|
---------------------------- ------------------------------ ----------------------------- -------------------------------- |
||||
تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس): «برای کسانی که حساسیت دارند، زنان نیروی در خلوتاند نه در جلوت. یعنی نیرویی که نباید در نظام اجتماعی حضور داشته باشد. صدا و حضور زنان برای این افراد آزار دهنده است. قضاوت زنان هم از نظر این افراد نامشروع است. قشریون اهل سنت هم اگر به قدرت برسند، بدتر از قشریون کشور ما عمل میکنند. حکومتهای جوامع سنی، سکولارند. در نتیجه فضایی برای آوازخواندن زنان در این کشورها وجود دارد. اگر غیرسکولار باشند، همین وضعی را درست میکنند که طالبان در افغانستان ایجاد کرده است... آنچه الان در ایران حاکم شده،نظرات بخش ارتجاعی اسلامگرایان سال ۵۷ است».(+)
بموجب این طرح فدوی، که باعث تغییرات مختصری در جغرافیای داخلی ایران نیز خواهد شد، ایران اسلامی بصورت شمالی - جنوبی یا شرقی- غربی با چیزی شبیه دیوار چین، یا دیوار سابق برلین، از هم تفکیک، و زنان در نیمی، و مردان در نیم دیگر آن، اسکان داده خواهند شد. ناگفته پیداست که نحوهء تفکیک که شمالی - جنوبی یا شرقی- غربی باشد، باید طی استفتائی و با قید چندین فوریت، بعرض حضرات آیات عظام و حجج اسلام به ترتیب ریش و داغ نعل بر پیشانی، استعلام شود. پس از آن، بخش مربوط به زنان "جمهوری نسوان اسلامی" و بخش مربوط به مردان "جمهوری ذکور اسلامی" خوانده خواهد شد.◄
آرشیو سکولار دموکراسی 1◄ 2◄ آرشیو ایران فردا◄ پلی لیست های تلویزیون میهن ◄
نشست سپاه پاسداران درباره «اسرائیل و اپوزیسیون ایران»گزارش کیهان لندننشستِ ضدیهود «اسرائیل و اپوزیسیون ایران» سهشنبه ۲۳ خرداد با همکاری خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مؤسسه مطالعاتی «ابرار معاصر» در تهران برگزار شد. محور این بررسی جایگاه یهودیان در معادلات بینالمللی و پیامدهای سفر اخیر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور بود.
به مجیدرضا رهنورد، در سالگرد خجستهء زادروزش بر پشت شیر / یاد وطن که می کنم / بوسه به دست هایت می زنم // خورشید می خندد و / دوباره طلوع می کند. // خورشید که می آید / خدا زنی می درخشد / بر مردمک چشمانم // بر پشت شیر می نشینم و / می تازم / تا آزادی وطنم.◄ (خرداد 1402- جون 2023)
شاهزاده پهلوی [یکشنبه گذشته در کنسرت آزادی لوس آنجلس] از همگان خواست از فحاشی برائت بجویند و از فحاشان فاصله بگیرند. این حرف او آشکارا واکنشی است به هیاهوهای اخیر در فضای مجازی. به نظرم شاهزاده نباید خودش را درگیر چنین بحثی میکرد، [چرا که] حرف هایش در این باره اگر چه بی ضرر است اما به دلایلی چند مقرون به هیچ نتیجه ای نخواهد بود...◄
سرزمین غریبی که در اوج استبداد و سرکوب! زنان و مردانی بی هراس در سال روز مرگ خمینی در خیابان ها می رقصند... او را دیدم، با چشم بندی سیاه و دستی آویخته بر گردن. مستانه در میان جمع می رقصید. مردی که پای چوبه دار شادی برای مردم می خواست... کودکی ده ساله را دیدم که با رنگین کمانی از عشق، چشمانی زیبا ”که پلنگان برای نوشیدن رویا به کنارش می آمدند” - نشسته بر قایق چوبی دست سازش - بر فراز ابرها می گردید. در جستجوی خدای رنگین کمان اش بود تا بپرسد: “به کدامین گناه کشته شدم؟”◄
نافرمانی مدنی زنان: استراتژیها، رویکردها و افقها در چند ماه گذشته با وجود آنکه اعتراضات مردمی، شکل میدانی - اعتراضی خود را از دست دادهاند، اما رفتار و استراتژیهای مبارزاتی به شکل گستردهای تغییر پیدا کرده است. شاید موثرترین عامل در این تغییر را بتوان در پختگی مبارزاتی زنان پس از اعتراضات دید. رویکردی که از ابتدا به صورت اعتراضات پراکنده و بدون رهبری بود، اما هدفی واحد داشت. این هدف واحد در هسته مبارزاتی جنبش زن، زندگی، آزادی نهفته بود و همین نهفتگی موجب شد که با تغییر الگو، همچنان روند آن ادامه پیدا کند.◄
«پنجاهوهفتی»، سرزنش یک گفتمان، یا دشنام به یک نسل؟ «پنجاهوهفتی» دشنام به یک نسل نیست، پنجاه و هفتی سرزنش یک گفتمان و نکوهش پاد فرهنگی است که از دل انقلاب اسلامی بدر آمده است؛ چرا که 57 بزنگاه به هم رسیدن نواده (نورالدین کیانوری) و پدر بزرگ (شیخ فضلالله نوری) بود؛ پنجاه و هفت پیروزی مشروعه بر مشروطه، پیروزی شیخ فضلالله بر ملکالمتکلمین، پیروزی نواب صفوی بر احمد کسروی، پیروزی کینه و آز بر مهر و خرد، و - در یک واژه - پیروزی فرومایگی بر فرهیختگی بود.◄
|
این مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، به زمینهی تاریخی نسبت دین و جنبشهای دانشجویی ایران پیش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» پرداختهام. در این بخش، به این موضوع توجه کردهام که چگونه پیش از انقلاب 57 دین در سیاسیشدن بخشی از دانشجویان تأثیرگذاشت. سپس، به روشنکردن این مسئله اهتمام کردهام که بعد از انقلاب 57 علیرغم تمام تلاشهایی که از سمت حکومت برای سیاسی کردن دانشجویان از طریق دین و آموزه های دینی انجام گرفت، اعتراضات و جنبش های دانشجویی با بی اعتنایی به آموزه های دینی پیش رفتند. در بخش دوم این مقاله، سعی کردهام تا بیان روشنی از این موضوع ارائه دهم که چرا مطالبات اعتراضات دانشجویی «زن، زندگی، آزادی» ماهیتی غیر دینی دارد.◄
انقلاب ملی ایران از کجا میآید؟ میزگردی درباره خاستگاه انقلاب ملی ایران در این میزگرد مشخصا این دغدغه در میان گذاشته شد که انقلاب ملی ایرانیان که از دی ۱۳۹۶ آغاز شده و در دور جدید خود از شهریور ۱۴۰۱، موج سراسری دیگری را تجربه میکند از چه ریشههای گفتمانی - سیاسی برخوردار است و بر این اساس چه مختصات و بایستههایی دارد. چهار کارشناس در این میزگرد حضور داشتند؛ امیرحسین اعتمادی، فعال سیاسی، الهه بقراط، سردبیر کیهان لندن، محسن بنایی، زبانشناس و پژوهشگر تاریخ، و حجت کلاشی. این میزگرد با مدیریت علیرضا کیانی، سردبیر نشریهء «فریدون» برگزار شد.◄
کسی که برای نخستین بار در تاریخ، بر «الاغ» سوار شد و خرسواری کرد و آن را به دیگران یاد داد، انسان نوآوری بود زیرا که کارِ تازه ای کرد و با این کارش واکنش های گوناگونی را برانگیخت. هوشمندان و آینده نگران و کاردانان این نوآوری را ستودند، زیرا آن را کاری کارستانی می دانستند... اما واپسگرایان این رویداد را به فال نیک نگرفتند و برآن بودند که خر سواری “بدعت گذاری” در کار خداست زیرا که گفته اند ” از تو حرکت، از خدا برکت". نگفته اند که از خر حرکت از خدا برکت. آنان هر آنچه دربارهء زیانمندی این کار می توان پنداشت و گفت و نوشت، پنداشتند و گفتند و نوشتند...◄
«همَه با هم»، این بار علیه ایران؟! موج دوباره اعتراضات و نقش چشمگیر دیپلماتیک که شاهزاده رضا پهلوی در سفرهای رسمی خود به اروپا و اسرائیل و دیدار با مقامات ایالات متحده ایفا کرده بار دیگر سبب صفبندی و «همَه با همِ» نیروها و جریانات معروف به پنجاهوهفتی شده است… نیروهای اصلاحطلب با لابی و هماهنگی پنجاهوهفتیها میکوشند جنبش انقلابی و ملی ایران را با تضعیف شاهزاده، یک حرکت بیریشه و بیهویت نشان دهند تا بتوانند اختیار آن را در دست بگیرند… ملت ایران در سالهای اخیر نشان داده از چنان آگاهی و هوشمندی بالایی برخوردار شده که بتواند نقشههای پلید آن نیروهای سیاسی را که نیم قرن فلاکت و تباهی و تحقیر را بر کشور تحمیل کردهاند، سر بزنگاه نقش بر آب کند.◄
آیا فیلم «نوهء برجام» به زودی اکران میشود؟ آقای خامنهای که از قیام اخیر مردم ایران، قیامی که بهزودی مرحله بعدیاش را آغاز خواهد کرد، سخت لرزیده است، تلاش میکند تا با بازگشت به استودیوی «برجام سازی» و نوشیدن جام زهر به بهانهء «نرمش قهرمانانه» و «تبعیت از امام حسن مجتبی»، عمر رژیم محکوم به فنا را طولانیتر کند. این روشی است که نظام خمینیگرا بارها به کار برده است: تسلیم در برابر خارجیان برای سرکوب مردم ایران!◄
ملاحظاتی پیرامون کادرسازی و تشکیلات در دموکراسیها نیز، وجود آلترناتیو ضرور است زیرا نبودش، هم دموکراسی را با خطر انحطاط و انحلال روبرو میکند و هم جامعه را گرفتار خطرهای بزرگ میکند. بدینقرار، هر جامعهای نیاز به کادرهای حقوندی دارد که الگو و جهتیاب “تغییر کردن” باشد. از همین منظر بایسته است هم جهت تحول و هم هدف با آن در ایجاد جبهه و کادرهای حقوند، جامعههای کوچک را الگو بسازند تا بسیار زود انسانهای بیتفاوت به انسانهای فعال و دگرگونساز بدل شوند و کوشندگان برای گذار از جامعه استبدادی به جامعه مستقل و آزاد، پر شمار و آلترناتیوی توانمند گردند و این گذار را ممکن گردانند.◄
فقر و نابرابری، پیوندهای مهمی با خشونت دارند، اما باید آنها را در کنار هم، همراه با تفکیک عواملی چون ملیت، فرهنگ و دین دید. این عوامل، به نوبهء خود نباید بر تصویر نادرستی از هویتهای منفرد و تضادهای گریز ناپذیر میان گروه های فرهنگی استوار شوند. این مقاله پیشنهاد می کند که جفت شدن هویت های فرهنگی و فقر با یکدیگر، شدت نابرابری را افزایش می دهد و می تواند به خشونت دامن بزند. رویکردهای تحلیل خشونت باید از برنامه های انزواگرا که یا خشونت را تنها از دریچهی نابرابری اجتماعی و محرومیت می بینند و یا فقط ناشی از عوامل هویتی و فرهنگی، پرهیز کنند.◄
ریشه های نگرشِ سـکولار در قرون وسطا پایاندادِ بازتابِ کنُش ها و واکنُش های رویدادهای سده سیزدهم سبب شد که برخی از پرسش های بنیادی مانند کیستیِ خدا، چیستیِ هستی، جایگاه انسان و پیوند او با خدا و جهان، سرنوشت، قانون و بسیاری از آنچه زمینه ساز دوران روشنگری و سکولاریسم شد، برای نخستین بار به گسترهء دانش و اندیشه کشیده شوند؛ پرسش هایی که چند سده پس از آن دوران، به شکل گیریِ چیدمان تازهء پدیده ها در گسترهء خیالِ انسانِ مدرن، کمک کردند و زمینه ساز اندیشهء آزادی، برابری، دموکراسی، لائیسنه، سکولاریسم، حقوق بشر و بسیاری دیگر از دستاوردهای نیکوی جهان مدرن شدند.◄
یاوه سراییِ خامنهای در کنار گور خمینی خامنهای در کنار گور خمینی که به روایتی گرانترین مقبره دنیا و با هزینه تهیدستتر شدگی تهیدستان کشور بنا شده است، شخصیت خمینی را حتی از ابن سینا وسیعتر سنجید. خامنهای مدعی شد که خمینی مرتجع، سه تحول بزرگ بیسابقه، یکی در سطح کشور، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان ایجاد کرد. بنا به ادعای وی در کشور “مردمسالای” را جایگزین ساخت سیاسی سلطنتی کرد. وی همچنین مدعی شد که آزادی و هویت ملی جایگزین استبداد شد. اما واقعیتها ادعاهای دروغین خامنهای را برملا میسازند.◄
ایران، بازیچهء چین و روسیه و در جنگ مستقیم با ناتو! گفتگو با مجید گلپور، مشاور نهادهای اروپایی «جمهوری اسلامی» و آقای رئیسی، به دلیل از دست دادن تمام مشروعیت خود در سطح ملی، به خصوص در ده ماه گذشته، اساسا برای این که دلیل موجودیت خود را به نوعی توجیه بکنند به یک سری فعالیت در خارج از ایران به خصوص در سطح منطقه روی آورده اند. ولی به نظر من این ابتکارات نه از جانب دولت آقای رئیسی است و نه شورای عالی امنیت ملی، بلکه متعلق به روسیه و چین است. این ابتکارات متعلق به ده ماه گذشته هم نیست، بلکه سالهاست که روی آنها کار شده است.◄ |
برنامه یکشنبه 4 تیر 1402 - 25 ؤوئن 2023 9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی 7.5 شب ایران
موضوع: ده اولویت محیط زیستی ایران در فردای آزادی
سخنران:
ناصر کرمی متخصص مقیم نروژ در توسعهء پایدار، تغییرات اقلیمی برنامه ریزی منطقه ای، و طراحی برنامه های جامع توسعهء گردشگری
مدير جلسه: شمس الدین دارابی
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
|