تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 4 تا یکشنبه 7 شهریور 1400 - 26 تا 29 آگوست 2021 باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! |
||||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
پنجشنبه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. |
|||
|
|
|||
یکشنبه شب گذشته، در برنامهء زنده صدا و سیمای رژيم اسلامی مسلط بر ایران، وقتی مجری از محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، پرسید: «چرا مردم اینقدر از شما میترسند که حاضرند به هواپیما آویزان شوند؟» محمد نعیم چنین پاسخ داد: «اگر در ایران هم آمریکا بگوید مردم را با خود به آمریکا میبریم، مردم شما هم به هواپیما آویزان میشوند!»(+) پخش اول، از تلويزیون ايران فردا: پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄ آرشيو پادکست ها - دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄ * خبرگزاری ها: محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندانهای ایران، روز سهشنبه بابت «رفتارهای غیرقابل قبول» در زندان اوین عذرخواهی کرد. * در این مورد فدوی خوف آن دارد که عذرخواهی مقام مسؤل، معاذالله، اقتدار نظام مقدس را اینگونه زیر سؤال ببرد: * بی.بی.سی: موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار تصاویر هک شده از دوربین های زندان اوین که در آن نحوهء برخورد خشن و غیرقانونی ماموران با زندانیان مشخص است، گفته "در صورتی که در بروز این اتفاق قصور یا تقصیری متوجه رئیس سازمان زندان ها باشد، با توجه به زیر سئوال رفتن شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی حتما ایشان باید پاسخگو باشد". ◄
وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟ از دوست مسنی پرسیدم: به نظر تو این وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟ گفت: «از این جا شروع شد که خودمان کسی را انتخاب کردیم و دنبال او انقلاب کردیم که در قرن بیستم هرگز به پارک نرفته بود. تاتر و سینما و استخر و تفریح نرفته بود. بانک نرفته بود. رستوران نرفته بود. ورزش نکرده بود. به اداره و بیمه و شهرداری و دارائی مراجعه نکرده بود. مالیات نداده بود. عوارض نداده بود. دبستان نرفته بود. حتی کلمات فارسی رو با لهجهء غریب ادا می کرد. در هیچ کنکوری شرکت نکرده بود. هیچ حرفه ای بلد نبود. هرگز برای کسب روزی کار نکرده بود. از دست کسی دستمزد نگرفته بود. قبض آب و برق ندیده و پرداخت نکرده بود. اصلا نمی دانست که تولید برق هزینه دارد. آبرسانی هزینه دارد. دوچرخه سواری بلد نبود. گواهینامهء رانندگی نداشت. برای اولین بار سوار هواپیما شد و به پاریس رفت. و برای اخرین بار سوار هواپیما شد و به ایران آمد.سربازی نرفته بود و... با تمام اینها به تشکیل جامعه ای فکر می کرد که همان 1400 سال پیش هم جامعه ای غیر متمدن بود، حتی اگر مدینه نام داشت! خوب حالا که دانستی می خواهی چیکار کنی؟!» گفتم: هیچ!֎
مگر طالبان رفته بودند که دوباره برگشتهاند! دوست عزیزی دیروز پیغام داد آخرین خبرها چیست؟ نوشتم کدام خبر؟ نوشت افغانستان. نوشتم در افغانستان اتفاقی افتاده است؟ نوشت مگر خبرها را دنبال نمی کنی؟ طالبان دو باره برگشتهاند! نوشتم مگر رفته بودند؟ این مکاتبه به هیچ وجه جنبهی شوخی ندارد. این روزها بسیاری در جستجوی تحلیل شرایط افغانستاناند و دلیل بازگشت ساده و بدون مقاومت طالبان به قدرت را جستجو میکنند.◄
|
من عايشه به نظر مي رسم! / چهره به چهره ، رو به روي جهان.// با بینی بریده ام / دوربین از عکاس گرفته و / از روی جلد تایم بیرون جهیده ام / به طلب زبان و زنان ديارم. // مي گردم / خانه به خانه، در به در / كوچه به كوچه، كو به كو.◄
قتل آزادی با اسلحهء عوامفریبی موسی غنینژاد، اقتصاددان، با بررسی علل محدودکننده آزادی انتخاب در اقتصاد ایران، اصلیترین علت را منافع گروه صاحب قدرت و نفوذ میداند که کاسبان محدود کردن آزادی مردم هستند. او راه مقابله با این مشکل را تلاش گروههایی چون اقتصاددانان و روزنامهنگاران برای آگاهی بخشی مردم و ایجاد شفافیت در جامعه میداند. او میگوید سیاستمدارها همواره با عوامفریبی و با توجیه مصلحت مردم، آزادی آنها را محدود کردهاند.◄
داستان تلخ سربازان مأمور خدمت در زندان ها تصور کنید فردی را که بعنوان انسانی عادی و صرفا برای گذراندن «خدمت سربازی، بدون حق انتخاب مکان و محل خدمت» وارد محیط زندان میشود، بعد از پایان دورهء خدمت سربازی دچار چه تغییرات مخربی در ذهن، روان و جهانب ینی خود میشود. به عبارت دیگر، نکتهء مهم زندگی پس از خدمت سربازی این افراد است. چرا که در واقع زندگی یک سرباز زندان به قبل و بعد از خدمت سربازی تقسیم میشود. سالانه تعداد کثیری از این سربازان با پایان خدمت سربازی به جامعه بازگردانده میشوند و ارمغان دوران خدمت سربازی را همراه خود به جامعه منتقل میکنند که چیزی نیست جز خشونت، بیعدالتی، دروغ، فساد اخلاقی و قساوت.◄
نه به تعامل و گفتگو با سرکوبگران! در واکنش به معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز هیچ راهی برای هنرمندان کشور جز ترسیم خطی پر رنگ و مشخص پیش روی خود در مقابل ریشه شر و ستم وجود ندارد. امروز خط تعامل و گفتگو با سرکوبگران پاسخ تاریخی خود را از مردم دریافت کرده است و میماند که هنرمند اگر پیشرو مبارزات مردم نمیتواند باشد لااقل موظف است که در کنار آنها باشد وگرنه جایش در شفاخانه تاریخ به همراه دیگر روان پریشان خواهد بود.◄
چه شد که کار به اینجا کشید؟ به شخصه خیلی به این سوال فکر میکنم. چند باری هم در موردش نوشتم و حتی به زعم خودش هشدار دادم که سیطرهء شیوه منحوس «بد و بدتر» وقتی به حوزه منطق و اخلاقیات و تشخیصهای اجتماعی افراد تعمیم پیدا کند چه عواقب وحشتناکی دارد و کار چطور به قضاوت میان «قصاب و قصابتر» خواهد کشید؛ اما راستش هرگز تصور نمیکردم که به این سادگی و به این وضوح آن مثال اغراق شده تجلی پیدا کند.◄
بختیار از تباهی وضع جامعه و ویرانی کشور به دست این حاکمان عامی، حریص و فاسد بیم داشت و از این می ترسید که، در صورت دوام بیشتر آنان در قدرت، سقوط شان با ویرانی های مادی و معنوی در جامعه همراه باشد. شوربختانه، با وجود نشانه های مسلم و روزافزون پایان حتمی این رژیم، این بیم او نیز به واقعیت پیوسته است و به وضوح می بینیم که کشوری که اینان بر جا می گذارند خرابه ای است که ده ها سال کار و کوشش آگاهانه برای بازسازی آن لازم است. اما پیش بینی بختیار در هر حال رو به وقوع دارد. کافی است برای روشن شدن این نظر به اوضاع اخیر نظری بیافکنیم.◄
زندان و شکنجه بجای خوشآمدگویی! «ابراهیم رئیسی»، رییس سابق قوهء قضاییه و سیزدهمین رییس جمهور ایران، از زمینه سازی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور خبر داده است. «کیانوش سنجری»، روزنامهنگار و مترجم، در واکنش به اظهارات رئیسی، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آری! من نیز در جریان همین گونه "زمینه"چینی به وطن عزیزم بازگشتم. در اتاقهای ضد صدا در ۲۰۹ و خانههای امن شکنجه و تهدید و تحقیر شدم و آزار دیدم. مرا مقابل دوربین نشاندند تا به دروغ علیه خود لب به اعتراف بگشایم.»◄
طالبانِ ۲۰۲۱ از نسخهء خمینی پیروی میکند این گروه بعد از ۲۵ سال مبارزه، به دنیای خارج و مقتضیات زمانه آگاهتر است (احتمالا کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» مرتضی مطهری را خوانده) و میداند که باید شعارهای مرگ بر آمریکایش را در ملاء عام سر دهد (تا خبرنگار سیانان آن را «دوستانه» بنامد) و اعدام و قطع دست و پا را در دوره ابتدایی تحکیم قدرتش حذف کند. رام کردن مخالفان را هم محدود کند یا در خفا انجام دهد تا زمینههای ذهنی و شرایط اجتماعی (مثل بالا گرفتن خشم عمومی در برخی موارد) برای عمومی و گسترده کردن آنها فراهم شود.◄ |