ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

چهارشنبه 23 و پنج شنبه 24 دی ماه 1394 ـ  13 و 14 ژانويه 2016

>>>>

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

انتخابات، به سبک حکومت اسلامی

بررسی دو اتفاق مهم سياسی!

در روزهای گذشته جهانيان شاهد دو اتفاق مهم سياسی در کشور تحت تسلط حکومت اسلامی ايران بودند که مطلب اين هفته به توضيح چند و چون آنها می پردازد. نخست مسئلهء رد صلاحيت ها است و دوم مسئلهء قطع روابط ديپلماتيک. برای شرکت در انتخابات سال جاری مجلس شورای حکومت اسلامی نزدیک به سیزده هزار نفر با هجوم به «مراکز نماینده بگیری» ثبت نام کرده اند. ازدحام در مقابل مراکز ثبت نام و طول صف کاندیداها به اندازه ای بود که بسیاری تصور کردند غذای نذری، یا ساندیس داده می شود و رفتند در صف ایستادند. ناطران سیاسی و اجتماعی علت استقبال زیاد از نماینده شدن را رشد بی کاری و رکود در حکومت اسلامی می دانند و معتقدند یکی از راه های مبارزه با بی کاری تاسیس مجالس شورای اسلامی در اقصی نقاط کشور و افزایش تعداد نمایندگان به عدد جمعیت کشور است، بطوری که هر ایرانی خودش یکپا نماینده مجلس باشد...

از فوايد انقلاب اسلامی

بابک ايران بان

اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد مزه دخالت دین در سیاست رو نمی چشید... گر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ معنی‌ آزادی و دمکراسی رو نمی فهمید... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد ما در آرزوی داشتن کشور اسلامی پر پر می زدیم... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی نکبت قوانین عقب افتاده‌ی جمهوری اسلامی رو درک نمی‌کرد... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ نمی فهمید که آب و برق مجانی‌ وجود نداره... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد کسی‌ نمی فهمید که عکس آقا در ماه خیالات و مهملاتی بیش نيست... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد حکومت مذهبی‌ برای ما کی‌از ایده‌آل‌ترین حکومتهی دنیا ... اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد خوشی می‌زد زیر دلمون و با حسرت می‌خواستیم دوران صدر اسلام رو شبیه سازی کنیم... باز هم بگوئيد انقلاب اسلامی همه اش ضرر بود!

تاثیر سرنوشت ‌ساز یک کروموزوم ایگرگ

معصومه ناصری

اشرف پهلوی زن بودنش را در دنیای مردانه قدرت دلیل این "شایعات" می‌داند و می‌گوید "این واقعیت که من زن بودم و فعالانه وارد گود سیاست شده بودم که در آن موقع در سیطره مردها بود خود باعث حیرت و بیزاری و هجوم نیش زبان ها از اطراف بود." اما نسبت او با قدرت نسبت پیچیده‌ای است. همه سال‌هایی که او عضوی از خاندان سلطنتی ایران بود، در یک قدمی قدرتی قرار داشت که نه از آن او بود و نه قرار بود هیچ گاه در دستانش قرار بگیرد اما در عین حال بود و نبود خودش و جایگاه خانواده‌اش به آن بستگی داشت.

توافق چپ ایران به کجا رسید؟

دنیز ایشچی

رهبران نزدیک به دویست کشور جهان، پس از دو هفته مذاکرات شبانه روزی توانستند در زمینهء کاهش سوخت کربن و تولید گازهای کربنیک و محافظت از محیط زیست و زنده نگه داشتن کره زمین به توافق برسند، این در حالی ست که نمایندگان چپ ایران، پس از هفت سال مذاکرات و تداوم «پروژهء وحدت چپ»، اعلام شکست مطلق کرده و ادامه کارکرد در مورد احتمال کار مشترک در زمینهء تنظیم منشور فراگیر چپ را به ناکجا آباد رجوع داده اند.

اسم مستعار!

حمیدرضا رحیمی

لطفاً به اين خبر، که از نظر فدوی تأسف برانگیز و از نظر برادران البته مغتنم است توجه فرمائيد:

* آخرين نيوز، تيتر: تشییع پنج شهید جنگ سوریه در مشهد. تاکنون از مجموع حدود چهار صد شهید مدافع حرم حضرت زینب (س)! که در نقاط مختلف کشور تشییع شده اند هفتاد و نه نفر در خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شدند.

فدوی: از خوانندگان محترم ضدانقلاب متمن ایت که، بعنوان مشق شب، لغزش تایپی «حرم حضرت زینب (س)» را در خبر فوق، به «برادر بشار اسد» اصلاح فرمایند.

قانونگذار کیست؟ ملت یا «ولی امر»؟

پرویز دستمالچی

فرض کنیم فعالیت احزاب و گروه ها آزاد است (که ممنوع است) و هیچ مانعی بر سر انتخاب نمایندگان واقعی گروه ها و احزاب (نمایندگان واقعی ملت) وجود نداشته باشد؛ فرض کنیم جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم نشده باشد و...، یعنی فرض را بر این بگذاریم که اصولاً هیچ ایرادی به قانون انتخابات یا نحوهء اجرای آن یا هر چیز دیگری اصولاً وجود نداشته باشد و مردم بتوانند به گونه ای مساوی در انتخاباتی دمکراتیک، آزاد و سالم دويست و نود نمایندهء واقعی خود را انتخاب کنند. پرسش این است که آیا حتا در چنین شرایط فرضی ایده آل، ملت به خواست حق حاکمیت اش (در زمینهء قانونگذاری) خواهد رسید یا خیر؟...

چرا جامعه بسوی بی حجابی پیش می رود؟

هادی شریفی ، در سایت الف

توضيح سايت جنبش سکولار دموکراسی ايران: انتخاب اين مقاله برای انتشار در اين سايت به معنی موافقت با مفاد آن و يا تصديق زبان بکار رفته در آن نيست. ما حجاب را يک امر اختياری اما فاقد ارزش اجتماعی و فرهنگی می دانيم و «بد حجابی» را اصطلاح توهين آميزی به زنان کشورمان تلقی می کنيم و آن را نشان از مبارزه ای آگاهانه و ناآگاهانه با رژيم شيطان صفت مسلط بر کشورمان می دانيم؛ همانگونه که «غيرت» مورد پسند اسلاميست ها را ارزشی بازمانده از عصر حجر تلقی می کنيم. اما اين گزارش، که از ديد اسلاميست ها نوشته شده، تنها حکايت از عجز آنان در برابر ارادهء جوانان ايران می کند و بس. در اين ميان، نوع اظهار نظر جامعه شناسان و جرم شناسانی که به پرسش های نويسندهء مقاله پاسخ داده اند حکايت جديدی است از عفونت مزمنی که محيط فرهنگی و دانشگاهی آفريده شده بوسيلهء حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان را فرا گرفته است.

نامهء زنده ياد هما ناطق به روزنامهء کيهان چاپ لندن

پنجشنبه 20 فوريهء 2003

دلایل کاندیداتوری من!

گفتگو با حشمت الله طبرزدی

در تلویزیون «دُر تی وی»

از انتخابات و ورشکستگی سیاسی واقتصادی نظام اهریمن

تا شخصیت های اپوزیسیون

گفتگو با حسن اعتمادی

در تلويزين ميهن به مديريت سعيد بهبهانی

فايل صوتی      فايل ويدئوئی

لطفاً فتیلهء حقارت را بالا نگاه دارید تا «روشنفکران» برسند!

در پنجاهمین سالگرد تصویب قانون حق رای زنان در ایران

ثريا شهابی

چرا زنان باید منتظر به محصول نشستن و میوه دادن پلاتفرم های سیاسیِ این طیف از روشنفکران شوند؟ چرا باید عده ای قبول کنند که رسماً در زمرهء کودکان و "مهجورین" محسوب شوند؟ چرا بخشی از زنان باید از حق طلاق و حق سرپرستی کودکان و حق اشتغال و آزادی در روابط جنسی و معاشرت و پوشش و .. همچنان محروم بمانند. و برای میلیون ها نفر، به این خاطر که این حقوق می تواند "ملوکانه" و یا "هدیه ملت بالا دست" تلقی و تبلغ شود، میوه های ممنوعه شوند؟ تنها و تنها به این دلیل که این حقوق به تشخیص طیفی از روشنفکران گذشته پرست، "زدورس"، "پوچ"، "پیش پا افتاده" و "غیرمهم" اعلام شده اند؟  کدام اهداف "ماکرو"، "بزرگ"، "مهم" و "انسانی"  می تواند موافق تداوم یک حقارت در زندگی مردم، محرومیت از یک موقعیت مناسب تر باشد؟

دارالجهلِ لُشُوش

مسعود نقره کار

خبرِ راه اندازی دانشکده مداحی، که از سال نود و يک بارها و باعناوین متعدد انتشار داده شده است، در کنار تاکید "گنده مداحان" به اینکه مداحان می باید در فعالیت های اقتصادی نیز فعال شوند، نشانه های این واقعیت اند که قدرت تشکل مافیائیِ مداحان در نظام فقاهتی رو به فزونی ست. مداحان تا هم امروز به عنوان یکی از بزرگ ترین و متشکل ترین جریان های شیعی – مافیائی، با توانائی سیاسی و اقتصادی ای چشمگیر عمل کرده اند، و برآنند تا در ادامهء فعالیت هایشان مُهرِ خود بر عرصهء آموزش و پرورش، به ویژه دانشگاه ها، بزنند تا خرافه و خلاف و جهل و جنایتِ "دانشکده ای و علمی" نیز تبلیغ و ترویج کنند.

نابخردی نهادينه در حکومت ولایت مطلقه فقیه!

پرسشی که به ذهن می آید این است که تا کی و کجا کشور می تواند در برابر آسیب های عملکردهای خرد ستیزانهء ناشی از ساختار حکومت آخوندی پایداری نموده و تمامیت و یک پارچگی خود را حفظ کند؟! پاسخی که از نگاه به تاریخ می توان گرفت چندان امیدوار کننده نیست، زیرا کم نبوده اند ملت هایی که روزگاری در اوج بزرگی و اعتلا بوده اند و با دچار شدن به انحطاط اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، که بیگانگان نیز به آن دامن زده اند، کارشان به تلاشی و تجزیه و از دست دادن هویت ملی انجامیده است. برای مردم نمی توان تعیین تکلیف کرد، اما می توان و باید شرط بلاغ به جا آورد و هشدار داد حتی اگر گوش شنوایی نیابد. این وظیفه ای است که کوتاهی در آن را آیندگان نخواهند بخشود.

             
y y

کنگره سکولار دموکرات ها

y y  

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000