|
---------------------------- ------------------------------ ----------------------------- -------------------------------- |
||||
منشِ سـکولار و کاهشِ نام های خـدا خدای دین های ابراهیمی، هزار و یک نام دارد که هریک اشاره ای به یکی از توانایی های اوست. برای شیعیان، همهء این نام ها در دعای جوشن کبیر آمده است. از آغازِ دوره رنسانس تا کنون، بسیاری از این نام ها برای شیعیانِ باورمند، اندک اندک بی معنا شده است. برای نمونه، با آغازِ انقلاب صنعتی، معنای "صنعت" دگرگون شد و مردم دریافتند که کوه و دره و رود و دریا، پدیده های صنعتی نیستند بلکه برآیندهای خودبخودیِ رویدادها و روندهای طبیعی اند. پیایندِ این دریافت، این اندیشه بود که خدا را "صانع" نمی توان خواند، زیرا که وی مهندسی هیچ صنعتی را پایه ریزی نکرده است.◄
ارادهء تاریخی برای گسست از جامعهء دینی «جامعهء سوم»، با همهء آرزوهایش، از دل روند گسست بیرون می آید. جامعهء سوم نیازمند انسان هایی است که طرفدار انقلاب در ایده ها و رفتارها هستند. با ارزش های اسلامی و ارزش های کمونیستی و ارزش های بردگی پولی، جامعه در منجلاب باقی می ماند. اومانیسم، آزادی شهروندانه، خلاقیت فردی، همراهی هوشمندانه جمعی، جسارت در انتقاد و تعادل با طبیعت، برای جامعه انرژی مثبت بوجود می آورد. شرکت شفاف و نیرومند و خردمندانه و متهورانه بازیگران پرشمار در این روند گسست ضمانت مطلوبی برای نزدیک شدن به جهان آرزوهاست.◄
آرشیو سکولار دموکراسی 1◄ 2◄ آرشیو ایران فردا◄ پلی لیست های تلویزیون میهن ◄
فرمان مقام معظم رهبری در امر قحطی آب معظم له فرمودند: «بسمه تعالی؛ بمنظور صرفه جوئی در مصرف آب، پیاده نظام و عملهء بیت، مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، عجالتا سطل هائی که در چند دههء گذشته با آن قرار بود اسرائیل را آب ببرد، تا اطلاع ثانوی، زمین بگذارند! و دانشمندان ولائی هم، موشک هائی را که به اماکن گوناگون، بویژه اوکراین، گسیل می دارند موظف کنند که در بازگشت به اُمّ لقراء، باک های خود را بجای بنزین، با آب پُرکنند!» فدوی: «اینجانب تردیدی نداشت که معظم له، بعنوان فصل الخطاب، این فقره را نیز ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی فداه (عج)، ختم بخیر خواهند فرمود».◄
انفجار یک بمب ساعتی کار گذاشته در «منشور مهسا» در شش ماه گذشته، جناب مهتدی تمام تلاش خود را کردند که با «ابهام گفتمانی» و دستاویز «حقوق اتنیکی»، بر اهداف واقعی استقلال طلبانهء خود و همرزمان شان سرپوش بگذارند، «انقلاب ملی ایران» را گروگان گرفته و، با مهندسی گذار در جهت منافع ایدئولوژیک خود، چارچوب ایده آل از پیش ساختهء خود را بر «حق تعیین سرنوشت» تک تک شهروندان در دوران گذار تحمیل کنند. اما اکنون بمب ساعتی "یکپارچگی سرزمینی" و "حقوق اتنیکی" که جناب مهتدی در «منشور مهسا» کار گذاشته بودند به شکل جنگ داخلی "اتنیکی" منفحر شد و رهبران «ناسیونالیسم قومی» باید مسوولیت خونریزی میان میلیشیاهایشان را بر عهده بگیرند.◄
تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس): «برای کسانی که حساسیت دارند، زنان نیروی در خلوتاند نه در جلوت. یعنی نیرویی که نباید در نظام اجتماعی حضور داشته باشد. صدا و حضور زنان برای این افراد آزار دهنده است. قضاوت زنان هم از نظر این افراد نامشروع است. قشریون اهل سنت هم اگر به قدرت برسند، بدتر از قشریون کشور ما عمل میکنند. حکومتهای جوامع سنی، سکولارند. در نتیجه فضایی برای آوازخواندن زنان در این کشورها وجود دارد. اگر غیرسکولار باشند، همین وضعی را درست میکنند که طالبان در افغانستان ایجاد کرده است... آنچه الان در ایران حاکم شده،نظرات بخش ارتجاعی اسلامگرایان سال ۵۷ است».(+)
نشست سپاه پاسداران درباره «اسرائیل و اپوزیسیون ایران»گزارش کیهان لندننشستِ ضدیهود «اسرائیل و اپوزیسیون ایران» سهشنبه ۲۳ خرداد با همکاری خبرگزاری «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مؤسسه مطالعاتی «ابرار معاصر» در تهران برگزار شد. محور این بررسی جایگاه یهودیان در معادلات بینالمللی و پیامدهای سفر اخیر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور بود.◄
«پنجاهوهفتی»، سرزنش یک گفتمان، یا دشنام به یک نسل؟ «پنجاهوهفتی» دشنام به یک نسل نیست، پنجاه و هفتی سرزنش یک گفتمان و نکوهش پاد فرهنگی است که از دل انقلاب اسلامی بدر آمده است؛ چرا که 57 بزنگاه به هم رسیدن نواده (نورالدین کیانوری) و پدر بزرگ (شیخ فضلالله نوری) بود؛ پنجاه و هفت پیروزی مشروعه بر مشروطه، پیروزی شیخ فضلالله بر ملکالمتکلمین، پیروزی نواب صفوی بر احمد کسروی، پیروزی کینه و آز بر مهر و خرد، و - در یک واژه - پیروزی فرومایگی بر فرهیختگی بود.◄
|
به استقبال تیرگان، روز آرش کمانگیر در قرن بیست و یکم می بینیم که ضحاک، اهریمن استوره ای، پس از هزاران سال در تهران و در «بیت رهبری» پیدایش می شود، و صدها قهرمان ملیِ جان بر کف، از گُردآفرید گرفته تا کاوه، در خیابان های ایران به پایان رسیدن هر چه زودتر دوران تاریک ضحاک را نوید می دهند. به این ترتیب، این روزها باید منتظر قدوم مبارک قهرمان ملی دیگری نیز باشیم: آرش کمانگیر، آن که توانست پس از پایان جنگی طاقت فرسا، با کمانی جادویی و با تار و پود وجود صلح خواهش، مرزهای سرزمین مان را تعیین کند. یا به زبان امروزی «تمامیت سرزمینی» مان را میسر سازد.◄
فروپاشی همزمان رژیم و اپوزیسیون اش بحث فروپاشی رژیم اسلامی موضوع تازه ای نیست. درباره این موضوع بیش از 20 سال پیش دربارهء انقلاب ارتجاعی 1357 ایران، در کتابی تحت عنوان «ایران آینده نگر»، به تفصیل بحث کرده ام اما شاید بی ضرر نباشد این مطلب را تکرار کنم که 4 سال پیش از پیروزی انقلاب 57 نیز این واقعیت که «فروپاشی رژیم قبلی و فروپاشی اپوزیسیون آن از هم جدا نبوده اند» واقعیتی غیرقابل انکار بوده است!◄
شوک پاییز گذشته (شوک سرنگونی) وارد شده به جمهوری اسلامی دارد نتایج خود را یک به یک آشکار میکند. حضرات عاقبت شیرفهم شدند که تنها شانسشان برای بقا، کوتاه آمدن در برابر مردم در داخل(تحمل جنبش پوشش اختیاری و تکثر سبک زندگی) و کوتاه آمدن در برابر خارجیهاست(قبول خواستههای آمریکا و اسرائیل در خصوص مقوله هستهای، پایان دادن به سیاست های بیثبات کننده در منطقه).◄
اپوزیسیون خارج از کشور به خود مشغول است. یعنی بهجای آنکه خود را آلترناتیو یک نظام سیاسی بداند، به جان هم افتاده و درگیر مسائل داخلیاش است. از این گذشته، آنها به علت دوری از وطن چندان با مصائب مردم آشنا نیستند. لذا بعضاً طرحهایی انتزاعی ارائه میکنند بیآنکه درباره مقدمات و ملزومات آن تأمل کرده باشند.◄
پيشنهادهاى متفاوت پادشاهى خواهان در نشست سوم «اندیشکدهء کوروش»، با عنوان «گفتمان پادشاهی خواهان و تغییر رژیم»، امير طاهرى مى گويد: «گذار از جمهورى اسلامى به دست پادشاهى خواهان و پادشاهى رضا پهلوى و حمايت نيروهاى سياسى انجام گيرد و پس از يك دوران بازسازى كشور از طريق رفراندم مردم تعيين كنند كه آيا ادامه نظام پادشاهى را مى خواهند يا نظامى ديگر». و الهه بقراط مى گويد: «يك ائتلاف ميان نيروهاى سياسى به رهبرى رضا پهلوى ايجاد گردد و حمايت مردم داخل كشور را كسب كند و پس از براندازى نوع نظام تعيين شود». به هر صورت، پادشاهى خواهان اكنون از حضور خيابانى در اروپا و امريكا عبور كرده به فكر ايجاد پايه هاى فكرى براي مشروطه گرى و پادشاهى خواهى وارث سلطنت پهلوى در ايران شده اند. كه اين خود گامى أست مثبت براى تعيين تكليف نيروهاى سياسى با هم. (بر گرفته از یک ای میل وارده)
در پشتیبانی یکپارچه از پیکار ملی ایرانیان بالاترین اراده، ارادهء ملی است که در محدودهء حاکمیت قانونِ بازتاب یافته و عمل میکند. بر این اساس یگانه مرجع مشروع و بر حق تعیین شکل نظام و قوانین کشور، رضایت عمومی است که از طریق نمایندگان منتخب آنان ابراز میشود. نظام سیاسی ایدهآل ما برای ایران آینده نظامی بر پایهء سکولاریزم، دموکراسی، و مبتنی بر حقوق بنیادین بشر است. دموکراسی را حکمرانی بر پایه رأی اکثریت و پاسداری از حقوق اقلیت میدانیم.◄
منشور «بنیاد جمهوری ایران» (بجا) اهداف بنیاد از جمله فراهم آوردن بستر، ابزار و سکوهای تسهیل گر برای برگزاری سمینارها، اندیشکدهها و رسانههای مشترک به منظور هم اندیشی و هموار کردن راه گفتگو، همکاری و ائتلاف جمهوریخواهان، تبلیغ و ترویج ارزشهای پایهای نظام جمهوری، و تامل و ژرفانگری پیرامون اصول کلی ناظر بر ساختن دمکراسی، ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران پسا جمهوری اسلامی از نگاه جمهوریخواهان و سازماندهی مطالعات سامانمند در زمینههائی نظیر توسعه پایدارو قانون اساسی است.◄
جایگاه «همه با هم» و «وحدت کلمه» در شرایط کنونیعلیرضا بهتوییجنبش ژینا (زن، زندگی، آزادی) هم همبستگی میان گروههای متفاوتی که در ایران از ستم حاکمان رنج میبرند، را فراهم کرده است تا علیه تبعیض جنسی، قومی، طبقاتی، نسلی و مذهبی بایستند و مبارزه کنند. اما در پی آن نبوده که این هویتهای مستقل را مستحیل در یک «ما»ی همگن، یک «همه با هم» بکند. به دنبال «وحدت کلمه» نیست تا تفاوتها و خواستهای گوناگون را سترون کند. این «ما»، متکثر است، ناهمگن است، مختلفالجنس است، در عین آنکه در رفع ظلم، شر و ستم همسو و همگام است.◄
ایران آینده، با دموکراسی پارلمانی برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ تصمیم گرفتند از نمایندگان رژیم اسلامی برای سخنرانی در کنفرانس امسال دعوت نکنند و بجای آن از ایرانیان مخالف رژیم دعوت کردند. من افتخار داشتم که یکی از آنها باشم. این تصمیم مهم برگزار کنندگان - که برای نخستین بار در تاریخ این رویداد، امکان نمایندگی ایران توسط نمایندگانی جز جمهوری اسلامی را فراهم کرد- نه تنها رژیم را محکوم و منزوی میکند بلکه به تعامل با ملت ایران پرداخته و آنها را ارتقاء میدهد. ◄
خطای محاسباتی در مورد چند قطبی شدن دنیا من این چند وقت دادهها و استدلالهای زیادی ازشون رو چک کردم، دادهها خبر از این میدن که آمریکا مقداری از نظر قدرت افت کرده اما این مقدار رو خود آمریکاییها چنان بزرگنمایی میکنند که کشورهایی مثل روسیه یا نظامهای ایدئولوژیک کوری مثل جمهوری اسلامی، دچار خطای محاسباتی بشن و آمریکا به جای گرفتن یک امتیاز، اینا رو به موقعیتی بندازه که ده امتیاز بگیره ازشون.◄
این مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، به زمینهی تاریخی نسبت دین و جنبشهای دانشجویی ایران پیش از جنبش «زن، زندگی، آزادی» پرداختهام. در این بخش، به این موضوع توجه کردهام که چگونه پیش از انقلاب 57 دین در سیاسیشدن بخشی از دانشجویان تأثیرگذاشت. سپس، به روشنکردن این مسئله اهتمام کردهام که بعد از انقلاب 57 علیرغم تمام تلاشهایی که از سمت حکومت برای سیاسی کردن دانشجویان از طریق دین و آموزه های دینی انجام گرفت، اعتراضات و جنبش های دانشجویی با بی اعتنایی به آموزه های دینی پیش رفتند. در بخش دوم این مقاله، سعی کردهام تا بیان روشنی از این موضوع ارائه دهم که چرا مطالبات اعتراضات دانشجویی «زن، زندگی، آزادی» ماهیتی غیر دینی دارد.◄ |
برنامه یکشنبه 12 تیر 1402 - 2 ژوئیه 2023 9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی 7.5 شب ایران
موضوع: حمله یا بازدید قانونی؟
مدیر جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا
زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان
|