پادکست های سکولار دموکرات
های ايران
بررسی کارکرد مهستان جنبش سکولار دموکراسی
لینک برای مشاهده اولين پخش برنامه در پنجشنبه ها
ساعت 2.5 بعد از ظهر لوس آنجلس
آرشيوپادکست ها- دوره اول◄
/ دوره های
دوم وسوم
◄
برگزاری کلاس های آنلاین در
«جنبش لوتوس»
جامعه شناسی سیاسی و تشيع اثنی عشری
مدرس: دکتر اسماعيل نوری علا
ما،
در جنبش لوتوس (يا نیلوفر)،
با استعانت از کلام جناب
شاهزاده،
تصمیم
گرفتیم که با تمام گروهها و اندیشهها و اساتید در جهت گسترش
آگاهی
دوستان استفاده کنیم. همچنین گفتیم که چه کاری بهتر از اینکه از رهبران و
فعالان احزاب اپوزسیون
سیاسی کشورمون بخواهیم مستقیم با خود بچههای داخل کشور صحبت کنند؟
در
ابتدای امر رفتیم و از جناب
دکتر اسماعيل نوری علا
خواهش
کردیم که
این
کلاس
ها
را برای بچههای ما برگذار نمایند،
که ایشان در کمال بزرگواری
پذیرفتند تا کتاب گرانقدر
«جامعه
شناسی سیاسی تشیع اثنی
عشری»
را بصورت آنلاین تدریس نمایند.◄
همدردی
حمیدرضا رحیمی
*
فدوی داشت در انتهای ناامیدی دست و پا می زد که ناگهان دریافت که یکی از
دولتمردان دلرحم و دلسوز، ضجه ی اهالی «سی سخت» را که تا تکزاس در ممالک
محروسه ی امریک رفته بود، شنیده و بابت آن، شدیداً و بوجه زیر واکنش نشان
داده است:
* محمود احمدی نژاد: توجه و دعاهای من متوجه بیش از چهار میلیون تگزاسی است
که نزدیک به یک هفته از برق محروم شده اند و کسانی که عزیزان خود را در این
فاجعه طبیعی از دست داده اند. تگزاس قوی باش!◄
دنیس کلاین
در زمانهای که به راحتی از جامعهی مدنی کناره میگیریم و به
دژهای قبیلهایِ خود پناه میبریم، به نظرم مجرم شمردن بیدرنگِ تماشاچیان
ناشی از احساس عمیقتری است ــ میلی شدید، اگر چه دلهرهآور، به کمک به
نیازمندان، میلی که اگر به خاطر احتیاط مبتنی بر پرهیز از خطر نبود، بر
انفعال غلبه میکرد. از هر چه بگذریم، این میل «یکی از تجربههای بنیادین
بشر است.»◄
(دربارهء
مارشال مک لوهان، بمناسبت روز جهانی راديو)
استیون وست
«مارشال مک
لوهان»
باور داشت
که رسانههای الکترونیکی نظام عصبی ما را بسط خواهند داد و در اثر آن
ارتباطات به چنان سطحی خواهد رسید که عاقبت «دهکدهای جهانی» شکل خواهد
گرفت.
از
نظر
او،
عصر نوشتار تجربهء
عظیمی بود و در این عصر نوع بشر بسط و توسعهای سودمند یافت. اما در طول
تاریخ بشر و نسلهای آتی، زبان مکتوب دیگر هرگز مانند چند هزار سال اخیر
اهمیت نخواهد یافت. مک
لوهان نمیدانست که
«دهکدهء
جهانی جدید»
چیز خوبی خواهد بود یا خیر. اما هدف او قضاوت اخلاقی دربارهی
آن نبود بلکه میخواست
مردم را وادار کند تا به تأثیرات این شکل جدید از رسانه بر زندگی و روان
شان
فکر کنند.◄
تقابل با لیبرالیسم سیاسی و انقلابی که نافرجام متولد شد
علی افشاری
انقلاب
یک روش سیاسی است که در بسیج اجتماعی برای دگرگونی سیاسی شگردها و
قابلیتهای خاصی را در نظر می گیرد؛ وقوع آن نیازمند شرایط اجتماعی مناسب و
از همه مهمتر وجود بنبست بین وضع موجود و وضع مطلوب است. انقلاب و کنش
انقلابی ارزش ذاتی ندارد و، بر خلاف باور انقلاب هراسان، خروجی محتوم آن
منفی نیست... انقلاب در شرایطی که بروز آن بایستگی دارد و می تواند توان
سیاسی و اجتماعی محصور در نهادها و ساختارهای معیوب و ناکارآمد را رها
سازد، امر مفید و دوران سازی است.◄
«گذار»، «عبور» یا «سرنگونی»؟
(در رابطه با بیانیهء چهارده نفر در ایران)
م. پروین
دو بیانیهء
چهارده نفر از افراد درون مرز در برخورد به خامنه ای و رژیم اسلامی واکنش
های متفاوتی را در برون مرز ایجاد کرده است. صرفنظر از میزان آشنائی افراد
و گروه ها با افکار و کردار امضا کنندگان بیانه ها، و اینکه تا چه حدی این
شناخت معیار قضاوت ها بوده است، آنچه نقطهء مشترک اکثر این ارزیابی هاست
این است که بیشتر بر اساس همان راه و روش چند ده ساله ای که برون مرزیان در
پیش داشته اند انجام گرفته است.◄
|
اوضاع بلوچستانو
نظریه انحرافی منطقه آزاد
سام قندچی
در چند
روز اخیر،
رژیم اسلامی
حاکم بر
ایران
جنایات
تازه ای
را
در
بلوچستان انجام داده از جمله کشتار شماری از «سوخت بران» که وضعیتی نظیر
کولبران در کردستان
دارند.
مردم بلوچستان نیز در چند نقطه به ادارات دولتی حمله کردند و از جمله
ساختمان فرمانداری شهر سراوان را به تصرف در آوردند و نیروهای
بیشتر
سپاه پاسداران از مرکز به بلوچستان اعزام شده اند...
اکنون خبرهایی حکایت از اعتصاب عمومی کسبه در سراسر بلوچستان دارد. واقعیت
این است که وضعیت حاضر در بلوچستان می تواند به کشتار بزرگی از مردم
منتهی شود.◄
قدرت باجگیری و زورگویی در دیپلماسی رژيم اسلامی
حمید آقایی
دیپلمات
های رژيم اسلامی از همان زمان تاسیس این نظام، از هنگامی که سفارت امریکا
در تهران اشغال شد و یا خمینی سربازان ارتش عراق در زمان صدام حسین را
تشویق به شورش می کرد، همواره از تاکتیک باجگیری و پروپاگاندا و تهدید به
جنگ استفاده کرده اند. در طول این مدت رژيم اسلامی دیپلمات هایی تربیت کرده
است که روشی جز آنچه که در بیش از چهار دهه حاکمیت این نظام سنت همیشگی
بوده است، نمی شناسند. در دوران ریاست رژيم ترامپ در مقابل این روش رژيم
اسلامی آگاهانه تر عمل شد.◄
به گند کشیدن مفاهیم ادامه دارد؟
پرويز رئوفی
این
روزها نوبت سکولاریسم است. بعد از نوشتهء احمد صدری، مشاور ارشد نایاک (NIAC)
در نشریهء جنبش سکولار دموکراسی ايران، و شعف حاصل از سکولار شدن قم، مأوای
طلبه های حوزهء علمیه، اکنون نوبت سکولار شدن خامنه ای و منتظری و کل خوانش
های از اسلام است. بخوانید نوشته آقای اکبرکرمی را در همين نشریه.◄
دودلی
در خیابان های تهران و قرآن
اکبر
کرمی
ما
چند سده است که در گِل انحطاط ماندهایم؛
و
در جستوجوی توسعه جا ماندهایم. حکومت اسلامی با هر تعبیری برآمد و پاسخی
به این درماندگی
اجتماعی
و
جاماندهگی
تاریخی
است. تفکیک حکومت اسلامی ایران از ایران این خطر سهمگین را دارد که
نمیگذارد ما خود را آنچنان که هستیم ببینیم و به ریشههای بحران و هیدرای
انحطاط آنچنان که باید نزدیک شویم؛ و باری دیگر به تجربهای ناکام و
انگارهای خام و رویایی بدفرجام خطر نکنیم.◄
کسی که آمد!
صدرالدین الهی
حالا او
برخاسته بود. از درون سیاهیها به بیرون تراویده بود. خودی تکان داده بود.
سیمای جذابی داشت. بی لبخند اما پر شوکت. کمحرکت اما پر معنی. هیچ واکنشی
را توی صورت
اش
نمیتوانستی دید. درست برعکس واعظ شهیر تهران که وقتی حرف میزد، دست و لب
و زبان و دندان لوزتین
اش
با هم دیده میشد و حرکت میکرد. گفته بود دنبال حکومت اسلامی است در معنا
و معیار همان رسالۀ فوق دکترا؛ و من می ترسیدم.
این از جنس آنها که شاعران ما در ذمشان شعر گفتهاند، نبود.
او اصلا جلوه بر محراب و منبر نمیکرد. اهل آن کار دیگر نبود.◄
انقلاب
اسلامی، پوپولیسم
ارتجاعی
و
طبقهء
فرومایگان تاریخ
جلال ایجادی
انقلاب
اسلامی
چیست؟
این
انقلاب چگونه میسر شد و پیشینه آن چه بود؟ این انقلاب برای تحقق خود روی
کدام «امکان ها» سوار شد؟ چرا این انقلاب در ابتدا
اتوپیای ذهنی
و
فانتاسم و آرزوهای اسطوره ای بخشی از جامعه را برانگیخت و به مرور به آزار
عمومی و افسوس بخش بزرگی از جامعه تبدیل شد؟ بازیگران اجتماعی
بومی و جهانی
انقلاب کیستند؟ ایدئولوژی و اسطوره های
اعتقادی بازیگران
کدامند؟ انقلاب ضدامپریالیسم شیعه
چه
معنایی دارد؟ انقلاب حوزه و آیت الله ها
آیا
انقلاب فرومایگان و اوباشان
و
جاهلها و نوحه خوانها
و
بازاری ها
نبود؟◄
هدف
اصلی اپوزيسيون خارج چه بايد باشد؟
سام قندچی
اگر
اپوزیسیون افغانستان و عراق پیش از سقوط طالبان و صدام به «موضوعی» که در
این نوشتار مورد بحث قرار گرفته بود توجه داشتند، آن کشورها همچنان با رژیم
هایی که در قانون اساسی خودشان، «اسلامی» تعریف شده اند روبرو نبودند،
اکنون هم خوابی که اصلاح طلبان اسلامی، که حالا خود را تحولخواه می نامند،
برای بعد از سقوط رژیم کنونی در ایران دیده اند همانگونه است! اگر در زمان
انقلاب اسلامی دکتر ابراهیم یزدی ها با آمریکا در تماس بود تا رژیمِ
اسلامیِ مورد پسند خود را به غرب بقبولانند، امروز نیز اصلاح طلبان اسلامی
ایران با آمریکا و اروپا برای هدف مشابهی در تماس مدوام هستند.◄
|