اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبه

8 دی 1398 - 29 دسامبر 2019

فايل تصويری     فايل صوتی

   موضوع:

  پيشرفت های گفتمانِ 

  سکولار دموکراسی در ايران 

  در سالی که گذشت 

سخنران:

  دکتر جلال ايجادی 

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

  اسماعيل نوری علا 

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 6 تا يکشنبه 8 دی 1398 - 27 تا 29 دسامبر 2019

پنج دی، در جميع جهات، نشان داد که دشمن اصلی حکومت خود مردم ايرانند!

قبلا مردم از رژیم می ترسیدند

اکنون رژیم از مردم می ترسد!

استمالت اسلامی

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور فجایع اتفاقیه در دارالخرافه ، به خبر حیرت اثری بنقل از برادر بی بی سی بشرح زیر رسید: «بهمن صادقی نور، از بستگان نزدیک این خانواده، به بی‌بی‌سی فارسی گفته در حملهء شب گذشته نیروهای امنیتی، پدر و مادر، خواهر و شوهر خواهر، دو عمو و پسر عموی يازده ساله پویا بختیاری بازداشت شده‌اند».  در اين زمينه، یکی از مقامات بیت که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی (عج) فاش شود، به فدوی گفت که از کردهء خود در پیوند با نسل کشی آبان گذشته شدیداً  پشیمان شده و به عملهء بیت دستور فرموده اند که، علاوه بر اقوام، برای رفع تنهائی دستگیر شدگان، همسایگان دست چپ و دست راست خانوادهء بختیاری را نیز بازداشت و به ایشان ملحق نمایند!

نشانه شان بگير!

افشین بابا زاده

همه مى ايستيم / به صف / برای آنكه / به تمامش نگاه كنيم / و بانگ برآريم: / نشانه اش بگير! // نه با انگشت / نه با اشاره ها  / نه با نگاهى بى دليل / نگاهش مي كنيم / با لبخند تفنگ هامان. //  تو قلمت را بردار  / تو داس را تيز كن / تو ماشه ها را بگردان / تو شعر را بسويشان بگير! / و تو. و. تو. و. تو. و.  تو / كار را تمام كنيد!

قهر و خشم مایند، قهرمانند…

شهریار مندنی‌پور

پخش برنامه اعتراف‌های تلویزیونی هم بیشتر خواهدبود. این طور اعتراف‌های استالینی در سرزمین خود آن دیکتاتور هم گویا منسوخ شده،‌ اما هنوز رژیم سمساری ایران از آن استفاده می‌کند. سازندگان این برنامه‌ها که سرنوشتی بهتر از سعید امامی نخواهند داشت،‌  قوهٔ تخیل حقیری دارند و یک سناریو تکراری را تکرار می‌کنند: اعتراف‌کننده مامور سی.آی.ا بوده یا موساد یا، برحسب شرایط، بلکه مامور فرانسه و انگلیس… (یاللعجبا که هیچ کدام هم حقوق‌بگیر ک.جی.بی نیستند).

یک گور خالی، یک ساندویچ فلافل!

اسماعیل هوشیار

کی بد است؟ کی خوب است؟ داستان عقابی است که دگردیسی اش تبدیل شدن به کلاغ با سقف پروازی پائین باشد؛ جایی که هنوز تصویری از عقاب بودن شان را در ذهن دارنولی عملاً کلاغ های پشت قبرستان شده اند. نمی دانم تحمل کدامش سخت تر است؟ دیدن عقابی که مثل کلاغ راه می رود، و یا ساندویچ فلافل با طعم قبر خالی؟

اصلاح ‌طلبان ولایی و اصلاح ‌طلبی

مسعود میرراشد

هدف، همان گونه که از نام این نوشته پیداست، تکرار مسایلی چون "استمرار طلب"، "سوپاپ اطمینان رژیم" و یا "همه یک گونه اند" و غیره نیست؛ بل کوششی ست برای نمایاندن بنیان های فکری این حریان و نشان دادن این واقعیت تلخ که اینان یک جریان بی ریشه‌ی سیاسی به شمار میروند و حتا میتوان گفت در زمان تولد مرده به دنیا آمدند.

رسالت ما و رذالت آنها

امیر امیری

استمرار طلبان - برخلاف دی ‌ماه دو سال پيش که، با زبانی نشاندار از تناسب معکوس در فرومایگی با مفتخوری، معترضان را یا «کرکس» می‌خواندند یا خواهان «برخورد تند با اغتشاشگران» بودند - برخورد امروزی شان با انقلاب امسال و معترضان و بیش از هزار تن کشته، همراه با بیان و نگرشی سلبی، و نادیده گرفتن معترضان و صنفی نشان دادن اعتراضات در کلام است، اما با رویکرد ایجابی بسیار کمرنگ در عمل.

«چپ زرگری»

عبدی کلانتری

ما هر وقت از رفقای کیش «پان‌نئولیبرالیسم» می‌پرسیم «روی چه حسابی یک نظام رانتی آخوندی فاشیست را که از بدو تولد تا امروز با غرب، با لیبرالیسم، و با سیستم نئولیبرال غربی دشمنی ورزیده، اسمش را می‌گذارید نئولیبرالیسم؟»، پاسخی که می‌گیریم این است که «نوع ایرانی‌اش فرق می‌کند». من از خودم می‌پرسم چه لزومی دارد یک روشنفکر چپ بیاید یک مفهوم شناخته ‌شده با تعاریف پذیرفته را چنان بپیچاند که هر شترگاوپلنگی در آن بگنجد؟

جرم رفتن به خانهء بختیاری ها
سام قندچی

چند لحظه پیش خبری خواندم درباره ی توقیف پلاک اتومبیل و موبایل خانم مریم کریم بیگی توسط معاون دادستان که روز گذشته درپی ماجرای بازداشت مادر و پدر زنده یاد پویا بختیاری (خانم ناهید شیرپیشه و آقای منوچهر بختیاری)، اتفاق افتاده است. خانمها مریم کریم بیگی و شهناز اکملی، خواهر و مادر زنده یاد مصطفی کریم بیگی از جانباختگان جنبش سبز هستند. معاون دادستان به خانم مریم کریم بیگی گفته: «می‌خواهی همین الان بازداشتت کنم»؟ وقتی خانم کریم بیگی از آنها می‌پرسد مگر چه جرمی مرتکب شده، ماموران اطلاعات سپاه و بعد معاون دادستان به او یک جواب مشترک داده اند: «چرا به خانه پویا بختیاری رفته‌ای». خانم مریم کریم بیگی در پاسخ به آنها گفته: «من خانه همه کشته شده‌ها می‌روم، آدرس تک‌تک آنها، هرچند هزار نفری را که کشته‌اید، آدرس‌شان را بدهید ببینید به خانه تک‌تک آنها برای همدردی می‌روم یا نه». در حقیقت جرم اين زن انسانیت است و گر یادتان نیست آیت الله خمینی قبل از پیروزی موقعی که قول آب و برق مجانی می داد، همچنین می گفت: «ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم می خواهیم مرفه باشد ...شما را به مقام انسانیت می رسانیم». واقعاً که این مأموران اطلاعات و دستگاه قضایی ایران نمونه ی جالبی از "معنویت" و "انسانیت" نظام اسلامی هستند که آیت الله خمینی قول آن را داده. (منبع)

حدود 1500 نفر در اعتراضات اخير ایران کشته شده‌اند

خبرگزاری رویترز

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود هزار و پانصد نفر در جریان اعتراضات آبان ماه و همچنین دستور رهبر ایران برای پایان دادن به اعتراض‌ها "به هر شکل ممکن" خبر داده است. رویترز می‌گوید این آمار را سه مقام وزارت کشور ایران که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند. بر اساس این گزارش دست کم هفده نوجوان، حدود چهار صد زن و همین طور تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در میان کشته‌شدگان هستند.

آقای خامنه‌ای! مسئولیت جنایت را به عهده بگیرید!

شورای حقوق بشر

شخص آقای خامنه‌ای در همان روزهای نخست مسئولیت خود در تصمیم به افزایش قیمت بنزین را اعلام کرد. اکنون او به‌عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی باید رسماً مسئولیت این جنایت ضدبشریت را به عهده بگیرد. این جنایت در چارچوب ماده‌‌ی هفت اساسنامه‌‌ی رُم دادگاه بین‌المللی جزایی قرار می‌گیرد. دادگاه بین‌المللی جزایی در موردی مشابه و در پی تصمیم سازمان ملل در سال دو هزار و يازده، حکم جلب معمر قذافی رهبر لیبی را صادر کرد با وجود این‌که لیبی عضو اساسنامه‌‌ی رُم نبود.

دست آوردهای جنبش 5 دی - بخش اول

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در بخش اول برنامهء  شهرام همايون

دست آوردهای جنبش 5 دی - بخش دوم

گفتگو با آقائی - سرخ پور - قاسمی

در بخش دوم برنامهء  شهرام همايون

هشتمين «پادکست سکولار دموکراتها»

نقش رهبری در استمرار مبارزات

آقائی - نوری علا- يزديان

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)

اثرات فرهنگ بر رفتار نظام اجتماعى

و شرايط زندگى ايرانيان

جمشيد قراجه داغى

متأسفم اگر  نكاتى از اين نوشتار مورد پسند بعضى از دوستان نباشد، ولى باور من اين است كه آيندهء ديار و مردم ما به اين گفتگو ها نياز مبرم دارد. ولى متاسفانه سطح متداول گفتگو هاى ما در اين باره نشانهء فقر دانشى است كه ما ايرانيان در بارهء اثرات «فرهنگ حاكم» بر چون و چراهاى رفتار اجتماعى خود و آينده ايران داريم.

00000000000000000000000