«دیگریِ بزرگ»
را سرجای خود بنشانید!
اکبر کرمی
هیچکس
با پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک مساله ندارد، همهی مسالهها هنگامی گل
میکنند که کسی در غیبت یک
«دیگری
بزرگ»
از خود بپرسد: پندار نیک چیست؟ گفتار نیک کدام است؟ و کردار نیک چه گونه آغاز
میشود؟ در اساس وقتی پای دیگری بزرگ در میان باشد هیچ پرسش اساسی ای در میان
نخواهد بود. اهمیت ندارد
این دیگری بزرگ اهورا مزدا باشد یا الله. اهمیت ندارد این دیگری بزرگ زرتشت
باشد یا محمد. اهمیت ندارد این دیگری بزرگ شاه باشد یا شیخ. وقتی پای یک
«دیگری
بزرگ«
در میان است، گفتوگو و اندیشه
تعطیل است. آن چه در حضور
«دیگری بزرگ»
به عنوان اندیشه مطرح میشود، نشخوار و ادامهی پیدا و پنهان اوست که سایهاش
بر همه چیز سنگینی میکند.◄
سال های اول انقلاب آغاز تحجر بود نه مدینهء فاضله
شیرین
عبادی◄
این
مقاله پاسخی است به پیشنهاد مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، که بازگشت
به سه سال نخست پس از انقلاب اسلامی ایران را راه حلی برای خروج از بحرانها و
بنبست سیاسی امروز جمهوری اسلامی میداند... آیا وعدههایی که پیش از انقلاب
داده میشد در سال های اولیه رنگی از واقعیت گرفت و بعد از چند سال بعد که
درگیریهای سیاسی به خشونت خیابانی و سرکوب های پس از آن منجر شد به انحراف
رفت؟ یا اینکه نطفه این انقلاب بر مبنای دیکتاتوری دینی به رهبری روحالله
خمینی بسته شد و رویاهای بخش عظیمی از انقلابیون را ویران کرد؟
مبادا که بر چهرهء
اسلام عزیز غباری بنشیند!
مزدک بامدادان
بیش
از پانزده سال است که مینویسم و میگویم مارکسیسم و اسلامیسم ایرانی دو میوهء
تلخ و زهرآگین یک درختاند و از یک ریشه آب میخورند.
حال،
در گفتگوئی
تلويزيونی
سخن از این
است که
«چرا
در نمونهء
پدری که دختر خود را میکشد، قانون پشت قاتل میایستد؟»
اینکه شیرین عبادیِ مسلمان کاستی را تنها در قانون اساسی رژیم اسلامی ببیند و
نه در باورهای زن ستیزانهء
اسلامی، چندان مایه شگفتی نیست. ولی اینکه یک جامعه شناس هر دو چشم
اش
را بر این نکتهء
آشکار ببندد که این نابرابری هراسناک ریشه در اسلام و آموزههای زن ستیزانهء
آن دارد، تنها میتواند از همگوهری
«مارکسیسم
آکادمیک»
و
«اسلام
سیاسی»
سرچشمه بگیرد.◄
گزارش کیهان لندن
ارقام مرکز آمار ترکیه که
مربوط به هفتماهه سال جاری میلادی است، نشان میدهد ایرانیها با وجود شیوع
ویروس کُرونا، تا کنون با خرید سه هزار و صد و شصت و هشت فقره ملک، رتبه اول
خرید ملک در ترکیه را به دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفتهاند!
«اقتصاد فاسد و رانتی»، «ریسک بالای سرمایهگذاری»، «قوانین سختگیرانه و
مجوزهای پیچیده»، «رکود تورمی» و «کاهش پیدرپی ارزش پول ملی» از جمله دلایلی
هستند که صاحبان سرمایه را به خروج دارایی خود از کشور ترغیب میکنند.◄
سالگشت تأسیس
سایت بنیاد میراث پاسارگاد
برهمهء دوستداران فرهنگ اصيل ايران خجسته باد◄
نیمی از جامعه
از دینداری به بیدینی رسیدهاند
گزارش
نظرسنجی گروه (گمان)
در
حالی که چهار دهه از استقرار حکومت دینی بر مبنای ایدئولوژی شیعی در ایران
میگذرد، بر اساس نتایج یک نظرسنجی تازه، حدود نیمی از جامعه ایران از دینداری
به بیدینی رسیدهاند و فقط
سی و دو
درصد جامعه خود را «مسلمان شیعه» میدانند. در این نظرسنجی که از سوی گروه
مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) درباره «نگرش ایرانیان به دین» انجام شده،
تلاش شده موضوعاتی مورد پرسش قرار گیرد که در فضای جاری ایران به دلیل
محدودیتهای موجود امکان طرح آزادانهء
آنها نیست.◄
جمهوری روشنفکرانِ ضدامپریالیسم!
حمید فروغ
امروزه
بسیاری از «روشنفکران ضد امپریالیسم»
که یک پای اصلی انقلاب اسلامی بودند، هنگامی که به بررسی انقلاب اسلامی
مینشینند برای کتمان این همذات پنداری با جریانهای فکری شیعی، رژیم
محمدرضاشاه پهلوی را مورد نقد و سرزنش قرار میدهند؛ که چرا شاه، که آنها او
را به عنوان «سگِ زنجیری امپریالیسم»
قلمداد میکردند، به جای آنها مسئولیتِ روشنگری را به عهده نگرفت.◄
قاجاریزه شدن حکمرانی
مجید محمدی
روحانیون
شیعه با روال دوران قاجار علیرغم فساد و ناشایستگی و انحطاط آن مشکلی نداشتند
چون قاجاریه در عرصه عمومی روحانیون و آموزهها و کسب و کار آنها را محدود
نمیکردند. از این جهت اسلامگرایان شیعه حاکم بر کشور از سالپنجاه
و هفت
در حوزههایی که نمیخواستند به دستور
العملهای حکومتهای مارکسیستی و فاشیستی
عمل کنند (درحوزههای امنیتی و تبلیغاتی و سیاست خارجی چنین میکردند) به دوران
قاجار رجوع کردهاند.◄
|