----------------------------

------------------------------

-----------------------------

آموزه‌زدایی

هستی کیان

آنچه تا به امروز تحت عنوان تحصیلات به خوردمان داده‌اند، تمام آنچه تحت نام روال‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها به‌منزله‌ی هنجار و استاندارد تلقی شده است، بیشتر از اینکه به آزادسازی قوای خلاق زندگی نظر داشته باشد، معطوف به ناتوان‌کردن یک‌طرفه‌ی قوای ذهنی‌ست که نتیجه‌اش تبدیل توده‌ای به موجودات ناکارا براساس ارزش‌های تک‌انرژی‌سالار است. نظام‌های آموزشی انسان سالم را از کودکی تحویل می‌گیرند و طی فرایندی مستمر از سنین کودکی تا ورود به دنیای کار بیمار تحویل می‌دهند.

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

مصادره به مطلوب

حمید رضا رحیمی

براستی که دیگر اتهامی نیست که به انواع برادران مظلوم ما (قاچاقچی- سپاهی - بسیجی- لباس شخصی و ...) نزده باشند و گفتن ندارد که قاصم الجبارین را هم خوش نمی آید. باری تازه ترین اتهام، اشغال نظامی دانشگاه ها و عمل ولائیِ جایگزین کردن "پخمگان" با "نخبگان" است و، با اینکه در این جابجائی قافیه هم رعایت شده، فریاد رسانه های معاند، بشرح زیر، به آسمان بلند شده است:
* ایران وایر - امیرحسین ثابتی، روز یکشنبه ۵ شهریور در شبکهء اجتماعی ایکس تایید کرد که برای تدریس درس «انقلاب اسلامی» به دانشگاه شریف دعوت شده است. این مجری صدا و سیما سابقهء طولانی در نفرت‌پراکنی علیه مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی دارد و در جریان اعتراضات سراسری ایران بارها خواهان اخراج دانشجویان معترض شده بود. آقای ثابتی به ویژه در جریان اعتراضات دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، دانشجویان این دانشگاه را «اوباش» و «اشرار» خطاب کرده بود.

«حجاب» را که کنار بزنیم…

بازخوانی کتاب «فراسوی حجاب»

شیرین کریمی

فاطمه مرنیسی، جامعه‌شناس برجسته‌ء مراکش (1940-2015)، در کتاب «فراسوی حجاب»، به طور خاص، و فقط، به مفهوم «حجاب» نمی‌پردازد، بلکه منتقد ساختارهای ریشه‌دار در جهان اسلام است. در واقع او در تمام آثارش به مسئله‌ء «حجاب» نیز در کنار سایر مسائل می‌پردازد. او در «فراسوی حجاب»، در مقام اندیشمندی انتقادی، به مسائلی می‌پردازد که زیست روزمره‌ء زنان و مردان مسلمان در دل آن‌ها می‌گذرد.

نفرت نامه

زنده یاد یدالله رؤیائی

نگاه می‌کنم و/ از سنت، از محافظه، از آئین / نفرت می‌کنم. // از فاضل، از میانه رو / از مرده شور و از عتیقه / از کفن، از کافور/ نفرت می‌کنم. // از نبش قبر و از قالب / از قاری و از شکل‌های تکراری / از سطحی، از کلیشه، از کهنه، از کهن / از کهنه در شمایلِ نو، و ز نو در التزامِ کهنه /  از حُجره، از قُم و از کَدکَن نفرت می‌کنم...

چرا استادیوم اصلی ایران را به‌سرعت خراب کردند؟

پوریا ژافره

فقط ۲۰ دقیقه به برگزاری نشست خبری تیم‌های پرسپولیس و آلومینیم اراک بعضی از خبرنگاران مطلع شدند که استادیوم آزادی امکان پذیرش تماشاگر ندارد. روز بعد اوضاع حتی بدتر هم شد؛ عکسی در شبکههای اجتماعی همه‌گیر شد که نشان می‌داد در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بخش‌های عمده‌ای از سکوهای این استادیوم و سرویس‌های بهداشتی تماشاگران و همین‌طور بازیکنان و داوران برای «بازسازی» تخریب شده‌اند.

درماندگی آموخته شده

آرمین

سلیگمن روزی 3 بار به این قفس شوک می داد. سگ ها وقتی شوک رو می دیدن پاشونو رو پدال فشار می دادن اما در قفس باز نمی شد. اونها خودشون رو به درو دیوار میزدن اما خیلی زود فهمیدن که پدال کار نمی کنه و باید وسط قفس بمونن و به جای اینکه خودشون رو به درو دیوار بزنن، شوک رو تحمل کنن. بعد از یکماه سلیگمن، این 10 تا سگ رو پیش 10 تا سگ قفسی که پدال اش کار می کرد برگردوند. و حالا به قفسی که 20 تا سگ داخلش بود شوک وارد کرد. فکر می کنید چی شد؟

سالمرگ مهسا و طراحان حادثهء شاهچراغ

س. سمبه

نکته جالب توجه در این نمایش تهوع انگیز، آن چادر خونی و افتادن چهلم قربانیان این نمایش، همزمان با سالمرگ زنده یاد مهسا امینی است. جمهوری اسلامی و سردار قاآنیِ «پپه گلابی» اش از همان آغازی که این طرح را با همکاری داعش پیاده کردند، فقط تنها هدف شان تحت الشعاع قرار دادن سالمرگ مهسا امینی است؛ تا به خیال خود به بهانه قتل چند قربانی بی ارزش برای نظام، بتوانند اربعین سیاسی دیگری را برای رسیدن به اهداف کثیف خود تعزیه گردانی کنند، اما ابلها، این نسل زیبا و غول هایش جملگی بزرگ شده اند و قد کشیده اند و دست شما کوتوله های جنایتکار به اندیشه بلند آنها نمیرسد.

نگاه از فراز سالی درس‌آموز

به برساختِ «زن – زندگی – آزادی»

بهزاد کریمی

روند انقلابی جاری در فاز «زن – زندگی – آزادی»، ترجمان سیاسی خود را در سکولار دمکراسی بروز داد. عمدهء معیار سنجش سکولاریسم و لائیسیته در ایران، همانا آزادی زن از قیود مردسالاری و پدر سالاری تبلور در جمهوری اسلامی دارد. زایایی و بالندگی سکولاریسم در هرجایی سنجیدنی با عمده گرهگاه رهایی است و مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه‌ با رهیدن از سلطه‌ی کلیسا (لائیسیته)، در ایران کنونی اما دگرگونی فمینیستی در موقعیت حقوقی زن چه در رابطه با دولت و چه فرهنگ عمومی«زن – زندگی – آزادی» بار عمیق آزادی‌خواهانه و دمکراتیک داشت و دارد؛ زیرا نافی جوهر تبعیض است و بدیل اثباتی در قبال تبعیض.

اخلاق و سیاست شریعتمدار

جواد کاشی

رضایت در یک جامعه عادی مبتنی بر منطق دموکراسی با رضایت در جامعه‌ای که به‌تازگی انقلاب کرده است، تفاوتی دارد و این خود باب موضوع دوم را می‌گشاید. در جامعه انقلابی، مردم «انتظارات» افزون بر رضایت‌های شخصی دارند؛ انتظاراتی جمعی برای ساخته‌شدن یک جامعه اخلاقی آرمانی. بر این منوال، نرخ شکاف طبقاتی و میزان دروغ و... باید از همه‌جا کمتر باشد. گویی جامعه انقلابی انتظار دارد به‌واسطه انقلابی که رقم زده است لااقل تا دو، سه نسل الگویی آرمانی از زیست جمعی را تجربه کند. بنابراین علاوه بر «رضایت» که منطق حاکم بر آن علی‌الاصول فردی است، منطق «انتظار» نیز وجود دارد که افق آن جمعی و کلی است.

ملاحظاتی پیرامون کادرسازی و تشکیلات

عباد عموزاد

در دموکراسی‌ها نیز، وجود آلترناتیو ضرور است زیرا نبودش، هم دموکراسی را با خطر انحطاط و انحلال روبرو می‌کند و هم جامعه را گرفتار خطرهای بزرگ می‌کند. بدین‌قرار، هر جامعه‌ای نیاز به کادرهای حق‌وندی دارد که الگو و جهت‌یاب “تغییر کردن” باشد. از همین منظر بایسته است هم جهت تحول و هم هدف با آن در ایجاد جبهه و کادرهای حق‌وند، جامعه‌های کوچک را الگو بسازند تا بسیار زود انسان‌های بی‌تفاوت به انسان‌های فعال و دگرگون‌ساز بدل شوند و کوشندگان برای گذار از جامعه استبدادی به جامعه مستقل و آزاد، پر شمار و آلترناتیوی توانمند گردند و این گذار را ممکن گردانند.

فقیه ماردوش

نوشته نیما بهرامی

این مطلب نوشته نسبتاً بلندی است در قالب یک پروندهء پی.دی.اف که در آن نویسنده داستان ضحاک ماردوش را با آنچه در نیم قرن اخیر در ایران اتفاق افتاده، جزء به جزء و منزل به منرل، مقایسه و بازگو کرده و در عین نشاندادن عطمت کار فردوسی بزرگ، کاشفانه قوانین حکومت و سیاست را از آن متن استخراج کرده و نشان می دهد که قوانین جامعه شناسی سیاسی در همه جا و همه وقت چاری و ساری هستند. شما را به خواندن این نوشتهء جالب دعوت می کنیم.

شب درازی هم هست که روزی از پیِ آن برنیاید؟

نامهء بوریس کاگارلیتسکی از زندان

در مجموع می‌توان زندگی کرد. تنها پرسش این است که این وضعیت چقدر ادامه خواهد داشت. اما این فقط مشکل من نیست. میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به همین فکر می‌کنند. ما سرنوشت مشابهی داریم، مهم نیست کجا یا در چه شرایطی هستیم... به نظر می‌رسد تجربه‌ء سال‌های گذشته چندان جایی برای خوش‌بینی نمی‌گذارد. اما تجربه‌ء تاریخی در کل بسیار غنی‌تر است و زمینه‌های بیشتری برای انتظارات مثبت فراهم می‌کند. آنچه را که شکسپیر در مکبث نوشت به یاد دارید؟ «شب درازی هم هست که روزی از پیِ آن برنیاید؟»

سی ویژگی که کشوری را به سمت کره جنوبی شدن می‌برد

محمود سریع‌القلم

برای اینکه کشوری به سمت کره جنوبی برود لازم است گخ نود درصد مرد آن راستگو بوده و فقط یک شخصیت داشته باشند و از شفافیت فکری و رفتاری برخوردار و خوش قول باشند  و با کار فراوان و تخصص به موقعیت مناسب و ثروت رسیده، در رانندگی، صفوف، نظافت شهر و ادارات، رعایت یکدیگر را نموده و مرتب کتاب بخوانند!...

بریکس: بزرگ‌تر اما آیا قوی‌تر؟

مایکل رابرتز

شست سه‌روزه‌ی رهبران «بریکس» به پایان رسید. برزیل، روسیه، هندوستان، چین و افریقای جنوبی کشورهای بریکس هستند. پوتین رهبر روسیه به‌خاطر گرفتاری‌هایی که دارد در این نشست حضور نداشت... در این نشست از کشورهائی دیگر (آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی) هم دعوت شد تا به عضویت کامل بریکس دربیایند. حتی وقتی این فرایند تکمیل شود، گروه بریکس هم‌چنان یک نیروی اقتصادی به‌مراتب کوچک‌تر و ضعیف‌تر از بلوک امپریالیستی گروه هفت خواهد بود.

ایده‌پرداز «بریکس» و فکر دلارزدایی

برگرفته از یورونیوز فارسی

در پانزدهمین نشت سران قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان موسوم به برکیس، رهبران این کشورها با پیوستن چندین کشور دیگر از جمله ایران و عربستان به این مجموعه موافقت کردند. بیش از ۲۰ سال پیش یک اقتصاددان بریتانیایی در مقاله‌ای ایدهء تشکیل گروهی از «اقتصادهای در حال توسعهء جهان» را ارائه داده و پیشنهاد کرد که چین، روسیه، برزیل و هند در کنار یکدیگر مجمعی را تشکیل دهند و آن‌را «بریک» بنامند.

راهی به جز ائتلاف ملی گرایان در مقابل مان نیست!

احسان آریان – در توئیتر

ایران‌ گرایی و ملی گرایی را نمی توان محدود به مشروطه خواهان کرد، هر چند آنها در این سال‌ها جدی ترین گروه در حفظ و نگهداشت آن بودند. اگر این تفاهم برقرار شد که دشمن ایران، درون ایران لانه کرده و هیچ وجهی از آن، خاصه اصلاح‌طلبان حکومتی نمی توانند بخشی از راه حل باشند، و راهی به جز ائتلاف ملی گرایان (جدا از بحث های تاریخی) در مقابلمان وجود ندارد، آینده روشن تر می شود.

جامعه‌شناسی بحران مهاجرت در ایران

مهران صولتی

اگر امواج پیشین مهاجرت صرفا سیاسی و معطوف به قشر خاصی از ناراضیان بود، به نظر می رسد موج اخیر شمولیتی تمام عیار یافته و همزمان پزشکان، استادان دانشگاه، کارآفرینان اقتصادی، دانش آموزان و حتی برخی از مردم عادی را در بر گرفته است. برخی برآوردها نشان می دهد که فقط در سال گذشته ۳۰۰۰ پزشک و ۹۰۰ استاد دانشگاه کشور را ترک کرده اند و آمار مهاجرت روزانه مهندسین به ۲۰ نفر رسیده است. با این اوصاف اکنون شایسته است که بپرسیم چرا با بحران مهاجرت مواجه شده ایم؟

در گسترهء زبان روز

ابراهیم هرندی

پیشینیان دربارهء «تعریف» گفته اند که «هر تعریف باید کامل و جامع و مانع باشد»؛ یعنی که همهء رویه ها و سویه های پدیدهء مورد نظر را در بر گیرد، همهء گونه های آنچه را که تعریف می کند شامل شود، و تعریفِ کنندهء پدیدهء دیگری نباشد. اما «نزولات آسمانی» را می توان دربارهء فضلهء پرندگانی نیز که بر روی درخت نشسته اند و یا در حال پرواز از خود نازل می کنند، بکار برد.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

5 شهریور 1402 - 27 اگوست 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

نگاهی به پشتیبانی برون مرزی

از مبارزات داخل کشور

فایل تصویری    فایل صوتی

سخنرانان:

فرامرز بهار - علی اصغر سلیمی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم