ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير داخل کشور خود از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

تأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

دوشنبه 9 و سه شنبه 10 فروردين 1395 ـ  28 و 29 مارس 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

عشق مردمان به زادگاه و ارزش های فرهنگی نابود شدنی نیست

بنياد ميراث پاسارگاد

طبق گفته مقامات رسمی سازمان میراث فرهنگی، در پنج روز اول نوروز،  دیدارکنندگان از موزه ها و اماکن تاریخی ـ ملی بسیار بیشتر از سال های گذشته بوده است. مدیر اداره کل موزه ها اعلام کرده که بازدید مردم از موزه ها و اماکن تاریخی ده درصد افزایش داشته است. بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی  بالاترین دیدارها از تخت جمشید و حافظیه بوده است. و پاسارگاد در روز اول نوروز و سال تحویل بالاترین دیدارکننده را داشته است. توجه کنید که از امسال بازدید رایگان از موزه ها وبرخی از اماکن تاریخی را حذف کرده اند. یعنی تعداد بسیار زیادی از مردمان که قادر به خرید بلیت نیستند، در لیست نیامده اند. در عین حال امسال دیدارکنندگان محوطه های تاریخی مانند تخت جمشید آنچنان زیاد بوده که به قول محمدرضا کارگر در گفتگو با خبرنگاران: به خاطر حفظ این اماکن ناچار شده اند که اطلاعیه صادر کنند و جلوی ازدحام را بگیرند. می بنید؟ تحریم، اخطار، بیانیه و فتوا دیگر اثر ندارد. عشق مردمان به زادگاه و ارزش های فرهنگی شان را نمی شود نابود کرد. (منبع)

میان بُر

حمیدرضا رحیمی

هر جامعه ای برای مسائل اش راه حل های خودش را دارد که راه حل های جامعهء ما البته، ملهم از شرع انور و مثل خودش، البته شکوهمند است! مثالی در این مورد، شاید ما را به هدف نزدیک تر کند:

خبر: «جمعی از شهروندان گناوه ای برای دفع بلا و سلامتی، روز چهارشنبه در کنار ساحل این شهر دو نفر شتر قربانی کردند. به گزارش ایرنا، متولیان این برنامه که از چندی پیش در تدارک اجرای آن بودند در پی مرگ و میرهای پیاپی جوانان این شهر در یک سال اخیر که عمدهء آنان بر اثر تصادف بوده، دست به این اقدام زدند. در اجرای این برنامه که با دمام و سنج سنتی همراه بود، دو نفر شتر که با کمک مردم این شهر خریداری شده بود، ذبح شد».

نظر: حالا خاج پرستان، لعنة الله علیهم اجمعین، بروند برای ایمنی جاده ها و کاهش مخاطرات آن، هی تخصص بگیرند و هی طرح و برنامه بریزند!

انسان ها نادان به دنيا مى آيند نه احمق
اما توسط آموزش غلط، احمق می شوند!

برتراند راسل

تغيير مفاهيم آزادي و عدالت در حيطهء انديشه و رفتار

سيروس ملكوتی

يكي از دستاوردهاي رژيم اسلامي به تغيير مفاهيم آزادي و عدالت در حيطهء انديشه و رفتار مربوط بود و هست. دستاوردي كه همايش اشكار و پنهان خود را با جهان يك قطبي سازگار نمود و انرا به مثابه دكتريني سياسي بر همه قواي واپس مانده بنيادگرايي منطقه منشور سياسي ساخت. اين تاثير گذاري دامنه وسيعي را در وارونه سازي و ارايش صحنه هاي مبارزات منطقه فراهم اورد. سالهاست مبارزات "ضد استعماري - امپرياليستي  و "ازاديخواهانه" از قيود نظامهاي ديكتاتوري در سلطه انديشه هاي متحجر و بغايت واپسگرا به گروگان گرفته شده اند و نيروهاي بالنده، سكولار و دمكراسي خواه اين جوامع درگير در انواع گوناگون مخاصمات سياسي به تبعيد توجه كوچ داده شده اند، تا بدانجا كه شاهدان ماجرا قادر به يافتنشان در فراشد مبارزات جاري نميشوند. تصوير سازي از صحنه هاي جنگهاي كنوني انچنان ارايش يافته اند كه گزينه بد از بدتر تنها استنتاج ممكن از ان ميشود. نگاهي بيندازيد به سوريه اسد و سوريه داعش و النصره، نگاهي بيندازيد به عراق هنگامه وارونگي و برپايي و كنونيش، نگاهي بيفكنيم به ليبي قذافي خودكامه و بديل واپس گرا و خودكامه تر از خود او و خود ايران و ديگر كشورهاي منطقه. انچه ميرويد تظاهر ارتجاعيست در برابر ارتجاع ديگر. و سياست كلان جهاني نيز ترا در سراشيبي انتخابي انتحاري انگونه قرار ميدهد تا از اين سفره جهالت سهمت را برگزيني و يا تمناي رهاييت را از او دادخواه شوي. تمنايي كه حتي محصولش همانند پيمان روس و امريكا در تاراج سوريه ميتواند به سخره گرفته شود.

از کو کلاکس کلان تا داعش
سام قندچی

همانگونه که در گذشته شاهد ترورهای یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک و سیزدهم نوامبر 2015 در پاریس بوده ایم، اين هفته شاهد جنایت هولناک تازه ای توسط داعش بوديم که در بروکسل  رقم خورد. داعش نماد مقاومت در برابر موفقیت دنیای مدرن است، همانگونه که "کو کلاکس کلان" نمادی از مقاومت در برابر موفقیت جامعهء آزاد بود. درک تفاوت مقاومت پیشین در برابر استعمار در قرن نوزدهم و اسلامگرایی کنونی بسیار مهم است. اولی شامل جنبش هایی استقلال طلبانه ای بود که مسلمانان و غیرمسلمانان را در بر می گرفت در حالی که دومی جنبشی ارتجاعی است که می خواهد عقربهء زمان را از دنیای مدرن به دوران قرون وسطی بچرخاند. اما ضروری است که اسلام، هم توسط مسلمانان و هم غیرمسلمانان، در چارچوب «روند جهانی شدن» (گلوبالیسم) درک شود تا از عکس العمل افراطی در برابر قساوت های تروریست ها، که از طريق جنایت برای رسیدن به اهداف واپسگرایانه شان صورت می گیرد، اجتناب شود. افراط گرایی در عکس العمل به این فجایع، چه به شکل راه انداختن جنگ های تازه در خاورمیانه و چه بصورت منفرد کردن مسلمانان در غرب، افتادن به دام نقشه های ارتجاعی اسلامگرایان افراطی است. (منبع)

دست آوردهای ديگر سال گذشته

با برداشته شدن تحریم ها، سران کشورهای دوست و برادر به جمهوری اسلامی سرازیر شده اند و مذاکرات موفقیت آمیزی هم در مورد توسعهء روابط اقتصادی و فرهنگی به عمل آمده است و قرار شده از تجربیات این کشورهای دوست در زمینه توسعهء صنعت گدایی استفاده شود زیرا، با توجه به کاهش درآمد کشور که به زحمت کفاف برادران اختلاس چی و دزد و غارتگر را می دهد و ایضا رشد بیکاری فزاینده در کشور و متعادل نبودن درآمد خانوارها با مخارج شان، قریباً آنهایی هم که تا به حال به گدایی نیفتاده اند مشغول کار در این صنعت ملی خواهند شد. مبادلهء گدا با کشورهای دوست و برادر و استفاده از تجربیات و ادعیهء شفابخش و شگردهای روزآمد گدایی و استفاده از فناوری گریم گدایان و سایر علوم و فنون تکدی گری نيز از جمله توافقاتی است که تاکنون صورت گرفته است.

تشدید اقدامات تحریک آمیز و جنگ طلبانهء حکومت اسلامی

و سیاست سکولار دمکراتیک

اقبال اقبالی

ما بعنوان سربازان آزادی، استقلال (نفی سلطهء آئینی) و سکولار دمکراسی ایران، نمی توانیم از مبانی انسانمدارانه و جهانشمول سیاسی، فرهنگی و اخلاقی خود چشم پوشی نموده و در میدان حکومت اسلامی بازی کنیم. می دانیم که هرگونه حمایت از حکومت اسلامی، مترادف با برسمیت شناختن بردگی ایران و ایرانیان و نیز تقویت سلطهء اسلامگرایان است. بنابراین ضرورت دارد که با صدای بلند اعلام کنیم که اگر دشمنان خانگی ("بیگانگان ایرانی نما") جنگی را آغاز کنند، ما موظف هستیم نخست دشمنی را که خانه مان را اشغال کرده خلع سلاح کنیم.

سکوت در مقابل کشتار دسته جمعی مردم بلوچ جنایت است

گلمراد مرادی، علی صالح زاده، ضیا صدرالاشرافی، رضا حسین بر

اخیراً متوجه شدیم که جمهوری اسلامی در ایران محالفان خود را بطور دست جمعی نابود می کند. از جمله همهء مردان پنج دهکده در بلوچستان که سر مخالفت با دولت را داشته اند و خواست های آنها، حقوق برابر بوده است نه چیز دیگر، به جوخه های اعدام سپرده شده اند. سکوت در مقابل چنین جنایتی، جنایت علیه بشریت است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که فریاد بکشیم.  و از آنجا که جنایت های رژیم در بلوچستان با سکوت بسیاری از رسانه ها و سکوت در مقابل جنایت، جنایت علیه بشریت است.

فاش گوئی های الحاج محمدعلی سرخسی تبعيدی

(طنزخوانی های پرويز صياد)

در پنج پرده

برنامهء نوروزی «با دوستان»

شکوه ميرزادگی - حسن داعی

بمديريت پرويز کاردان

چرا نمی پرسید چرا؟!

شهباز نخعی

اگر قرن بیست و یکم قرن پیشرفت های شگفت انگیز فناوری باشد – که هست-، به همان اندازه قرن پسرفت تفکر و اندیشه ورزی نیز هست. از این رو است که به خلاف قرن پیش، که افراد اندیشمند و دارای توان بالای تفکر اداره دولت ها را در دست می گرفتند، اکنون بیشتر دولت های جهان توسط جمعی تکنوکرات اداره می شوند که پیوند چندانی با تفکر و اندیشیدن ندارند. این گسست پیوند بین اندیشه و عمل – هر قدر هم که عمل با بهره گیری از پیشرفته ترین ابزارهای فناوری باشد-، مشکلاتی بزرگ برای جامعه بشری به وجود آورده که مسئله "تروریسم" و مبارزه ناموفق با آن از جملهء آنها است.

خاورمیانه و نیاز به صلح و گفت‌وگویى از نوع وستفالى

محمد ارسى

خاورمیانه جنگ زده و سوخته هم نیازمند آنگونه گفت‌وگو و دیالوگ و مذاکره است که در وستفالیا صورت گرفت. زیرا در اینجا نیز هر دولت و قدرتى با هر انگیزه و امکاناتى در کار خاورمیانه فرو مانده و در رسیدن به اهدافش شکست خورده است. مثلأ رژيم اسلامى که صدور انقلاب اسلامى، نابودى اسرائیل و غلبه بر آمریکا را شعار اصلى و سر لوحه همه کار‌ها قرار داده بود، به چیزى نرسیده که هیچ از حل بحران درونى خود نیز باز مانده است. در واقع موقعیت همهء طرف‌هاى درگیر در منطقه و وضع انواع ستیزه‌جویى‌ها و ایسم‌ها به همین گونه است... با تروریسم و رژیم‌افکنی و سلطه‌جویی از این دوزخ جنگ و تروریسمی که در خاورمیانه است نمی‌توان نجات یافت. تنها راه ممکن، گفت‌وگو، دیالوگ و مذاکره میان قدرت‌های اصلی منطقه یعنی ایران، اسراییل، ترکیه و مصر است که می‌تواند به یک مذاکره همه جانبه در منطقه منجر شود. در آن صورت، صلح، دوستی و امنیت سراسری دور از دسترس نخواهد بود.

زمان خشم

سرژ حليمی

عدم محبوبیت مداوم رهبران سوسیالیست فرانسه یک امر استثنایی ملی نیست که بتوان آن را به حساب آمار ناگوار بیکاری یا نفی روشمند اصول عقیدتی چپ گذاشت. به پایان رسیدن دوران ایدئولوژیکی که بیست سال پیش «راه سوم» آقایان کلینتون، آنتونی بلر، فلیپه گونزالس، دومینیک اشتراوس کان و گرهارد شرودر تجسم آن بودند، در ایالات متحده و بیشتر کشورهای اروپایی نیز دیده می شود. این انحراف سوسیال- لیبرالیسمی، که مدتی طولانی پیروز بود، دیگر فقط به نفع نیروهای واقع شده در طیف راست نیست و مدت کمی است که با نوزایی جریانی معترض همراه شده که ادعا می شد ایده هایش توسط جهانی سازی، انعطاف و فناوری های نو سپری، کهنه و جارو شده است.

يادداشتی دربارهء پدرم

مانلی کسرائی

دوستاني سياوش كسرايي را باني اصلي انقلاب ايران ميدانند. به عنوان نمونه دوستي چندي پيش در زير عكسي از پدرم و محمد رضا شجريان مي نويسد: "ايكاش شادروان كسرايي هيچگاه با خميني و دار و دسته تبهكار او در يك جبهه قرار نمي گرفت. خانوادهء ما در طول بيست سال گذشته همواره در رابطه با هر اظهار نظري در رابطه با پدرم سكوت اختيار كرد چرا كه اين حق هر ايراني است كه در رابطه با او نظر خود را بيان كند. در رابطه با مسايل فني شعر نيز بايد اعتراف كنم كه مثل "از فضل پدر تو را چه حاصل" در باب من صدق ميكند و همين كه اين متن را به فارسي مي نويسم ( در حالي چهارده سال بيشتر نداشتم هنگام خروج از ايران) هنر كرده ام. اما صلاح ديدم به دو نكته اشاره كنم...

رقص نوروزی بر چمن های جهان

شکوه ميرزادگی

می بینم که در طول این مدت انگار میلیون ها ایرانی چون من، هر کدام از راهی، به این دریافت رسیده اند که کسی نمی تواند فرهنگ زیبای خردمدار و مهرآفرین ما را، که چون خورشیدی می درخشد، ویران سازد. می بینم که، با همه ی بگیر و ببندها و بهانه گیری ها، و حرام کردن ها و نامشروع خواندن های حاکمان، عطر نوروز مان، نه تنها در ایران، که در سراسر جهان پراکنده است. می بینم که دیگر نوروز و مراسم آن برای ما دوستداران فرهنگ ایرانی یک سنت نیست، یک فرهنگ غنی و امروزین است؛ فرهنگی که راز و  رمز ماندگاری شایسته ی مردمان ایران را با خود دارد و هر نوروز در سراسر جهان گل می دهد.

بهار ِآزادی ما هم خواهدآمد!

بهنام چنگائی 

در این رژیم، انسان های کار، آزاده و وارسته، در کنج مرثیه های فقدان نان و کار و آزادی ناگزیر مغموم نشسته اند، و پیوسته محکوم به فقر، بیکاری، عزا، ندبه، گریه، زندان، شکنجه، اعدام و نابرابری های بی پایان می باشند و بر تن هستی سی هفت سالهء آنان، همان تنپوش سیاهِ زمستان زدهء خمینی باقی ست که بهارشان همچنان اسیر و دچار در دام زمهریر خلافت امام و یخبندان ارتجاع مذهبی گرفتار مانده است. اما بهار واقعیِ سرزمین به غارت رفته ای که در دشت بلازدهء آن هرگز و هنوز بهار آزادی و نان کافی و کار حتی کم درآمد هم پیدا نیست و نمی شود در راه است...

             

 

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000