تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 3 تا چهارشنبه 5 آبان 1400 - 25 تا 27 اکتبر 2021 باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! |
||||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
پنجشنبه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. |
|||
|
|
|||
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی جمهوری اسلامی ایران اخیرا حریم تعیین شده برای آرامگاه کوروش در شهر پاسارگاد را مخل فعالیت کشاورزان منطقه خوانده بود. پس از اعتراضات گسترده به این سخنان اما عزتالله ضرغامی چند روز بعد مدعی شد اظهارات او در فضای مجازی و رسانهها مورد یک "تحریف عجیب" قرار گرفته و منظور او حفر چاه در حریم آرامگاه کوروش نبوده است. این موضوع دستمایه طرح کاریکاتور این هفته مانا نیستانی برای دویچهوله فارسی است.֎
آیا «اسلام» مانع پیشرفت ایران است؟ در شبکههای اجتماعی این نکته مطرح شده که اسلام مانع پیشرفت و توسعه ایران است، دینی غیرقابل آشتی با جهان مدرن که حکومتی مرتجع هم در پشت آن پناه گرفته و به تخریب کشور و ویرانی نشانههای تمدن و فرهنگ و... مشغول است. اما اگر دقیقتر نگاه کنیم، این اقدامات را یک «حکومت» انجام میدهد نه یک «مذهب»! چه بسیارند «افرادی» در کشورهای دیگر که تمایل دارند به زن بیحجاب تذکر بدهند، از ارتباط خارج از ازدواج جوانان جلوگیری نمایند و حتا برای آنچیزی که دفاع از پرنسیبهای اخلاقی و مذهبی میدانند، دست به خشونت بزنند اما «حکومت سکولار» و سیستم حقوقی مرتبط با آن دستشان را بسته است.◄
دو پرسش آیا امروز با آنچه بر ما مردم در ایران و منطقه گذشته است، یعنی تجربه خونین و سیاه حکومتِ آخوندهایِ ریا کار بر ایران، آتش افروزی و آدمکشی هایِ آنان در منطقه و جهان، طالبان در افغانستان و داعش در عراق و سوریه و آنچه در ترورها و بمب گذاریها در کشورهای گوناگون وسیله پیروانِ خودباخته همین اسلامیستها در کشورهایِ گوناگون جهان رُخ داده است، درست نیست اگر بگوییم: "احترام به هر باوری" یک شعار پوچ و توخالی است؟◄
چرا رژيم اسلامی از این زن می ترسد؟ سپیده قلیان این زن شجاع برابری طلب و فعال مدنی بازداشت شد. برای بازداشت این آزاده بانو سی نفر از وحوش مسلح خود را به خانه خواهرش گسیل کرده بودند. سپیده قلیان سال ها زندانی آواره در زندان های رژيم اسلامی است و اعتراض اخیرش نیز در همین راستا بوده است. جرم او اما دفاع از حقوق کارگران هفت تپه و اعتراض به شرایط فاجعه بار زندانیان زن در زندان هاست. او صدای انبوهی از زنان و کودکانی است که در زندان های رژيم اسلامی از جمله زندان زنان بوشهر از تمامی حقوق اولیه خود محروم هستند و فریاد آنها شد که شرایط فاجعه بار این زندانها را تجربه می کنند.◄ پروژه سیاسی: هدف، استراتژی، تاکتیک◄ پخش اول، از تلويزیون ايران فردا: پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄ آرشيو پادکست ها - دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄
در باب تحقق طرح "جمعیت کمتر زندگی بهتر" نیز خود حضرت آقا، متع الله المسلمین بطول بقائه دولته، انصافاً از هیچ کوششی دریغ نفرموده و ورود واکسن های معتبر و مؤثر را از بلاد کفر و زندقه، در یک قیام و قعود ممنوع، و موجبات کاهش جمعیت بمیزان 700 تن در روز را سخاوتمندانه فراهم فرمود. اما گفتن ندارد که این میزان تلفات در شأن ایشان و حتا حجت الاعدام رئیسی نیست. هم از این رو تمهیدات دیگری بشرح که می آید اندیشیده شد تا روند کاهش جمعیت را شدیداً سرعت بخشند.◄ تراژدی افغانستان، بنبست ایران: گواه فقدان ملت- دولت؟شاهین خسرویایران ما که از بسیاری جوانب توسعهیافتهتر و ثروتمندتر از افغانستان است، چهل و سه سال پیش با انقلاب اسلامی بهرهبری روحانیت شیعه و با پایوری ملی-مذهبیها و مذهبی-ملیهای فنسالار، یا دکتر-مهندسان اسلامی، نشان داد که با همه اصلاحات و نوسازیهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسیای که طی بیش از هفت دهه از انقلاب مشروطه ایران را ظاهراً زیر و رو کرده بود، بنیادهای ملت-دولت مدرن در آن بهگونهای که در بالا آمد، ایجاد و تحکیم نشد.◄ |
(نگاهی به ترکیب «تیم اقتصادی» دولت سیزدهم) ترکیب وزیران اقتصادی کابینه ابراهیم رئیسی به هیئت مدیره شرکتهای تو در توی بنیادهای حکومتی میماند؛ هر یک از یکی از بنیادهای خاص آمدهاند. نقطهء اشتراک شان در کلام «اقتصاد اسلامی» و «اقتصاد مقاومتی» است. در این وضعیت سکاندار «سیاستهای اقتصادی» دولت سیزدهم چه کسی است: محسن رضایی، میرکاظمی، احسان خاندوزی یا محمدرضا مخبر دزفولی؟ آنان از کجا آمدهاند و «منافع» کدام بنیاد- بنگاه را نمایندگی میکنند؟◄
جدال روزانۀ حکومت با زنان در ایرانروحانیت مسلط بر ایران پس از تثبیت رژيم اسلامی فرصت یافت نظام ارزشی مطلوب خود را بعد از سیاستگذاری و تصویب در حوزه قانونگذاری در جامعه اجرا کند که نتیجه آن تا امروز نادیده گرفتن سایر نظامهای ارزشی و ایجاد و تشدید تضاد هنجاری بهویژه در حوزه مسائل مربوط به زنان بوده است. این تضاد از آن رو همواره بروز کرده و ادامهدار است که ارزشهای روحانیت، دستکم در چهار محور مهم ازدواج دختران، خانهداری، حق طلاق و اشتغال زنان، بهصورت جدی با باورهای بخش قابلتوجهی از شهروندان و واقعیتهای جامعه اختلاف دارد.◄
کافی ست در اینستاگرام فارسی کمی جستجو کنید تا با صفحاتی مواجه میشوید تحت عنوان «مادرِ امیر»، «پدرِ علیرضا»، «خواهر محسن» و... این صفحات زنان و مردان ایرانیست، انسان هایی که رژیم اسلامی عزیزشان را از آنها گرفته است، زنان و مردانی که هر کدام در یک روز و ساعت زندگیشان زیر و رو شد، هویت خود را فراموش کردهاند و تبدیل شدند به پدرِ، مادرِ، خواهرِ، همسرِ، فرزندِ و برادرِ «......»، همهء زندگی این انسان های داغدار خلاصه شده در خاطره نگاری از عزیز از دست رفتهشان...◄
آنچه این روزها از برخورد ماموران با زنان شهر میبینیم، (که احتمالا قبلتر هم بوده و گستردگی تصاویر اخیر صرفا محصول شیوع ابزارهای ثبت و پخش تصویر است) با هیچ منطقی و در هیچ قاموسی نمیتواند «اجرای قانون» خوانده شود؛ که اگر حکمی هم بر این رفتار صادر شده باشد قطعا شایسته نام «قانون» نیست. این توحش محض است. بربریت افسارگسیختهای که در پس نقاب دروغین قانون پناه گرفته و آشکار و بیمحابا بر مدنیت ما شوریده است.◄
چهار تهدید برای آینده اقتصاد ایران استهلاک سرمایه تاثیر خود را روی کل اقتصاد کشور میگذارد، رشد اقتصادی افت میکند، افزایش نرخ تورم در آینده و به دنبال آن سطح رفاه جامعه پایین مییابد. زیرساختها تخریب میشوند و کشور نمیتواند آن را جایگزین کند چون وضعیت اقتصادی اجازه این کار را نمیدهد. دومین اثر عدم سرمایهگذاری در نظر او این است که چالشهای اساسی اقتصاد که از گذشته مانده، بدون راه حل باقی میماند.◄
مازوشیسم دیپلماتیک؛ لطفا امضا نکنید! در روزهای اخیر، اعتراف آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی به فریب دادن مجلس شورای اسلامی در مورد «برجام» بحثهای بسیار برانگیخته است. آقای ظریف در یک برنامه مجازی کوشید تا فریبکاری خود را در حد یک بدفهمی لغوی خلاصه کند. اما مسئله «برجام» به ضعف آقای ظریف در فهم واژگان یک زبان خارجی، انگلیسی، خلاصه نمیشود. مشکل کل دسیسهای است که به نام «برجام» شناخته شده.◄
آیا نسل «همهچیزدان»های شیعه رو به انقراض است؟ سخنان و موعظههای این افراد نهتنها از نظر معرفتی در سطحی پایینتر از درک و سواد عمومی شهروندان ایرانی است، بلکه سم مهلک برای علم و جامعه و دانشگاه بودهاند، چون فقه و کلام را که دستورهای زندگی قبیلهای در ۱۴۰۰ سال پیش و باورهای انسانها در همان دوره بودهاند، به اسم علم و معرفت به جامعه میفروشند، و سوار بر آنها، منابع کشور را غارت میکنند و جوانان و اهل علم را به بند میکشند و اعدام میکنند. کسانی که امروزه در ایران استاد دانشگاه نامیده میشوند (بهویژه در علوم انسانی و اجتماعی) اکثرا شاگردان فکری همین افرادند.◄
گروههای بنیادگرا باور دارند که مشکلات جهان ناشی از نفوذ اندیشههای سکولاریستی در راهبرد دولتها بهویژه دولتهای اسلامی است. این گروهها اجرای خشونتآمیز شریعت اسلامی، دشمنی با اصول مدرنیته، منشور جهانی حقوق بشر و جهان غرب (کفر) را در تارک برنامههایشان قرار دادهاند که میزان کامیابیشان در اجرای این هدفها با توجه به توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها متفاوت است.◄
کتاب سوزان و سانسور در تاریخ اسلام مراسم سوزاندن کتاب به معنای آن است که کتاب نماد شیطان و اهریمن، نماد پدیده های شوم و ناپاک است و بنابراین باید با آتش از بین برود. در طول تاریخ این مراسم با محتوای گوناگون جلوه کرده ولی بار آن همیشه منفی و زشت بوده است. سوزاندن کتاب با هدف ضدیت با تمدن و فرهنگ و نوشتار بوده و در نگاه دینی بیان مخالفت با کفر و تبلیغ خشونت علیه فرهنگ. البته دشمنی با فرهنگ فقط کتاب سوزان نیست، بلکه به شکل های مختلف مانند سانسور و خفقان و کشتار اهل قلم و هنر نیز ظاهر می شود.◄ |