اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

27 بهمن 1398 - 16 فوريه 2020

8.5 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

   موضوع:

تئوری توطئه دربارهء خمينی

(ادامه بحث هفتهء پيش)

فايل تصويری     فايل صوتی

گفتگو کنندگان:

يزديان - قاسمی - محسنوند

مدير جلسه:

نوری علا

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 28 تا پنجشنبه 1 اسفند 1398 -  17 تا 20 فوريه 2020

انتشار هشتمين شمارهء گاهنامهء «گيتی مداری»

(نشريهء تئوريک حزب سکولار دموکرات ايرانيان)

اين شماره، علاوه بر گزارش دبيرکل حزب در مورد فعاليت های سال گذشته حزب، کلا به زندگی و افکار و نوشته های دکتر جلال ايجادی اختصاص يافته و حاوی يک گفتگوی مفصل با ايشان بوده و، در پی آن، دوازده مقالهء مهم ایشان، با مشورت خودشان، انتخاب گشته و يکجا منتشر شده است. سردبير نشريه در آغاز گفتگو با دکتر ايجادی نوشته است: «برای اين شماره به سراغ دکتر جلال ايجادی رفته ايم که يکی از نظريه پردازان و شارحان خستگی ناپذير انديشهء سکولار دموکراسی است. گفتگوی بلند ما با ايشان بیانگر آن است که چگونه يک ذهن جستجوگر ايرانی در نيم قرن گذشته ناگزير بوده است از دامچاله های گوناگون فکری بگذرد تا هنگامی که به سکولار دموکراسی می رسد، بشکفد و صاحب خود را تبديل به چهره ای مهم در ميان شخصيت های ماندگار تاريخ معاصرمان کند». اين شماره را می توانید در سايت حزب و لينک مربوطه خوانده و در صورت تمايل دانلود کنيد.

یک کتاب و 26 داستان از موزه‌های زنان

منصوره شجاعی

چگونه می‌توان، با جمع‌آوری و‌ نگهداری منابع تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان، تجربه‌های آنان در ده کشور از پنج قاره‌ی جهان را در یک کتاب گرد آورد؟ آیا انتقال تاریخ اجتماعی زنان کشورهای مختلف از طریق تجربه‌های روایی در یک کتاب امکان ‌پذیراست؟.. طرح چنین پرسش‌هایی ملات تهیه و شکل‌گیری مطالب کتاب «تعلیم و تربیت فمینیستی: موزه‌ها، حافظه‌ی جمعی، روش‌های یادسپاری» شده است.

شیرینکاری

حمیدرضا رحیمی

فدوی، پیش از اینها، اشاراتی به این نکته که فاشیست ها و دیکتاتوران گرامی، صرفنظر از محدوده ء جغرافیائی، از هیتلر آلمانی و موسولینی ایتالیائی، فرانکوی اسپانیائی، گرفته تا سوهارتوی اندونزیائی و پینوشهء شیلیائی و خمینی (منسوب به ایران سابق)، چندان بهم شبیه اند که پنداری همگی، با یک فقره فریاد یاعلی(ع)، از یک مادر متولد شده اند! و اما، چنانکه خواهد آمد، شیوه و شگردهای برادران قاچاقچی و گروگانگیر، در مبارزهء صمیمانه با مردم، به همکاران شان در سایر نقاط جهان، هیچ شباهتی ندارد!

« روز جهانی زنان و دختران در علوم»

و فاجعهء آموزشی زنان در ایران

شکوه میرزادگی

در تاریخ بيست و دوم دسامبر 2015، (مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را، به منظور «به رسمیت شناختن نقش حیاتی زنان و دختران در جوامع علمی»، تصویب کرد. و روز یازدهم فوریه هر سال را به نام «روز جهانی زنان و دختران در علوم» نام نهادند... سه سال پيشتر از آن، در سال 1391 مجلس اسلامی طرحی را ارائه داده بود زیر نام «سهمیه بندی جنسیتی» و، بر اساس این طرح، زنان ايران را، با ادعای «حفظ قداست خانواده»، به طور علنی و رسمی از آموختن بیش از «هفتاد رشته تحصیلی» محروم کرده بودند؛

خر مرد رندی!

مجتبی واحدی

مگر خامنه ای نگفت: "ملت ایران ، آن چند ده میلیون نفری بودند که در تشییع جنازه سلیمانی شرکت کردند"؟ مگر نگفت: "آن چند صد نفری که در خیابان ها اعتراض می کردند ملت ایران نیستند"؟ مگر آن عاشقِ گوریل انگوری - فرمانده کل سپاه - نگفت: "در تشییع جنازهء سلیمانی، پنجاه میلیون نفر شرکت کردند"؟ حالا چه اتفاقی افتاده که رهبر، برای کشاندن آن ‌چند صد نفر ضد انقلاب به پای صندوق های رأی، اینقدر التماس می کند؟ همان پنجاه میلیون نفرِ خودتان کافی نیست؟

هفت روز کم خطر!

اسماعيل هوشيار

در چین یک بیمارستان هزار تختخوابی فوری در عرض هفت روز در شهر ووهان مرکز شیوع ویروس کرونا شروع به کار کرد ... مقامات این شهر اعلام کردند قرار است یک بیمارستان دیگر را با ظرفیت هزار و سيصد تخت در ظرف پانزده روز آینده احداث کنند. چنین حجمی از کار و واکنشی از طرف دولت چین با هر رویکردی باشد دستمریزاد دارد . من فقط توی ذهنم است که تمام سیستم اسلامی ولایت فقیه در این هفت روز چه غلطی کردند؟ آیا باید همینکه در این هفت روز فقط اختلاس و دزدی و سقوط و مرگ و تصادف نبوده، خوشحال باشیم؟ هفت روز است هیچ هواپیمایی سقوط نکرده! هفت روز است خاکی و آبی از جایی از ایران فروخته نشده، هفت روز است دکل هایی نفتی سرجایش است، هفت روز است دریاچه ای و جزیره ای و جایی از ایران فروخته نشده است، هفت روز است مردم هنوز اکسیژن برای تنفس دارند، هفت روز است برای نمایش انتخابات مشغولند، و بالاخره در این هفت روز - که وحشت جهانی ویروس کرونا در حال انتشار است و کلیه پروازهای به چین قطع شده است - سپاه پاسداران با مسرتی الهی به اطلاع جهان رساند که مسافران چینی مبتلا به کرونا را با شرکت های هواپیمایی خودش جابجا می کند، باشد تا بیشتر رستگار شوند! (منبع)

آیا دموکراتیک‌ شدن راحت است؟

محمود سریع‌القلم

جمعی تصمیم گرفتن، با اکثریت تصمیم گرفتن، به فکر منافع و مصلحت عامه بودن و جلوگیری حقوقی از انحصار و عدم شفافیت، نتیجه‌ی چند قرن کار فکری است. هرچند کتابخانه‌ها و دانشگاه‌هایی که قرن‌هاست به وجود آمده‌اند بنیان این زحمات فکری است ولی شخص علاقمند نیز‌ می‌تواند ماه‌ها در موزه‌های لندن، برلین، پاریس، فلورانس، وین، مادرید، ونیز، استکهلم و رم، وقت کیفی بگذارد تا تاریخِ اندیشه و سیرِ انباشتی و تکاملی هزاران نفر را مشاهده کند. بنظر‌ می‌رسد حدود پنج هزار کتاب در پنج قرن اخیر به صورت تکمیل کنندهأ یکدیگر در فلسفه، اقتصاد، سیاست، علم و جامعه شناسی نوشته شده است تا اینکه خانم مرکل صدر اعظم آلمان قبول کند هر تصمیم او باید با افکار عمومی در آلمان هماهنگ باشد و او خودش باید، خرید منزل اش را انجام دهد.

برای حفظ تماميت ارضی ايران،

انتخابات فرمايشی را وسيعاً تحريم کنيم!

کانون حقوقدانان ايران

حکومت جهل و فساد خامنه ای و همدستانش در صدد تصويب عهدنامهء ننگين قزاقستان (ترکمانچای دوم) در مجلس جديد هستند. تجربه نشان داده است که مهره چينی های حکومت از طريق شورای نگهبان و نهادهای نظامی و امنيتی هرگز اجازه نداده است نمايندگان واقعی ملت ايران وارد مجلس شوند. طيف های گوناگون حکومتی، از چپ تا راست، هيچ يک توان يا حتی ارادهء خدمت به کشور و مردم ايران را ندارند. گوئی که مشتی بيگانه بر کشور ما مسلط شده اند و به غارت آن تا حد ممکن مشغولند و هرگز منافع ملی برای شان اهميتی نداشته است. شخص خامنه ای، حفاظت اطلاعات سپاه و نيز مافيای آستان قدس رضوی به طور جدی در مظان اتهام مزدوری روسيه قرار دارند.

بررسی مواضع مردم در مورد انتخابات

گردآوری يکی از همکاران ما در ايران

برای عدهء کثیری از جمعيتِ دارای حق رأی حنای بازی های اصلاح طلب، اصول گرا، تکنوکرات و... رنگ باخته است و آنها آماده اند که، با عدم شرکت در انتخابات، مشروعیت حکومت را به چالش بکشند. آنها از هر نوع مبارزه و کوششی دریغ نمی کنند تا کار، عاقبت، به سقوط این رژیم منتهی شود. بر اساس آماری که خود ج.ا.  منتشر می کند معمولاً حدود 40 تا 50 درصد واجدین شرایط در انتخابات مجلس شرکت نمی کنند؛ که بنظر من، اگر فرض کنيم که اين اعداد درست هستند، باز هم درصد خوبی ست بی آنکه البته برای سلب مشروعيت کامل از رژيم کافی باشد.

پانزدهمين «پادکست سکولار دموکراتها»

انتخابات هم اصلی و هم بدلی دارد!

میلاد آقائی - اسماعيل نوری علا - منوچهر يزديان

گردانندهء پادکست: محمود ابطحی

حقایقی در مورد انتخابات

برای تعیین اعضای مجلس شورای رانت ‌خواری اسلامی

اعلاميه حزب سکولار دموکراسی ايرانيان

هموطنان گرامی؛ از آنجا که تحریم یا تشویق برای شرکت کردن یا نکردن در مضحکهٔ انتخابات در حکومت اسلامی مسلط بر ایران، در هر دو صورت خود، نوعی تصدیق وجود انتخابات در این حکومت است، (نيز) از آنجا که حزب سکولار دموکرات ایرانیان اساساً منکر وجود چنین انتخاباتی در قلمروی این حکومت است، (و) از آنجا که ملت ایران جمعیتی نابالغ و محتاج صدور اینگونه دستورات نیست، (و) از آنجا که حزب سکولار دموکرات ایرانیان، به دلایل فوق، خود را در موضع صدور «فتوای تحریم» (در زبانی مذهبی و به معنی دستور حرام دانستن شرکت در انتخابات) و یا توصیه استفاده تاکتیکی از این مضحکه قرار نمی دهد، اکنون صرفاً، بنا بر وظیفه حزبی – سیاسی خویش، درک خود از روند این نمایش فریبکارانه را بیان می دارد... (منبع)

نه، و فراتر از آن!

بیانیهء زندانی سیاسی سهیل عربی دربارهء انتخابات

صندوق انتخابات رژیم جور و جهل، صندوق انتخابات متقلبان جنایتکار، هرگز عرصه نبرد ما نبوده و نخواهد بود. قطعا واکنش ما به برگزاری انتخابات بعد از جنایت های اخیر رژیم در زمین و آسمان، باید فراتر از تحریم باشد. ما به کسانی که مردم را بدلیل اعتراض به بی تدبیری، ظلم و فساد حکومت آخوندی به رگبار گلوله بستند، و نخبگان را در هواپیما مورد هدف موشک هایشان قرار دادند، اجازه نمی دهیم این عمل وقیحانه را انجام دهند. ما جمهوری اسلامی را برسمیت نمی شناسیم و قطعا صندوقهای انتخابات عواملش را به آتش می کشیم. دوران مدارا و بخشش به پایان رسید. دوران کنش مسالمت آمیز به پایان رسید و ما هر آینه با تمام توان و تلاش نسبت به براندازی این رژیم کثیف و جنایتکار اقدام خواهیم کرد و هرگز نگران فردای پس از جمهوری اسلامی نیستیم. زیرا توان تغییر در ایران را داریم. توان ایجاد دگرگونیهای بنیادین و آباد کردن سرزمینمان را داریم. (آلترناتیو همان جوان های قیام آبانماه امسال و نخبه های در زندانمان هستند). بنابراین از هیچ تلاشی برای سرنگونی این رژیم دریغ نخواهیم کرد و اجازه برگزاری انتخابات را به آنها نخواهیم داد. (منبع)

آمریکاستیزیِ رژیم بازی با زندگی مردم ایران است

سام قندچی

ما در دنیایی زندگی می کنیم که حتی کوبای فیدل کاسترو، آمریکاستیزی را به کنار گذاشته، اما در ميان ایرانیان - يعنی کشوری که چهل و يک سال «رژیم کوکلاکس کلان های اسلامی» را تجربه کرده، - هنوز شمار زیادی از اپوزیسیون چپ، و نيز ملیون، به این بازی که نام ایران و ایرانی را در چهل سال گذشته در دنیا با گروگانگیر مترادف کرده، ادامه می دهند و طبق معمول دودش به چشم ایران و همه ی ایرانیان در جهان می رود.

00000000000000000000000