Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

پيوند به سايت های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مهستان جنبش سکولار دموکراسی

بیانیهء جدایی کامل حکومت و مذهب

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

خبرگاه حزب

نشريهء «گيتی مداری» حزب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

 

برنامهء يک شنبه ای که گذشت

9 تير - 30 ژوئن

فايل تصويری     فايل صوتی

سخنران اول:

سخنران دوم:

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 10 تا 13 تير 1398 - 1 تا 4 ماه ژوئيه 2019

کاری از بهروز پرهامی

حکومت اسلامی می‌رود، ایران و خاورمیانه می‌مانند!

الاهه بقراط

نظام کمونیستی- اسلامی- فاشیستی در ایران، بخشی از مقاومت بنیادگرایی اسلامی در جهان است که ما امروز در دوران گذار از آن بسر می‌بریم. تلاش امثال علی خامنه‌ای برای مقابله با «نفوذ» آزادی و حقوق بشر بی‌فایده است چرا که این «نفوذ» از «خارج» نیست بلکه زایش و نوزایی از «داخل» است! نسل‌های جوان در جوامع مسلمان ‌نشین حاملان  این نوزایی هستند وگرنه سرسپردگان به رژیم ایران و کل اسلامیست‌ها درصدی اندک بیش نیستند که البته قدرت تخریبی آنها گسترده است.

اقتصاد ایران در نیمهء دوم 98؛ بن‌بست تاریک!

برگرفته از سايت اطلاعات دات نت

فعالان اقتصادی و مردم عادی با نگرانی به روزها و ماه‌های پیش رو نگاه می‌کنند و با ناامیدی انتظار روزهایی را می‌کشند که در آن همه کالاها و خدمات گران‌تر و رکود عمیق‌تر شده است... اقتصاد ایران مدتی است حال و روز خوشی ندارد و اندام‌هایش به دلیل تحریم و سوءمدیریت روزبه‌روز تحلیل می‌روند. ایران در کنار ونزوئلا، کره شمالی، یمن و سودان جنوبی یکی از ورشکسته‌ترین اقتصادهای جهان را دارد که ویژگی‌های آن بیکاری، فقر و شکاف طبقاتی برای اغلب مردم است.

يک جملهء قصار

اسماعيل هوشيار

اگر این حکومت اسلامی توان گذار مسالمت آمیز و کامل از خودش را داشت ، 30 خرداد 1360 در تاریخ سیاسی ایران اتفاق نمیافتاد ، جنبش خرداد 1388 سرکوب نمی شد ، و امروز مسیر تاریخ سیاسی ایران شکل دیگری داشت و سرداران سپاه عارق های جنگی نمی زدند

چه کسانی از حمله طبرزدی به رضا پهلوی سود می برند؟

بهنام منصوری

نکتهء جالب توجه آنکه، اگرچه خود طبرزدی در این فایل صوتی بر تاثیرگذاری نیروهای سایبری رژیم در حملاتی که از طرف «طرفداران رضا پهلوی» به او شده، تأکید می کند اما همچنان در زمین سایبری ها توپ زده و اظهارات چند کانال «پادشاهی خواه» و یا «سلطنت طلب» در اتهام زنی به خود را، از ناحیهء رضا پهلوی معرفی کرده و وی را متهم به عدم توانایی در مدیریت طرفداران می کند. این رویه، مشتی است نمونهء خروار از تأثیر نیروهای سایبری و اطلاعاتی رژیم در راستای مشغول سازی مخالفان نظام به فحاشی علیه یکدیگر.

شطرنج بغرنج سیاسی

مسعود باباپور

هم اکنون خاورمیانه، با محوریت دو بازيگر، رژیم اسلامی و حکومت امريکا، همانند يک صفحهء شطرنج سیاسی شده است. بر اين صفحه رژیم اسلامی، مانند طرفی که مهره هایش را از دست داده، در پی آن است که کیش و مات نشود. همچنين، در شرایط فعلی، اوضاع برای طرف مقابل نیز حساس است؛ چرا که هر حرکت شتابزده ای می تواند زنجیره ای از اشتباهات را در پی داشته باشد. از این رو آنچه اکنون روشن است اينکه امریکا هم کاملاً با حساب و کتاب و بدون عجله حرکات خود را انجام می دهد.

گلاب ‌گیری هم جرم است!

مأموران اداره ی نظارت بر اماکن عمومی، وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، دفتر دادستانی در کاشان، و نیروی انتظامی قمصر، روز دوازدهم ماه مه سال جاری وارد «مازگان» شدند که روستایی است در قمصر کاشان که تعداد زیادی از ایرانیان بهائی در آنجا سکونت دارند (تاریخ این روستا در ایام آغازین آئین بهائی در ایران ریشه دارد، هنگامی که شیخ مازگان، یکی از ائمه ی جمعه ی محل، به این آئین روی آورد). مأموران به منازل و انبارهای چندین شهروند بهائی یورش بردند و تمام بطری‌های گلاب و عرقیات گیاهی را مصادره کردند. این روستا در منطقه‌ای واقع شده که تولید گلاب آن معروف است و زندگی بسیاری از این طریق اداره می‌شود. آنها پس از دست یافتن به محصولات سرکه، به بهائیان اتهام زدند که مشروبات الکلی تولید می‌کنند. خانم دیان علائی، نماینده ی جامعه ی جهانی بهائی در دفتر ژنو سازمان ملل، اظهار داشت: «سرکوب بهائیان در ایران به حدی رسیده که اکنون حتی گلاب‌گیری هم بهانه‌ای برای سرکوب و آزار آن‌ها شده است».(منبع)

شهيد شناسی!

حمیدرضا رحیمی

برگرفته از متنی در مجازستان: «یادمه اون اوائل که تازه ماهواره وارد ایران شده بود، خانوادهء من جزو اولین کسایی در شهرمون بودیم که رسیور و دیش نصب کردیم، بعد از چند ماه، کسایی ریپورتمون رو به کمیته دادن که ماهواره داریم، و یه وقت دیدیم که کمیته ریخت تو خونه مون و بابام رو بازداشت کرد و دیش و رسیور رو هم ضبط کردن، وقتی داشتن میرفتن، یکی از اونا چشمش افتاد به پوستر شهرام شب پره که روی دیوار اتاق من بود، برگشت رو به ما و اشاره کرد به اون پوستر و گفت: "حداقل از روی این شهید بزرگوار خجالت بکشید" و رفت!»

زمان تغییر کامل رژیم ایران فرا رسیده است

رضا پهلوی

همه میدانند جمهوری اسلامی برای موجودیت اسرائیل یک خطر اساسی است؛ آمریکا نيز کاملاً آگاه است اگر روند فعلی جمهوری اسلامی ادامه پیدا کند چه تاثیری در فضای بینالمللی خواهد داشت. اما این مسئله نباید فقط نگرانی آمریکا و اسرائیل باشد... مردم ایران برای گرفتن قدرت از رژیم نیاز به حمایت جامعه بینالمللی دارند... پرزیدنت پوتین از وزنه ایران در مذاکرات بینالمللی با غربیها استفاده میکند. اما واقع بینانه این است که به نظر نمی‌رسد در بلندمدت بتواند روی روابط استراتژیک با تهران حساب کند.

تأثیر «تحریم خامنه‌ای و منصوبان او» بر حقوق بشر

نگاهی حقوقی و دقیق‌تر به دستور اجرایی جدید اهمیت و گستردگی آن را روشن می‌کند. بر اساس این دستور، علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، تمامی مقامات منصوب وی، اشخاص حقیقی منصوب شده توسط این مقامات و همه نهادها و شرکت‌هایی که تحت نظر یا در مالکیت‌شان قرار دارد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که به آنها هرگونه خدماتی اعم از مالی و غیرمالی ارائه می‌دهند، می‌باید مشمول مجازات‌های بین‌المللی قرار بگیرند.

ضرورت تشکیل هسته های مخفی سکولار دموکرات

منوچهر یزدیان

وجود و گسترش اعتراضات جمعی عمومی می تواند ضرورتِ پایه ایِ انقلابی باشد که حکومت نکبت اسلامی را سرنگون کرده و نوید استقرار حکومت آزادی، رفاه، آبادانی و امنیت را در کشور یکپارچه ایران سر دهد. اما شرط این تحول، زاده شدن دورهء "موج سازماندهی" است. يعنی «انقلاب عمومی ملت نیازمند سازماندهی است».

فراخوان مجدد طبقهء متوسط!

جواد کاشی

ده سال از انتخابات سال هشتاد و هشت و رویدادهای تاریخی پس از آن می‌گذرد. کسانی آن را جنبش سبز خواندند و کسانی با نام فتنه از آن یاد کردند. هر آنچه بود اما یک نکته مسلم است: آن رویداد نقطه عطفی در نقش آفرینی طبقهء متوسط شهری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود. طبقهء متوسط مدرن با تحمل شکست، کم کم از فاعلیت خود ناامید شد. اگر هم امیدی در دل داشت، در یکی دو انتخابات بعدی از دست داد. نظام گویی این طبقه را شکست داد. به آنها ثابت کرد قادر نیستند یک نقش آفرین موثر در فضای سیاسی کشور باشند. باید با خواست‌ها و تمنیات خود به حاشیه برود. در میدان نزاع یک طرف غلبه کرد، اما به قول هگل فقط تاریخ می‌دانست همانکه غالب است، مغلوب هم هست.

اسلام شيعه:

احادیث جعلی، خدعهء آخوند و زور سلطان

جلال ایجادی

شیعه چگونه ساخته شد؟ بطور مسلم، شیعه محصول تاریخ است، ریشه در اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی و دینی اقوام قریش دارد، با کوشش ایرانیان مخالف خلافت عرب عجین گشته است و با باورهای عامیانه مردم درهم تنیده است. ولی شیعه، شیعه گشت زیرا از یکسو با ماشین جعل سازی دائم همراه است و، از سوی دیگر، پادشاه و سلطان و حکمران قدرتمند با ملاها و شیخ ها و مجتهدان و فقیهان و آخوندها و آیت الله ها، دست به دست یکدیگر می دهند تا آن را بسازند. شیعه، شیعه شد زیرا قدرت دینی با قدرت سیاسی هم آغوش شدند.

«حمايت می کنيم» يعنی چه؟

اسماعيل نوری علا

در برنامه« آخرين لحظه» بمديريت شهرام همايون

نگاهی به بيانيه های کنشگران درونکشوری

اعلامیهء مشترک دو حزب

همهء داده ها گواه از آن می دهند، که ميهن مان ايران به يکی از لحظات سرنوشت ساز تاريخ خود نزديک می شود؛ لحظه ای که می‌ تواند با کوشش و هوشياریِ تک تک ايرانيان راه کشور را بسوی «آزادی و آبادی» و سرفرازی هموار سازد و يا، با درنگ و کم خردی، روزگار تلخ کنونی را حتی به روزگاری بس وخيم تر درآورد. در اين ميان، ما دو حزب کوشنده ايرانی، يکی جمهوری خواه و ديگری خواهان پادشاهی پارلمانی، سال ها است که به آن «گزينهء آزاد و آباد» انديشيده و پيش نيازهای برقراری اش را سنجيده و اعلام داشتهايم...

نظام کاریکاتوری و پهپاد آمریکایی

مجتبی واحدی

مردم چگونه ادعاهای مربوط به پیشرفت‌ های موشکی را باور کنند در حالی که اخیرا مقامات رسمی، از تأثیر تحریم پوشکی نالیدند؟ ادعای دسترسی به پیچیده‌ترین و سری‌ترین فن آوری‌ها کجا و ناتوانی در تولید بدنه کارت ملی هوشمند کجا؟.. در باب ساختار کاریکاتوری حکومت اسلامی، سخن‌ بسیار است. ادعاهای دهان پرکن سران نظام‌ از توانمند‌های خود وقتی در کنار آن‌چه مردم‌به چشم می‌بینند قرار می گیرد کاریکاتوری خنده دار به ذهن متبادر می شود.

00000000000000000000000