باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
||||||
|
||||||
کاری از زنده یاد امیر سهیل
دربارهء مفهوم «چپ» در روزگار ما نبشی»، به اشکال گوناگون حضور فعال دارند. دوم اینکه نمیشود تنها به ترسیم صحنه قناعت کرد، غصه خورد و رو به قبله دراز کشید. باید آستین بالا زد و از جایی شروع کرد. مالجو مینویسد: «احتمال عبور دستهجمعی از بنبست کنونی در گرو توفیق در خودْبازسازیِ تمامعیار جریان چپ و تبیین استراتژی روشنی برای حرکت به جلو است». آنچه در این مقاله میخوانید، تلاش و آستین بالازدنی است برای روشن کردن، دستکم، گوشههایی از یک بحث گسترده دربارهء مفهوم سوسیالیسم و تعریف چپ در روزگار امروز.◄
* صدای آلمان: دولت لایحهء "اعطای حق استفاده از سلاح به ماموران امنیتی در تجمعات اعتراضی مردم" را تهیه کرده است. بنابر گزارش دیدبان ایران، قانون کنونی تنها به مأموران نظامی و انتظامی برای ایجاد نظام و امنیت راهپیماییهای غیر قانونی مسلحانه و ناآرامیها و شورشهای مسلحانه، با دستور فرمانده عملیات، اجازهء بهکارگیری سلاح را داده، اما در لایحهء اصلاحی دولت، این مجوز به «مأموران امنیتی» هم داده شده است. * پرسش فدوی: یعنی برادران تاکنون، ترتیب این همه آدم را بدون اسلحه داده اند؟!◄
درگذشت دو سکولار دموکرات بزرگ یکشنبه 12 جون 2022 جنبش سکولار دموکراسی ایران دو تن از حامیان پایدار خود را از دست داد. نخست خبر درگذشت دکتر حسن کیانزاد به نشست هفتگی مهستان جنبش رسید و جلسه با یاد این مرد شریف پایان گرفت. دکتر کیانزاد، مسئول شاخهء خارج کشور حزب پان ایرانیست، پزشکی حاذق و رسیدگی کننده به ایران دردمند و محتاج و مبارزی خستگی ناپذیر علیه حکومت اسلامی مسلط بر ایران بود. او در سال 2013 ریاست گروه هماهنگی تدارک کنگرهء اول سکولار دموکرات های ایران را بر عهده داشت و سپس عضو اولین شورای مشاوران حنبش سکولار دموکراسی شد. یار دیگری که از دست ما رفت فریار نیکبخت، کنشگر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود که در همان روز در لس آنجلس درگذشت. فریار نیز از نخستین حامیان جنبش سکولار دموکراسی ایران، عضو اولین شورای مشاوران حنبش سکولار دموکراسی ایرلن و عضو مؤسس مهستان جنبش بود. او علاوه بر پیام هائی که به کنگره اول و دوم سکولار دموکرات ها فرستاد، علیرغم درگیری بلند مدت اش با بیماری، در چند نشست مهستان جنبش نیز حضور و سخنرانی داشت.◄ من، بعنوان سخنگوی حنبش سکولار دموکراسی ایران، این دو ضایعهء دردناک را به همهء یاران و نزدیکان این بزرگان و نیز همه سکولار دموکرات های ایران تسلیت می گویم. یادشان همیشه با ما خواهد بود. اسماعیل نوری علا֎
اعتراض به نابرابری در جامعه ای جنسیتزده کتاب «سلیطه» یک اتوبیوگرافی نوشته سارا افراسیابی است که در قالب نامههای مادری به دخترش نوشته شده است. این کتاب به تجربهء زیستهء نویسنده به عنوان یک زن در جامعهای با ساختار مردسالار ایران میپردازد. نویسنده در این کتاب میخواهد حقیقتی را دربارهء چیستی و کیستیاش به عنوان یک زن با دخترش در میان بگذارد و آن حقیقت هم این است که او در قابی که برای یک زن به اصطلاح نجیب مسلمان در نظر گرفتهاند، نمیگنجد.◄ |
گذار از رژیم اسلامی به دموکراسی چه عواملی سد راه رسیدن به دموکراسی هستند؟ چه نقشه راهی برای رسیدن به آن قابل تصور است؟ پاسخ به این پرسش ها ارتباط مستقیم به موضوع مرکزی در امر گذار، یعنی قدرت سیاسی جانشین رژیم اسلامی دارد. ماهیت سیاسی این قدرت است که نشان می دهد آیندهء سیاسی کشور ما چه خواهد بود. اگر با اتکا به اصول و پرنسیب های دموکراسی به تحلیل این قدرت جانشین بلافصل بپردازیم آنگاه پاسخ های شایسته ای برای دو پرسش فوق خواهیم یافت. ◄
گذر از 57 و چرخش گفتمانی در ایران «رضا شاه، روحت شاد!» برای بخش بزرگی از بازماندگان گفتمان پنجاهوهفت بدل به چیستان بزرگی شده است که آرامش روانی آنان را برهم میزند. کسانی که هنوز به خوانش مارکسیستی/ اسلامیستی از انقلاب 57 باور دارند، سر داده شدن این شعار را برنمیتابند و نمیتوانند دریابند چرا تنها پس از چهار دهه همه رشتههای آنان این چنین پنبه شده است و دستکم بخشی از مردم به خاندان سرنگون شده رویکردی دیگر دارند و آغاز به خوانشی نوین از انقلاب شکوهمند آنان کردهاند.◄
در یک روند انقلابی همه چیز به «مجموعهء فرهنگی ارزش ها و باورهای اکثریت ملت در لحظه ای که انقلاب شکل می بندد» مربوط است. و اگر چنین است، و اگر هم اکنون در افق تاریخ ایران رنگ و بوی انقلابی نوین آشکار شده، برای درک وضعیت و موضع گیری و اقدام، چاره ای نیست تا دریابیم که محتوای مجموعهء خواست های واقعی فرهنگی کنونی اکثریت مردم ایران چیست.◄
آنچه در یک انقلاب یا فروپاشی حائز اهمیت است این پرسش است که مردم و متفکران از خود بپرسند «به راستی با کنار رفتن حکومت فعلی، به هر نحو ممکن، چه کسی یا چه گروهی باید به چه گونهای زمام امور را به دست بگیرد تا اوضاع به نفع ملت و کشور سامان یابد و این روند بتواند ادامه داشته باشد؟» این، درست همان نقطه ای است که به نظر میرسد جامعه هنوز به توافقی بر سر آن دست نیافته است.◄
طبقهء متوسط ایران از بین رفته است اساس طبقهء متوسط از بین رفته است. یک درصد کمی پولدار داریم و بقیه فقیر هستند. بعضی از این فقیرها یک لقمه نان دارند که بخورند و باقی همان را هم برای خوردن ندارند. با این تصمیماتی که برای آرد و نان گرفتهاند، خوردن املت هم سخت شده است. ساندویچ فلافل که غذای خیلی از اقشار ضعیف بود با افزایش قیمت نان فانتزی از سبد غذاییشان حذف میشود.◄
اعلامیهء حزب سکولار دموکرات ایرانیان در حمایت از مواضع شاهزاده رضا پهلوی◄
اعلام پشتیبانی جنبش سکولار دموکراسی ایران
رهبری سیاسی، لائیسیته و دمکراسی در جنبش ایران در شرایط بحران اجتماعی و فروپاشی سیاسی، رهبری سیاسی اپوزیسیونی و سازماندهی جنبش یک امر کلیدی است. امروز چنین شرط کلیدی همسو و هماهنگ و سامان یافته برای جنبش مردمی وجود ندارد. تحول بعدی جنبش در ایران در گرو نوعی پیوند میان رهبران سیاسی داخل و خارج و برآمد رهبران برجسته در دل جنبش مردمی در ایران است. در کشور پیوندها و شبکه ها وجود دارند ولی آنها پیوسته و دائم و سراسری نیستند. اپوزیسیون ایران دارای توانایی فکری عمومی پراکنده است و از شخصیت های با تجربه برخوردار است. ولی کاستی ها و آسیب های اپوزیسیون بسیارند.◄
بهای آسودگی در نظامهای تمامیتخواه (مروری بر زندگی چِسواو میوُش و کتاب «ذهن دربند») آرامآرام و همسو با برنامهی مرکز (شوروی) وقت اش رسید که لگام نویسندگان را سفتتر در دست بگیرند و از آنها بخواهند که باور خود به «ایمان جدید» (کمونیسم) را علنی نمایند. یعنی دست بهنوعی خود انتقادی بزنند. در جمع افراد یا در کتابهای خود، از گذشتهشان و از اینکه مارکسیست نبودهاند افسوس بخورند و بهاصطلاح عیسوی، اعتراف کنند. حتی به نویسندهای که میوُش او را «آلفا» مینامد، محرمانه سپردند که علیه واتیکان سخنرانی کند. سپس از او دعوت کردند که به مسکو برود و او نیز در بازگشت کتابی در مورد «مرد اهل شوروی» را منتشر ساخت. کسی که بعدها همکارانش او را «روسپی ارجمند» نامیدند.◄
توتالیتاریسم جانسخت و چالش عدالت خشونت و سرکوب نهتنها ویژگی رژیمهای سیاسی توتالیتر محسوب میشود، که مبنای هویتی و امکان تداوم اینگونه رژیمها نیز در گرو اعمال خشونتهای چرخهای و مداوم است. رسیدگی به این شکل از خشونتها در قالب دادخواهی یا اشکالی از تحقق «حق» یا بازیابی «حق» یا جبران حق ضایع شده و از دست رفته، چالش نیروهای مخالفی است که در جبهه های حقوق بشری و سیاسی رویاروی این رژیمها قرار دارند.◄
خامنه ای و خطرات ناشی از «خردسودگی» او چند سالی ست که خبرهایی در مورد بیماری های مختلف علی خامنه ای، به بیرون از دم و دستگاه فرعونی اش درز پیدا کرده است. و اکنون در این که او بیماری های مختلفی دارد تردیدی نیست، و البته برخی از این بیماری ها با حضور ده ها پزشک متخصص (همان هایی که خمینی و امثال او تخصص شان را کار خر می دانست) کنترل می شود. اما به نظر می آید که یکی از این بیماری ها که بیشتر روانی ست تا فیزیکی، و برخی درباره اش گفته و نوشته اند، اکنون بدجوری دارد خودش را نشان می دهد.◄ |