جمعه 24 تا يک شنبه 26 ارديبهشت 1395 ـ  13 تا 15 ماه مه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

بهای سنگینِ خیره سری!

هفتهء گذشته نماهنگی ویدیویی به نام "ارغوان" در شبکه های اجتماعی منتشر شد.  در این نماهنگ، که توسط باشگاه فیلم حوزهء هنری خانه موسیقی بسیج تهیه شده، امیرحسین ارغوانی، فرزند نوجوان شهید تقی ارغوانی، به همراه گروهی دیگر از نوجوانان دوازده - سيزده ساله سرودی را می خوانند که شاعر آن سید ضیاء محسنی نام دارد. در بخشی از شعر این سرود آمده است: « مسیرم از حلب است، قدس را هدف دارم»... نکته ای که هنوز از یادها نرفته آن است که، شعار اصلی خمینی و یاران اش، که هزاران جوان ایرانی را به قتلگاه برد و به کشتن داد، "راه قدس از کربلا می گذرد" بود. اکنون، نزدیک به سه دهه پس از سرکشیدن جام زهر، معلوم نیست به چه دلیل، این راه حدود چهار صد کیلومتر تغییر مسیر داده و قرار است از "حلب" بگذرد!

ده سال آزگار عربی اجباری در مدرسه با بازدهی صفر!

باران بهاری

دلخوری مردم ایران از اعراب ریشه در اختلافات پس از انقلاب ننگین اسلامی دارد که خود بذر کینه را میان ایران و اعراب پراکنده است. در زمان شاه روابط ایران و اعراب بر اساس احترام متقابل و حتی عزت و سروری ایران در منطقه بود چیزی که امروز خامنه ای حتی اندکی هم بدان نزدیک نخواهد شد و روز بروز نفرت از رژیم اسلامی در میان اعراب بیشتر شده است... در عين حال، اجباری بودن آموزش عربی خود به واکنش مردم و دانش آموزان انجامیده است و بسیاری از جوانان به ندانستن عربی افتخار هم می کنند. سیاسی شدن آموزش عربی پس از انقلاب تاثیری منفی برای این زبان داشته است و نفرت از اسلام و آخوند می تواند یکی از مهمترین دلایل بیزاری جوانان از عربی باشد

«چهل تکه»ی فقاهتی

مسعود نقره‌کار

این تحمل و تساهل یا "ایرادی ندارد" ی که امثال خامنه ای از آن سخن می گویند، حتی اگر واقعی می بود – که نبوده و نیست - از آن نوع "تحمل و تساهل" و از موضعی ست که با آزادی ذاتی انسان، و حذف حقوق بنيادی اش مغایرت دارد. معنای این نوع "تحمل" امتياز قائل شدن برای تحمل کننده، یعنی خودشان و حکومت شان است. در واقع، يک طرف خود را صاحب حق می داند و طرف ديگر را باطل اما "مشروط" ، که در سطح معینی اختلاف نظرشان "ایرادی ندارد". تحمل و تساهل فقیهانۀ مشروط، نقض برابری حقوق انسانی و برابری حقوقی در تمامی عرصه های زندگی در حکومت اسلامی معنا و عمل شده است.

سوسيال دموکراسی در امريکا

مسعود نقره کار

سوسیال دموکراسی، بر خلافِ تبلیغات بی پایه و مغرضانهء سرمایه داران بزرگ، راست گرایان و ارتجاع مذهبی و غیر مذهبی، پدیده ای غیر امریکائی و مردم ناپسند  نیست و باورمندان، طرفداران و هواخواهان بسیاری در امریکا داشته و دارد. حتی اگر دیدگاه ها، تلاش ها و مبارزات توماس پين - یکی ازبنیانگذاران ایالات متحده امریکا - نادیده گرفته شود، دستِ کم عمر فعالیت سازمان یافتۀ سوسیال دموکرات های امریکائی حدود صد و بيست سال خواهد بود. نخستین حزب سوسیال دموکرات در امریکا به طور رسمی به سال هرار و هضتص و هشتا و نه اعلام موجودیت کرد. از آن تاریخ تاکنون در امریکا جریان های متعدد سوسیال دموکراتیک شکل گرفته اند؛ جریان هائی که گاه درهم ادغام شده اند، گاه انشعاب کرده اند، و گاه به جریان های سیاسی دیگر نزدیک و دور شده اند ام،ا علیرغم اُفت و نشیب و محدودیت های فراوان، سوسیال دموکرات ها امریکائی با تبلیغ و ترویج ایده و برنامۀ سوسیال دموکراتیک به فعالیت و مبارزه تاثیرگذار خود ادامه داده اند.

اخبار فرهنگی از  سرزمين آزادی گردش اطلاعات و نویسندگی و قلم!

مطابق رسم هر ساله و برای بی نصیب نماندن از بودجهء عظیمی که هر سال صرف برگزاری نمایشگاه کتاب می شود، مسئولین امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال هم به برگزاری نمایشگاه کتاب اقدام کرده اند تا مردم ( امت محروم از کتاب) که قدرت خرید کتاب ندارند به نمایشگاه رفته و با کتاب های به نمایش گذاشته شده عکس سلفی بگیرند! در عين حال امسال نمایشگاه کتاب تهران را به خارج از شهر تهران برده و در جوار قبرستان بزرگ پایتخت (بهشت زهرا) برگزار کرده اند، که این حسن انتخاب جا و محل برگزاری نمایشگاه هم دلیل دیگری بر "تدبیر" دولت "تدبیر و امید" است! چرا؟

شکنجه به روز می شود!

حمیدرضا رحیمی

پنداری فضای خداپسندانهء برخی جوامع شکوهمند اسلامی قدری تلطیف شده و گویا برادران، در پیوند با اعدام اهل قلم، گوش شیطان بزرگ کر، مبالغی کوتاه آمده اند که فدوی البته، از این بابت، قاصم الجبارین را شدیداً شکر می کند. مثلاً، اخيراً حُکمِ اعدام "سهیل عربی"، به اتهام فضائیِ «سبّ النبی»، پس از مدت ها تحمل کابوس از جانب متهم!، نقض و ظاهراً به جای اعدام، به هفت سال و نیم حبس، لکن با اعمال شاقه ای که عبارت باشد از «تحقیق در مورد اسلام» در تماس با مؤسسهء «در راه حق» و نيز پژوهشکدهء امام خمینی محکوم شده است. همچنين، به استناد خبری که در پی می آید، خدا ابوی مکتبیِ "ندامتگاه بزرگ تهران" را با روح پُر فتوح حضرت امام(ل) محشور بفرماید که شرط آزادی از زندان را حفظ «جزء سی ام قرآن کریم» تعیین فرموده است.

جذب ایرانیان خارج از کشور توسط وزارت اطلاعات

خبرگزاری صدای مسيحيان ايران

یکی از اعضای سابق وزارت اطلاعات حکومت اسلامی که چند ماه گذشته به اروپا پناهنده شده است پرده از نفوذ و فعالیت وزارت اطلاعات حکومت اسلامی در میان ایرانیان خارج از کشور برداشته است. وی گفته است: معاونت های ده گانه وزارت اطلاعات واحدهایی وجود دارد که مأموریت شان ایجاد هسته های تحت کنترل در درون اپوزیسیون خارج از کشور است. به گفته این مأمور که خواست ناشناس بماند، وزارت اطلاعات مطالبی را که برای ایجاد توازن میان جناح های نظام لازم دارد به له یا علیه یکی از شخصیت های بلند پایهء نظام، یا جناح های آن، از طریق این هسته ها در خارج از کشور مطرح می نماید.

اگر فکر می‌کنید در امنیت هستید این مطلب را بخوانید

شادی امین

متأسفانه، علی رغم توضیحات و تاکیدهای مکرر بسیاری دربارهء علنی و افشا ساختن تجربه‌های شخصی به دام افتادن و یا موفقیت در مقابله با نهادهای سرکوب، اعم از اطلاعات و یا سپاه و دیگر نهادهای امنیتی، همچنان عده زیادی به غلط ترجیح می دهند سکوت کنند و به خیال خودشان، خود را بیش از این درگیر نکرده و مورد خطر قرار ندهند. در چنین محافظه کاری و مخفی کاری‌ای است که روش‌های به کار گرفته شده توسط اطلاعاتی‌ها و بازجویان، به روش‌هایی کار آمد بدل شده و قابل اجرای مکرر می‌شود. در این حالت حیاط خلوت امنی برای بازجویان و ماموران امنیتی ایجاد می‌شود تا بتوانند باز هم در "امنیت" کامل قربانیان دیگری بگیرند.

دین و دموکراسی

نوشته ای از سايت رنگين کمان

تداخل دین و دولت در حاکمیت دینی، مولد تبعیض است. و تبعیض به طور مستمر پایه های همزیستی مسالمت آمیز شهروندان را تخریب می کند. مبارزه علیه نابرابری حقوقی، اجتماعی بین زن و مرد، علیه نابرابری بین باورمندان به ادیان متفاوت، علیه نابرابری بین خداباوران و خدا ناباوران، از مبارزه برای تحقق خواست جدائی دین و دولت جدا نیست. سی و هفت سال حاکمیت دینی، این خواست را به خواست مرکزی دموکراسی خواهان ایران تبدیل کرده است. باشد که تحقق این خواست در صدر برنامه سیاسی آنان قرار گیرد و رهیافت های سنجیده مسیر برآمدن آن را از عمق به سطح مطالبات روزمره جنبش های اجتماعی هموار کند.

در برنامهء «پويش» به مديريت سيروس ملکوتی

كالبد شكافي يك پرسش 37 ساله دربارهء اتحاد اپوزيسيون

گفتگو با حسن شريعتمداری

پايان صبر و انتظار: دربارهء راهيابی برای تغيير رژيم

گفتگو با عبدالله مهتدی

نگاهی به کتاب «ما و آن‌ها»

در گفتگو با پرستو فروهر

گفتگوگر: راديو زمانه

«ما و آن‌ها»، مجموعه‌ء نامه‌هایی ‌ست که بین پرستو فروهر، نویسنده و هنرمند ایرانی، و «آیدین»، دوست جوان او، در فاصله بین بهار 1392 تا زمستان 1393 رد و بدل شده است. در این نامه ‌نگاری‌ ها، در پرتو رویدادهای جنبش سبز و برخی سرخوردگی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران، دو نسل از ایرانیان با هم در گفت‌و‌گو قرار می‌گیرند. «آیدین» نام مستعاری‌ست که یک طرف گفت‌و‌گو برای خود برگزیده است. یکی از مهم‌ترین درون مایه‌ های این کتاب تفاوت بین «ما» و «آن‌ها» و درون و بیرون است. پرستو فروهر می‌گوید: «ما و آن‌ها» پیش‌فرض‌هایی هستند که تعلق‌ها و تقابل‌ها را مرزبندی می‌کنند. در این نامه‌نگاری این دو واژه در پس ‌زمینه‌ء سیاسی ایران و در توضیح چگونگی ارتباط فرد با ساختار قدرت به کار رفته‌اند.

انقلاب: حادثه یا ضرورت؟

مزدک طاهری

نقل است که «در کشورهای عقب ‌مانده، آنهایی که با مشت‌های گره کرده انقلاب می‌کنند، روزی با مشت‌های باز گدایی خواهند کرد». پُر واضح است کسی که چنین ادعایی کرده چه منظوری داشته است: «خام کردن و دور کردن مردم تحت ستم از اعتراض و خیزش؛ آری، زیر ستم بمانید و صدای‌تان درنیاید. اعتراض، رستاخیز و انقلاب نکنید کسانی که از هرگونه دگرگونی و تحولی در جامعه زیان می‌بینند این جمله را مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند: «هرگز برای تغییر جامعه اقدام نکنید و همین شرایط کنونی را بپذیرید تا اوضاع بدتر نشود». اما روی دادنِ انقلاب بسته به ارادهء چند فرد یا چند گروه نیست.

رفتارشناسی جریان اصلاحات در انتخابات مجلس دهم

چهار مقاله از چهار منظر

نيک آهنگ کوثر - کاسپين ماکان - سلمان سیما - رضا پرچی زاده

انتخابات هفتم اسفند واجد چند حقیقت مغفول است. اصلاح طلبان دیگر خود نیز به این نتیجه غیر قابل انکار رسیده‌اند که حاکمیت استبدادی هیچ اصلاحی را بر نمی‌تابد پس بهتر است با تغییر سیاست «اصلاح طلبی» به «امید به اصلاحات» برای خود نقشی در سیستم تعریف کنند و این انتخابات نخستین گام برای حصول به این مقصود بود. در این میان طبیعی است که در این چرخش سیاسی، اصلاح طلبان باید به هدفی بزرگ‌تر بیاندیشند که همانا ماندن در قدرت است. طبیعی ست در رفتار شناسی این جریان سیاسی نمی‌توان تنها به یک یا چند وجه یا نکته اکتفا کرد. از این حیث در گزارش پیش رو، موضوع رفتار شناسی اصلاح طلبان در انتخابات هفتم اسفند از نگاه چهار فعال سیاسی و مدنی بررسی می شود.

دیکتاتوری شبه دموکراتیک با بازی اپوزیسیون درون حکومتی

(پدیدار‌شناسی یک جریان سیاسی)

حمیدرضا ظریفی نیا

براساس تجربه‌ای تاریخی، زمانی که میزان نارضایتی عمومی از فساد درونی نظام، به نقطهء جوش و انفجار می‌رسد، طبق نمایشنامه‌ای نانوشته گروهی از درون حاکمیت با ادعای مخالفت با عملکرد سیاست‌ مداران به این ساختارها اعتراض کرده و آن بخش از جامعه را که ایرادات بنیادینی به نظام دارند با خود همراه کرده به سمتی از پیش تعیین شده می‌برند. جالب اینکه این تمهید که در ابتدای امر محدود به داخل کشور بود پس از بحران ‌های پس از انتخابات سال 88 ایرانیان خارج از کشور را نیز درگیر خود ساخت تا حکومت اسلامی ایران در ایجاد اپوزیسیون درون ‌حکومتی به موفقیتی دوچندان برسد؛ به‌طوری‌ که تاکنون با استفاده از همین ترفند توانسته از بسیاری از بحران‌های سیاسی که هرکدام از آن بحران‌ها برای فروپاشی یک ساختار ایدئولوژیک کافی بودند، به‌سلامت عبور کرده و به‌قولی تهدیدها را به فرصت بدل کند.

کنگره سکولار دموکرات ها

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000