تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

  جمعه 24 تا يکشنبه 26 مهر ماه 1394 ـ  16 تا 18 اکتبر 2015 

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

ایرانی‌ها به حضور آمریکایی‌ها بیشتر علاقه دارند!

گزارشی از محسن بهزادکریمی

روز دوشنبه دوازدهم اکتبر، به همت مراکز مطالعاتی «فرید» و «کاسکید»، و به میزبانی سفارت گرجستان در بروکسل، سمیناری حول محور نقش اتحادیهء اروپا، ترکیه، روسیه، آمریکا و ایران در امنیت و توسعهء منطقهء استراتژیک قفقاز برگزار شد. در این سمینار قریب به یک‌صد تن از سفرا، نمایندگان مراکز تحقیقاتی، نمایندگانی از کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و همچنین ناتو شرکت داشتند. در این نشست هیچ نماینده‌ای از سوی جمهوری اسلامی حضور نداشت و تنها نمایندگانی از جنبش سکولار دموکراسی و حزب دموکرات کردستان، بعنوان ناظر، به این جلسه دعوت شده بودند. گزارش حاضر مطالب مطرح شدهء مربوط به ايران در اين سمينار را عرضه می دارد.

گذری تاریخی بر توسعه‌ طلبی روس‌ها در خاورمیانه

رضا پرچی‌زاده

دخالتِ نظامیِ آشکارِ فدراسیونِ روسیه در سوریه که به قصدِ تحکیم و پیشبردِ مواضعِ روسیه در خاورمیانه صورت گرفته واقعه‌ای منفرد نیست. این دخالتْ امتدادِ الگویی نسبتاً نوین در سیاستِ روس‌هاست که پیشتر خود را در قفقاز و اوکراین نشان داده بود. با این وجود، به نظرِ نگارنده، این الگوی توسعه‌ طلبانه‌ گرچه جدید به نظر می‌رسد، اما در نهایت در امتدادِ الگوی کلیِ توسعه ‌طلبی تاریخیِ امپراطوریِ تزاری/ اتحادِ جماهیرِ شوروی قرار می‌گیرد. بر همین مبنی، در مقاله‌ی پیشِ رو قصد دارم توسعه‌طلبیِ ارضی/ سیاسی/ فرهنگیِ «عنصرِ روسی» در خاورمیانه را از منظرِ تاریخی بررسی و نتایجِ آن برای خاورمیانه‌ی معاصر را بیان کنم.

تصويب توافق اسارت ايران

امير فيض

گلهء حيوانات، چه گاو و يا گوسفند، وقتی از چراگاه بطرف آغل باز می گردند، به نزديکی آغل که می رسند حرکت شان متوقف می شود. علت آن است که ترديد دارند که چراگاه را ترک کنند يا خير. در اين حالت، چوپان (در تشبيه: سيد علی) يک اشاره ای به سگ گله (لاريجانی) می کند. سگ گله با علائمی که می دهد، و حيوانات گله کاملاً به آن آشنا هستند، گله را به محلی که چوپان می خواهد سوق می دهد. در اين حالت کسانی که تجربهء کافی ندارند و يا آشنا به رابطهء چوپان و سگ و گوسفندان نيستند خيال می کنند که حيوانات به ميل و ارادهء خودشان عمل کرده اند! (فايل پی.دی.اف)

چهار وزير علاف!

در حالی که حاج آقا دکتر حسن روحانی (فریدون)، از بدو روی کار آمدن تا همین جلسهء آخری که چند روز پیش در همایش روستا برای قاطبه دهاتی های شهرنشین داد سخن می داد، مدام صحبت از رونق اقتصادی دشمن شکن (!) و کاهش تورم و پشت سر گذاشتن رکود و دستیابی به رشد سه - چهار رقمی و افزایش تولید و رفع بیکاری و افزایش قدرت خرید امتِ همیشه بی پول، و بهبود خارق العادهء اوضاع اقتصادی جمهوری اسلامی می کرد که ناگهان چهار وزیر کابینه، که اخلاقاً باید پشت رئیس جمهور باشند و روی اظهارات او مهر تائید بزنند و دل امت را خوش کنند و همچنان آنها را امیدوار به آینده ای که معلوم نیست بالاخره کی می آید، نگاه دارند، آب پاکی را روی دست حاج آقا ریختند و گفتند اوضاع اقتصادی کشور رو به وخامت می رود و عنقریب بحرانی خواهد شد!

غلط دستوری

حمیدرضا رحیمی

فدوی دیری ست که شدیداً و با خوشحالی باور کرده است که هیچیک از آزادی های اجتماعی و سیاسی در ایران شکوهمند اسلامی وجود ندارد؛ فلذا از احزابی که برخی اصلاح طلبان، و یا محافل نزدیک به آنان که پاکنویس اصولگرایان هستند، بمنظور آب در هاون کوبیدن، و باد در صحرا درویدن، تند و تند راه می اندازند، کم تا قسمتی در حیرت است؛ يکی از تازه ترین ها را ملاحظه کنید: «راديو فردا: اولین کنگرهء حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز پنجشنبه در تهران برگزار شد و در انتخابات آن، علی شکوری‌راد به عنوان نخستین دبیرکل این حزب جدیدِ نزدیک به اصلاح ‌طلبان انتخاب شد». که البته جملهء «اولین کنگرهء حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» یک غلط دارد فلذا نوزده می گیرد، زیرا بجای عبارت مطول "ملت ایران اسلامی" بيايد گفته می شد «اُمّت»!

نوش دارو پس از مرگ سهراب

نصرالله فرهمند

چهار سال است که نوشته ایم و فریاد زنان می گوئیم که فرایند دیپلماسی ومدیریت کاخ سفید در قبال مسائل خاورمیانه و خاور نزدیک و اروپا مصیبت آور است! و پریزیدنت اوباما، همراه با تیم های امنیتی، سیاسی و نظامی اش نه تنها اعتبار و نفوذ جهانی بیش از هفتاد سال ایالات متحده آمریکا را دچار پس رفت غیر مترقبه نموده است بلکه...

«روحانيات» و «سکولاريسم»

احمد تاج الدينی

افسانه سازی های دلنشین صوفيانه، همراه و در کنار حدیث سازی های متعصبین، و تفسیر های متشرعین و استدلات متکلمین، با خروج از ظرف زمانی و مکانی خویش، و انتقال بدون نقد به عصر جدید، کاری با عقل ایرانی کرده اند که باز سازی اين عقل جز از طریق اعمال نقدی صریح از جایگاه امروز، با چشم انداز آینده نگر، ممکن نیست. این سرمایه های فرهنگی اگر از دیدگاه دانش پروری امروزین مورد نقد قرار نگیرند، می توانند آبشخور ارتجاع اجتماعی قرار گیرند و در کار فریب فکری مردم نقشی مخرب داشته باشند. همچنان که داشته اند... نقادی عقل وهم زده، در عين بیرون کشیدن عصارهء زندگی بخشِ فرهنگ کهنسال میهن، و به تاریخ سپردن شکل و پوستهء آنها، همان چیزی است که جایش در فعالیت های روشنفکری ایران امروز خالی است.

بحران اقتصادی؟ کدام بحران؟

رضا تقی زاد

رونق اقتصادی نیازمند افزایش تولید و جذب سرمایه و سرمایه گذار است؛ دو عنصری که اقتصاد ایران هر سال از آنها فاصله بیشتری می گیرد. اقتصاد ایران را کارگزاران حکومت اسلامی، معتاد به مصرف ساخته، و از تولید و پس انداز باز داشته اند. حقیقت تلخ این است که تا این حکومت بر جاست، و جنگ حیدری نعمتی برای نحوهء تقسیم ثروت های ملی مابین شاخه های رقیب در درون حاکمیت ادامه دارد، بحران اقتصادی ایران همچنان ادامه خواهد یافت؛ گاهی با سرعت بیشتر و گاهی با سرعتی کمتر. بدون شک مردم ایران در سال آتی [فارغ از تسریع و یا تأخیر در اجرای " برجام"] فقیر تر از امروز خواهند بود، در حالی که صفرهای ثروت باد آوردهء آقایان و زاده های مشروع آنها بیشتر خواهد شد.

زد وبند روسیه با غرب!

شهباز نخعی

با توجه به تجربه های گذشته در افغانستان و عراق، به نظر نمی آید که تصمیم ولادیمیر پوتین بتواند ثمر و اثری در حفظ رژیم جنایتکار بشار اسد داشته باشد. با این اقدام، او شاید بتواند در بخش مدیترانه ای سوریه، که از نظر راهبردی برای روسیه مهم است، برای خود جای پایی محکم بیابد و در زد و بندهای بعدی آن را حفظ کند، ولی در این که بخواهد چنین دستاوردی را با حکومت درمانده و ناتوان آخوندی تقسیم کند می توان تردید جدی کرد.

آینده اقتصادی ایران و وضعیت خشکسالی در کشور

گفتگو با حسن اعتمادی و علی اصغر رمضانپور

در برنامهء تلويزيونی «تفسير خبر» به مديريت جمشيد چالنگی

چگونه همراه با نظام اهریمن به تخریب باورهای جامعه میپردازند

گفتگو با محسن بهزادکريمی

در برنامه سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل صوتی        فايل تصويری

سلب حاکميت ملت در قانون اساسی حکومت اسلامی

ويدئوی سخنرانی پرويز دستمالچی

در کنفرانس حقوق بشر - ژنو

عاشقان حسین ابن علی، المپیک خون و بزم رفقا

محسن ذاکری

همه و همه با هم دست تکان می دهند و صلابت و سیانت جهان اسلام برایشان در راه است. بسی مسرور و سر مست اند، که جهانِ عِلم در زیر عَلَم سنت محو خواهد شد و 25 سال دیگر اسرائیل محو می گردد. از سویی، «ساکتند و ساکتند»، که رفیق روسی به زودی به مخالفان هم پیمان «رهبر معظم و آزاده» نشان خواهد داد نتیجهء «شورش و عدم رضایت» چیست؟ بیش از دویست و پنجاه هزار کشته و دو میلیون آواره  و اینان حامی بشار، برای اینکه سوریه خط قرمز حکومت شیعهء مقتدر در ایران است!

آیا نسل جوان منفعل شده است؟

مینا سلحشور

هر از گاهی شنیده می شود که نسل جوان کنونی دیگر آن شور و هیجان سیاسی دوران پیش از انقلاب را ندارد، یا به عبارتی دیگر منفعل شده است .اگر مقصود این جماعت اینست که نسل کنونی دیگر آن رفتارهای آرمانگرایانه خالی از هر نوع  بینش عقلانی را کنار نهاده، و قصد ندارد مجددآ مرتکب همان خطاهای فاهش پدران خود شود، حق را باید به آنان  داد. بدون تردید، همین جماعت از دسته کسانی هستند که همواره مدعی می باشند که ایرانیان قادر به کار جمعی نیستند. از آنجائیکه دانش چنین افرادی تنها به نوک بینی شان ختم می شود، ناگزیرم پاسخ خود را با شیوه دیگری نشان دهم.

امروز ما در شرايطی مشابه اواخر ساسانيان هستيم

کورش زعیم

فروپاشی دولت مقتدر ساسانی از زمانی آغاز شد که کشور، تحت فرمانروایی یک پادشاه بی لیاقت و خودشیفته و خوشگذران قرار گرفت که خود را انسانی جاویدان و از خدایگان و مردم را حقیر می‌شمرد و برای اندوختن ثروت و گسترش حرم سرا که دو شهوت زندگی او بود، مردم و بزرگان را در فشار قرار می‌داد. خسرو پرویز، در سی و هشت سال پادشاهی، بيست و چهار سال جنگ بی دلیل و بی حاصل با روم کرد، و ارتش را چنان فرسوده و ناراضی و خزانه را تهی کرد که پس از او ارتش چند تکه و دچار پراکندگی و نفاق و بی انگیزگی شد، کشور در سراشیبی سقوط افتاد، مالیات های سنگین برای تأمین هزینهء جنگ افزار و جنگ های متعدد، فساد گسترده، ثروت اندوزی و زندگی تجملی درباریان و سرداران سپاه، فقر گسترده و اختلاف شدید طبقاتی، مردم را به بدبختی و فلاکت و ناامیدی سوق داد.

 
     

کنگره سکولار دموکرات ها

     

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999