----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

انفجار یک بمب ساعتی کار گذاشته در «منشور مهسا»

شهرام خلدی

در شش ماه گذشته، جناب مهتدی تمام تلاش خود را کردند که با «ابهام گفتمانی» و دستاویز «حقوق اتنیکی»، بر اهداف واقعی استقلال طلبانهء خود و همرزمان شان سرپوش بگذارند، «انقلاب ملی ایران» را گروگان گرفته و، با مهندسی گذار در جهت منافع ایدئولوژیک خود، چارچوب ایده آل از پیش ساختهء خود را بر «حق تعیین سرنوشت» تک تک شهروندان در دوران گذار تحمیل کنند. اما اکنون بمب ساعتی "یکپارچگی سرزمینی" و "حقوق اتنیکی" که جناب مهتدی در «منشور مهسا» کار گذاشته بودند به شکل جنگ داخلی "اتنیکی" منفحر شد و رهبران «ناسیونالیسم قومی» باید مسوولیت خونریزی میان میلیشیاهایشان را بر عهده بگیرند.

طرح تشدید عفاف

حمید رضا رحیمی

بموجب این طرح فدوی، که باعث تغییرات مختصری در جغرافیای داخلی ایران نیز خواهد شد، ایران اسلامی بصورت شمالی - جنوبی یا شرقی- غربی با چیزی شبیه دیوار چین، یا دیوار سابق برلین، از هم تفکیک، و زنان در نیمی، و مردان در نیم دیگر آن، اسکان داده خواهند شد. ناگفته پیداست که نحوهء تفکیک که شمالی - جنوبی یا شرقی- غربی باشد، باید طی استفتائی و با قید چندین فوریت، بعرض حضرات آیات عظام و حجج اسلام به ترتیب ریش و داغ  نعل بر پیشانی، استعلام شود. پس از آن، بخش مربوط به زنان "جمهوری نسوان اسلامی" و بخش مربوط به مردان "جمهوری ذکور اسلامی" خوانده خواهد شد.

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

زنان اجازهء خواندن ندارند

چون حکومت سکولار نیست

تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس): «برای کسانی که حساسیت دارند، زنان نیروی در خلوت‌اند نه در جلوت. یعنی نیرویی که نباید در نظام اجتماعی حضور داشته باشد. صدا و حضور زنان برای این افراد آزار دهنده است. قضاوت زنان هم از نظر این افراد نامشروع است. قشریون اهل سنت هم اگر به قدرت برسند، بدتر از قشریون کشور ما عمل می‌کنند. حکومت‌های جوامع سنی، سکولارند. در نتیجه فضایی برای آوازخواندن زنان در این کشورها وجود دارد. اگر غیرسکولار باشند، همین وضعی را درست می‌کنند که طالبان در افغانستان ایجاد کرده است... آنچه الان در ایران حاکم شده،نظرات بخش ارتجاعی اسلامگرایان سال ۵۷ است».(+)

نشست سپاه پاسداران درباره «اسرائیل و اپوزیسیون ایران»

گزارش کیهان لندن

نشستِ ضدیهود «اسرائیل و اپوزیسیون ایران» سه‌شنبه ۲۳ خرداد با همکاری خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مؤسسه مطالعاتی «ابرار معاصر» در تهران برگزار شد. محور این بررسی جایگاه یهودیان در معادلات بین‌المللی و پیامدهای سفر اخیر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور بود.

درباره اظهار برائت شاهزاده

ناصر کرمی

شاهزاده پهلوی [یکشنبه گذشته در کنسرت آزادی لوس آنجلس] از همگان خواست از فحاشی برائت بجویند و از فحاشان فاصله بگیرند. این حرف او آشکارا واکنشی است به هیاهوهای اخیر در فضای مجازی. به نظرم شاهزاده نباید خودش را درگیر چنین بحثی می‌کرد، [چرا که] حرف هایش در این باره اگر چه بی ضرر است اما به دلایلی چند مقرون به هیچ نتیجه‌ ای نخواهد بود...

رقص در روز ارتحال!

ابوالفضل محققی

سرزمین غریبی که در اوج استبداد و سرکوب! زنان و مردانی بی هراس در سال روز مرگ خمینی در خیابان ها می رقصند... او را دیدم، با چشم بندی سیاه و دستی آویخته بر گردن. مستانه در میان جمع می رقصید. مردی که پای چوبه دار شادی برای مردم می خواست... کودکی ده ساله را دیدم که با رنگین کمانی از عشق، چشمانی زیبا ”که پلنگان برای نوشیدن رویا به کنارش می آمدند” - نشسته بر قایق چوبی دست سازش - بر فراز ابرها می گردید. در جستجوی خدای رنگین کمان اش بود تا بپرسد: “به کدامین گناه کشته شدم؟”

ایران آینده، با دموکراسی پارلمانی

شاهزاده رضا پهلوی

برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ تصمیم گرفتند از نمایندگان رژیم اسلامی برای سخنرانی در کنفرانس امسال دعوت نکنند و بجای آن از ایرانیان مخالف رژیم دعوت کردند. من افتخار داشتم که یکی از آنها باشم. این تصمیم مهم برگزار کنندگان - که برای نخستین‌ بار در تاریخ این رویداد، امکان نمایندگی ایران توسط نمایندگانی جز جمهوری اسلامی را فراهم کرد- نه تنها رژیم را محکوم و منزوی می‌کند بلکه به تعامل با ملت ایران پرداخته و آنها را ارتقاء می‌دهد.

خطای محاسباتی در مورد چند قطبی شدن دنیا

محمدعلی جنت خواه

من این چند وقت داده‌ها و استدلال‌های زیادی ازشون رو چک کردم، داده‌ها خبر از این می‌دن که آمریکا مقداری از نظر قدرت افت کرده اما این مقدار رو خود آمریکایی‌ها چنان بزرگنمایی می‌کنند که کشورهایی مثل روسیه یا نظام‌های ایدئولوژیک کوری مثل جمهوری اسلامی، دچار خطای محاسباتی بشن و آمریکا به جای گرفتن یک امتیاز، اینا رو به موقعیتی بندازه که ده امتیاز بگیره ازشون.

دین و جنبش‌های دانشجویی ایران

ریحانه غلامی

این مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، به زمینه‌ی تاریخی نسبت دین و جنبش‌های دانشجویی ایران پیش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» پرداخته‌ام. در این بخش، به این موضوع توجه کرده‌ام که چگونه پیش از انقلاب 57 دین در سیاسی‌شدن بخشی از دانشجویان تأثیرگذاشت. سپس، به روشن‌کردن این مسئله اهتمام کرده‌ام که بعد از انقلاب 57 علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که از سمت حکومت برای سیاسی‌ کردن دانشجویان از طریق دین و آموزه های دینی انجام گرفت، اعتراضات و جنبش‌ های دانشجویی با بی ‌اعتنایی به آموزه ‌های دینی پیش رفتند. در بخش دوم این مقاله، سعی کرده‌ام تا بیان روشنی از این موضوع ارائه دهم که چرا مطالبات اعتراضات دانشجویی «زن، زندگی، آزادی» ماهیتی غیر دینی دارد.

انقلاب ملی ایران از کجا می‌آید؟

میزگردی درباره خاستگاه انقلاب ملی ایران

در این میزگرد مشخصا این دغدغه در میان گذاشته شد که انقلاب ملی ایرانیان که از دی ۱۳۹۶ آغاز شده و در دور جدید خود از شهریور ۱۴۰۱، موج سراسری دیگری را تجربه می‌کند از چه ریشه‌های گفتمانی - سیاسی برخوردار است و بر این اساس چه مختصات و بایسته‌هایی دارد. چهار کارشناس در این میزگرد حضور داشتند؛ امیرحسین اعتمادی، فعال سیاسی، الهه بقراط، سردبیر کیهان لندن، محسن بنایی، زبان‌شناس و پژوهشگر تاریخ، و حجت کلاشی. این میزگرد با مدیریت علیرضا کیانی، سردبیر نشریهء «فریدون» برگزار شد.

نوبتِ هوشِ مصنوعی

ابراهیم هرندی

کسی که برای نخستین بار در تاریخ، بر «الاغ» سوار شد و خرسواری کرد و آن را به دیگران یاد داد، انسان نوآوری بود زیرا که کارِ تازه ای کرد و با این کارش واکنش‏ های گوناگونی را برانگیخت. هوشمندان و آینده نگران و کاردانان این نوآوری را ستودند، زیرا آن را کاری کارستانی می دانستند... اما واپسگرایان این رویداد را به فال نیک نگرفتند و برآن بودند که خر سواری “بدعت گذاری” در کار خداست زیرا که گفته اند از تو حرکت، از خدا برکت".  نگفته اند که از خر حرکت از خدا برکت. آنان هر آنچه دربارهء زیانمندی این کار می توان پنداشت و گفت و نوشت، پنداشتند و گفتند و نوشتند...

«همَه با هم»، این بار علیه ایران؟!

روشنک آسترکی

موج دوباره اعتراضات و نقش چشمگیر دیپلماتیک که شاهزاده رضا پهلوی در سفرهای رسمی خود به اروپا و اسرائیل و دیدار با مقامات ایالات متحده ایفا کرده بار دیگر سبب صف‌بندی و «همَه با همِ» نیروها و جریانات معروف به پنجاه‌وهفتی شده است… نیروهای اصلاح‌طلب با لابی و هماهنگی پنجاه‌وهفتی‌ها می‌کوشند جنبش انقلابی و ملی ایران را با تضعیف شاهزاده، یک حرکت بی‌ریشه و بی‌هویت نشان دهند تا بتوانند اختیار آن را در دست بگیرند… ملت ایران در سال‌های اخیر نشان داده از چنان آگاهی و هوشمندی بالایی برخوردار شده که بتواند نقشه‌های پلید آن نیروهای سیاسی را که نیم قرن فلاکت و تباهی و تحقیر را بر کشور تحمیل کرده‌اند، سر بزنگاه نقش بر آب کند.

آیا فیلم «نوهء برجام» به زودی اکران‌ می‌شود؟

امیر طاهری

آقای خامنه‌ای که از قیام اخیر مردم ایران، قیامی که به‌زودی مرحله بعدی‌اش را آغاز خواهد کرد، سخت لرزیده است، تلاش می‌کند تا با بازگشت به استودیوی «برجام‌ سازی» و نوشیدن جام زهر به بهانهء «نرمش قهرمانانه» و «تبعیت از امام حسن مجتبی»، عمر رژیم محکوم به فنا را طولانی‌تر کند. این روشی است که نظام خمینی‌گرا بارها به کار برده است: تسلیم در برابر خارجیان برای سرکوب مردم ایران!

ملاحظاتی پیرامون کادرسازی و تشکیلات

عباد عموزاد

در دموکراسی‌ها نیز، وجود آلترناتیو ضرور است زیرا نبودش، هم دموکراسی را با خطر انحطاط و انحلال روبرو می‌کند و هم جامعه را گرفتار خطرهای بزرگ می‌کند. بدین‌قرار، هر جامعه‌ای نیاز به کادرهای حق‌وندی دارد که الگو و جهت‌یاب “تغییر کردن” باشد. از همین منظر بایسته است هم جهت تحول و هم هدف با آن در ایجاد جبهه و کادرهای حق‌وند، جامعه‌های کوچک را الگو بسازند تا بسیار زود انسان‌های بی‌تفاوت به انسان‌های فعال و دگرگون‌ساز بدل شوند و کوشندگان برای گذار از جامعه استبدادی به جامعه مستقل و آزاد، پر شمار و آلترناتیوی توانمند گردند و این گذار را ممکن گردانند.

ریشه های نگرشِ سـکولار در قرون وسطا

ابراهیم هرندی

پایاندادِ بازتابِ کنُش ها و واکنُش های رویدادهای سده سیزدهم سبب شد که برخی از پرسش های بنیادی مانند کیستیِ خدا، چیستیِ هستی، جایگاه انسان و پیوند او با خدا و جهان، سرنوشت، قانون و بسیاری از آنچه زمینه ساز دوران روشنگری و سکولاریسم شد، برای نخستین بار به گسترهء دانش و اندیشه کشیده شوند؛ پرسش هایی که چند سده پس از آن دوران، به شکل گیریِ چیدمان تازهء پدیده ها در گسترهء خیالِ انسانِ مدرن، کمک کردند و زمینه ساز اندیشهء آزادی، برابری، دموکراسی، لائیسنه، سکولاریسم، حقوق بشر و بسیاری دیگر از دستاوردهای نیکوی جهان مدرن شدند.

یاوه ‌سراییِ خامنه‌ای در کنار گور خمینی

م. روغنی

خامنه‌ای در کنار گور خمینی که به روایتی گران‌ترین مقبره دنیا و با هزینه تهیدست‌تر شدگی تهیدستان کشور بنا شده است، شخصیت خمینی را حتی از ابن‌ سینا وسیع‌تر سنجید.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

4 تیر 1402 - 25 ژوئن 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

فایل تصویری    فایل صوتی

قسمت اول

ده اولویت محیط زیستی ایران

در فردای آزادی

سخنران بخش اول:

ناصر کرمی

متخصص مقیم نروژ در توسعهء پایدار،

 تغییرات اقلیمی برنامه ریزی منطقه ای،

و طراحی برنامه های جامع توسعهء گردشگری

قسمت دوم:

بحث آزاد در مورد آنچه

در کمپ مجاهدین در آلبانی اتفاق افتاد

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم