چرا نخست وزيری را نپذيرفتم
غلامحسين صديقی
وقتی
تلاشم را برای احياء جبههء ملی، حتی در زندان، برشمردم، دوست من
گريست و شايد در آن لحظه از اينکه جبههء ملی، به محض شنيدن نام من
بعنوان نخست وزير، اعلام کرد که من سال ها است در جبهه فعاليت
ندارم، ناراحت و غمگين شد. من همواره در جستجوی حقيقت بوده ام و
هيچگاه در برابر زور و دروغ سر خم نکرده ام. آن روز حس کردم مملکتم
بوجود من نيازمند است و تصميم داشتم در آخرين روزهای زندگی ام دين
ام را به اين آب و خاک ادا کنم. وگرنه نخسن وزيری و حتی بالاتر از
آن، برای من نمی تواند وسوسه انگيز باشد. اما شايد شاه از سخنان و
پيشنهادات من هراسناک شد و بلافاصله بفکر ارتباط با آقای دکتر
بختيار افتاد و ديدار بعدی من حاصل نشد.
تا پيروزی نهائی مبارزه را ادامه می دهيم
کريم سنجابی
ما
همواره معتقد بوده ايم که اعمال ظلم و ستم و ترويچ فساد و تسليم در
برابر سياست های بيگانه فاقد پايگاه قانونی و شرعی است و جنبش ملی
اسلامی ايران نمی تواند با وجود بقاء نظام سلطنتی غير قانونی، با
هيچ ترکيب حکومتی موافقت نمايد و نظام حکومت ملی ايران بايد بر
اساس موازين اسلام و دموکراسی و استقلال بوسيلهء مراجعه به آراء
عمومی تعيين گردد. دولت کنونی [بختيار] با هر شکل و رنگی ادامهء
نظام سلطنت استبدادی و غير قانونی است... دولت کنونی يک توظئهء
جديد عليه جنبش ملی - اسلامی مردم ايران تلقی می گردد.
13 کرسی تا «سلطان
رجب»!
شهباز نخعی
از
دیدگاه رجب طیب اردوغان،
"سمت و سوی جدید"
روشن و آشکار است:
سرکوب هر چه بیشتر و شدیدتر مخالفان، تغییر قانون اساسی و در پی آن
تبدیل نظام حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاستی،
تا آقای اردوغان بتواند با خودکامگی بر مسند "ریاست جمهوری مادام
العمر" – و چرا نه موروثی – تکیه زند!
اما
آیا این رویا تعبیر می شود؟! آیا جامعهء
ترکیه، که از میراث نیرومند سکولاریسم به جا مانده از مصطفی کمال
آتاترک برخوردار است، به آسانی در برابر جاه طلبی های مستبدانه رجب
طیب اردوغان کوتاه می آید و اجازه می دهد که رویای او در مورد
احیای امپراتوری عثمانی تحقق یابد و با کسب به هر قیمت
سيزده
کرسی مورد نیاز به
«سلطان
رجب»
تبدیل شود؟!
جنازههای بیخانمان و سنگِ گورهای شکسته
مهرداد امانت
خشونت عليه اجساد و گورها، به ويژه عمل غير عادی نبش قبر و سوراندن
بقايای اجساد، گاه و بی گاه در قرن بيستم در ايران رخ داده، اما پس
از النقلاب اسلامی در قالب گورهای دسته جمعی و هتک حرمتِ سازمان
يافتهء گورستان ها، ابعاد جديدی يافته است. اين مقاله با بررسی
مفهوم ارتداد و تحربه هاو جالش های نودينان بابی و بهائی در مراسم
خاکسپاری در اواخر قن نوزدهم و اوائل قرن بيستم ريشه های خشونت
گورستانی را می کاود.
آيا ايران آماده تغيير است؟
تحليل مجلهء
تايم از ايرانِ سالِ 2015
باوجود
اینکه دنیای سیاست ایران بسیار پیچیده و غامض است، اما در همهء این
سالها ما میتوانستیم مسیر کلی امور را از نحوهء پوشش جوانان این
کشور
بیابیم. در این سالها اين مسئله در جامعهء ایران
از اهمیت بسزایی برخوردار بود... اما پرسش
اینجاست که چه تغییری بهوقوع پیوسته است؟ و چرا نحوهء
پوشش جوانان دیگر دلیلی متقن و مطلق از عالم سیاست
نیست؟ اگر لحظهای درنگ کنيم به اصل قضیه
پی خواهیم برد. تندروها دلواپساند و تلاش دارند از
نابودی امور جلوگیری کنند. از طرفی دیگر جریاناتی
بهمراتب بزرگتر، که شامل جمعیت کثیری از
جوانانی است که مشتاق به برقراری ارتباط با دنیای
بیروناند، بیشتر علاقهمند به قشر میانهرو معتدل
هستند.
گفتگوگر:
روشنک آسترکی
اقتصاد
ایران در سه دههء
گذشته همواره روی خط بحران حرکت کرده؛ بحرانی که در سال هاى اخیر و
همزمان با مناقشهء
هسته ای ایران و غرب و وضع تحریم های اقتصادی آمریکا، اتحادیه
اروپا و شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور به اوج خود رسید و
زنگ خطرها را در تمام بخش های اقتصادی به صدا درآورد. اکنون با
توجه به توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه
پنج بعلاوهء يک،
بیشترین نگاه ها معطوف به آینده اقتصادی ایران است. در همین زمینه
گفتگویی اختصاصی با دکتر علی رشیدی، اقتصاددان و استاد دانشگاه
انجام
شده است
تا نظر او در مورد تاثیر توافق هسته ای بر آینده اقتصاد ایران و
نحوه برون رفت آن از بن بست را
روشن شود (سايت پايا مديا).
گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن
در برنامهء تلويزيونی آوای مردم