|
||||||
|
||||||
|
|
|||||
فدوی در برخی مکتوبات پیشین، به این نکته پرداخته است که دیکتاتوران گرامی، پنداری از یک مادر متولد شده اند. این چند قلوهای بهم چسبیده اما، در کلیات مشابه، و در برخی جزئیات، اندکی متفاوتند. فی المثل، هر دو تمایل شدیدی به شل و پل کردن اهالی ادبیات و هنر منتقد و معترض دارند!.. منتهای مراتب، یکی به شکستن پا، و دیگری به شکستن دست، علاقه دارند که اختلاف مهمی نیست!◄
فضا قبرستانی بود. مردم خشمگین از آبان ۹۸ و ساقط شدن هواپیما و کشتارهای گذشته مشغول به روزمرگی بودند تا اینکه سپیده رشنو را گرفتید و دم از احضار خدای دهه شصت زدید و سگ های هار گشت آدمکش ارشاد را دوباره وسط خیابان ها رها کردید تا با ایجاد رعب و وحشت که سیاست مورد علاقه پدر کوتوله و حرام زاده ات است، مردم را وادار به سکوت و قبول رهبری ات کنی؛ اما…◄
همیشه چشمانم را می بستم / تا آنچه در شهر فرو می ریخت را ببینم و / پای کوبی را ببینم. // با همین چشمان بسته / مست می کردم / مشت به دیوار ها می کوبیدم / زمین را در خشمی کهنه می خسبیدم...◄
(در همبستگی با ایرانیان در خیابان) خدا زوری نیست / ناخدا زوری نیست /زوری نیست دین و بی دینی. چنین گفت «بانگویِ» نادینی: / شاعرِ عرفی.◄
مهسا! اسماعیل نوری علا مهسا!/ عروس کوچک اندوهبار شهر / نازک تر از طراوت شهریور / زیباتر از شب تابستان! // بنگر که ما به نابودی / تن داده ایم // زیرا که دیرسالی ست / اعضاء یک تن واحد نمی شویم. // تک مانده ایم هر یک / در انزوای خامشی پر هراس / و جز نجات مبتذل خویش / چیزی در آرزو نداریم.◄
سانسورِ نرم با واژههای توخالیچرایی این که «لغات و اصطلاحات» فقهی و حقوقی و دیوانی و اداری عربی شدند و تا به امروز عربی ماندهاند، از خواست و مصلحت قدرت آب میخورد. صاحبان قدرت خواهان آن بوده و هستند که زبان قدرت زبانی درنیافتنی و مرموز و سخت و پرهیبت بنماید. با به کار گیری واژه یا ترم بیگانه دریافتِ آنچه که باید دریافتنی باشد، برای عوام ناممکن یا دشوار یا مبهم میشود تا خواص بر خرِ مراد برانند.◄
کمبود جا در زندان های رژیم: راهکار سال 88 و راهکار امروز رژیم اسلامی کل ایران را به زندان تبدیل کرده و دیگر نیازی به جای خاصی به نام زندان ندارد و عوامل اش می توانند در پناه تفنگ «لیلا واثقی» ها زندگی کنند و در مورد بقیهء مردم نیز که جملگی زندانی هستند لزومی ندارد که هر روز تعدادی به زندان بیافتند و این رژیم را با کمبود جا در زندان ها روبرو کنند تا کهریزکی تازه خلق کند! پس آیا وقت آن نیست که در همهء شهرهای ایران جلوی زندان های رژیم، که زندانیان سیاسی، یعنی همهء معترضان از جمله مردم عادی معترض را، در آنها جای داده اند برویم و خواستار تعطیل شدن این زندان ها شویم؟◄
خاوران و نقش رنج بر چهرهء گلستان جاوید خاوران به نوعی، مدفن غیرمسلمانان است. بخش غربی گلستان جاوید، آرامستان ارمنی هاست که از شرایط نسبتاً بهتری برخوردار است. در بخش دیگری از آن باغی مربوط به هندوهاست که مردگان شان را با مناسک خاص خود در آن به خاک میسپارند. اما بخش جنوبی گورستان جاوید حکایت دیگری دارد. زمینی که مشهور بود حکومت پس از انقلاب اسلامی مخالفانش را اعدام و در آن جا دفن میکند.◄
فایده مرگ خامنه ایبرگرفته از سایت «مشروطه»مرگ خامنه ای مترادف سقوط رژیم اسلامی نیست اما بی تاثیر هم نیست. نبود خامنه ای برای رژیم اسلامی خسارتی غیرقابل انکار است. فرض کنید بالاترین فرمانده یک سپاه کشته شود. درست است که با کشته شدن آن فرمانده، لزوما سربازانش تسلیم نمی شوند اما حفره ای در مدیریت و فرماندهی سپاه ایجاد میشود که پر کردنش به این سادگی نیست و گاهی غیرممکن.◄ |
درست زمانی که همه منتظر آغاز اعتراضهای فراگیر کشوری در واکنش به گرانی، مسائل اقتصادی یا حتی کمآبی بودند، اعتراضها از دل درخواست «آزادیهای مدنی» بیرون آمد؛ «حجاب» شد اسم رمز اعتراضهایی که ایران را درنوردید. مردم در شهرهای مختلف، شجاعانه و خشمگین به کشته شدن مهسا امینی، ژینای کُرد، واکنش نشان دادند. واکنشی غافلگیر کننده و با دو دستآورد مهم...◄
تقریباً در مورد تمامیِ عواملی که موجب خیزش و جنبش اخیر شده سخن رفته است، با شدت و حدّت متفاوت. در اینجا من قصد بازبینی همهء شعارهای آزادیخواهانه، عدالتخواهانه و دموکراتیک را ندارم. ولی از میان همهء خواستها میخواهم بر نکتهای تأکید کنم که بهنظرم هستی شناسانه و وجودی است و آنهم مسألهء دیدگاه و نگرش بردهداری است. پیشاپیش از تأکید بر مسألهء این دیدگاه از همهء زنان و مردان پوزش میطلبم. منظور من بیان دیدگاه مردسالارانهایست که از عوامل اساسی سرکوب در طول تاریخ بوده ولی هرگاه فرصتی دست داده از طرف زنان و مردان آزاده بهمصاف کشیده شده است.◄
در واقع آخرین صورتها و الهامات «دولت آسمانی»، که در دولت مطلقهی مدرن به ظهور رسیده بود، آخرین تابوت مزّین شهر نیز هست که به بیرون از شهر حمل میشود. این آخرین باقی ماندهی سنّت و جهانهای باستان و قدیم که به انواع مقدّسات و الهامات غیبی مزیّن بوده است، بنا به ضرورتهای جامعوی و تاریخی زمانهی کنونی چارهای ندارد، جز آنکه جای خود را به واقعیتی نو دهد و این فرآیند گذار از دولت مطلقهی مدرن به دولت مدرن، چه به صورت مسالمتآمیز و مدبّرانه و چه به صورت خشونتآمیز و ویرانگر به هر حال تکمیل خواهد شد.◄
حجاب، از کلافگیهای روزمره تا استیصال زنان و دخترانِ خیابان، این روزها درحال دریدنِ پردهی دروغ و دوچهرگی هستند که جامعه و حکومت برای سه نسل به آنها تحمیل کرد. آنها حجاب را دروغی تکرارشونده در زندگی روزمرهی خود قلمداد میکنند. آتشهایی که در خیابانها برپا میشود، آتشِ سوزاندنِ دوچهرگی و چندشخصیتی در زندگی زن ایرانی است. نسل جدید زن ایرانی، دغدغهی رسمیکردنِ آن چهرهی پنهانش را ندارد تا برای آشکارسازی آن مذاکره و مبارزه کند. او میخواهد دیگر دوچهره و چندچهره نباشد.◄
دفاع مشروع: سویهء دیگرِ پرهیز از خشونت در این کارزار، وظیفه مبرم فعالان سیاسی و مدنی تلاش در جهت تداوم اعتراضات و حفظ سنگر خیابان است که متعاقبا استفاده از دفاع مشروع در برابر ماشین سرکوب را به عنوان یک شیوه مبارزاتی ضرورت میبخشد. این شیوه، برخلاف تصویر مغشوشی که صاحبان قدرت به منظور بی اعتبار ساختن مبارزات مردمی از آن ارائه میدهند، نه خشونت متقابل، که با توجه به نحوه به کارگیری و محدوده حقوقی آن، سدی در برابر خشونت است.◄
«ما نمرده بودیم...»مهدی تدینیکسانی که از آرمانهای طبقۀ متوسط متنفر بودند، برای درهمشکستن طبقۀ متوسط از طریق فشار اقتصادی بسیار تلاش کردند، اما امروز با صدای رسا میتوان شکست پروژۀ نابودی طبقۀ متوسط را اعلام کرد. شاخصهای اقتصادی لهشدن طبقۀ متوسط را آشکارا نشان میدهد، اما «طبقۀ متوسط» فقط «جسمِ مادیِ این طبقه» نیست، بلکه روح، اندیشه، آرمانها و منش آن نیز بخشی از هویت و سرشتش را میسازد. ما به قهقرا نرفتیم. ارزشها در ما نمرد و فراگیری آن امروز شگفتانگیز است.◄
لحظهء بزرگ آزادییک چیز مسلم است: کف خیابان دیگر به راحتی فریب نخواهد خورد و احتمالا هرگز به کسی که از طرف حاکمیت صحبت کند اعتماد نخواهد کرد. این یک ناباوری مقدس و هیجان انگیز است! این ناباوری نه تنها حاکمان امروزی، بلکه انواع مختلف «اپوزیسیون» را نیز تحت فشار قرار خواهد داد: خودتان را با مطالبات ما میزان کنید، وگرنه باید که: پاشنه ورکشید.◄ «بدنـ»ـی که میشویمنرگس ایمانیدرست است که بهنوعی میتوان ناآرامیهای پیشین را به قسمی اعتراض به درهمفشردگی و تنگنای اقتصادی یا سیاسی بدنهای دربند ربط داد، اما در این جنبشها مطالبهی رهایی بدن هیچگاه به این شفافیت و علنیت ــ که در ناآرامیهای اخیر شاهدش هستیم ــ طرح و طلب نشده بود. این امر از یک سو به پیشینهی چهاردههای نسبتِ حکومت با بدن و تشدید آن طی سالهای اخیر ــ تحت عناوینی همچون «ارشاد»، «بارآوری»، «ریحانگی» و … ــ باز میگردد و از سوی دیگر به مختصات رویدادی که جرقهی این اعتراضها را زد: مرگ زنی جوان...◄حقوق مردم در مقابله با سرکوب و جنايت بیانیهء «کانون حقوقدانان ایران» در خصوص سرکوب و دستگيری مردم توسط ماموران حکومتی و تکليف مردم در برابر اين سرکوب ها، در سال های گذشته مطلبی تحت عنوان «حقوق مردم: سخنی کوتاه با دستگاه قضائی، ماموران انتظامی و مردم» در وبلاگ «کانون حقوقدانان ايران» منتشر شد که در اینجا با کمی حذف و اضافه به تناسب شرايط امروز، به استحضار می رسد.◄
تکاپو و تلاش از جانب حکومت برای پیاده کردن دینداری حکومتی با تعریف خود از ارزش های اسلامی، در شرایطی است که به گواه آمار و اظهارات مقامات، بخشی از جامعه دینزده شدهاند. آمار رسمی میگوید انجام فرایض اصلی دین مثل نماز و روزه در سال های گذشته، کاهش معناداری پیدا کرده است. در مقابل برگزاری مناسبتهای ملی و ایرانی مانند بزرگداشت روز کورش یا مراسم شب یلدا از طرفداران بیشتری برخوردار شده است.◄
عطر قدیمی مهر و تلخکامیهای کنونیآغاز سال تحصیلی همواره برای دانشآموزان و حتی والدین آنها با شور و هیجان روبروست. خرید وسایل مدرسه و بوی خوش کتاب و دفتر با لذتی همراه است که برای کمتر کسی به خاطره تبدیل نمیشود البته به شرط آنکه از یکسو امکان مالی تهیه آن را داشته و از سوی دیگر مدرسه محل خوشایندی جهت آموختن و آمادگی برای آینده باشد. ام...◄
چه زمانی شرارت در انسانها اوج میگیرد؟ در حالی که فلاسفه پیش از فروید بیشتر بر نیکی ذات انسان تاکید میکردند، فروید اولین فردی بود که در جواب مفصلی به اینشتین انگشت بر وجود نیروی محرکه تخریب در انسان گذارده و از جمله اظهار داشت: “موجود زنده به عبارتی از طریق نابود کردن هر چیز غریبهای از زندگی خود حفاظت میکند.” البته امروزه این بیان با درک عمیق تر از داستان تکامل انسان در این سالها محتاج جرح و تعدیل و توضیح زیادی است.◄ |