگینی بود برای آمریکا! پیش چشمان ما اتفاق غریبی در حال رخ دادن است. فکرش را بکنید ترامپ در همان حال که در نشست "جی هفت" در کانادا متحدین سنتی غرب را می‌کوبد، در حالی که در اروپا می‌گوید اتحادیه اروپا دشمن است، به پوتین که می‌رسد پاهایش شل می‌شود و در دعوای جامعه اطلاعاتی آمریکا و پوتین جانب پوتین را می‌گیرد. نگرانی کارشناسان و مقامات سابق این است که می‌گویند ترامپ شکافی میان آمریکا و متحدان افکنده که به آمریکا لطمه می‌زند و دیگران از این شکاف استفاده می‌کنند. یعنی این روسیه و نه ایران است که در شکاف غرب و آمریکا مستقر شده است. این یک فرصت است برای بهبود رابطه با غرب. اکنون چیزی به نام "غرب منهای ترامپ" داریم. مفهوم جدیدی از غرب که از اروپا و کانادا شروع می‌شود و آمریکا را به دو نیم تقسیم می‌کند. اکنون با ترامپ مفهوم غرب متحول شده است. سخنرانی مکرون که ترامپ را در آغوش گرفت وترامپیسم را در کنگره کوبید نشانه‌ای بود از تولد مفهوم جدید "غرب" است. هلسینکی نشان داد که غرب یعنی اروپا و آن "آمریکای دیگر" که علیه آمریکای ترامپ متحد شده‌اند. جای ما کجاست؟ زمان آن است که با آمریکای ضدترامپ و با "غرب منهای ترامپ" گفت‌وگو کنیم».۞

از «رفیق آیت الله» تا «کنگرهء ملی ایرانیان»

روایتی از عمق وقاحت

والد بمانعلی

شبکه فارسی زبان صدای آمریکا اخیراً به مصاحبه با فردی که خود را «رئیس سنای کنگره ملی ایرانیان» نامیده شتافته که مدعی است، در چهارچوب رشته کنفرانس‌های انتقال دموکراتیک در ایران، میزبان گروهی از اعضای کنگرهء آمریکا و چهره ‌های مخالف حکومت اسلامی، برای آشنا ساختن آنان با «انقلاب قانون اساسی» بوده است.  همو چند سال قبل، و پیش از آنکه ردای «رئیس سنای کنگره ملی ایرانیان» را بر دوش اندازد، در گفتگوئی با کامبیز حسینی، مجری وقت برنامه تلوبربونی «پارازیت»، با ”گستاخ“ و ”فرصت طلب“ خواندن خود، معانی تازه‌ای به قالب این اصطلاحات ریخته بود تا زشتی سلوک خود را بزک کند و مثلاً بگوید که فرصت طلبی یعنی اغتنام از فرصت! و گستاخ یعنی پشت پا زدن به آداب دست و پا گیر و دلیر به «خط شکنی»!

اين خانوادهء بی آزرم!

يوسف مصدقی

دو سه هفته پيش، سه سال پس از انتشار اسناد ویکی‌لیکس درباره‌ء بورسیهء اهدایی دولت عربستان سعودی به امیرعلی مهاجرانی (آقازاده‌ء عطاالله مهاجرانی)، جناب ایشان جوابیه‌ای جهت تنویر افکار عمومی صادر کردند. این جوابیه بنا به امر آسیدعطاالله چند باری در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، مثل یک آگهی، پخش شد. همزمان با تلویزیون ملکه، جوابیه دانشمندِ یگانه‌ء دردانه، «جناب سید دکتر امیرعلی مهاجرانی دامت افاضاته»، توسط پدر گرامی و باقی متعلقین خاندان اسلام‌پناه ایشان در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شد... لُب مطلب مندرج در جوابیه این بود که «سید دکترِ» فوق‌الاشاره، گرفتن بورسیه از کشور دانش‌پرور عربستان سعودی را نه تنها تأیید می‌کند بلکه به آن مفتخر نیز هست.

آمدن خمینی «برنامه ‌ریزی شده» بود!

گفتگوئی منتشر نشده با عباس امیرانتظام

گفتگوگر: فیروزه رمضان‌زاده

یک برنامه‌ای از قبل ریخته شده بود و ملت ساده‌دل و خدا پرست ایران با توجه به شکل لباسی که رهبر این حرکت پوشیده بود و پیشانی همه مردم ایران را به خاک رسانده بود و همه زمین را سجده می‌کردند که خدا این فرد را بعد از پیغمبر اسلام به زمین رسانده و عکسش را در کره ماه گذاشته است. من در مورد اقدامات اقای دکتر ابراهیم یزدی هیچ آگاهی ندارم. حتما رسالتی و وظیفه‌ای داشته‌اند که یک مرتبه به پاریس می‌روند. این رشته‌کار سال پنجاه و هفت ایران پیچیده‌ترین عملی ست که در جهان سیاست واقع شده است. بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌توان در این مورد قضاوت کرد.

مخالفت رؤسای کشورهای دوست با تحریم ها!

در ادامهء رایزنی های ممد جوات ظریف با همتایان خود، روسای سه کشور عمده، واقع در عمق جنگل های آفریقا و آمازون، اعلام کردند که چون دارای بانک نیستند و تا حالا به چشم خود دلار ندیده اند در تحریم های بانکی و ارزی آمریکا علیه ایران شرکت نخواهند کرد. همتایان وزیر خارجه ایران همچنین گفتند چون از نفت استفاده نمی کنند و چوب می سوزانند در تحریم های نفتی هم مشارکت نخواهند داشت. ناظران سیاسی می گویند عدم همراهی این سه کشور متحد حکومت اسلامی یحتمل باعث شکست تحریم های آمریکا خواهد شد. روابط اقتصادی این سه کشور با حکومت اسلامی بسیار گسترده است و سالیانه در برابر دریافت دویست گونی برنج و چهارده قوطی هفده کیلویی روغن نباتی ایران را دعا می کنند.

اصلاح ‌طلبان سوپاپ اطمینان نظام هستند

گفتگو با محمدرضا خاتمی

گفتگوگر: نشريه همشهری - چاپ تهران

اصلاح‌طلبان ابایی از این ندارند که بگویند ما سوپاپ اطمینان نظام هستیم. ما معتقدیم تغییر نظام بر مشکلات و مشقات کشور خواهد افزود... ما به‌واسطه تجربه‌ای که در چهل سال قبل به آن دست یافته بودیم می‌خواستیم... بر اساس این تجربه حرکت‌مان را تنظیم کنیم. در دور دوم انتخابات به واسطه رقابت‌های انتخاباتی و به‌ویژه مناظره‌های تلویزیونی، انتظاری در مردم ایجاد شد که آنها واقعیت‌‌های موجود نبودند؛ به این معنا که آقای روحانی، دولت او و اصلاح ‌طلبان می‌دانستند که مشکلات و موانع بر سر راه دولت چیست و چقدر این مشکلات و موانع بیشتر از دور اول شده است... ما از آقای روحانی می‌خواستیم که با حضور در رأس قوه اجرایی و ورود به حاکمیت، اعتمادسازی را زیاد کند و تنش‌های سیاسی موجود کشور را کاهش دهد تا زمینه گفت‌وگو فراهم شود، اما این خواسته ما فراهم نشد و مسیر به سمتی رفت که این حضور خودش قوز بالاقوز شد.

سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی

مجید محمدی

سه سناریوی اول بر تقدم بخشیدن به نهادها و احزاب و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عملاً موجود مبتنی است. اما قدرت مردم کوچه و خیابان گاه فراتر از این ساختارها و نهادها می‌رود. در صورتی که میلیون‌ها ایرانی با درک شرایط خطیر کشور برای حداقل یک هفته در عرصه‌ی خیابان بدون هیچگونه خشونتی بمانند و خواهان تغییر رژیم باشند (گذار مسالمت‌آمیز به دمکراسی از پایین) همه‌ی نهادهای نظامی و مذهبی در برابر قدرت مردم تسلیم خواهند شد و آن گاه مدیران دوران گذار که ترکیبی از اصلاح ‌طلبان مذهبی حذف‌شده (مثل هاشم آغاجری) و نیروهای سکولار همچنان فعال (مثل نسرین ستوده) خواهند بود می‌توانند همه‌پرسی و انتخابات آزاد برگزار کرده و کشور را از گردابی که در آن گرفتار است برهانند.

دربارهء نوشتن قانون اساسی نوين (2)

يزديان - پاشائی -  فروزنده - رئيسی - بيگلر - وکيلی

در برنامه آخرين لحظهء شهرام همايون

خاک مهربانان

محمدرضا خوبروی پاک

حقیقت این است که در کشور ما، مسئله و مشکلی به نام هم‌زیستی اقوام ایرانی، مانند بسیاری از کشورهای جهان، وجود ندارد. اما مشکل، «حدیث مدعیان»ی است که هر از گاهی، در بخشی از میهن ما، ترجیع‌بند همیشگی را تکرار می‌کنند و می‌خواهند راه حل‌های کشورهای دیگر را به مردمی تحمیل کنند که صدها و هزاران سال با هم زیسته‌اند و همانندی شان با یکدیگر بیش از تفاوت‌هایشان است.

اصولگرایان و اصلاح طلبان در دو راهی سرنوشت؟

سام قندچی

عليرغم اختلاف مستمر ميان اصلاح طلبان و سکولارها، دليلی وجود ندارد که سکولارها و اصلاح طلبان اينگونه دشمن هم باشند. در جهانی که اسلام، مسلمانان و کودکان شان در عصر گلوبالیسم با واقعیات تازه ای روبرو شده اند، و در مقابل «اصولگرایی» و «لامذهبی افراطی» که به نوعی متحد يکديگر به حساب می آیند (چرا که هر دو، حذف اسلام یا جهانگیری آن را تنها انتخاب های آینده جهان می بینند)، اصلاح طلبان و سکولارها می توانند متحد بوده و متحد عمل کنند. اما، متأسفانه، راهی که اصلاح طلبان تا کنون رفته اند دست کمی از اصولگرایان نداشته است چرا که اصلاح طلبان بیشتر از اصول گرايان در ضديت با سکولاريسم عمل کرده اند.

معلمان در چالش با نابرابری‌های اداری و آموزشی

س. اقبال

دولت اسلامی هرگز قرار نیست به تجمع معلمان جلوی وزارت آموزش و پرورش یا ادارات آن در شهرستان‌ها پایان ببخشد. حتا قرار است این تجمعات اعتراضی همچنان مقابل مجلس شورای اسلامی هم ادامه داشته باشد. چون مدیران دولتی برای حل و فصل مشکلات عمومی معلمان اراده و انگیزه‌ای در خود سراغ ندارند. پیداست که بین دنیای معلمان با دنیای این گروه از مدیران نوظهور دولتی فرسنگ‌ها فاصله به چشم می‌آید که ضمن همین مرز‌بندی‌های ناصواب بین منافع ایشان هم فاصله می‌افتد. چون منافع مدیر دولتی چنان ایجاب می‌کند که خواست و نیاز شخصی و فردی خود را به منافع حاکمیت گره بزند، حاکمیتی که راه خود را دانسته و آگاهانه از مردم جدا می‌کند تا شاید بتواند توهمات دین حکومتی‌اش را برآورده نماید.

آب کشیدن جانماز بیگانه‌ستیزی

مجید محمدی

ائتلافی اعلام ناشده در خارج ایران وجود دارد که مخاطبان اش، و تریبون ‌های دولتی فارسی‌ زبان خارج کشور، آنها را به غلط بخشی از اپوزیسیون تلقی می‌کنند (رسانه‌های فارسی زبان دولتی خارج کشور آنها را چنین معرفی می‌کنند) اما آنها با مبانی و سیاست ‌های نظام (ضد آمریکا و ضد اسرائیل بودن، جاه طلبی‌های منطقه‌ای، مهندسی فرهنگ و جامعه با احکام دینی، عدالتگرایی توزیعی، و هویتگرایی) مخالف نیستند و اگر در خارج از کشور هستند به خاطر زندانی شدن توسط جناح سیاسی رقیب یا جستجوی شرایط زندگی و کار بهتر بوده است و نه مخالفت با مبانی و ماشین‌های سرکوب و تبلیغات رژیم.

ويژگی های «تحول خواهی»

عمار ملکی

در این سال ها از «تحول خواهی» حرف زده ام، اما اینکه «تحول خواه» در نظر من چه کسی است و چه ویژگی‌ هایی دارد را در قالب یک منشور شانزده بندی نوشته ام. امیدوارم برای کسانی که ابهام داشتند روشنگر باشد و کسانی که معتقد به گفتمان دیگری هستند، با رعایت اصول گفتگو، آن را نقد کنند و منشور خود را ارایه دهند.

شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی

مجید محمدی

هیئت منصفه در دستگاه قضایی حکومت اسلامی، انتصابی و دائمی و جانبدار است؛ سلّاخان و جنایتکاران به عنوان عارف و زاهد معرفی می‌شوند؛ روزنامه‌نگارانی که فقط پیام‌رسانی می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند؛ آمارها در انحصار حکومت هستند و حتی محققان اجازه‌ی بررسی آنها را ندارند! استادان دانشگاه‌ها به خاطر اظهار نظرهایی که هر روز در کوچه و خیابان شنیده می‌شود اخراج می‌شوند و جالب اینجاست که درباره مشکلات اقتصادی که مردم با پوست و استخوان خود احساس می‌کنند پنهانکاری می‌شود!

موانع موجود برای انتقال دارایی‌های ایران به داخل

گزارش صدای آلمان

پس از خروج آمریکا از برجام و با بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ایران بیش از پیش نگران مسدود شدن دارایی‌های خود در خارج از کشور به‌خصوص در کشورهای اروپایی است. یکی از جلوه‌های این نگرانی را می‌توان در قصد ایران برای انتقال سيصد میلیون یورو پول نقد با هواپیما از آلمان به داخل کشور مشاهده کرد؛ اقدامی کم‌سابقه که نشانگر جدیت خطر انسداد دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای این کشور است. در حالی که جمهوری اسلامی مدعی نیاز به این پول‌ها برای تأمین ارزی مسافران ایرانی برای سفرهای خارجی است، ایالات متحده از انگیزه‌های دیگر مقام‌های ایران برای استفاده از منابع ارزی این کشور سخن می‌گوید.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا